AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Jeg driver en liten butikk og har 2 ansatte. Dem ene spurte om hun kunne få 5 uker sommerferie pga hun skulle hjem til Afrika. Har ikke vært hjemme på mange år, så hun ville være der ei stund. Hun har oppstart 5 uker ferie i år, så jeg sa ok. Da må jeg ta ferie fra 1 August. Men i dag sier hun at flyet hjem er kansellert så hun blir 1 uke lengere. Så nå må jeg prøve å skaffe vikar for 1 uke. Men bruker de kansellere fly så lang tid i forveien? Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg driver en liten butikk og har 2 ansatte. Dem ene spurte om hun kunne få 5 uker sommerferie pga hun skulle hjem til Afrika. Har ikke vært hjemme på mange år, så hun ville være der ei stund. Hun har oppstart 5 uker ferie i år, så jeg sa ok. Da må jeg ta ferie fra 1 August. Men i dag sier hun at flyet hjem er kansellert så hun blir 1 uke lengere. Så nå må jeg prøve å skaffe vikar for 1 uke. Men bruker de kansellere fly så lang tid i forveien? Anonymkode: ece30...e30 Ja, det kan de. Men flyselskapet plikter jo å få henne på en alternativ flight, og det går vel fly oftere enn en gang i uka til Afrika? Anonymkode: 08313...e94 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Du må ingenting her. Hun har ikke krav på en ekstra uke ferie. Det er du som arbeidsgiver som bestemmer når hun kan få ferie. Du er overhodet ikke pliktig å gi henne ferie nøyaktig når hun vil. Om du ønsker å være grei, så kan du jo, men du MÅ altså ikke. Anonymkode: 4f5ea...3e7 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Hun har ikke krav på en uke ekstra ferie som nevnt over. Du må gi henne beskjed at hun må booke om slik at hun rekker hjem til arbeid. Du kan vurdere å gi ubetalt permisjon om du er grei, men det enkleste er at hun forholder seg til arbeidsavtalen dere har inngått. Du bør også gjøre henne oppmerksom på at ulegitimert fravær kan danne grunnlag for både oppsigelse og avskjed (grovt pliktbrudd eller på annen måte vesentlig misligholdt arbeidsavtalen). Anonymkode: 37dcc...8db 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ja, det kan de. Men flyselskapet plikter jo å få henne på en alternativ flight, og det går vel fly oftere enn en gang i uka til Afrika? Anonymkode: 08313...e94 Jeg vet ikke. Flyet ble flyttet 4 dager frem. Så hun kommer hjem natt til Fredag. Kommer ikke på jobb før Mandag. Så da blir det 1 uke ekstra fri Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du må ingenting her. Hun har ikke krav på en ekstra uke ferie. Det er du som arbeidsgiver som bestemmer når hun kan få ferie. Du er overhodet ikke pliktig å gi henne ferie nøyaktig når hun vil. Om du ønsker å være grei, så kan du jo, men du MÅ altså ikke. Anonymkode: 4f5ea...3e7 Jeg prøvde å være snill. Men det slo tilbake på meg selv Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke. Flyet ble flyttet 4 dager frem. Så hun kommer hjem natt til Fredag. Kommer ikke på jobb før Mandag. Så da blir det 1 uke ekstra fri Anonymkode: ece30...e30 Da må hun skaffe seg et alternativt fly hjem. Enten reise hjem tidligere enn planlagt eller reise med et annet flyselskap. Du må informere henne om at dersom hun ikke er på jobb etter ferie som avtalt så vil hun bli oppsagt grunnet skoft/ulegitimert fravær. Gjør det skriftlig. Alternativ kan du innvilge henne en uke ulønnet permisjon. Spørsmålet er vel om du får avviklet din ferie om hun blir oppsagt eller kommer for sent hjem fra ferie. Du har ingen krav om å innvilge henne en ekstra ukes fri. En ting var om henne fly var endret 1 dag før hjemreise, men så lang tid i forveien så er retten på din side for å krav hun ordner opp i saken. Anonymkode: 8da19...073 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Hun har ingen krav på å få lengre ferie. I hennes situasjon vil det riktige være å booke til et tidligere fly istedenfor. Synd at ferien i hjemlandet blir kortere, men har hun ikke mer ferie og det ikke er noen til å ta hennes vakter har hun ikke noe valg. Anonymkode: 76333...733 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det kan de. Men flyselskapet plikter jo å få henne på en alternativ flight, og det går vel fly oftere enn en gang i uka til Afrika? Anonymkode: 08313...e94 Til Afrika? Du tror det er ett land? Hjelper ikke å fly til Libya hvis du skal til Lesotho. Anonymkode: 671a6...983 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Til Afrika? Du tror det er ett land? Hjelper ikke å fly til Libya hvis du skal til Lesotho. Anonymkode: 671a6...983 Hvis det går fly fra Libya til Lesotho så hjelper jo det. Bare for å bruke samme argumenteringsmetoden 😀 got ya Anonymkode: 5c03b...f27 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hun har ingen krav på å få lengre ferie. I hennes situasjon vil det riktige være å booke til et tidligere fly istedenfor. Synd at ferien i hjemlandet blir kortere, men har hun ikke mer ferie og det ikke er noen til å ta hennes vakter har hun ikke noe valg. Anonymkode: 76333...733 Er det mulig å booke om til ett tidligere fly? Det skal jeg nevne for henne Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det mulig å booke om til ett tidligere fly? Det skal jeg nevne for henne Anonymkode: ece30...e30 Hva som er mulig eller ikke er hennes problem. Du kan kreve at hun stiller på jobb første dag etter ferien. Grunnen til at du vil være strikt her, er at du som arbeidsgiver er tjent med en arbeidstaker som er i stand til å komme seg på jobb til rett tid. De fleste ville av seg selv booket om slik at de kom seg på jobb i tide, ikke bare trekt på skuldrene og tenkt at det måtte arbeidsgiver løse. Du vil ikke være i en situasjon der arbeidstaker jevnt og trutt tar kontakt og sliter med å komme på jobb fordi livet skjedde. Da det å ikke komme på jobb er så pass alvorlig at du si opp, syns jeg du skal vurdere den muligheten OM arbeidstaker ikke er tilbake første dag etter ferien, ETTER å ha fått beskjed av deg om at hun må stille på jobb til avtalt tid. Anonymkode: 37dcc...8db 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det mulig å booke om til ett tidligere fly? Det skal jeg nevne for henne Anonymkode: ece30...e30 Selvfølgelig kan hun det. Anonymkode: 76333...733
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig kan hun det. Anonymkode: 76333...733 Skal se om hun gjør det Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Selvfølgelig kan hun det. Anonymkode: 76333...733 Hun svarte meg at det gikk ikke. Jeg er usikker på om hun har prøvd Anonymkode: ece30...e30
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 Gikk ikke? Vil ikke, tenker jeg. Da bør du skrive slik andre har sagt i tråden. Hun har å innfinne seg på jobb, om hun så må reise hjem en uke tidligere. Det er ikke arbeidsgivers problem at flyet er kansellert. Har du forresten sjekket selv? Hun virker å ha lav arbeidsmoral, og jeg ville sterkt vurdert dette arbeidsforholdet. Du virker som en altfor snill arbeidsgiver. Det er ikke din venn, du er hennes overordnende, og jeg kjenner ingen arbeidsplasser som lar medarbeidere diktere ferien sin ovenfor arbeidsgiver. Anonymkode: 153d0...05a 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Og i og med at du driver en butikk, må det da være mulig å få ansatt en ny, og lært opp henne eller han, og gitt beskjed til frk ferie at arbeidsforholdet opphører om hun ikke stiller på jobb mandag xx august. Anonymkode: 153d0...05a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 «Du har 5 uker sommerferie i år, og etter forespørsel har du fått innvilget disse sammenhengende fra x (dato) til x. Dersom du ønsker ytterligere fri kan du søke om permisjon uten lønn, men jeg kan på forhånd fortelle deg at denne søknaden kommer til å bli avvist pga. ferieavvikling. Du er selv ansvarlig for å stille på jobb etter endt ferie som avtalt. Dersom det ikke skjer vil det være grunnlag for skriftlig advarsel og evt. oppsigelse.» Anonymkode: 320f5...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): «Du har 5 uker sommerferie i år, og etter forespørsel har du fått innvilget disse sammenhengende fra x (dato) til x. Dersom du ønsker ytterligere fri kan du søke om permisjon uten lønn, men jeg kan på forhånd fortelle deg at denne søknaden kommer til å bli avvist pga. ferieavvikling. Du er selv ansvarlig for å stille på jobb etter endt ferie som avtalt. Dersom det ikke skjer vil det være grunnlag for skriftlig advarsel og evt. oppsigelse.» Anonymkode: 320f5...3fa Enig. Nå forsøker din ansatte å overlate problemet til deg, TS. Det går helt sikkert flere fly - her må hun prøve litt hardere å få billett på et tidligere fly, ikke et senere et. Jeg skjønner du er skeptisk til om hun i det hele tatt har prøvd, men det er det vanskelig å bevise. En ting hadde nå vært hvis dette flyet ble kansellert på en dags varsel, da kan man risikere å bli strandet en stund, men når dette skjer på mer enn en måneds varsel, kan man finne andre løsninger. Selv om disse løsningene måtte innebære at ferien blir forkortet. Anonymkode: 83525...331 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun svarte meg at det gikk ikke. Jeg er usikker på om hun har prøvd Anonymkode: ece30...e30 Blir veldig ovverrasket om det ikke går. Du vet jo hvir hun er, gå inn på nett selv og se om du finner ledig fly tidligere. Gjør du det sender du skjermbilde og ber henne være på jobb til avtalt tid. Gi også inn med teskje; At det er andre som venter på ferie, ved at hun blir lengre borte vil de få sin ferie ødelagt. Anonymkode: 76333...733 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå