Gå til innhold

Ny i bokashi-verden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da har vi "endelig" kommet dit at vi skal sortere matavfall. Jeg har kjøpt inn bokashi bøtter med utstyr og ordnet med pallekarmer og ordnet klart til min lille jordfabrikk. Slik jeg har forstått det skjer det ikke noe med bokashien på vinterhalvåret med mindre man ordner en "jordfabrikk" inne. Saken er at jeg ikke har noe egnet sted innendørs til dette. Så planen er: få tak i tette bøtter å ha stående i carporten, helle over den ferdig fermeterte bokashien i disse bøttene, for så å ha det over i pallekarmen når det lar seg gjøre til våren. Er dette en grei måte? "Ødelegger" jeg bokashien med å gjøre det? Tenkte å legge i jord/løv osv mellom lagene. 

Eventuelt har noen en annen ide? 

🐞

Anonymkode: 86c04...c3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går nok bra. Jeg har et lite drivhus uten varme, og tar den ferdige bokashien ut i en jordfabrikk der på vinteren. Blander den med gammel jord og løv, og til våren er det ferdig jord innen jeg skal plante ut :) og da har det gjerne vært 15 minus i mellomtiden :)

Anonymkode: bc296...884

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du har en god plan 😊

Anonymkode: 2f8e0...106

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde det et år, men jordrotter snuste seg fram, klarte å få av lokket og det var gris i hele garasjen. Jeg hadde heller tatt en pause på vinteren.   

Anonymkode: 374ac...e39

Gjest lurven
Skrevet (endret)

Driver litt med det, men syns det tar uhorvelig lang tid før det blir til jord

Endret av lurven
Skrevet

De store tønnene kommer til å bli dritekkle 😅 ikke sikkert du synes det er et problem, men jeg hadde ikke orket å håndtere dem til våren.

Jeg ville redusert mengden bokashi om vinteren, sånn at du kan bruke plassen til en liten jordfabrikk inne i steden. Så har du god jord når det er tid for åpotte om potteplanter. Og start opp for fult med bokashi så fort telen går

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle! 😃 Som du over her skrev, ja, jeg gleder meg ikke akkurat til å tømme de bøttene til våren 🤢😂 

Mtp på jordrotter så har jeg også kanskje mulighet til å ordne noe utpå verandan i 2etg, har lurt litt på å sette dem der istedet. Dersom jeg skulle holdt opp med bokashi på vinterhalvåret så må vi bestille tilbake matavfalldunken, og det tror jeg ikke jeg orker 🙈 Tenker å prøve ut det her i hvert fall i ett år og se om det er noe for oss, og prøve ut hva som er enklest å gjøre på vinteren 😅 

Anonymkode: 86c04...c3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...