AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Har en datter i rullestol. Vi tok oss en handletur på senteret i byen (ganske stort) og reiste innom butikken datteren ønsket. Skulle kjøpe sommerklær osv. Problemet var jo at vi omtrent ikke kom oss rundt i butikken, vi si det kanskje var 30 % mulighet for oss å komme oss rundt på. Ente med at datteren min måtte «stå i veien» for andre mens jeg skyndet meg inn i mellom alle stativene for å finne det hun ønsket å kjøpe (som hun så fra avstand). Hele opplevelsen ble egentlig bare trist…. Når vi omsider skulle betale kom vi oss ikke frem til kassen, dvs jeg kom meg jo dit, men ikke datteren min. Så hun måtte stå lenger unna og vente. Skjønner at de vil ha mye varer og stativer, men tenk om rullestolbrukeren kom alene. Hadde jo ikke gått an å handle der i det hele tatt! Er det verdt å sende en Mail? Kommer det til å bety noen forskjell? Anonymkode: d36c7...a65 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Kan være. Skader ikke i alle fall. Anonymkode: d6f8d...e90 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Send mail og skriv på butikkens fb-side om den har en Jeg henger ut butikker som er utilgjengelige for rullestolbrukere på instagram fordi det er ikke greit å forskjellsbehandle kunder! De trenger å få høre det! Anonymkode: abbf1...ddc 9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Jeg synes du skal sende en henstilling på mail. Absolutt innafor. Anonymkode: 1f750...601 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Jeg ville sagt i fra. Mye av det som ikke er tilrettelagt er bare uvitende , mest sansynelig vill de ha alle kundene å mest sansynelig vill de være en butikk som er tilrettelagt får alle 😊 Anonymkode: 9a338...8f2 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Send mail og skriv på butikkens fb-side om den har en Jeg henger ut butikker som er utilgjengelige for rullestolbrukere på instagram fordi det er ikke greit å forskjellsbehandle kunder! De trenger å få høre det! Anonymkode: abbf1...ddc Å henge ut synes jeg ikke er ok. Du vet ikke om butikken er klar over at det er vanskelig for rullestolbrukere eller ikke. En mail er på sin plass, ønsker de ikke å svare eller er negative til å gjøre noe finnes det kommunale råd som gjerne vil ha slik info så de kan jobbe med saken. Anonymkode: 1f750...601 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Jeg ville sendt en mail, med hovedkontoret (om det er en kjedebutikk) og senterledelsen på kopi. Det hender sånne henvendelser stopper opp hvis de kun sendes til butikken. Anonymkode: 02f1f...c30 7 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Jeg synes absolutt du skal sende mail. De har krav til å tilrettelegge for bevegelseshemmede. Jeg har sendt mail til butikker hvor jeg ikke kommer meg rundt med barnevogn, til og med. Anonymkode: 396c7...605 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Søsteren min brakk benet for et par år siden og ble avhengig av rullestol, først da innså jeg at det er helt sinnsykt mangelfullt tilrettelagt for det. Selv på sykehuset var det 5cm høye dørstokker, store sementkasser for blomster plassert mellom handicapparkering og inngang, trange ganger på helsestasjonen samt en bratt oppoverbakke til døra. Og dette var på sykehus og hos lege, på kjøpesenteret kunne vi egentlig kun komme oss rundt på clas Ohlson og rema1000 fordi resten hadde for lite plass eller for trang inngang. Å ferdes i sentrum var heller ikke en lek, oppbygget vei og kanter som rullestol ikke kommer over, brolagt som gjør at hjulene kommer mellom osv Det toppet seg da søsteren min ikke kunne nå knappen for å trykke på grønn mann da hun skulle over veien fordi den var plassert for høyt på pålen! Og dette er i en av norges største byer. Anonymkode: 6f1ff...0e8 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Da sender jeg Mail 😁 Anonymkode: d36c7...a65 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Å henge ut synes jeg ikke er ok. Du vet ikke om butikken er klar over at det er vanskelig for rullestolbrukere eller ikke. En mail er på sin plass, ønsker de ikke å svare eller er negative til å gjøre noe finnes det kommunale råd som gjerne vil ha slik info så de kan jobbe med saken. Anonymkode: 1f750...601 Det er senterets ansvar å være tilrettelagt for alle. Nytter ikke si "oi det er jeg ikke klar over". TS: send epost til senterledelsen og butikken. Og sleng med kommunen. Universell utforming er ikke en ekstraaervice noen gir. Det SKAL tilrettelegges. Anonymkode: 5e9fb...74d 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Send i så fall mail med kopi til senterledelsen og ledelsen for kjeden dere skulle handle i. Sender du den kun til butikken så er det ingen som evt. kan følge opp at noe faktisk gjøres. Jeg har stor forståelse for problemstillingen etter noen år med barnevogn. Mange steder er det umulig å komme inn/fram. Et lite barn i vogn kan man jo bare plukke opp dersom man skulle føle behov for det, men for bevegelseshemmede blir jo disse stedene totalt utilgjengelige, og det er jo ikke greit. Anonymkode: e6f74...dd0 3
Gjest Athena Catalina Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Det er vel lovpålagt at butikker skal være tilrettelagt for funksjonshemmede, ville sendt mail.
Nooni Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 Send mail og gå til avisen. Dette er ikke kun et problem i ditt område, men over hele Norge. En ting er utelivsbransjen hvor RSB må fluses bakveien mellom søppeldunker og rot i beste fall, men det finnes flust av eksempler på at rullestolbrukere ikke kan bruke opp til 80% av de legene/tannlegene som finnes i en kommune, fordi det ikke er heis. Og det er virkelig krise. Når det gjelder universell utforming har Norge en laaaang vei å gå, så det er viktig at folk er synlig i media. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Å henge ut synes jeg ikke er ok. Du vet ikke om butikken er klar over at det er vanskelig for rullestolbrukere eller ikke. En mail er på sin plass, ønsker de ikke å svare eller er negative til å gjøre noe finnes det kommunale råd som gjerne vil ha slik info så de kan jobbe med saken. Anonymkode: 1f750...601 Tro meg, de fleste butikksjefer er faktisk klar over det! Men de velger å ikke bry seg for da må de f.eks ha færre varer, som igjen fører til mindre salg, noe de selvfølgelig ikke vil ha noe av! Så da hjelper det å henge de ut, det hjelper at folk får vite det for da får butikken et større press til å ordne opp! Og det funker, så da fortsetter jeg! Anonymkode: abbf1...ddc
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 Hvis butikken kan velge mellom å ha mer varer til salgs for å øke inntjeningen eller tilrettelegge for en og annen rullestolbruker, så forstår jeg godt at de velger det første. De skal tjene penger og overleve i bransjen, ikke skape god stemning for deg og datteren på handletur. Du må gjerne sende mail, men jeg tror ikke du skal forvente de helt store endringene. Som rullestolbruker er det ikke alle steder man kommer til på lik linje med andre, sånn er det bare. Anonymkode: 461f4...47e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg ville sagt i fra. Mye av det som ikke er tilrettelagt er bare uvitende , mest sansynelig vill de ha alle kundene å mest sansynelig vill de være en butikk som er tilrettelagt får alle 😊 Anonymkode: 9a338...8f2 Mest sannsynlig ikke, siden "sansynelig" ikke er et ord. Anonymkode: 15ddb...502
Nooni Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som rullestolbruker er det ikke alle steder man kommer til på lik linje med andre, sånn er det bare. Anonymkode: 461f4...47e Det må du gjerne syns, men det strider mot loven om likestilling og diskriminering. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis butikken kan velge mellom å ha mer varer til salgs for å øke inntjeningen eller tilrettelegge for en og annen rullestolbruker, så forstår jeg godt at de velger det første. De skal tjene penger og overleve i bransjen, ikke skape god stemning for deg og datteren på handletur. Du må gjerne sende mail, men jeg tror ikke du skal forvente de helt store endringene. Som rullestolbruker er det ikke alle steder man kommer til på lik linje med andre, sånn er det bare. Anonymkode: 461f4...47e Ikke uttal deg om ting du tydeligvis ikke kan noe om. Det er ULOVLIG å diskriminere. Anonymkode: 5e9fb...74d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå