AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Barnet mitt på 1,5 år har begynt å slå andre barn. Som regel med en leke. Jeg vet ikke helt hvordan jeg bør takle situasjonen. Til nå fjerner jeg barnet mitt fra situasjonen og sier "nei, du må ikke slå. " og prøver å vise hvordan hn heller kan leke. Men hn hører absolutt ikke på meg og prøver å kjempe seg løs (fra meg) for å kunne gå bort å slå ungen med leken igjen. Deretter har jeg tatt med meg barnet mitt og gått hjem/ eller inn på et annet rom om vi har besøk. Hva gjør man i den situasjonen? Gjør jeg rett? Anonymkode: e7fc2...94a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Du må bare være tett på å veilede. Vil han slå med leken igjen, så ta fra leken. Anonymkode: 9c900...d57
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Jobba i barnehage endel i gamle dager, men er hverken pedagog eller mor, jeg bare tenkte dette: Jeg tenker at du kan prøve å snakke om det. Hjemme og når det skjer ute med andre barn. Når det står på så tar du ham med ut av synsvidde for de andre barna, så han ikke fokuserer på både deg og den andre situasjonen samtidig. Og så ser du ham i øynene mens du sier noe sånt som: "Per, ro ned nå og se på meg. Alt går bra gutten min. Men du, sånn gjør vi ikke. Vi slår ikke andre. Du vet det, at når du slår noen, så får de veldig, veldig vondt. Og det er ikke gøy! Du liker heller ikke å få vondt sant? Sånn som når du faller og slår deg? (evt. "husker du"-referanser til når han har fått vondt, så han kan sammenligne i tankene sine). Nei, ingen liker å få vondt, for det gjør jo så vondt! Når vi er sinna for noe Per, så prøver vi heller å snakke sammen. Snakke sammen om hva som er galt. Per du prøve å fortelle meg (med ord) hva som skjedde? (han prøver å forklare) Okei, men vet du, selv om Erik tok spaden din, så slår vi ikke andre. Du må heller komme til en voksen om dere ikke finner ut av det! (Gi ham en klem, en ekstra god en om han skjønner greia) Per, skal vi gå bort å si unnskyld til Erik nå? Unnskyld for at du slo ham? Og så kan vi finne ut av det vet du, kanskje det finnes en spade til i boden? (Eller om den andre ungen også gjorde noe galt, så sier h*n kanskje også unnskyld) Skal vi gå å se etter en spade til etterpå? Men da går vi å sier unnskyld først, sant?" litt tenkt scenario hvor han skjønner, kanskje for voksent språk osv. men Anonymkode: 75c48...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 per, kan du prøve å fortelle* Anonymkode: 75c48...2a2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Barn må lære å kommunisere, det er alt jeg tenker Anonymkode: 75c48...2a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå