AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #1 Skrevet 22. juni 2022 Hei! Vi skal bygge for første gang og tror vi har landet på en god og effektiv planløsning Noen tanker og innspill? Anonymkode: 16e24...ffc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Jeg syns åpent kjøkken er helt pyton, men det er selvfølgelig en smakssak. Digger det er inngang utenfra til vaskerommet. Anonymkode: 90f9f...945 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Badet oppe er veldig stort. Det ene garderoberommet vil være nødt til å få litt bodfunksjoner, det bør dere tenke over når dere innreder. Det er greit å tenke at det er plass til julepynten i utvendig bod, men der skal også vinterdekk, gressklipper, snøfreser, sykler, ski, verktøy og annet utstyr til sport og hage. Det blir fort fullt. Skyvedører er supert! Er den til soverommet lydtett nok, eller er det den billige typen utbyggere bruker med stor glippe? Anonymkode: 6461d...4f1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Jeg har hatt soverom vegg i vegg med stue/kjøkken før, og det skal jeg aldri ha igjen. Det blir alt for forstyrrende for min del. Hvis jeg hadde kjøpt en bolig med slik planløsning hadde jeg brukt kjellerstuen som hovedsoverom, og soverommet oppe som tv-stue. Garderoben oppe ville blitt en bod. Nå tenker jeg litt høyt hvordan jeg ville tenkt: Den enkleste løsningen hadde vært å sette inn en lettvegg ved trappeoppgangen til soveromsvegg (ved siden av pipen) for i skille soverom og bad fra oppholdsrommene. Hvis ikke det hadde vært en mulighet ville jeg hatt soverommet der badet er tegnet inn, med en trappeoppgang i mellom oppholdsrom og soverom funker det bedre for min del. Badet ville jeg hatt der garderoben er tegnet inn fordi det ikke er helt heldig med direkte adgang til bad/toalett fra kjøkkenet/spisestuen, og garderobe der soverommet er plassert i dag. Problemet da ville blitt at alle enten måtte gå via soverommet for å gå på toalettet når de er oppe, eller gå ned. Anonymkode: ebe91...f4d 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Hadde redusert størrelsen på badet i hovedetasjen, og hatt et eget gjestetoalett i tillegg, enten i hovedetasjen eller underetasjen. Videre ville jeg hatt direkt adgang badet til hovedsoverommet fra garderoberommet. Det savner jeg i vår leilighet, det hadde vi tidligere. Hadde også sett litt på plasseringene av våtrommene, vaskerommet og kjøkkenet. Siden dere skal bygge så blir det ikke prismessig billigere å ha alle rom med vann i nogenlunde samme sted? Her er det jo rør på 3 ulike sider. Anonymkode: d0bd1...0bf 1 1
Neteas Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Laaaang og smal gang uten sollys? Ville tenkt litt annerledes der, og fått inn et vindu til gangen.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Er det slik at de soverommene nede er til 3 barn? I så fall får dere et sant helvete hvis de skal dele 1 bad. Hadde satt opp et ekstra toalett i underetasjen til gjester og når barna "må" på do "nå" Badet til foreldrenes soverom bør være ved siden av hverandre og inngangen til badet bør være fra soverommet og ikke til gangen. Og som alltid glemmer folk flest bod(er) Hvor skal dere gjøre av alt pikkpakket som hoper seg opp gjennom årene. Anonymkode: 61cac...d27 1
Hedda-78 Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Jeg ville heller hatt dør mellom bad og garderobe, enn mellom soverom og garderobe. Slik det er nå, må den som står opp først liste seg fra badet og inn i garderoben for å finne klær. Og skyvedør mellom soverom og kjøkkenet, det blir ikke lydtett nok. Hverken ene eller andre veien... Aller helst ville jeg hatt en egen fløy med bad, soverom og garderobe i hvert sitt rom, med en liten gang imellom. Da er man adskilt fra stue/kjøkken, samtidig som at den som står opp først kan valse rundt mellom bad og garderobe uten å vekke den som sover lengst. Men det er jo en ganske plasskrevende løsning, da. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Veldig upraktisk å ha det store badet i en annen etasje enn de fleste soverommene. Også upraktisk at man ikke kan gå usett fra badet og til soverommet, hvis det er besøk i stua så er det ikke så kult å valse med håndkle rundt seg for å kle seg på soverommet. Liker heller ikke bad/toalett med dør rett ut i stua, drittlukt som siver den veien er alt annet enn hyggelig. Syns også det byggteknisk ser dyrt ut at alle rør skal gå rundt hele huset, normalt ligger jo bad og evt kjøkken i tilknytning til hverandre pga sammenkobling med rørene. Har ligger badene på motsatt side av hverandre f.eks, i ulik etasje. Nå vet ikke jeg hvor mange dere er eller hvordan dere lever, men det kan være utfordrende å ha soverom som går mot der all oppholdsplassen er både innendørs og utendørs. Hvis du f.eks har mange venninner på besøk, så kan det være vanskelig for mannen å legge seg uten å bli berørt av støyen. Eller hvis hele familien sitter oppe og ser film hver lørdag mens du legger deg tidlig. Anonymkode: 0d343...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Jeg tenker det er helt nødvendig med innvendig bod, om dere ikke har et loft som ikke kommer med her. Behov endrer seg med yngre og eldre barn. Med små barn vil jeg sove i samme etg (brann osv), med større vil jeg ikke. Med store barn er tv-stuen super, om den er lydtett nok til at det ikke forstyrrer ev småsøsken som skal sove i samme etg. Liker åpen kjøkkenløsning, men deres er veldig åpen - funker om dere er ryddigere enn meg😉 Anonymkode: 0aa14...abc 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Ville fått hjelp av en arkitekt til å finne de beste løsningene, evt et firma som driver med boligplanlegging. Som noen sier, dere trenger mer bodplass Og dårlige løsninger overalt etter mitt syn, men jeg skal jobikke bo der. Anonymkode: 392d4...3bd 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Synes det var fint jeg. Det store badet er bare deilig hatt det selv. Skulle jeg gjort om må det bli den åpne kjøkkenløsning og få alle sov på samme etg. Anonymkode: 98f4f...c5b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Takk for veldig mange svar! Jeg vet at planløsning er veldig avhengig av hva en synes selv er praktisk og fint. Så dette er subjektivt. Og det er helt ok at mange ikke synes dette var bra. Er derfor jeg vil høre innspill! Her blir det et langt svar, ikke for å kritisere de som er uenige men for å komme med litt mer bakgrunn og vurderinger vi har gjort. Vi er i dag en blandet familie på mine og dine barn, to voksne med relativt lik døgnrytme samt fremtidig felles barn i sikte. I tillegg har vi og en del familie og slekt på besøk på grunn av avstand og hvor vi bor i forhold til alle andre. Så egne og store soverom til ungene var viktig, samt et gjesterom. Vi har tatt utgangspunkt i nabobygget som blir bygget i disse dager (veldig likt i størrelse og antall rom) men flyttet på vegger/rom for å "passe oss" bedre. Vi har og vært i dialog med utbygger underveis og arkitekt skal inn og se på tegningene i løpet av de neste ukene og ferdigstille de. Men vi har ikke ubegrenset budsjett heller, så noe må prioriteres bort. Romfølelse er derimot noe vi setter stor pris på. I første omgang blir soverom 2 gjesterom, soverom 3 blir til en student som er på vei ut av redet og soverom 4 blir til to gutter tett i alder. Gjesterommet vil oftest bli brukt til gjester, men samtidig ønsker vi at kjellerstuen skal kunne være et ekstra gjesterom for de få gangene det er flere besøk samtidig (skjer et par ganger i året). I tillegg så blir kjellerstuen og et lite hjemmekontor for alle i familien. Så 14kvm er nok litt større enn vanlig, men vi tror plassen der trengs. Vi er og obs på at de to guttene kan få behov for hvert sitt rom etterhvert, og da kan vi ende opp med at alle soverommene blir rene soverom for enkeltpersoner og kjellerstue blir enda viktigere mtp gjester. Så kan en selvfølgelig lure på hvorfor alle ungene er i en etasje og vi voksne i en annen. Det går på ønsket om at vi voksne har mest mulig på et plan. Samtidig så er den daglige logistikken rundt klesvask og fritidsutstyr hovedsakelig konsentrert rundt ungene og deres soverom. Derfor tenkte vi å legge bad (med skittentøy) i nærheten av vaskerom som igjen er tett på garderoben. Da får vi en effektiv og god flyt på skittentøy til rent tøy. Vi skulle gjerne hatt dør direkte fra garderobe til bad og, men den oppskriften har vi ikke fått til med vegger, dører og ytre rammer på huset. Og med plassering av vårt soverom så kan det kanskje og bli aktuelt med ei klessjakt ned til vaskerommet. Effektivt! Noen kommenterte dette med egen grovinngang rett til vaskerom. Dette er noe av det vi savner mye i dag. Et sted vi kan fylle med vårt yttertøy og sko som ikke tar plassen til gjester, samtidig som vi har tilgang på vask og tørk av ei bikkje som er hvit når vi går ut på tur og svart når vi kommer hjem igjen. Derfor vask der. Så denne tror vi blir kjærkommet. Sannsynligvis blir den ene veggen bestående av klesskap, skap med vaskemaskin, skap med tørketrommel, oppbevaringsskap og så vask. Kan være at oppbevaringsskapet blir byttet ut med et rent tørkeskap, men det ser vi Når det gjelder bod og lagringsplass innendørs er det absolutt et legitimt poeng. Og noe vi sliter litt med å løse uten at det går ut over noe vi prioriterer høyere. Garderoben nede er tenkt som en nødbod dersom det skulle bli nødvendig. Dvs at vi flytter klærne til ungene inn på rommene deres og så gjør vi garderoben om til bod. I praksis er det klassifisert som bod allerede. Oppe blir naturligvis alle klær til oss voksne i garderoben der, og vi føler at kjøkkenet får mye lagringsplass. I tillegg blir det et skap som ikke er tegnet inn til finservice og lignende. Boden ute gikk fra 23 kvm til ca 20 kvm i går. Dette gikk på reduksjon av lengde på carportene og terrassen oppe. Men ja, uteboden vil bli full. Andre tanker vi ser for oss der er lagring av utemøbler og puter oppe i egne putekasser og lignende på terrassen. Plenklipper blir det ikke. Snøfreser tviler jeg på. Takboks blir hengt i egen heis i taket i carporten. Men det er legitime poeng og egentlig litt av grunnen til at jeg ville ha lang carport. Men uteboden er ca 60% større en boden vi har i dag, og der har vi en fryser i tillegg. Og da har vi heller ikke lagring inne. Skyvedørene vi har tegnet inn er til vurdering. Spesielt skyvedøren inn til soverommet vårt mtp støy. Det er tross alt plass nok til ei dør (utadslående er i alle fall ikke noe problem). Men når det gjelder bad, soverom og garderobe oppe så har det og vært diskutert en del frem og tilbake. Planen er at gjester skal bruke badet oppe. Det skal vi klare å leve med Planen var i utgangspunktet at garderoben og soverommet skulle bytte plass. Da fikk vi skogsutsikt fra soverommet og en kan lukke skyvedøren mellom garderobe og soverom så det er mulig å hente klær uten å liste seg igjennom rommet. Men så ble det påpekt at i forhold til universell tilgjengelighet så ble det vanskelig å få det godkjent. Derfor byttet de plass. Fordelen der nå er at vi kan ha dør ut på terrassen som gir mye lys inn på soverommet men som vi og kan bruke til å lett lufte dyner utendørs. En bonusfordel her vi ikke har tegnet inn enda er at vi kanskje kan flytte litt på toalett og servant på badet og få skyvedør direkte fra bad til garderobe, og da oppnå to fordeler som blir påpekt her; kunne gå naken og lydløst mellom bad og garderobe Når det gjelder rør og plassering av ting. Bad oppe og nede er i kort avstand til teknisk rom så de er ikke noe problem. Kjøkkenet er lengst borte, men rør er billig i følge utbygger og den eneste ulempen vi får her er at varmtvannet har lang vei fra ene enden til den andre, og dermed får noen sekund før vannet blir varmt. Her finnes det alternativer eller så kan vi bare akseptere det. Ikke verdens undergang, men litt kjipt er det. Takker ellers for mange innspill. Noen av kommentarene blir nok til frø som får vokse litt før det kanskje medfører en endring Anonymkode: 16e24...ffc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Innvendig bod er et must for meg. Hadde og splittet opp badet oppe i et eget bad til hovedsoverommet og et gjestetoalett / et lite bad med dusj. Anonymkode: 74813...5c1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Er den nederste etasjen en kjeller eller en 1. etasje? Er det vanlige, store vinduer i hele den nederste etasjen, eller er det noen rom som er delvis under bakkenivå? Anonymkode: 01676...60d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Er den nederste etasjen en kjeller eller en 1. etasje? Er det vanlige, store vinduer i hele den nederste etasjen, eller er det noen rom som er delvis under bakkenivå? Anonymkode: 01676...60d Alt er over bakkenivå. Vinduene er ikke helt ferdig plassert enda bare en grov "skisse". Anonymkode: 16e24...ffc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 Hva er poenget med den ekstra inngangsdøren i 1. etasje, egentlig? Dere har jo inngangsdør på vaskerommet. Tror jeg ville vurdert å flytte vaskerommet til der garderoben er sånn at dere bare trenger en inngangsdør. Ville også vurdert å ha to bad nede, og lage et betydelig mindre bad oppe. Evt. sette inn et ekstra dusjkabinett på vaskerommet, så kan tenåringer med hastverk dusje der pluss at dere kan dusje hunden. Hadde også valgt å ha kjellerstua nær inngangsdøren, er lettere for barnas venner som kommer på besøk. Med tanke på at dere har mange barn hadde jeg også vurdert å sette inn en skyvedør mellom stue og kjøkken, sånn at det er mulig for de yngre barna å sitte ved bordet med lekser selv om noen sitter i stua. Anonymkode: 01676...60d 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde nok valgt å ha entre/vindfang der hvor vaskerommet er i dag, og flyttet vaskerom til der hvor gang og vaskerom er. Med den løsningen kan dere ha skittentøyssjakten fra badet istedenfor soverommet. Win-win! Vi har planlagt den fra soverommet, men har ingen annen mulighet. Vi bygger ganske likt hus og romløsning, men vårt er litt mindre i bredden. Vi har valgt å gjøre hovedbadet vårt litt mindre, og gjort det helt privat sammen med vårt soverom og garderobe. Istedenfor kjempestort bad har vi et lite toalettrom på 1,5 m2 til gjester vegg i vegg med vårt bad. Jeg vil ikke ha gjester rekende inn på vårt bad, så det er optimal løsning for oss. Vi har også litt mindre stue enn dere, men har valgt å sette inn en liten matbod hvor vi skal ha pant, store kjøkkenapparater, håndholdt støvsuger, div. rengjøringsmidler osv. Ting som vi vil ha lett tilgjengelig, men som ikke trenger å være synlig. Jeg er for øvrig helt enig i at inngang til vaskerommet fra utsiden er gull. Vi har muligheten til å gå gjennom garasjen og inn på vaskerommet, men den løsningen må vi ha for at vaskerommet skal være sjakt. Vi droppet skyvedør mellom soverom og oppholdsrom, siden vi ikke alltid legger oss samtidig. Tenker også at det er greit når vi blir eldre og kidsa tenåringer. Er også verd å merke seg at det ikke alltid er mulig å feste vegghengt tv i en vegg hvor det er skyvedør. Ville nok også vurdert mer bod med mindre dere har kjeller eller loft. Anonymkode: 5de56...e1c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei! Vi skal bygge for første gang og tror vi har landet på en god og effektiv planløsning Noen tanker og innspill? Anonymkode: 16e24...ffc Jeg ville nok byttet om på Soverom 1 og badet, ser ikke sjarmen med trangt soverom og kjempestort bad. Enig med de andre om at det også er lite fristende å måtte gå «via stuen» for å komme til badet fra hovedsoverommet. Blir det noe plass til å henge fra seg jakker og sko i nærheten av inngangsdøren? Slik jeg forstår det skal Garderoben (6,7 kvm) brukes til alle barnas (inne)klær? Vaskerom på 8,1 kvm er jo decent, men om dere også satser på å ha alt av hverdagssko, joggesko, pensko, vintersko, skisko, fotballsko, fjellsko osv samt alt yttertøy til hele familien på vaskerommet blir det fort trangt der også. Absolutt ikke enig med den personen som skrev at dere kan sette inn en lettvegg for å skille trapp, Soverom 1 + bad/garderobe fra resten, da ender dere nok opp med et trangt rom hvor det føles som dere sitter «oppi» kjøkkenet på stua. Synes det høres ut som dere overvurderer litt hva dere får plass til på Kjellerstuen - hvis det skal fungere både som stue nr. 2, overnattingsplass for flere gjester og i tillegg «hjemmekontor for hele familien». Jeg ville også savnet mer innvendig bodplass. Om jeg noen gang bygger nytt hus skal jeg ha bod med plass til lager av tørrvarer, drikke, store kjøkkenapparater (Kenwood, annen kjøkkenmaskin, pizzaovn, airfryer...), kaketiner, serveringsfat, pant, kanskje ekstra kjøleskap/fryseskap osv. like i nærheten av kjøkkenet. Det er få nye hus som har nok kjøkkeninnredning til å komfortabelt huse alt dette. I tillegg vil jeg ha minst én annen bod av grei størrelse som ikke er kombinert med teknisk rom/vaskerom. Men hus er jo individuelt, så mine ønsker er neppe noen fasit for dere 😉 Anonymkode: 56538...d62
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 Et par innspill😊 Jeg ville hatt dobbeldusj på badet oppe. Er det mulighet for bod under trapp? Har selv fire barn som deler et bad i sin egen etasje. Det funker helt fint. Anonymkode: 8d7d2...2c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå