AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #21 Skrevet 22. juni 2022 Nooni skrev (1 minutt siden): Det må du gjerne syns, men det strider mot loven om likestilling og diskriminering. Sitat; "Med universell utforming menes utforming eller tilrettelegging av hovedløsningen i de fysiske forholdene, slik at virksomhetens alminnelige funksjoner kan benyttes av flest mulig, uavhengig av funksjonsnedsettelse. Plikten gjelder ikke utforming eller tilrettelegging som innebærer en uforholdsmessig byrde for virksomheten. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på" Flest mulig betyr ikke alle, veldig stor forskjell der. Det blir en uforholdsmessig byrde for en klesbutikk hvis de skal fjerne stativer og ha mindre varer tilgjengelig pga en og annen rullestolbruker som er innom, når det går direkte ut over evnen til inntjening og overlevelse i bransjen. Husk her at samme loven gjelder f.eks serveringssteder, der mange har trapper i inngangspartiet eller innendørs uten mulighet for folk i rullestol til å forsere trappene, og det er helt lovlig. Anonymkode: 461f4...47e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #22 Skrevet 22. juni 2022 Jobber i klesbutikk selv og har flere faste kunder i rullestol. Det er umulig å komme frem over alt med stolen dessverre, men har iallfall en bred nok "hovedgate" som ender i kassen. Kostnadene ved å drive butikk er så store at hele arealet må brukes. Skulle det vært så åpent at rullestol kom frem over alt ville ikke foretningen gått rundt resten av tiden. Ev. måtte prisene økes for å kompensere for produktene vi ikke ville hatt plass til. Men jeg er derimot veldig obs på de som kommer inn i stol og hjelper de med å hente det de måtte ønske ++ Så ingen har klager, mine kunder har full forståelse og er veldig fornøyde. Anonymkode: 4a21c...397 2
Nooni Skrevet 22. juni 2022 #23 Skrevet 22. juni 2022 Det er krav til universell utforming av bygg som bygges i dag i lovverket, problemet er gamle bygg hvor det er praktisk umulig å få inn en heis eller lignende. Hvis det er mulig ved ombygging så er det et krav. Sånn sett så er det umulig å stenge en restaurant som ikke har adkomst for rullestolbrukere, men likevel er det snakk om nyanser, som kostnader og hvor omfattende/enkel en omlegging er. Hvis det er snakk om at det kun er en rampe som skal på plass for at RSB skal kunne forsere noen trappetrinn, vil medias søkelys definitivt kunne hjelpe da det er uforståelig hvorfor ikke en enkel tilrettelegging kan gjøres for å motvirke diskriminering. Når det gjelder tilgang til offentlige kontorer, helsetjenester som leger og tannleger så skal hele befolkningen ha tilgang til dette, så her bryter man loven. Når det gjelder butikker og områdene utenfor butikkene hvor RSB klaget over vanskelig tilgang på fortauene pga skilt, så har det kommet en lov hvor butikkeiere ikke har lov til å hindre vanlig ferdsel for alle. Så tilbake til denne butikken hvor RSB ikke kommer seg rundt fordi butikken er stappa og trang. Jeg personlig har ingen tro på mail, negativ publisitet som dette i media er positiv forbrukermakt. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #24 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jobber i klesbutikk selv og har flere faste kunder i rullestol. Det er umulig å komme frem over alt med stolen dessverre, men har iallfall en bred nok "hovedgate" som ender i kassen. Kostnadene ved å drive butikk er så store at hele arealet må brukes. Skulle det vært så åpent at rullestol kom frem over alt ville ikke foretningen gått rundt resten av tiden. Ev. måtte prisene økes for å kompensere for produktene vi ikke ville hatt plass til. Men jeg er derimot veldig obs på de som kommer inn i stol og hjelper de med å hente det de måtte ønske ++ Så ingen har klager, mine kunder har full forståelse og er veldig fornøyde. Anonymkode: 4a21c...397 Men det handler også mye om plassering av stativer f.eks., eller mange hyller som står på gulvet! Da er det bedre med en litt større og bredere hylle enn mange små som gjør det vanskelig å komme imellom! Det er mye som kan løses uten å minke på varebeholdningen! Det gjelder bare å tenke litt smart! Anonymkode: abbf1...ddc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #25 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det handler også mye om plassering av stativer f.eks., eller mange hyller som står på gulvet! Da er det bedre med en litt større og bredere hylle enn mange små som gjør det vanskelig å komme imellom! Det er mye som kan løses uten å minke på varebeholdningen! Det gjelder bare å tenke litt smart! Anonymkode: abbf1...ddc I kjeder er innredningen lik, å bytte hyller er like uøkonmisk som å kutte beholdningen. Selvfølgelig plasseres stativ slik at det er mest mulig åpent, men å ha alt tilgjengelig for rullestol er umulig i små butikker. Anonymkode: 4a21c...397
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #26 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men det handler også mye om plassering av stativer f.eks., eller mange hyller som står på gulvet! Da er det bedre med en litt større og bredere hylle enn mange små som gjør det vanskelig å komme imellom! Det er mye som kan løses uten å minke på varebeholdningen! Det gjelder bare å tenke litt smart! Anonymkode: abbf1...ddc Det er ikke butikksjefen selv som bestemmer hvordan butikken er bygd opp og hvor ting plasseres, det er som regel hovedkontoret som bestemmer dette. I de butikkene som jeg har jobbet i tidligere har vi fått plantegninger over hvor reoler og varer skal plasseres. Anonymkode: 893fe...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #27 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er ikke butikksjefen selv som bestemmer hvordan butikken er bygd opp og hvor ting plasseres, det er som regel hovedkontoret som bestemmer dette. I de butikkene som jeg har jobbet i tidligere har vi fått plantegninger over hvor reoler og varer skal plasseres. Anonymkode: 893fe...c5c Det beste er nok å ta kontakt med hovedkontoret til butikken, og eventuelt senterledelsen. Butikksjefen får ikke gjort stort alene. Anonymkode: 893fe...c5c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #28 Skrevet 22. juni 2022 Jeg ville skrevet en åpen og hyggelig post på FBsidene deres. At de har et flott senter, skulle gjerne handlet der mer- men fremkommeligheten var umulig. Om det er muligheter i ha universelt utformede butikker. Anonymkode: b594a...aa2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #29 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvis butikken kan velge mellom å ha mer varer til salgs for å øke inntjeningen eller tilrettelegge for en og annen rullestolbruker, så forstår jeg godt at de velger det første. De skal tjene penger og overleve i bransjen, ikke skape god stemning for deg og datteren på handletur. Du må gjerne sende mail, men jeg tror ikke du skal forvente de helt store endringene. Som rullestolbruker er det ikke alle steder man kommer til på lik linje med andre, sånn er det bare. Anonymkode: 461f4...47e Det der hadde du lite kunnskap om gitt. Flaut for deg Anonymkode: 0d546...53e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #30 Skrevet 22. juni 2022 Har opplevd det selv flere ganger. Bruker rullestol innimellom, og det er en veldig liten stol. Ikke noe breiere enn en barnevogn. Tror dessverre det er lett å glemme dette når man aldri har sittet i rullestol selv. Anonymkode: 2b298...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #31 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis butikken kan velge mellom å ha mer varer til salgs for å øke inntjeningen eller tilrettelegge for en og annen rullestolbruker, så forstår jeg godt at de velger det første. De skal tjene penger og overleve i bransjen, ikke skape god stemning for deg og datteren på handletur. Du må gjerne sende mail, men jeg tror ikke du skal forvente de helt store endringene. Som rullestolbruker er det ikke alle steder man kommer til på lik linje med andre, sånn er det bare. Anonymkode: 461f4...47e Nå er ikke samfunnet bygget opp sånn at man kan velge om man vil følge loven eller ikke. Dette handler ikke om god stemning men om å fjerne diskriminering så alle får mulighet til å ferdes over alt. Det er fullt mulig å tjene penger på butikk samtidig som den er tilgjengelig for alle. Anonymkode: 02f1f...c30 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå