AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 To ganger i året økes matvareprisene. 1. feb og 1. juli. I februar steg prisene 4,5% i gjennomsnitt. Nå skal de altså oppjusteres igjen. Det forventes at renten øker med 0,5% også. Strømprisene holder seg høyt oppe, og drivstoffprisene sprenger skalaen uke for uke og nærmer seg 30 kr pr. l. Er dere klare til den nye normalen? En normal man bare må innfinne seg i. Spørsmålet blir nå hvor mye matvareprisene øker fra 1. juli. Det kan bli 1%, og det kan bli 5%. Det kan bli 1% på erter og 10% kjøtt. Man vet aldri! Forskjellene i Norge bare øker og øker og øker. Anonymkode: 7016b...c7d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Jeg kjenner mest av alt på at jeg er glad for at vi ikke har belånt oss over pipa, men har romslig økonomi og en del å gå på når det gjelder renteøkning. Anonymkode: 564ce...a19 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Priser som vil øke fra 1. juli: Målprisene, som vil si prisen bonden reelt sett skal kunne få for varene sine, for melk, korn, poteter, grønnsaker og frukt vil øke fra 1. juli. – Jordbruksavtalen innebærer en kraftig økning i kornprisene. Det er viktig for å styrke økonomien i kornproduksjonen og norsk selvforsyningsgrad, sa Borch under pressekonferansen. Orkla står bak kjente merkevarer som Grandiosa, Toro, Jordan, Nidar, Stabburet, Lano og en lang rekke andre norske merkevarer. https://www.nettavisen.no/okonomi/fra-denne-datoen-vil-matprisene-oke-kraftig/s/5-95-492095 Anonymkode: 7016b...c7d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 - De venter at samlede produsentpriser på varer vi importerer, vil stige med 5-6 prosent i år. https://www.vi.no/okonomi/hvor-dyr-skal-maten-bli-i-2022/75734501 – Jeg tror matvareprisene vil fortsette å øke utover våren, men ikke så mye som det vi så fra januar til februar, nettopp fordi leverandørene ikke kan øke prisene så mye, sier han. Imidlertid tror han prisveksten kan bli stor i juli, som er neste gang leverandørene kan øke sine priser. https://www.tv2.no/a/14701374/ Anonymkode: 7016b...c7d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg kjenner mest av alt på at jeg er glad for at vi ikke har belånt oss over pipa, men har romslig økonomi og en del å gå på når det gjelder renteøkning. Anonymkode: 564ce...a19 Ansvaret ligger vel hos bankene som tillater folk å låne så mye. Har selv husbanklån opp til månen, skjønn det den som kan. Anonymkode: 996a9...4b3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ansvaret ligger vel hos bankene som tillater folk å låne så mye. Har selv husbanklån opp til månen, skjønn det den som kan. Anonymkode: 996a9...4b3 Nå er det vel også den enkeltes ansvar også å låne etter evne 🙄 Anonymkode: 468b5...efa 5 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ansvaret ligger vel hos bankene som tillater folk å låne så mye. Har selv husbanklån opp til månen, skjønn det den som kan. Anonymkode: 996a9...4b3 Opp til månen?? Du er fortsatt nødt til å ha betjeningsevne, selv om det er lån i husbanken. Anonymkode: 80484...9ea 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Jepp, jeg er klar. Dette har jeg visst om lenge. Har spart mye de siste årene, og dropper ferie i år. Vi har hatt mye penger lenge, og lagt til oss dyre vaner og dyr livsstil, kanskje greit og bremse litt. For orden skyld er jeg gradert ufør og jobber i et lavtlønnsyrke deltid, og har absolutt ikke mer utbetalt enn folk flest. Jeg vet at jeg ikke trenger alt folk tror de trenger og lever godt på beløp under fattigdomsgrensa og setter overskuddet inn på sparekonto. Har også hamstret litt varer jeg vet blir dyrere, og har blitt en mester på og finne tilbud på ting jeg trenger. Anonymkode: 99543...419 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Priser som vil øke fra 1. juli: Målprisene, som vil si prisen bonden reelt sett skal kunne få for varene sine, for melk, korn, poteter, grønnsaker og frukt vil øke fra 1. juli. – Jordbruksavtalen innebærer en kraftig økning i kornprisene. Det er viktig for å styrke økonomien i kornproduksjonen og norsk selvforsyningsgrad, sa Borch under pressekonferansen. Orkla står bak kjente merkevarer som Grandiosa, Toro, Jordan, Nidar, Stabburet, Lano og en lang rekke andre norske merkevarer. https://www.nettavisen.no/okonomi/fra-denne-datoen-vil-matprisene-oke-kraftig/s/5-95-492095 Anonymkode: 7016b...c7d Jeg må le.. Se på inntektene, så ser du hvem som sitter igjen med overskuddet. Det er ikke bøndene, men grossistene! Anonymkode: 4cf17...85a 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er rimelig glad for at jeg ble ferdig som student i år og har fått meg jobb. Studielånet (for dem som fremdeles er studenter) ser ikke ut til å øke noe særlig og ikke får man spart noe særlig som student heller. Tross alt er jeg vant til havregrøt på vann til frokost og kokt ris med egg til middag, så klarer meg nok 😅 Anonymkode: 0f16d...428 2
A-hunter Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Det er prisen for å bo i et land der det store flertallet ikke aner konsekvensen av det de stemmer på ved valg - så ja - jeg er klar. Hver gang de rødbrune vinner går min økonomi i alarmmodus slik at det hele tiden er penger til å betale mer i skatt, avgifter, renteøkninger og prisvekst som en følge av en hårreisende, elendig politikk. Det er en 100% garantert konsekvens. Nøyaktig hva ved slik håpløs politikk som tiltaler det store flertallet av befolkningen kommer jeg aldri til å forstå. Men at konsekvensene er de samme - hver eneste gang - er enkelt å tilpasse seg. 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Jeg merker det godt, og gruer meg til høsten. Sparer det jeg kan, og det blir en billig ferie i år. Heldigvis er barna mine så store nå at de har sommerjobber og nok å finne på. Min bror er bonde på Vestlandet. Han jobber "døgnet rundt", året rundt. I tillegg har han 50% jobb utenom, fordi han sitter igjen med så lite at det ikke går rundt uten. Grossistene og diverse mellomledd sitter igjen med en kjempegevinst, og sliterne jobber seg ihjel for lite. Det er en stor skam! Og da skal jeg ikke engang gå inn på selvforsyningsgrad og kulturlandskap/turisme.. Jeg er spent på framtida, og synes i grunnen synd på ungdommen som vokser opp i så usikre tider. Anonymkode: 1d3d1...ed4 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Jeg skal ned i vekt så det skal gå greit. Anonymkode: 61241...fae 2 1
Sluttca Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg merker det godt, og gruer meg til høsten. Sparer det jeg kan, og det blir en billig ferie i år. Heldigvis er barna mine så store nå at de har sommerjobber og nok å finne på. Min bror er bonde på Vestlandet. Han jobber "døgnet rundt", året rundt. I tillegg har han 50% jobb utenom, fordi han sitter igjen med så lite at det ikke går rundt uten. Grossistene og diverse mellomledd sitter igjen med en kjempegevinst, og sliterne jobber seg ihjel for lite. Det er en stor skam! Og da skal jeg ikke engang gå inn på selvforsyningsgrad og kulturlandskap/turisme.. Jeg er spent på framtida, og synes i grunnen synd på ungdommen som vokser opp i så usikre tider. Anonymkode: 1d3d1...ed4 Så din bror arbeider 27-28 timer i døgnet? Året rundt også? Forstår jo at en ikke får det til å gå opp i opp da. Endret 22. juni 2022 av Sluttca
Topsi Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 Jeg skal kjøpe inn litt av det som kan holde en stund før 1 juli, f eks kaffe, pasta etc, brus
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 Ja, det går nok fint. Anonymkode: 03030...bab
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 Stygt å si det, men akkurat nå er jeg takknemlig for spiseforstyrrelsen og alle mine psykiske plager. Ikke kan jeg reise, dra på festivaler og feste på grunn av angst, depresjon og PTSD. Jeg spiser ikke på grunn av you know what. Jeg fryser samme hva gradestokken viser, så huset er ikke noe vits i å varme opp allikevel. Eneste jeg merker prisveksten på er diesel prisene og frikortet som økte i januar (men når grensen innen februar, så ikke en lang bekymring). Ellers så merker jeg ingenting til noe som helst. Har aldri hatt så mye penger på konto som jeg har per dags dato, til tross for ufattelig dårlig økonomi (minstesats uføretrygd). Koster lite å bare ligge på sofaen og så vidt overleve. For første gang i mitt liv så er min dårlige psykiske helse noe positivt. All min medfølelse til dere som forsøker å leve i et land hvor det å eksisterer koster alt du eier og har. Anonymkode: 8d6e8...c08 2 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 A-hunter skrev (4 timer siden): Det er prisen for å bo i et land der det store flertallet ikke aner konsekvensen av det de stemmer på ved valg - så ja - jeg er klar. Hver gang de rødbrune vinner går min økonomi i alarmmodus slik at det hele tiden er penger til å betale mer i skatt, avgifter, renteøkninger og prisvekst som en følge av en hårreisende, elendig politikk. Det er en 100% garantert konsekvens. Nøyaktig hva ved slik håpløs politikk som tiltaler det store flertallet av befolkningen kommer jeg aldri til å forstå. Men at konsekvensene er de samme - hver eneste gang - er enkelt å tilpasse seg. 🤣🤣 Så du tror det var Jonas og Trygve som gikk til krig mot Ukraina og kokkelerte frem covid på bakrommet? 🤣 Ting hadde ikke vært noe bedre med Erna som statsminister - enten hadde det vært det samme, eller litt verre. Anonymkode: 9e6c5...c0c 7 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå