Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/nordland/flytekniker-geir-ove-fortviler_-_-jeg-leser-at-vi-er-overbetalte-parasitter-1.16009996

I følge artikkelen har flyteknikere en snittlønn på under 600 000 før ulempetillegg. Kommentarfeltene koker og fagforeningslederen får drapstrusler. I følge utdanning.no er gjennomsnittslønna til en grunnskolelærer 592 000, altså omtrent tilsvarende. Jeg har foreløpig ikke lest om lærere som mottar drapstrusler pga streik, men for alt jeg vet blir folk sinte av lærerstreik også? Og folk hadde ikke mye pent å si da pilotene streiket for en tid tilbake.

Så da lurer jeg på: hvor lavtlønnet må yrkesgruppen være for at offentligheten skal la dem streike i fred eller støtte streiken?

Anonymkode: ebbc7...357

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så da lurer jeg på: hvor lavtlønnet må yrkesgruppen være for at offentligheten skal la dem streike i fred eller støtte streiken?

Det handler ikke om å være lavtlønnet, men om å se seg litt rundt og realitetsorientere seg. Frontfaget ligger mellom 3 og 4 prosent, men de vil ha 17? De tjener godt over gjennomsnittet, har lav utdanning og likevel ønsker de mer enn alle andre?

Begrunnelsen handler ikke om reallønnsnedgang over tid, slik lærerne beviselig har hatt, men å øke rekruttering - men hallo, alt de trenger å gjøre er bare å møte opp på tip på vgs og si «vil du tjene 800.000 uten å ta mer utdanning?» Pluss ev sentralisere utdanningen. 

De vet at folk er avhengige av dem, og da virker det som de prøver å utnytte situasjonen. Det er ikke sympatisk. 

Anonymkode: 56e51...fad

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det handler ikke om å være lavtlønnet, men om å se seg litt rundt og realitetsorientere seg. Frontfaget ligger mellom 3 og 4 prosent, men de vil ha 17? De tjener godt over gjennomsnittet, har lav utdanning og likevel ønsker de mer enn alle andre?

Begrunnelsen handler ikke om reallønnsnedgang over tid, slik lærerne beviselig har hatt, men å øke rekruttering - men hallo, alt de trenger å gjøre er bare å møte opp på tip på vgs og si «vil du tjene 800.000 uten å ta mer utdanning?» Pluss ev sentralisere utdanningen. 

De vet at folk er avhengige av dem, og da virker det som de prøver å utnytte situasjonen. Det er ikke sympatisk. 

Siste avsnitt er temmelig teit: De aller, aller fleste har en jobb som andre er avhengige av. Eller mener du at kun neglsalongansatte skal få lov å streike? Ingen som har en jobb noen andre er avhengige av skal få streike noen gang?

Anonymkode: 8a6c7...2ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Siste avsnitt er temmelig teit: De aller, aller fleste har en jobb som andre er avhengige av. Eller mener du at kun neglsalongansatte skal få lov å streike? Ingen som har en jobb noen andre er avhengige av skal få streike noen gang?

Anonymkode: 8a6c7...2ca

Det handler jo ikke om lov til å streike. Les en gang til. Det handler om totalt manglende gangsyn og useriøse krav og påstander.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Spør du meg så tenker jeg at de som har ansvar for at flyene vi plasserer familiene våre på er driftssikre og trygge bør ha mer enn 600 000,- i grunnlønn i året. 😶

Dersom faget kan tiltrekke seg de dyktigste kandidatene så vil det absolutt være å foretrekke. 😶

At et lønnskrav på 17% er noe urealistisk er jeg dog enig i, samtidig så blir det helt feil å fremstille lønna som «800 000,- i snitt» når mye av arbeidet foregår på natt og dette er inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid. Jeg leste en artikkel om en flytekniker som måtte gå over til dagstilling av helsemessige årsaker, og etter eget utsagn mistet han da 30% av lønna pga. bortfall av tilleggene. Da gjenstår det ikke akkurat noen lønn å skryte av, når jobben er såpass viktig for sikkerheten både til flyreisende og de som befinner seg på bakken under flyet. 😶 

Jeg syntes for øvrig det er usmakelig av NHO å innføre lockout for flyteknikere som jobber med ambulansefly. 

Anonymkode: 3913a...e37

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennomsnittslønna i Norge var 610 000 i 2021, så det er jo ikke helt riktig. Nå er ikke snittlønn det beste verktøyet å måle lønn i store grupper på, median er bedre, men de er ikke hårreisende langt unna der heller. 

Jeg er enig i at prosenten er høy, men om de har gjort svært dårlige oppgjør i veldig mange år så kan jeg skjønne at de ber om en høy prosent nå. Nå aner jeg ikke hva slags oppgjør de har hatt, men kan se for meg at med korona og reiserestriksjoner så har de ikke vært skyhøye?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjennomsnittslønna i Norge var 610 000 i 2021, så det er jo ikke helt riktig. Nå er ikke snittlønn det beste verktøyet å måle lønn i store grupper på, median er bedre, men de er ikke hårreisende langt unna der heller. 

Jeg er enig i at prosenten er høy, men om de har gjort svært dårlige oppgjør i veldig mange år så kan jeg skjønne at de ber om en høy prosent nå. Nå aner jeg ikke hva slags oppgjør de har hatt, men kan se for meg at med korona og reiserestriksjoner så har de ikke vært skyhøye?

Hele offentlig sektor har jo også hatt elendige lønnsoppgjør pga korona. 
Det fremstår som useriøst å komme med et krav som er så hinsides langt over alle andre oppgjørene i årets lønnsoppgjør. Jeg forstår NHO sånn sett - det hjelper ikke at flyteknikerne sier de er åpne for å forhandle, når utgangspunktet er klart urealistisk. Det som kommer til å skje nå er tvungen lønnsnemnd, og flyteknikerne vil få noe lignende som alle andre yrkesgrupper. Dvs LANGT unna kravet. De får aldri gjennom 10%+ i tvungen lønnsnemnd, og det vet NHO godt. 

Anonymkode: f0a48...fdb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spør du meg så tenker jeg at de som har ansvar for at flyene vi plasserer familiene våre på er driftssikre og trygge bør ha mer enn 600 000,- i grunnlønn i året. 😶

Dersom faget kan tiltrekke seg de dyktigste kandidatene så vil det absolutt være å foretrekke. 😶

At et lønnskrav på 17% er noe urealistisk er jeg dog enig i, samtidig så blir det helt feil å fremstille lønna som «800 000,- i snitt» når mye av arbeidet foregår på natt og dette er inkludert tillegg for ubekvem arbeidstid. Jeg leste en artikkel om en flytekniker som måtte gå over til dagstilling av helsemessige årsaker, og etter eget utsagn mistet han da 30% av lønna pga. bortfall av tilleggene. Da gjenstår det ikke akkurat noen lønn å skryte av, når jobben er såpass viktig for sikkerheten både til flyreisende og de som befinner seg på bakken under flyet. 😶 

Jeg syntes for øvrig det er usmakelig av NHO å innføre lockout for flyteknikere som jobber med ambulansefly. 

Hva da med oss sykepleiere, etter årets lønnsoppgjør har vi en begynnelsen på 450 000, og øker med kun 10 000 annethvert år de første 6 årene

Anonymkode: 2c5f7...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva da med oss sykepleiere, etter årets lønnsoppgjør har vi en begynnelsen på 450 000, og øker med kun 10 000 annethvert år de første 6 årene

Enig. Jeg ser ingen grunn til at flyteknikere skal tjene vesentlig mer enn bilmekanikere, for eksempel. 
Det er dessuten mange med høyere utdannelse som tjener enda mindre enn sykepleiere. Hvis det er vanskelig å rekruttere flyteknikere (vgs-utdannelse) er det ikke pga lønna, men andre årsaker, som arbeidstider og andre arbeidsforhold. Evt at kapasiteten i utdanningssystemet er for dårlig. 600k i grunnlønn med fagbrev, det er IKKE dårlig. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Flyteknikere er da ikke lavt utdannet? Mener jeg leste et sted at de har 7 års utdanning for å bli flytekniker. Det er veldig godt utdannelse det. I tillegg så opplever de at folk ikke har kommet tilbake til yrket etter permitteringer og det er mangel på folk.

Kravet om 17% lønnsøkning er latterlig høyt, men de har all rett til å streike uten å få drapstrusler av den grunn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste er vel enige i at sykepleiere tjener for lite, men dere tjener jo ikke mer av at flyteknikeres lønninger holdes nede. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er generelt en motstander av at folk blir så sinte av lovlig streik, og man ser jo hvor forhatt både lærere og sykepleiere også blir av streik selv om de med høyere utdannelse tjener mindre enn en flytekniker med videregående utdannelse. En ting hadde likevel vært om de hadde krevd 4 eller 5 prosent lønnsforhøyelse som kanskje kunne endret normen som jo også vil slå ut positivt for andre grupper på sikt, men 17 prosent er jo helt hinsides. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det blir jo akkurat det samme som de her inne som konstant skriver om at sykepleiere har en så god snittlønn og ikke tar hensyn til grunnlønna i det hele tatt. 600.000 i grunnlønn er jo ikke så verst. Man må ikke glemme at de har videregående utdannelse. En sykepleier med mastergrad har med 10 års ansennitet 602.000 i år i spekter, og en lektor (også master) har 590.200 med 10 års ansennitet i KS. Så en flytekniker har i snitt samme grunnlønn som flere yrkesgrupper med mastergrad som har jobbet i minimum 10 år i yrket.

Anonymkode: d3779...1e4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (2 minutter siden):

Flyteknikere er da ikke lavt utdannet? Mener jeg leste et sted at de har 7 års utdanning for å bli flytekniker. Det er veldig godt utdannelse det. I tillegg så opplever de at folk ikke har kommet tilbake til yrket etter permitteringer og det er mangel på folk.

Kravet om 17% lønnsøkning er latterlig høyt, men de har all rett til å streike uten å få drapstrusler av den grunn. 

Er ikke flytekniker vgs-utdanning, da? 

Anonymkode: 17042...973

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (1 minutt siden):

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker

Mange av disse sju årene ser ut til å være arbeid, dvs det er lønnet. Det kan vel sammenlignes med en LIS, og det er litt søkt å si at alle årene man jobber som LIS-lege (med full lønn) skal telle som «år med utdanning» på lik linje med de seks årene på universitetet. 
Men jeg er selvsagt enig i at de må ha streikerett på lik linje med alle andre, uavhengig av korona og ferie. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De tjener for lite. Jeg støtter dem 100%.

Men det er mange andre yrker i Norge som burde ha streiket lenge før flyteknikkerne.

At fagorganiserte viser muskler ovenfor arbeidsgiver synes jeg er utelukkende positivt.

Anonymkode: 0d1de...424

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (3 minutter siden):

Det er fordi de regner utdanningsår på et helt spinnvill måte, hvor de regner videregående inn. I så fall har jeg 10 års utdannelse for å bli advokat. Bare tull. 

Anonymkode: a2adc...aa5

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke flytekniker vgs-utdanning, da? 

Anonymkode: 17042...973

Jeg måtte Google etter jeg hadde skrevet kommentaren. Ser ut som VGS og 3 år som lærling. Usikker på om det var to eller tre år vgs, men hvis vi sier tre år vgs så tilsier det 6 års utdanning.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flytekniker

Mange av disse sju årene ser ut til å være arbeid, dvs det er lønnet. Det kan vel sammenlignes med en LIS, og det er litt søkt å si at alle årene man jobber som LIS-lege (med full lønn) skal telle som «år med utdanning» på lik linje med de seks årene på universitetet. 
Men jeg er selvsagt enig i at de må ha streikerett på lik linje med alle andre, uavhengig av korona og ferie. 

Du har helt rett. Jeg leste 7 års utdanning i en artikkel om hvorfor de streiker, så nå lurer jeg på hvor de får 7 år fra.

AnonymBruker
Skrevet
Cambria skrev (3 minutter siden):

Jeg måtte Google etter jeg hadde skrevet kommentaren. Ser ut som VGS og 3 år som lærling. Usikker på om det var to eller tre år vgs, men hvis vi sier tre år vgs så tilsier det 6 års utdanning.

Du har helt rett. Jeg leste 7 års utdanning i en artikkel om hvorfor de streiker, så nå lurer jeg på hvor de får 7 år fra.

Så du mener at en person med mastergrad da har 8 år med utdannelse og ikke 5? Siden du regner med videregående opplæring? Og en sykepleier som må ha 2 års yrkespraksis for å ta master har da 10 års utdannelse? 

• Liker 8
Skrevet

Sånn jeg forsto det, er begynnerlønningen lavere enn elektriker. Det var dette som skulle økes.

Så vi snakker ikke om de med 600 og 800 tusen her.

Men det lå noen andre faktorer på bordet her, det var aldri forventet å få den fulle økonomiske rammen. Det var brekkstang for viktigere punkter.

Det er NFO som hevder det er en 7 års utdannelse, og årsaken er antagelig at du har utsjekkskurs med karakterkrav og at du sertifiseres. Problemet er at du i motsetning til vanlig fagbrev, vil du kunne falle ut i alle årene som praksis. Du kan også falle ut hvert andre år pga resertifisering.

Det gjør det mer risikofylt å ta utdannelsen.

Det store problemet er at næringen dør ut. Folk som har kompetansen, vil ikke tilbake. Det er neppe kun et spørsmål om lønn, men det er få problemer i verden som ikke kan dekkes over ved å kaste penger på det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Altså, jeg er generelt en motstander av at folk blir så sinte av lovlig streik, og man ser jo hvor forhatt både lærere og sykepleiere også blir av streik selv om de med høyere utdannelse tjener mindre enn en flytekniker med videregående utdannelse. En ting hadde likevel vært om de hadde krevd 4 eller 5 prosent lønnsforhøyelse som kanskje kunne endret normen som jo også vil slå ut positivt for andre grupper på sikt, men 17 prosent er jo helt hinsides. 

Det blir jo akkurat det samme som de her inne som konstant skriver om at sykepleiere har en så god snittlønn og ikke tar hensyn til grunnlønna i det hele tatt. 600.000 i grunnlønn er jo ikke så verst. Man må ikke glemme at de har videregående utdannelse. En sykepleier med mastergrad har med 10 års ansennitet 602.000 i år i spekter, og en lektor (også master) har 590.200 med 10 års ansennitet i KS. Så en flytekniker har i snitt samme grunnlønn som flere yrkesgrupper med mastergrad som har jobbet i minimum 10 år i yrket.

For ikke å snakke om at flyteknikere sikkert har hatt noen ganske rolige år nå under pandemien, mens sykepleierens har stått på som aldri før. Er det noen som burde fått 17% tillegg i år er det sykepleierne.

Anonymkode: a86de...877

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...