Gå til innhold

Hva KAN man si til de som har spontanabortert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får besøk av et vennepar til helgen. Jeg er gravid i sjette måned, har aldri spontanabortert. De har opplevd to aborter på 6 måneder og begynte å prøve før oss. Jeg synes derfor der er litt vanskelig å vite hva jeg kan si/gjøre uten å tråkke noen på tærne. 

Mannen i venneparet er min manns bestekompis. Jeg og hans samboer har er godt forhold, men er ikke veldig nære. Jeg vet kun om spontanabort nr. 2 fordi min mann har fått vite det av sin bestekompis. 

Jeg skal selvfølgelig IKKE bringe på bane verken min graviditet eller deres uflaks. Tenker å ta på meg en kjole som i størst mulig grad skjuler mmagen. Jeg er bare redd for at det KAN bli et tema på et vis, og da er jeg redd for å si noe som kan oppfattes sårende uten at jeg mener det (de har jo min dypeste sympati). Kan jeg feks bare spille på at de må ha brukt opp sin uflaks for en god stund fremover? 

Anonymkode: ebbb7...1be

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør I alle fall ikke kalle det uflaks, hverken til de eller for deg selv (lett det kan glippe). :) Dette er nok en dyp tragedie for de, intet mer eller mindre. Å kalle det uflaks vil være å undergrave det følelsesmessige alvoret. 

Si at det er ingen rettferdighet og du aner ikke hvor vondt det gjør, men at du føler med de og så lar du de sture ordet og du kan lytte. Ikke vær belærende.

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
Neutral90 skrev (29 minutter siden):

Du bør I alle fall ikke kalle det uflaks, hverken til de eller for deg selv (lett det kan glippe). :) Dette er nok en dyp tragedie for de, intet mer eller mindre. Å kalle det uflaks vil være å undergrave det følelsesmessige alvoret. 

Si at det er ingen rettferdighet og du aner ikke hvor vondt det gjør, men at du føler med de og så lar du de sture ordet og du kan lytte. Ikke vær belærende.

Takk! Godt du plukket vekk ordet "uflaks". Poenget mitt med å bruke det ordet var for å få frem at det er ingens skyld/behøver ikke bety at det er noe galt med noen av dem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sa til min venninne da hun mistet, det var leit å høre bare si om det er noe jeg kan gjøre. 

Anonymkode: 0c23d...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Godt du plukket vekk ordet "uflaks". Poenget mitt med å bruke det ordet var for å få frem at det er ingens skyld/behøver ikke bety at det er noe galt med noen av dem. 

Det vet du ikke.

Mange kvinner har helseproblemer som fører til spontanaborter gang på gang. En av mine venninner i utlandet måtte gjennom 8 spontantaborter på 3 år før hun ble skikkelig utredet på sykehus og til slutt fant de en sjelden bakterie i livmorhalsområdet. Hun fikk riktig behandling og året etter ble hun gravid, båret frem og fødte et barn. 

Så du vet ikke om det er noe galt med henne. Hvis hun blir gravid, så er det isåfall ikke hans skyld i den forstand at han har levende sædsceller og klarer å gjøre henne gravid.

Jeg ville frarådet deg å snakke om skyld og ''noe galt'' fordi det er ganske sannsynlig at hun allerede bearbeider seg selv og tror det er noe galt med henne. Det kan være tilfelle, det kan være noe annet. Det er uansett ikke din jobb å snakke om skyld.

Hvis tema kommer opp, ville jeg snakket minst mulig, kanskje gitt henne og ham klem og sagt at jeg synes det er utrolig trist, men håper det blir snart deres tur og at jeg krysser fingrene.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om de ikke har sagt noe ville jeg unngått temaet. Om det kommer opp ville jeg gitt dem en god klem og sagt at "dette er urettferdig og helt for jævlig og jeg håper det skjer for dere snart". Jeg mistet et barn da en av mine beste venninner vr høygravid. Jeg fortalte det til henne, og hun var sympatisk. Men savnet egentlig at hun sendte en melding i blant og spurte hvordan det gikk. Det føltes ensomt og jeg følte meg som en fiasko da jeg mistet. Så jeg unngikk henne en del fordi det gjorde for vondt å se den store fine magen hennes. Jeg fortalte det til henne i etterkant og hun forsto heldigvis. Det går jo an å åpne for at de kan fortelle med å spørre hvordan det går, helt casual. Om de snakker om andre ting ønsker de tydeligvis ikke å snakke om det. Om de tar det opp er det fint om de får anledning til å lufte litt og få litt sympati fra dere. 

Anonymkode: 2c44b...ad6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke tatt det opp. OM de tar det opp, ville jeg bare uttrykt sympati.. men tviler på at de tar det opp.

Anonymkode: 8bdf2...33e

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville nok sagt noe i retning av "uff så leit, det er min største frykt også, er det noe du ønsker å snakke om?"

Vet ikke om det er det korrekte svaret, men.

Jeg har også hatt en rekke spontanaborter og hos meg er det "uflaks" i den grad at legene ikke vil sette meg på abortforebyggende medisin FØR de har sett fosteret på UL, så da snakker vi SA i uke 6-8 gjentatte ganger. Jeg fikk ikke med meg hvor langt venninnen din var på vei, men en SA blir jo gjerne tyngre også psykisk jo lenger ut i svangerskapet man er. 

AnonymBruker
Skrevet

"Det var virkelig trist å høre." 

"Så urettferdig, og så vondt at noe sånt skjer."

Anonymkode: bd4ea...081

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Veggdyret skrev (7 minutter siden):

Jeg ville nok sagt noe i retning av "uff så leit, det er min største frykt også, er det noe du ønsker å snakke om?"

Vet ikke om det er det korrekte svaret, men.

Jeg har også hatt en rekke spontanaborter og hos meg er det "uflaks" i den grad at legene ikke vil sette meg på abortforebyggende medisin FØR de har sett fosteret på UL, så da snakker vi SA i uke 6-8 gjentatte ganger. Jeg fikk ikke med meg hvor langt venninnen din var på vei, men en SA blir jo gjerne tyngre også psykisk jo lenger ut i svangerskapet man er. 

Det der er å bortfeie etter min mening. Man kan ikke sitte i 6. måned og si ens største frykt er spontanabort. Og så er det gjerne verre ting enn spontanaborter man er redd for når man kommer over verste risikoen for det.

Man kan vel anerkjenne en annen persons sorg og vanskeligheter uten å måtte dra inn seg selv og sammenligne. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette sier jeg som har spontanabortert 2 ganger og har hatt 1 MA. 

Om jeg kunne velge så hadde jeg ønsket at det aldri ble tatt opp. Var det noe jeg grudde meg mest  til i sosiale sammenhenger var at det skulle bli et tema. 

Men dersom vedkommende tar det opp selv, så holder massevis å vise sympati og si sånt som:jeg håper det ordner er seg slik som dere ønsker det. 

Anonymkode: 4b9de...153

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det der er å bortfeie etter min mening. Man kan ikke sitte i 6. måned og si ens største frykt er spontanabort. Og så er det gjerne verre ting enn spontanaborter man er redd for når man kommer over verste risikoen for det.

Man kan vel anerkjenne en annen persons sorg og vanskeligheter uten å måtte dra inn seg selv og sammenligne. 

Jeg har vært timer unna en spontanabort i 6. måned - det ble hastekeisersnitt isteden. Så skulle jeg blitt gravid igjen hadde ikke den frykten vært borte etter 6 måneder... Men greit, jeg sa hva JEG ville ha sagt, og at det kanskje "ikke er riktig svar". Så da får vi være enig om at det ikke er riktig svar.

AnonymBruker
Skrevet

Noe som iallfall er viktig å IKKE si er: 

- Da vet du iallfall at du kan bli gravid 

- Det er veldig vanlig, det skjer med mange

- Barnet var uansett ikke levedyktig 

Dette er ting jeg fikk høre og det var sjukt vondt og irriterende. Tenker det viktigste du kan gjøre er å lytte, ikke komme med fakta, men faktisk erkjenne at det må være forferdelig vondt 

Anonymkode: c727e...49e

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dette sier jeg som har spontanabortert 2 ganger og har hatt 1 MA. 

Om jeg kunne velge så hadde jeg ønsket at det aldri ble tatt opp. Var det noe jeg grudde meg mest  til i sosiale sammenhenger var at det skulle bli et tema. 

Men dersom vedkommende tar det opp selv, så holder massevis å vise sympati og si sånt som:jeg håper det ordner er seg slik som dere ønsker det. 

Anonymkode: 4b9de...153

Enig i dette! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill. 

IInnimellom føler jeg brukere på Kvinneguiden bare MÅ ha de negative brillene på. 

Jeg presiserte tydelig i HI at jeg verken vil bringe deres aborter på bane, ei heller snakke om min egen graviditet. Jeg skal også kle meg slik at magen synes i minst mulig grad. 

Min "frykt" er at de/en av dem bringer det på bane. Da må jeg være forberedt på hva jeg kan si, nettopp fordi jeg ikke vil gjøre vondt verre. Det virker som at enkelte av dere som kommenterer her ikke skjønner at jeg stiller spørsmålet og reflekterer over dette av godhet. Jeg kan bare forestille meg hvor sårt og vondt det må være. 

Det er helt riktig at jeg ikke VET om det er noe galt som har ført til to aborter på rad. Derfor tenker jeg at "uflaks" tross alt er en bedre betegnelse enn at jeg skal fokusere på at det uansett ikke var levedyktig osv. 

Men forhåpentligvis blir dette et ikke-tema, slik at jeg bekymrer meg unødig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er ting jeg fikk høre og det var sjukt vondt og irriterende. Tenker det viktigste du kan gjøre er å lytte, ikke komme med fakta, men faktisk erkjenne at det må være forferdelig vondt 

Alle disse tre tingene sa legen min til meg i dag, da hun konkluderte med MA i uke 11, der hjertet hadde sluttet å slå 9+2… Aldri vært så lei meg før 💔

Anonymkode: d30e0...bfc

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje ikke du behøver å si så mye, men bare være lyttende og medfølende om temaet kommer på bane?

Anonymkode: c9e1e...ed5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

JA! Ting folk sier som de sikkert tenker skal være oppløftende men som slett ikke kjennes slik.

Anonymkode: 55f1d...8ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Alle disse tre tingene sa legen min til meg i dag, da hun konkluderte med MA i uke 11, der hjertet hadde sluttet å slå 9+2… Aldri vært så lei meg før 💔

Uff, så leit! Har vært i lignende situasjon selv og hørt akkurat de samme tingene. Selv om de har rett sånn rasjonelt sett, så blir det ganske kaldt når man er full av sorg over det som har skjedd. Sender deg en klem :klem: håper du har noen som kan ta ekstra vare på deg.

Anonymkode: 0ede2...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Uff, skulle ønske du slapp å høre det :(  Sender deg en god klem!:hug:❤️❤️❤️

Anonymkode: b8ae2...253

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...