Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ett relativt stort trekk i lønnen min, ferdig med trekket i November. Har klart å fått det til å gå greit økonomisk selv med trekket, og har i grunnen bare vært lettet over at det snart er over og jeg ikke har annmerkning lenger. 

Problemene nå er at alt har økt, i vinter ble jo strømmen hinsides dyr så måtte ta av sparekontoen slik den ble tømt, nå har jo både bensin og mat også økt. Merker nå at jeg sliter med å få betalt regningene og må virkelig snu på krona. Jeg får heller ikke strømstøtte eller bostøtte pga inntekt. Har prøvd å prate med kreditoren ang litt lavere trekk, og forlenge nedbetalingen men dem er ikke til å rikke. Noen som vet om jeg har noen rettigheter her? 

Her er heller ikke kollektiv-transport som passer jobb-tidene så kan ikke kutte utgiftene der. Har jo også barn som må kjøres til/fra barnehage og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 89bb0...be1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må først finne ut om du har midler nok til livsopphold og husleie. Har du mer enn dette så kan du trekkes alt over.

Regnestykket er: inntekten din minus husleie, minus livsopphold sats for deg, minus livsopphold sats for dine 2 barn. Det spiller også inn hvor gamle barna er. Det skal også tas hensyn til Sfo eller bhg utgifter.

Søk på gjeldsordning satser så finner du det du spør om

AnonymBruker
Skrevet

Klager på størrelsen på lønnstrekk må du ta med namsmannen, ikke kreditoren med trekk.

Anonymkode: 2f98d...804

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags gjeld er det og hvor stor er den? Hvor mye har du utbetalt per måned? 

Anonymkode: 1c602...d09

Skrevet

Hei TS.

Er ikke strømstøtten uavhengig av inntekt?

Dette må du ta opp med namsmannen. Men du må dokumentere de økte utgiftene. Søk på nettet etter ordet livsoppholdssatser, men pass på at de er for 2021 som gjelder både for gjeldsordning og trekk i inntekt.

Det kommer nye livsoppholdssatser pr 01.07. hvert år.

Med vennlig hilsen

TBergh

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har igjen til livsopphold. Men satsene er jo ikke forenelige med prisøkningen som er nå. 

Anonymkode: 89bb0...be1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...