AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Mistro blir omtalt, og diagnosert som ein psykisk sykdom, og er gjerne forbundet med en følelse som oppstår overfor et bestemt menneske, en samfunnsgruppe, en samfunnsinstitusjon eller eventuelt overfor personer. Kanskje er mistroiskhet en psykisk sykdom diagnose skapt av psykiatere, og en sykligjøring av en person. Verden har forandret seg, og vi med den vert det sagt, og grådighetskulteren lever videre, og omfanget av svindel brer om seg. Konfliktrådet melder om økning i saker mellom naboer, og stadig flere føler på ensomheten i forskjellsnorge. Spørsmålet er om det finnes "ekte venner som ein kan stole på idag" ? Anonymkode: 91476...b28
Olaug Olsen Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Det er sjelden vare kanskje. Folk flytter fra der de vokste opp. Mindre sosial kontroll, og hyppig utskiftning av folk fører til at lurendreierne kan trives og blomstre... 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Fester ikkje min lit til en kjæft lenger !😠 Idag handler det meste om penger, og ,grådigheten har ingen grenser ! Norge har opplevd eit økonomisk klasseskille de senere årene som gjir grunn til bekymring Anonymkode: 91476...b28 1
Carrot Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Det er stor forskjell på en posjon sunn skepsis og det å ma en mistro så sterk at det er en psyikisk diagnose. Men generelt er svaret nei, man kan ikke stole på noen, ikke en gang deg selv siden dine egne tanker er med på å villede deg i enkelte settinger.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Carrot skrev (57 minutter siden): Det er stor forskjell på en posjon sunn skepsis og det å ma en mistro så sterk at det er en psyikisk diagnose. Men generelt er svaret nei, man kan ikke stole på noen, ikke en gang deg selv siden dine egne tanker er med på å villede deg i enkelte settinger. Og hvordan vil du da deffinere grensen mellom "sunn skepsis" og "mistrohet" ? Anonymkode: 91476...b28
Carrot Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og hvordan vil du da deffinere grensen mellom "sunn skepsis" og "mistrohet" ? Anonymkode: 91476...b28 Nå er det ikke jeg som definerer forskjellen men mener huske at definisjonene er tydelig ulike, korriger meg gjerne om du har noe som viser at jeg tar feil - det å være mistrosik av seg som person er å alltid ha en negativ livsholdning i møte andre mennesker slik at man på forhånd mistror dem, deres handling, menng, person osv. Det er ofte en tillært holdning, som er en del av grunnoppfattelsen hos personens familie, lokalsamfunn eller samfunnsklasse. Denne dyptliggende mistroen farger alle ens opplevelser og gjør det vanskelig å inngå i tillitsfulle forhold til andre mennesker. Skepsis derimot er å ha en forbeholden tilnerming, der man hvis noe føles galt stiller man seg kritisk og tvilende til opplevelsen eller det som sies og ikke tar alt for god fisk sånn uten videre, men det betyr ikke at man mistror mennesker man møter som et utgangspungt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Nei. Det ser man når man blir "usynlig" syk, da går alle mot deg. Tror deg ikke. Anonymkode: 66665...c1d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Carrot skrev (2 timer siden): Nå er det ikke jeg som definerer forskjellen men mener huske at definisjonene er tydelig ulike, korriger meg gjerne om du har noe som viser at jeg tar feil - det å være mistrosik av seg som person er å alltid ha en negativ livsholdning i møte andre mennesker slik at man på forhånd mistror dem, deres handling, menng, person osv. Det er ofte en tillært holdning, som er en del av grunnoppfattelsen hos personens familie, lokalsamfunn eller samfunnsklasse. Denne dyptliggende mistroen farger alle ens opplevelser og gjør det vanskelig å inngå i tillitsfulle forhold til andre mennesker. Skepsis derimot er å ha en forbeholden tilnerming, der man hvis noe føles galt stiller man seg kritisk og tvilende til opplevelsen eller det som sies og ikke tar alt for god fisk sånn uten videre, men det betyr ikke at man mistror mennesker man møter som et utgangspungt. Eg personleg ser klare likhetstrekk mellom det å vera skeptisk,og det å vera mistroisk. Begge deler handler om vår forsvarsmekanisme mot noe som kan føles ukjent. Idag er skepsis, og mistroiskhet gjerne byttet ut med "magefølelsen" Det er min påstand at mange psykiatere har sykligjordt mange personer i sin oppfattning i deres oppfatting om hva som er det normale , og det unormale. Det er først når skepsisen eller mistroiskheten blir til eit problem at det handler om en psykisk diagnose. Mange har under pandemien følt skepsis i å ta Covid -19 vaksinen, og det bunner ut i en mistroiskhet / skepsis som kan velbegrunnet i at immunforsvaret deres svekkes, og vaksinen kan påføre dei andre beverknader. Med andre ord: "logisk tankegang" og ingen grunn til å diagnoseres som en sykdom. Anonymkode: 91476...b28
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Med andre ord: "logisk tankegang" og ingen grunn til å diagnoseres som en sykdom. Anonymkode: 91476...b28 Hvor logisk er det å tro at man ikke blir syk i en pandemi og at vaksiner er laget for å ødelegge deg som menneske? Anonymkode: 57cc5...049
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå