Gå til innhold

Er dere på ferie hele sommeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som småbarns mor er jeg opptatt av at ferien skal være en god opplevelse for yngstebarnet på 7. . Hverdagens stress og mas skal byttes ut med tid sammen. Men MÅ det skje i 8 uker bortreist? Jeg vil at mine barn også skal oppleve at det å være hjemme kan være innholdsrikt og spennende. En dag på stranden, en tur i skog og mark osv. men også fritid til at de skal være med venner. Så til problemet. Vennene er «alltid» bortreist hele sommeren. Ok, overdriver litt her, men det føles sånn… Så ofte blir hun gående «alene» og finner ikke på noe. Vi bruker å ha ca 2 uker i ferien hvor vi er på hytta. Når de eldste gikk på fotball var vi ofte ei uke på cup i tillegg. Ser på snap at flere er jo på ferie hele sommeren. Hva med å nyte rolige dager hjemme? Ser det også ofte i helger, ut på tur hver lørdag og søndag. Jeg mener - med full jobb på begge, når har dere tid til å stelle i huset om helgene går til tur dit og tur hit? Savner å se liv av barn som leker i gatene, at folk er hjemme på terrassen, noen hus i gater her jeg bor er uhyggelig tomme om sommeren.  At barn kan komme spontant på besøk en lørdag, alltid så må foreldre planlegge og planlegge turer overalt hele tiden😯

ok litt sytete innlegg.  Litt oppgitt  når jeg en gang spurte mora til klassekompis rett etter skoleslutt i juni, om barna skulle leke sammen en dag, da svarte hun det får bli i august, vi har planer hele sommeren😅

Anonymkode: 636ae...46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ingen, absolutt ingen, som er borte 8 uker om sommeren. De fleste er bortreist 1 uke eller 2, veldig mange er hjemme hele ferien. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri i verden hatt råd eller ork til å reise 2 mnd i strekk hvert år.

Anonymkode: 52120...a1d

AnonymBruker
Skrevet

Vi bodde på hytta stort sett hele sommeren, og var kanskje ute å reiste 2 uker. Var hjemme bare noen få dager innimellom.

Nå har ikke vi småbarn lengre, men vi bor fortsatt på hytta det meste av sommeren. Barna er studenter og har flyttet hjemmefra, og det ene bor i leiligheten vår i sommer da hun jobber. Mens vi «gamlingene» er på hytta eller på reise. 

Anonymkode: a09c4...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi har da jobb størstedelen av skolens sommerferie. Har 3 uker fri i sommer, og er bortreist 2 uker av dem. 

Anonymkode: e2f91...a35

AnonymBruker
Skrevet

Vi har brukt å være borte 4 uker hver sommer. Ellers er ungene litt her og der og vi på jobb. For oss har dette vært en fantastisk avkobling som familie. Ikke bare har vi fått flotte opplevelser, men vi gjør det som en familie. Det er kjekt å omgås andre også, men vi opplevde at når vi var hjemme det meste av sommeren ble vi feriekolloni for alle ungene i nabolaget. Ungene våre fikk lite tid sammen, og vi voksne ble utslitt🙈 Nå putler vi i hagen, maler++ litt og litt utover våren slik at vi på sommeren kan koble helt av med andre ting. 

Anonymkode: 221aa...76b

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste har jo bare 3-4 uker fri om sommeren? Vi har to uker felles på hytta og så tar far og jeg en uke på hver ende for å strekke ferien, her blir det mulige byturer, en tur på fjellet eller bare hjemme.

Anonymkode: 604a3...232

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hørt om noen som er bortreist hele ferien. De færreste foreldre har da 8 uker fri å ta av.. 

Vi har fire uker ferie. Ungene går i SFO resten av skoleferien. De fire ukene blir dessverre mye reising. En uke hos svigers, en uke på hytten, en uke hos foreldrene mine.. 

Vi skulle heller hatt mer tid hjemme, vi... 

Anonymkode: e2cf4...53d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ofte bortreist så lenge, men det er fordi min far er fra et "sydenland" og har dermed flere hus vi kan benytte. I tillegg er faren til barna mine fra et "sydenland" og da har vi også gratis oppholdssted. Ellers hadde vi aldri hatt råd til 8 uker på hotell/airbnb. 

Anonymkode: 2678c...b0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ferie hele sommeren, men har ikke vært på reise på flere år da jeg ikke har noen å reise med. Dere er så heldige som har familie❤️

Anonymkode: 5e6d1...602

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skal bort 10 dager og være hjemme resten. Har kjæledyr + et hus som trenger vedlikehold som det ikke er nok tid til å gjøre i den vanlige hverdagen. 

Anonymkode: 58189...342

Skrevet

Her er det ganske vanlig å ha hytte, og mange drar på hytta så snart de har et par fridager. Du fremlegger det som at det er planlegging og stress og styring og ordning å være andre steder enn hjemme, men det stemmer jo ikke. For mange er det nettopp på hytta man finner roen og tiden til å bare være sammen i sakte tempo. En dag på stranden, en dag i skogen, eller bare sløve i hytteveggen mens barna leker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har jobber der vi ikke kan ta fri 8 uker om sommeren eller ha hjemmekontor. Det lengste barna her har vært bortreist om sommeren, var 5 uker et år vi foreldre måtte ta ut ferie på litt ulike tidspunkt og med delvis overlapping. Kjenner ikke noen som tar 8 uker ferie om sommeren.

Anonymkode: 840ed...045

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker å være borte ca 2 uker i ferien. Mannen har normalt 3 uker ferie, jeg har 4. i år har jeg 5 uker. Men vi prøver å finne på noe de dagene vi er hjemme i ferien, så er ikke alltid tilgjengelig for andre da.

Ellers så er vi en del på hytta i helgene. Men barna spiller handball og fotball, så det blir en del helger vi er hjemme. Husarbeid har jeg valgt å nedprioriter, slik at vi kan bruke tid på hytta. 

Anonymkode: 57fc2...3bf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever ikke at folk er borte hele sommeren. De som er mest borte er de som enten har feriebolig i utlandet der de oppholder seg om sommeren eller de som er tilflyttere og tilbringer sommeren på besøk hos familie. Vi har et par ganger tatt en måned i ferieleiligheten til foreldrene mine, det koster oss ikke noe særlig mer enn flybillettene uansett siden vi ikke betaler for oppholdet og matutgiftene våre er mindre enn hjemme. Men ellers er vi ikke mye borte, noen år har vi tatt typiske 2 uker i syden, andre år har vi prioritert vedlikehold av hus og kanskje bare hatt en uke på tur i Norge. 

Det sagt, så opplevde jeg det ofte som småbarsmor som at mange var mye borte. Sikkert fordi sommerferien er kortere når de går i barnehage og på ferie-SFO. Det kan være vanskelig å holde oversikten over når folk er hjemme eller ikke. Jeg har eldre barn/ungdommer som holder kontakten med venner selv og jeg opplever at det er mye kontakt med venner i sommerferien. De har fri fra skolen og ingen fritidsaktiviteter så de er mye mer på besøk hos hverandre og de er ute til langt på kveld. Mange er jo hjemme alene på dagtid i flere uker mens foreldrene jobber, så det er naturlig at de oppsøker hverandre. 

Anonymkode: 6c779...527

Skrevet

Nei. Vi skal reise én uke til London, og deretter veksler vi på å være på hytta 45 min hjemmefra eller hjemme. Trenger ikke å reise langt eller være bortreist for å få en fin ferie. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Fra 29.juni til 20.08. Ingen barn

Anonymkode: 19cdc...0d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fra 29.juni til 20.08. Ingen barn

Blir Mallorca og Marokko. 

AnonymBruker
Skrevet

Om man har åtte uker fri, må man da være enten lærer eller arbeidsledig, eller? Ev dele ukene mellom foreldrene. Vi har vanligvis fri fire uker om sommeren, da er vi borte alt fra to til fire uker. Nabolaget er som regel ganske tomt i fellesferien..

Anonymkode: 8a04b...b73

Gjest Adobyen
Skrevet

Problemet er jo skoleferie på 8-9 uker. Det er lenge.  Nå er jordbærene snart modne og ikke lenge til selvplukk. Er ikke noe sånt hyggelig å gjøre med barn lenger? Og sammen kutte, skylle, knuse og blande til frysetøy til vintersesongen? La barnet være med på å lage alt som er godt med frukt og bær. Barn er ikke kun interessert i å dra til ditt og datt.

Jeg kom til å tenke på dette da jeg selv har tjent lommepenger på bærplukking i mine yngre år + at jeg var med på å lage saft og syltetøy hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...