AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har en passat stasjonsvogn, diesel fra 2015. Jeg må kjøre ca 8 km tilsammen frem og tilbake til jobb. Bussbillett frem og tilbake vil koste meg ca 80 kr. Vet dere hva bilkjøringen min til og fra jobb koster pr dag? Jeg må ha bil i husstanden, men vurderer å ta buss til jobb de fleste dager, om det vil være rimeligere. Anonymkode: 9f62d...ced
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en passat stasjonsvogn, diesel fra 2015. Jeg må kjøre ca 8 km tilsammen frem og tilbake til jobb. Bussbillett frem og tilbake vil koste meg ca 80 kr. Vet dere hva bilkjøringen min til og fra jobb koster pr dag? Jeg må ha bil i husstanden, men vurderer å ta buss til jobb de fleste dager, om det vil være rimeligere. Anonymkode: 9f62d...ced Hvor mye bruker bilen? Ta den summen du får og gang med 3 så har du ca driftsutgifter. Anonymkode: 8f7d5...066
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye bruker bilen? Ta den summen du får og gang med 3 så har du ca driftsutgifter. Anonymkode: 8f7d5...066 Tenker at bilen din ligger på rundt 0.6 på mila, men sjekk det ut. Anonymkode: 8f7d5...066
Fru Uperfekt Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en passat stasjonsvogn, diesel fra 2015. Jeg må kjøre ca 8 km tilsammen frem og tilbake til jobb. Bussbillett frem og tilbake vil koste meg ca 80 kr. Vet dere hva bilkjøringen min til og fra jobb koster pr dag? Jeg må ha bil i husstanden, men vurderer å ta buss til jobb de fleste dager, om det vil være rimeligere. Anonymkode: 9f62d...ced Hva koster mnd eller halvårskort? 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Hva koster mnd eller halvårskort? Tror månedskort koster 814kr. Ts Anonymkode: 9f62d...ced
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor mye bruker bilen? Ta den summen du får og gang med 3 så har du ca driftsutgifter. Anonymkode: 8f7d5...066 Bruker bilen til denne utregningen ca 8km 5 dager i uken. Ts Anonymkode: 9f62d...ced
Fru Uperfekt Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror månedskort koster 814kr. Ts Anonymkode: 9f62d...ced Da blir det 41kr dagen (antar 20 arb d i en mnd) ikke 80 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bruker bilen til denne utregningen ca 8km 5 dager i uken. Ts Anonymkode: 9f62d...ced Jeg foretrekker å bruke en kalkulator til utregninger. Ikke rart du strever med å forstå når du prøver å bruke bilen til å utregne. Anonymkode: 107ba...9f6 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Fru Uperfekt skrev (37 minutter siden): Da blir det 41kr dagen (antar 20 arb d i en mnd) ikke 80 Ja, men hvor mye koster bilen meg på en slik kjøretur? Hvis disel feks koster 25 kr liter? 25×0,6=15 kr? Stemmer dette så er bilen rimeligere eller regner jeg feil? Ts Anonymkode: 9f62d...ced
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ja, men hvor mye koster bilen meg på en slik kjøretur? Hvis disel feks koster 25 kr liter? 25×0,6=15 kr? Stemmer dette så er bilen rimeligere eller regner jeg feil? Ts Anonymkode: 9f62d...ced Du regner feil. Du regner ikke hva bilen koster deg men hva drivstoffet koster deg. Anonymkode: e4d76...ba6 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Hvis du uansett skal beholde bilen kan du regne kun bompenger og drivstoff. Hvis du derimot tenker på å kvitte deg med bilen må du ta med alle kostnader på bilen i regnestykket, service, nye dekk, vindusspylervæske, eu-kontroll, forsikring osv. Ser ut som det billigste for deg er å kjøre bil så lenge du ikke kjører gjennom bom. Anonymkode: cce17...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du uansett skal beholde bilen kan du regne kun bompenger og drivstoff. Hvis du derimot tenker på å kvitte deg med bilen må du ta med alle kostnader på bilen i regnestykket, service, nye dekk, vindusspylervæske, eu-kontroll, forsikring osv. Ser ut som det billigste for deg er å kjøre bil så lenge du ikke kjører gjennom bom. Anonymkode: cce17...c4c Takk. Jeg må uansett beholde bilen til andre type kjøringer, men lurte på om jeg ville spare noe på å bytte bil mot buss til og fra jobb. Jeg visste ikke hvor mye bilen ca brukte pr mil, men en over her sa ca 0,6 pr mil. Jeg kjører ikke gjennom bom og har ikke parkeringsutgifter. Tusen takk for svar alle sammen, da har jeg funnet det ut. Ts Anonymkode: 9f62d...ced
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Selv hadde jeg parkert bilen i det daglige, om det hadde passa å ta bussen. Det er uten tvil billigere å ta bussen. På den strekningen jeg har til stedet jobben er, betaler jeg en drøy 50-lapp hver vei, når billett kjøpes i appen til selskapet. Har ikke nubbesjans til å klare så billig med hverken bensin/diesel eller elektrisk. For det er ikke bare drivstoff som må være med i regnestykket. Anonymkode: 69337...7e2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selv hadde jeg parkert bilen i det daglige, om det hadde passa å ta bussen. Det er uten tvil billigere å ta bussen. På den strekningen jeg har til stedet jobben er, betaler jeg en drøy 50-lapp hver vei, når billett kjøpes i appen til selskapet. Har ikke nubbesjans til å klare så billig med hverken bensin/diesel eller elektrisk. For det er ikke bare drivstoff som må være med i regnestykket. Anonymkode: 69337...7e2 Det stemmer jo ikke alltid. I dette tilfellet koster det ts 15 kr dagen med bil og 40 kr dagen med månedskort. Det er såpass lite kjøring at man ikke pådrar seg ekstra kostnader om man uansett ville beholdt bilen. Velger man å regne drivstoffpris x 3 som en sier over her så er man fortsatt ikke langt unna bussprisen. Anonymkode: cce17...c4c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det stemmer jo ikke alltid. I dette tilfellet koster det ts 15 kr dagen med bil og 40 kr dagen med månedskort. Det er såpass lite kjøring at man ikke pådrar seg ekstra kostnader om man uansett ville beholdt bilen. Velger man å regne drivstoffpris x 3 som en sier over her så er man fortsatt ikke langt unna bussprisen. Anonymkode: cce17...c4c Jeg må beholde bilen til annet kjøring og forstår økte kostnader ved forsikring, EU kontroll, servicer osv for å ha bil, men det må jeg uansett ha siden bilen skal beholdes, men ville vurdere om det kunne lønne seg å droppe kjøring til jobb. Noen ganger må jeg også uansett ha bil til jobb, så mnd kortet ville da bli dyrere pr tur. Barna har mnd kort. Jeg visste bare ikke hvor mye disel bilen brukte pr frem og tilbake, derfor ble det vanskelig å beregne bil kontra buss til jobbkjøringen. Grunnen til at jeg skrev bilmerke og årsmodell, var fordi jeg tenkte det hadde betydning på hvor mye drivstoff den brukte. Takker for svar fra alle, da tenker jeg bil, sykkel og gå er like greit til jobb for min del i stedet for buss, som går sjeldent her jeg bor. Ts Anonymkode: 9f62d...ced
prt90 Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 4 kilometer hver vei? Det sykler du på 10 minutter.. både sunnere og billigere 2 1
smilo Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 En bil bruker nok endel mer enn 0,6 på mila for en tur på 4km hver vei. Det tallet er nok for lengre turer. 1,6 er kanskje mer reellt på så korte turer. På vinter muligens nærmere 3,0. Samtidig blir bussen dyr for på korte turer. Her ville jeg tatt sykkelen eller gått, hvis du ikke må ha bilen på jobb. 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ja, men hvor mye koster bilen meg på en slik kjøretur? Hvis disel feks koster 25 kr liter? 25×0,6=15 kr? Stemmer dette så er bilen rimeligere eller regner jeg feil? Ts Anonymkode: 9f62d...ced Drivstoff er bare en del av kosten Du må regne inn slitasje Forsikring Husk og at det laveste forbruket på drivstoff skjer ved langvarig kjøring uten nedbremsing og akselering 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 8 km til jobb totalt? Så 4 km vær vei? Da anbefaller jeg å sykle som noen nevnte ovenfor. 4 km går veldig raskt, og det koster ingenting Anonymkode: f0316...4d5
Safiye Skrevet 27. juni 2022 #20 Skrevet 27. juni 2022 Tråden er ryddet for forherligelse av brudd på norsk lov -Safiye, mod
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå