AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Min sønn på 18 år begynner i jobb neste uke. Fulltid, samt så mye overtid han ønsker. Han har ambisjoner om å jobbe mye overtid. Grunnlønn er 235 kr timen. Etter sommeren begynner han som lærling, med minimum 17000-19000 kr utbetalt i måneden. Mest sannsynlig mer. Vi har i utgangspunktet ikke tenkt å be ham om husleie/bidrag til mat hjemme, men med et krav om bra styring av økonomi og sparing. Mor har utbetalt 32000 kr i mnd. Far er ufør og har 18000 kr i mnd. Vi har grei økonomi på grunn av lite lån, men er ikke rike. Gutten har "fått" en bil verdt 40000 kr, mot at han skal betale 20000 kr. (Avtale med bestemor.) Vi skulle betale sertifikat til barna (la av 50000 kr pr barn til det), men han valgte istedenfor økonomisk hjelp til mc og mc (55000 kr). Da det viste seg at han trenger bil og bilsertifikat fikk han låne 30000 kr til sertifikat i tillegg. (Fra meg, mor.) Foreldres forventninger: At han styrer økonomi fornuftig, oppretter bsu og sparer litt, at han er bevisst på det han skylder og har det å betale ned på det som et prioritert fokus, og at han nå selv skal betale sine utgifter (mobil, lege, transport og diverse). Guttens forventninger: Han ble overrasket over at han ikke lenger vil få lommepenger når han begynner å tjene egne penger, og han har sett for seg at vi fremdeles skal betale slikt som mobil, lege, mat og diverse nødvendig. (Mat hjemme har vi tenkt å betale, men ikke det han kjøper til seg selv. ) Hans bestemor har sagt at han må betale ned minimum 1000 kr mnd på bil, og han er inneforstått med at han må betale forsikring av bil og bilutgifter selv, men han vil helst ikke betale mer enn 1000 kr mnd til sin bestemor, og lånet fra meg er visst ikke så viktig. Han vil ha fokus på å få stor mc. At det han har lånt bør ha høy prioritet synes ikke å nå inn, og han mener det er litt urettferdig at vi ikke skal dekke de tingene vi naturligvis må dekke for hans søster, fordi hun ikke har inntekter ennå. Jeg (og far) mener imidlertid at slik støtte opphører når barn begynner å tjene egne penger, og at da vil vi kun gi økonomisk støtte ved ekstraordinære behov/kriser/og ved å gi nyttige og nødvendige gaver. Hvilke krav hadde du satt som mor/far i denne situasjonen? Anonymkode: ec8e3...9c9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 De fleste flytter vel hjemmefra når de er ca 19 år for å studere, så det er ikke for tidlig å stille mer krav til han. Han må prioritere å betale ned på lån til deg fremfor å bruke pengene sine på mc, så du må rett og slett kreve et minimumsbeløp i mnd av han. Hvis ikke får han jo flytte ut da. Anonymkode: 5de31...18f 15
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Hadde bedt om husleie og skrevet ordentlig kontrakt. Feks. 5000,- til kost og losji. Tatt 2-3000 til mat (for det er dyrt å fore voksne menn!), og resten spart på hemmelig sparekonto som han fikk en gang han skal kjøpe seg bolig. Positive ting med dette: 1. Han skjønner at det koster å bo. 2. Han skjønner at han må bidra og ikke kan leve på andre. 3. Han sparer til egenkapital uten at han vet det. 4. Dere får det litt romsligere. 5. Klare avtaler med leiekontrakt er en fin erfaring til voksenlivet i trygge rammer. Anonymkode: e2d25...f1b 19
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De fleste flytter vel hjemmefra når de er ca 19 år for å studere, så det er ikke for tidlig å stille mer krav til han. Han må prioritere å betale ned på lån til deg fremfor å bruke pengene sine på mc, så du må rett og slett kreve et minimumsbeløp i mnd av han. Hvis ikke får han jo flytte ut da. Anonymkode: 5de31...18f Jeg er enig. Har sagt at dersom han kjøper mc før han har betalt ned det han har lånt vil jeg bli ekstremt skuffet, og at da brenner han gjerne broer angående at verken vi eller besteforeldre vil være positive til å låne ham penger når han ønsker/trenger det senere i livet. At jeg forventer at skyld til familie er noe han tar like seriøst som om han hadde lån i en bank. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hadde bedt om husleie og skrevet ordentlig kontrakt. Feks. 5000,- til kost og losji. Tatt 2-3000 til mat (for det er dyrt å fore voksne menn!), og resten spart på hemmelig sparekonto som han fikk en gang han skal kjøpe seg bolig. Positive ting med dette: 1. Han skjønner at det koster å bo. 2. Han skjønner at han må bidra og ikke kan leve på andre. 3. Han sparer til egenkapital uten at han vet det. 4. Dere får det litt romsligere. 5. Klare avtaler med leiekontrakt er en fin erfaring til voksenlivet i trygge rammer. Anonymkode: e2d25...f1b Om jeg må betale leie flytter jeg heller ut, sier han. Det er forsåvidt greit, men ikke særlig økonomisk av ham. Uansett har han to lån som jeg mener han må betale ned. Det blir tøffere for ham om han flytter ut. Jeg er forsåvidt enig med deg, men håper vi ikke kommer til å måtte skrive kontrakt for at han skal forvalte økonomi ok. Jeg ønsker å kreve at han sparer tilsvarende husleie, men om det ikke fungerer er jeg åpen for å kreve husleie, og spare for ham. Litt av årsaken til denne tråden er at far mener det er urimelig strengt, selv om også han mener at gutten må ha fokus på sparing og å betale ned lån før han tenker på mc, og blir skuffet dersom pengene istedenfor flyr ut til moro og interesser. Anonymkode: ec8e3...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er enig. Har sagt at dersom han kjøper mc før han har betalt ned det han har lånt vil jeg bli ekstremt skuffet, og at da brenner han gjerne broer angående at verken vi eller besteforeldre vil være positive til å låne ham penger når han ønsker/trenger det senere i livet. At jeg forventer at skyld til familie er noe han tar like seriøst som om han hadde lån i en bank. Om jeg må betale leie flytter jeg heller ut, sier han. Det er forsåvidt greit, men ikke særlig økonomisk av ham. Uansett har han to lån som jeg mener han må betale ned. Det blir tøffere for ham om han flytter ut. Jeg er forsåvidt enig med deg, men håper vi ikke kommer til å måtte skrive kontrakt for at han skal forvalte økonomi ok. Jeg ønsker å kreve at han sparer tilsvarende husleie, men om det ikke fungerer er jeg åpen for å kreve husleie, og spare for ham. Litt av årsaken til denne tråden er at far mener det er urimelig strengt, selv om også han mener at gutten må ha fokus på sparing og å betale ned lån før han tenker på mc, og blir skuffet dersom pengene istedenfor flyr ut til moro og interesser. Anonymkode: ec8e3...9c9 Jeg synes det høres ut som om han BØR flytte ut. Han har tydeligvis ikke kontroll på økonomien, og kommer til å sose bort pengene på MC og tull fordi han kan - hvis han bor gratis hjemme. Dere er hans enabler. Og når han sier at han heller flytter ut enn å betale for seg hjemme, er han som en bortskjemt liten unge. Anonymkode: 5ebcd...2b4 25 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Synes ikke det er strengt... heller tvert imot... tenker han får seg en oppvekker ang hva ting koster hvis han velger å flytte ut, og det har han nok godt av Anonymkode: a8ca1...622 7
Gjest Hottentått Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Jeg tenker at han lever over evne om han ikke kan betale for sine ting. Kanskje han skal få valget om å betale ned på sine private lån hos deg eller betale for kost og losji. Bestemor skal selvfølgelig ha pengene sine, men det var visst greit for han også. Her må det nok røskes litt i øra for å få han til å innse at det er dyrt å leve. Virker som han kanskje har lånt mer enn han kan betale tilbake..🤷♀️
Mt3 Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Har dere satt opp ett budsjett for utgiftene dere har? Kanskje han burde få innblikk i hvor mye dere har inn og hvor mye som går ut, så han kan skjønne at en aldri vil sitte igjen med hele lønnen en får inn. La han lete opp priser på leilighet/hybel/hus å leie, la han få sette opp en handleliste på hva han spiser på et par-tre dager eller en uke og handle inn så han ser hva det koster. 5 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Sett dere ned og skriv budsjett sammen og sett fast trekk fra lønnskontoen hans til utgiftene han har. Det er det enkleste. Anonymkode: 703d0...e48 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes det høres ut som om han BØR flytte ut. Han har tydeligvis ikke kontroll på økonomien, og kommer til å sose bort pengene på MC og tull fordi han kan - hvis han bor gratis hjemme. Dere er hans enabler. Og når han sier at han heller flytter ut enn å betale for seg hjemme, er han som en bortskjemt liten unge. Anonymkode: 5ebcd...2b4 Det er jo derfor vi tar dette opp i forkant av at han begynner å tjene penger, for at det du beskriver ikke skal skje. Han har tvert imot vært flink til å disponere sin økonomi (gaver og lommepenger), men han er ung, og han har drømmer og fantasier nå når han skal begynne å tjene større summer. Det er både forståelig og greit at han har det, men for meg er det viktig at han forstår og tar på alvor sine forpliktelser (lån) og sin fremtid (sparing), og jeg og far er litt uenige om vi skal sette klare krav om dette allerede nå, så han vet hva vi forventer (min mening), eller om vi skal se det an litt, og stole på at gutten viser oss at han klarer å styre økonomi, tilbakebetaling og sparing, og så sette ned foten dersom det viser seg at han prioriterer helt feil (fars mening om dette). Jeg laget tråden fordi jeg vakler mellom å ville være tydelig angående våre forventninger/krav, så han er fullstendig inneforstått med at det følger forpliktelser og forventninger med å tjene penger, og å gi far rett i at gutten skal få en sjanse til å selv vise at han kan prioritere godt, selv om han har store drømmer. Ja litt bortskjemt er han nok, og litt umoden er han nok også, men han er også en fin og omtenksom gutt, så kanskje har far rett i at han vil gjøre det rette, selv om han har lyst til å bruke alle pengene på mc. Som far sier gjør vi jo det rette, selv om vi kunne ha lyst på det ufornuftige, og han tror på at det vil skje uten krav. Vi diskuterer det nå, før han begynner å få lønn, fordi vi ikke ønsker å være enablere for uvettig bruk, men vi er uenige om vi skal være tydelige angående krav og forventninger på forhånd, eller gi ham en sjanse til å vise at han er fornuftig før vi eventuelt setter tydelige krav. Dette med at han trodde han skulle få lommepenger som vanlig selv når han tjener penger selv gjorde meg skeptisk til at han skjønner at det er mye som blir endret når han tjener egne penger, mens far tenker at gutten rett og slett ikke hadde tenkt over slike ting. Nå vet han det, og jeg har også sagt at jeg forventer at han tar like stort ansvar for private lån som om det var i banken han hadde lån, så nå mener far at han bare må få lov til å vise oss at han tar slikt seriøst. Uten krav og kontrakter. For det er mer verdt at han viser oss det enn at vi krever det. Jeg er enig i det, men jeg vet at jeg blir fryktelig skuffet dersom det plutselig står en mc utenfor, mens lånene ikke er tilbakebetalt. Jeg vet rett og slett ikke hva som er lurest her. På en måte er jeg enig med far, men samtidig synes jeg det er tryggest å være veldig klar ovenfor gutten, så han ikke begynner sin større økonomi (at han har lønn å disponere) på skjev måte. Flytte ut kommer han nok til å gjøre uansett etterhvert, men enn så lenge bor han hjemme, og jeg er usikker på om jeg eller far har rett angående hvordan vi skal forholde oss til at han begynner å tjene egne penger. Anonymkode: ec8e3...9c9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Hottentått skrev (2 timer siden): Jeg tenker at han lever over evne om han ikke kan betale for sine ting. Kanskje han skal få valget om å betale ned på sine private lån hos deg eller betale for kost og losji. Bestemor skal selvfølgelig ha pengene sine, men det var visst greit for han også. Her må det nok røskes litt i øra for å få han til å innse at det er dyrt å leve. Virker som han kanskje har lånt mer enn han kan betale tilbake..🤷♀️ Nei han har ikke lånt mer enn han klarer å betale tilbake, i forhold til hva han vil tjene, og hvilken sum som er ok for meg å bestemor å få tilbake fremover. Han trengte bil og sertifikat, for jobben, så det er ikke ufornuft i det han har lånt til heller. Verken jeg eller bestemor trenger hele summen tilbake straks, men for min del er det en prinsippsak at man har det å betale tilbake lån som noe høyt prioritert. Uansett om det er familie man har lånt av. Jeg ønsker å sette krav til dette, mens far ønsker å gi gutten en sjanse til å vise at han evner å prioritere riktig selv. Så eventuelt sette krav om han ikke gjør det. Jeg er usikker på hvem av oss som tenker riktig. Jeg tror ikke at han skjønner hvor dyrt det er å leve, og jeg er nok mest på å sette tydelige krav i forkant/helt fra starten av, fordi jeg har sett hvor fort noen venner seg til å bruke altfor mye penger, og så er det vanskelig å ta seg inn igjen. Nå er han jo vant til stram økonomi, så jeg heller til at det er bedre å være i forkant, fordi han uansett om han gjør det vi ønsker vil ha mye mer penger til disposisjon enn tidligere, mens selv et par måneder med å sløse kan medføre vaner som kan være vanskeligere å snu enn å forhindre. Jeg og far er imidlertid uenige om dette, og det er mulig at far har rett. Derfor spør jeg her. Anonymkode: ec8e3...9c9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 Mt3 skrev (2 timer siden): Har dere satt opp ett budsjett for utgiftene dere har? Kanskje han burde få innblikk i hvor mye dere har inn og hvor mye som går ut, så han kan skjønne at en aldri vil sitte igjen med hele lønnen en får inn. La han lete opp priser på leilighet/hybel/hus å leie, la han få sette opp en handleliste på hva han spiser på et par-tre dager eller en uke og handle inn så han ser hva det koster. Takk for tipset! Dette var ingen dum ide. 👍 Anonymkode: ec8e3...9c9 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Siden det med å enable ble tatt opp i et innlegg. Jeg ønsker ikke å være en enabler for uvettig økonomi, og det ønsker ikke far heller, men vi er vel kanskje begge litt usikker på om det å detaljstyring guttens økonomi, gjennom "husleie " og krav er akkurat det å enable. Han må jo egentlig lære seg å disponere inntekter og utgifter selv, uten at vi setter opp budsjett for ham, og styrer hva han skal/kan bruke på hva. Tror likevel vi skal prøve å sette opp et budsjett sammen med ham. Kanskje det kan være kompromisset mellom min og fars mening om dette. Anonymkode: ec8e3...9c9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 mordi9 skrev (1 minutt siden): kr. 235 i timen og utbetalt 17 000 som fulltid stemmer ikke. Det er på sommerjobb han har 235 kr timen i grunnlønn. 17000 kr mnd utbetalt er hva han minimum får når han starter som lærling etter sommerjobb. Anonymkode: ec8e3...9c9
MayorSantos Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Grunnlønn er 235 kr timen. Etter sommeren begynner han som lærling, med minimum 17000-19000 kr utbetalt i måneden. Mest sannsynlig mer. Jeg vet ikke hva en snitt % på boutgifter er for folk flest. Men vil grovt tippe rundt 30-40% av lønn etter skatt? forklar han dette og forlang 30% av hans lønn som skal gå til å nedbetale (rentefrie?) lån hos deg og bestemor. mao rundt 5000kr i mnd burde gå rett til nedbetaling. unge mennesker med første jobb og ok inntekt har en tendens til å tenke utelukkende inntekter og ikke utgifter 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 Å stille tydelige krav til han er å være glad i han, men du og far bør bli enige dere imellom først slik at meldingen dere begge sender til han er 100%-enighet om hva forventningene er. Hele problemet her er at dere ikke har tatt denne økonomi-praten før han har fått mange gaver og lån. I hans øyne har dere dekket opp 40.000kr til bil, 55.000kr til mc & mc sertifikat, og 30.000kr til sertifikat, så følelsen hans er nok at det vil alltid ordne seg økonomisk når det gjelder viktige ting som mat, strøm, leie, og derfor kan han heller bruke pengene sine på ting han vil ha. Og dette regner jeg med søsteren også har fått med seg. Det jeg hadde gjort er å samle til et familiemøte (ta med bestemor og søsteren også), og beklage for at dere har brukt så mye penger uten å ha kommunisert forventningene deres tydelig nok. Det dette har gjort er å skape en følelse av at han har en grunnleggende rett på penger fra dere, og dere forstår hvor ødeleggende dette kan bli for han senere i livet. Deretter hadde jeg gått gjennom hva de nye husreglene er slik at alle forstår: Er man gammel nok så skal man få seg sommerjobb og/eller deltidsjobb, og da bidrar man enten økonomisk til husholdingens utgfiter, eller så flytter man ut. Det dere ønsker å gjøre er å forme ungene slik at de klarer seg selv og gjør god suksess med livet. Dette gjør dere ikke ved å bruke penger hele tiden. Anonymkode: 4f0ab...016 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo derfor vi tar dette opp i forkant av at han begynner å tjene penger, for at det du beskriver ikke skal skje. Han har tvert imot vært flink til å disponere sin økonomi (gaver og lommepenger), men han er ung, og han har drømmer og fantasier nå når han skal begynne å tjene større summer. Det er både forståelig og greit at han har det, men for meg er det viktig at han forstår og tar på alvor sine forpliktelser (lån) og sin fremtid (sparing), og jeg og far er litt uenige om vi skal sette klare krav om dette allerede nå, så han vet hva vi forventer (min mening), eller om vi skal se det an litt, og stole på at gutten viser oss at han klarer å styre økonomi, tilbakebetaling og sparing, og så sette ned foten dersom det viser seg at han prioriterer helt feil (fars mening om dette). Jeg laget tråden fordi jeg vakler mellom å ville være tydelig angående våre forventninger/krav, så han er fullstendig inneforstått med at det følger forpliktelser og forventninger med å tjene penger, og å gi far rett i at gutten skal få en sjanse til å selv vise at han kan prioritere godt, selv om han har store drømmer. Ja litt bortskjemt er han nok, og litt umoden er han nok også, men han er også en fin og omtenksom gutt, så kanskje har far rett i at han vil gjøre det rette, selv om han har lyst til å bruke alle pengene på mc. Som far sier gjør vi jo det rette, selv om vi kunne ha lyst på det ufornuftige, og han tror på at det vil skje uten krav. Vi diskuterer det nå, før han begynner å få lønn, fordi vi ikke ønsker å være enablere for uvettig bruk, men vi er uenige om vi skal være tydelige angående krav og forventninger på forhånd, eller gi ham en sjanse til å vise at han er fornuftig før vi eventuelt setter tydelige krav. Dette med at han trodde han skulle få lommepenger som vanlig selv når han tjener penger selv gjorde meg skeptisk til at han skjønner at det er mye som blir endret når han tjener egne penger, mens far tenker at gutten rett og slett ikke hadde tenkt over slike ting. Nå vet han det, og jeg har også sagt at jeg forventer at han tar like stort ansvar for private lån som om det var i banken han hadde lån, så nå mener far at han bare må få lov til å vise oss at han tar slikt seriøst. Uten krav og kontrakter. For det er mer verdt at han viser oss det enn at vi krever det. Jeg er enig i det, men jeg vet at jeg blir fryktelig skuffet dersom det plutselig står en mc utenfor, mens lånene ikke er tilbakebetalt. Jeg vet rett og slett ikke hva som er lurest her. På en måte er jeg enig med far, men samtidig synes jeg det er tryggest å være veldig klar ovenfor gutten, så han ikke begynner sin større økonomi (at han har lønn å disponere) på skjev måte. Flytte ut kommer han nok til å gjøre uansett etterhvert, men enn så lenge bor han hjemme, og jeg er usikker på om jeg eller far har rett angående hvordan vi skal forholde oss til at han begynner å tjene egne penger. Anonymkode: ec8e3...9c9 Å betale for seg hjemme tenker jeg er et rimelig krav når man tjener greit med penger som voksen, så det kan dere kreve uansett. De pengene kan dere evt sette på sparekonto og gi til ham senere som egenkapital hvis han viser seg tilliten verdig (UTEN å si fra til ham om dette nå). Å lage en plan for nedbetaling av lån er viktig. 1000kr per måned mener jeg er for lite, han har penger til mer, og det vil ta lang tid å nedbetale lånene. Men å KREVE at han skal spare til egenkapital tenker jeg blir verre. Det er der han må få sjansen til å ta gode valg selv. Velger han Mc fremfor egenkapital, så får det være hans valg. Men for meg hadde det også fått betydning for om han kom til å få de husleiepengene jeg sparte opp i hemmelighet eller ikke. Når man får penger mellom hendene for første gang kan det være vanskelig å ta gode valg, for det er så mange fristelser, og man føler at man har mye penger - for man har ikke innsett alt man må bruke penger på. Og å utette moro nå pga regninger som kommer om to måneder, er ikke lett. Men det er en del av det å være voksen. Anonymkode: 5ebcd...2b4 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg er enig. Har sagt at dersom han kjøper mc før han har betalt ned det han har lånt vil jeg bli ekstremt skuffet, og at da brenner han gjerne broer angående at verken vi eller besteforeldre vil være positive til å låne ham penger når han ønsker/trenger det senere i livet. At jeg forventer at skyld til familie er noe han tar like seriøst som om han hadde lån i en bank. Om jeg må betale leie flytter jeg heller ut, sier han. Det er forsåvidt greit, men ikke særlig økonomisk av ham. Uansett har han to lån som jeg mener han må betale ned. Det blir tøffere for ham om han flytter ut. Jeg er forsåvidt enig med deg, men håper vi ikke kommer til å måtte skrive kontrakt for at han skal forvalte økonomi ok. Jeg ønsker å kreve at han sparer tilsvarende husleie, men om det ikke fungerer er jeg åpen for å kreve husleie, og spare for ham. Litt av årsaken til denne tråden er at far mener det er urimelig strengt, selv om også han mener at gutten må ha fokus på sparing og å betale ned lån før han tenker på mc, og blir skuffet dersom pengene istedenfor flyr ut til moro og interesser. Anonymkode: ec8e3...9c9 Jeg hadde glemt lånet fra meg og lat ham flytte ut. Mitt barn og sagt at spist er spist... Anonymkode: 56be9...0f7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 Han kommer til å tjene mer som lærling enn det jeg gjør med fagbrev. Fra jeg var 16 fikk jeg ikke lenger lommepenger og måtte begynne å betale telefon selv, fra jeg var 18 har jeg måtte betalt alt annet selv også! Noe jeg mener er rett og rimelig, har jeg stått i en knipe og trengt penger har mine foreldre lånt meg disse, men da med forbehold om at de betales tilbake. Jeg betalte leie hjemme fra jeg fikk jobb, ikke mye men nok til at jeg ble vandt med faste utgifter og prisen ble da satt utifra hva jeg tjente. Eneste jeg har fått i forhold til førerkort er at de betalte for glattkjøring, langkjøring, teori prøven og oppkjøringen alt annet har jeg pent måtte betalt selv. Bil har jeg også skaffet selv. Dette er noe jeg syntes var kjipt de første årene, da jeg så alle vennen mine slapp billigere unna for foreldrene deres betalte alt. men gud så takknemlig jeg er i dag! For i dag er jeg den eneste av oss som ikke har problemer med økonomien, nettopp fordi jeg lærte tidlig å styre den, samtidig som foreldrene mine trådde til hvis det ble nødvendig. Anonymkode: 0cce2...58d 3
Sluttca Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 (endret) Tja, nei nå er det nå slik at mange unge synes det er veldig urettferdig at de må begynne å betale for seg hjemme. Mange flytter heller ut enn å gjøre dette. For å forhindre dette hadde jeg vist til reelle utgifter. Alle utgifter. Strøm, mat, «husleie» og alt. Slik at han betaler sin del av alle utgifter. I stedet da så setter en av pengene på en konto til han, som tidligere nevnt i tråden. Men i stedet for å gjøre dette i all hemmelighet så ville jeg sagt at det ble satt tilside til han. Utenom matbudsjettet, det må en nesten forlange at betales. Da får en vekk litt av den urettferdigheten han føler på i og med at han vet at han sparer til seg selv. Når det også er snakk om ett annet barn i familien som slipper å betale for seg så kan dette virke bedre hvis en vet at pengene kommer han tilgode til slutt anyway. Dette hadde jeg satt som ett krav, hvis ikke så får han nå flytte ut da. Gjeld må han jo selvsagt betale også. Sier han at han vil flytte ut i stedet etter dere har satt de kravene så hjelp han med å lete etter sted å bo. Sammenlign derettet boutgiftene han kommer til å få hvis han flytter med budsjettet dere satt opp til han, spør deretter oppriktig hva han synes om forskjellen på budsjettene. Når han tror det er gratis å flytte for seg selv, eller bare bruker det som en trussel, så trenger han å «smake og føle» litt på det. Tipper han velger det han kommer best ut av. Endret 22. juni 2022 av Sluttca 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå