AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har bipolar og fikk diagnosen for 10 år siden etter jeg fikk en psykose. Jeg prøvde å ta livet mitt flere ganger ila 3 år. Har gått i behandling i flere år. Hatt noen tilbakefall med depresjoner og maniske perioder. Jeg vet når jeg er i dårlige perioder. Lært meg å kjenne kroppen min og ta tak i det tidlig før det utvikler seg. Har alltid hatt lav terskel med å oppsøke hjelp. Blir fort trigget når jeg er i vanskelige livssituasjoner. Avsluttet behandling i vinteren 2020 og vært stabil lenge. Jeg har fått barn, vært i samlivsbrudd og fikk i tillegg et barn med autisme og adhd. Jeg er helt avhengig av å holde min mentale helse stabil. For barna mine. Jeg er i tillegg alenemor. Jobber 100% også. Ikke vært borte fra jobb pga min mentale helse på mange år. men nå begynner ting å bli utrolig tungt. Jeg sover dårlig, jeg er konstant utbrent, har en del traumer etter samlivsbruddet og vært utsatt for vold. Barna mine trenger at moren deres klarer å holde hodet over vannet. Jeg dro til fastlegen min og spurte om ny henvisning til psykiatrisk poliklinikk. Han mente også at det beste var å ta tak i dette før jeg ble alvorlig syk. Fikk tilbakemelding nå at henvisningen ble avvist. Jeg ble så skuffet. Jeg har alltid fått hjelp når jeg har spurt om det. Legen foreslo rask psykisk helsehjelp fra kommunen. Jeg kontaktet de og de foreslo nettkurs. Som om det skal hjelpe.. de ga ingen hjelp nå i sommer sa de. Jeg får vel bite tennene sammen og bare holde alt inne. Barnehagen mente jeg trengte avlastning og de så jeg var utbrent. Jeg er så livredd for at plutselig barnevernet skal komme. Jeg gjør så godt jeg kan for barna mine hver dag. Avlastning fra kommuen får jeg heller ikke siden barna er til far annenhver helg 🤷♀️ Jeg jobber når barna er til far.. så får aldri hentet meg helt inn der heller.. Noe mer samvær vil ikke far ha. Jeg har prøvd.. Måtte bare lufte hodet litt her.. helsenorge i et nøtteskall. Man må faktisk si at man ønsker å ta livet sitt før man får hjelp. Anonymkode: e1a8b...378 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #2 Skrevet 22. juni 2022 Uff..det hørtes tøft ut ❤️ Har ikke så mye peiling på dette dessverre, men ville svare uansett. Kan du ta ny kontakt med fastlegen? Han er på din side. Og han har mulighet til å ringe og få veiledning fra DPS eller tilsvarende. Går du på medisiner som trenger å endres, eller har du ikke medisiner for tiden? Anonymkode: ba961...20b
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Start med å be om sykemelding så du får slappet ordentlig av når ungene er i barnehagen. Anonymkode: 2ca4d...9b0 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Uff..det hørtes tøft ut ❤️ Har ikke så mye peiling på dette dessverre, men ville svare uansett. Kan du ta ny kontakt med fastlegen? Han er på din side. Og han har mulighet til å ringe og få veiledning fra DPS eller tilsvarende. Går du på medisiner som trenger å endres, eller har du ikke medisiner for tiden? Anonymkode: ba961...20b Fikk ny time til fastlegen neste uke nå og vi skal snakke om dette. Var også tanken å avslutte hormon prevensjon da av erfaring så svinger humøret mitt mer da. Jeg har gått på humør stabiliserende medisiner, men likte ikke hvordan jeg ble. Jeg mistet veldig personligheten min. Jeg er ei sprudlende dame med masse humør. Jeg ble til en zombie. Likedan når jeg fikk antidepressiva. Da slet jeg enda mer med søvnen. Jeg og psykologen min fant ut at det beste var å få samtale terapi. Rydde opp i tankekjøret og årsakene til angsten min. Jeg er bare kjempefrustrert over at man ikke får hjelp før man faktisk blir alvorlig syk.. har ikke lyst å bli det. Da jeg ble alvorlig syk for noen år tilbake så oppsøkte jeg ikke hjelp før det var forsent. Nei nå får man en klapp på skuldera og bli fortalt «du er ikke syk nok til at jeg kan hjelpe deg.» ts Anonymkode: e1a8b...378
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fikk ny time til fastlegen neste uke nå og vi skal snakke om dette. Var også tanken å avslutte hormon prevensjon da av erfaring så svinger humøret mitt mer da. Jeg har gått på humør stabiliserende medisiner, men likte ikke hvordan jeg ble. Jeg mistet veldig personligheten min. Jeg er ei sprudlende dame med masse humør. Jeg ble til en zombie. Likedan når jeg fikk antidepressiva. Da slet jeg enda mer med søvnen. Jeg og psykologen min fant ut at det beste var å få samtale terapi. Rydde opp i tankekjøret og årsakene til angsten min. Jeg er bare kjempefrustrert over at man ikke får hjelp før man faktisk blir alvorlig syk.. har ikke lyst å bli det. Da jeg ble alvorlig syk for noen år tilbake så oppsøkte jeg ikke hjelp før det var forsent. Nei nå får man en klapp på skuldera og bli fortalt «du er ikke syk nok til at jeg kan hjelpe deg.» ts Anonymkode: e1a8b...378 Mine tips er å stoppe hormoprevansjon ja, bruk heller kondom. Jeg stoppet også koffein, nikotin og alkohol. Alt som er stimulanter. Så ryddet jeg i kostholdet, som også påvirker psyken skikkelig. Styrketrening 3 ganger i uken der jeg presse rmeg skikkelig var virkelig åpningen, i dag klarer jeg meg 100%. Søvn og alt må prioriteres. Du må starte med minst 50% sykemeldt før dette går helt galt. Men dessverre er det vanskelig å få hjelp av det norske helsevesenet generelt. Anonymkode: 55687...a96 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Jeg ville bedt om henvisning til psykiater for medisinutprøving. Der er nåløyet noen ganger mindre. Om du har en bipolardiagnose er det anbefalt med medisiner, har du forsøkt flere typer? Jeg har bipolar selv, og uten medisiner får jeg sykdomsperioder uansett om jeg går i terapi eller ikke. Det tok ca 3 år før vi fant en medisinkombinasjon som fungerte for meg. Kommer du til en erfaren psykiater kan de hjelpe deg å finne en kombinasjon som fungerer for deg. Anonymkode: bfeb9...b4a 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Du må i alle fall bli sykemeldt asap! Anonymkode: 5e350...092 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Hei TS, trist å lese du ble avvist men så flott at du selv ber om hjelp, ikke gi deg! Klag på vedtaket, og samtidig ta kontakt privat om du kan, alt er bedre enn å gå under! Selv har jeg brukt Medi3 her jeg bor, superflink psykolog og psykriatisk sykepleier, godt tilbud rundt kognitiv terapi osv. og vel verdt pengene mens man venter på hjelp fra det offentlige. Anonymkode: 62a0a...7c9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Du kan klage på avslaget. og su bør få deg ei sykmelding så du får slappet av. Du kan selv prøve ringe dps å snakke med de som har gitt avslag og forklare situasjonen. Du må ikke gi deg på dette. høres helt vilt ut! jeg fikk også avslag på dps men jeg tok kontakt med ei i kommunen som er psyk sykepleier. Skal ha noen samtaler med henne framover. Du må ikke gi deg!! Du har rett på hjelp Anonymkode: c89c1...f84
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har bipolar og fikk diagnosen for 10 år siden etter jeg fikk en psykose. Jeg prøvde å ta livet mitt flere ganger ila 3 år. Har gått i behandling i flere år. Hatt noen tilbakefall med depresjoner og maniske perioder. Jeg vet når jeg er i dårlige perioder. Lært meg å kjenne kroppen min og ta tak i det tidlig før det utvikler seg. Har alltid hatt lav terskel med å oppsøke hjelp. Blir fort trigget når jeg er i vanskelige livssituasjoner. Avsluttet behandling i vinteren 2020 og vært stabil lenge. Jeg har fått barn, vært i samlivsbrudd og fikk i tillegg et barn med autisme og adhd. Jeg er helt avhengig av å holde min mentale helse stabil. For barna mine. Jeg er i tillegg alenemor. Jobber 100% også. Ikke vært borte fra jobb pga min mentale helse på mange år. men nå begynner ting å bli utrolig tungt. Jeg sover dårlig, jeg er konstant utbrent, har en del traumer etter samlivsbruddet og vært utsatt for vold. Barna mine trenger at moren deres klarer å holde hodet over vannet. Jeg dro til fastlegen min og spurte om ny henvisning til psykiatrisk poliklinikk. Han mente også at det beste var å ta tak i dette før jeg ble alvorlig syk. Fikk tilbakemelding nå at henvisningen ble avvist. Jeg ble så skuffet. Jeg har alltid fått hjelp når jeg har spurt om det. Legen foreslo rask psykisk helsehjelp fra kommunen. Jeg kontaktet de og de foreslo nettkurs. Som om det skal hjelpe.. de ga ingen hjelp nå i sommer sa de. Jeg får vel bite tennene sammen og bare holde alt inne. Barnehagen mente jeg trengte avlastning og de så jeg var utbrent. Jeg er så livredd for at plutselig barnevernet skal komme. Jeg gjør så godt jeg kan for barna mine hver dag. Avlastning fra kommuen får jeg heller ikke siden barna er til far annenhver helg 🤷♀️ Jeg jobber når barna er til far.. så får aldri hentet meg helt inn der heller.. Noe mer samvær vil ikke far ha. Jeg har prøvd.. Måtte bare lufte hodet litt her.. helsenorge i et nøtteskall. Man må faktisk si at man ønsker å ta livet sitt før man får hjelp. Anonymkode: e1a8b...378 For det første så har du fått masse hjelp av DPS og iløpet av de timene burde du ha fått hjelp og råd som du kan bruke nå senere i livet også. Man kan ikke dra til psykolog hver gang livet butter en litt imot. Du får gå til privat psykolog om du virkelig har det så ille. Anonymkode: 10fd9...776
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): For det første så har du fått masse hjelp av DPS og iløpet av de timene burde du ha fått hjelp og råd som du kan bruke nå senere i livet også. Man kan ikke dra til psykolog hver gang livet butter en litt imot. Du får gå til privat psykolog om du virkelig har det så ille. Anonymkode: 10fd9...776 Flott at noen som ikke vet hva de prater om, blander seg inn. Du virker bare bitter. Å ha en bipolar diagnose, handler ikke bare om at livet butter en litt imot. Jeg har gått flere runder på DPS, og ser ikke hva som er så galt med det? Anonymkode: f0c38...3a5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Ta kontakt med helsestasjonen! De har psykologer, miljøterapauter og helsesykepleiere med god kompetanse, og siden du har barn vil de nok hjelpe deg. De har hjulpet meg flere ganger og har flere gode lavterskeltilbud som ikke krever henvisning fra lege. Anonymkode: 2abd4...af0
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): For det første så har du fått masse hjelp av DPS og iløpet av de timene burde du ha fått hjelp og råd som du kan bruke nå senere i livet også. Man kan ikke dra til psykolog hver gang livet butter en litt imot. Du får gå til privat psykolog om du virkelig har det så ille. Anonymkode: 10fd9...776 Du virker bare bitter og skuffet over ditt eget liv. Anonymkode: c89c1...f84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå