AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Var på foreldremøte nå, og en av foreldrene så at det var viktig for henne at barna lekte på tvers av kulturbakgrunn. Hvordan er det med deres barn? Begge mine barn har forsåvidt ganske blendahvite venner, har ikke reflektert så mye over dette egentlig. Anonymkode: 98721...3a2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Vi bor på bygda, så er ikke masse kulturelt mangfold her. Kan ikke kreve at de leker med noen fra andre kulturer da. Han ene går i klassen med en med thailandsk mor, ett par fra Irak, men de er nokså integrerte her. Tror ikke barn her tenker over at de opprinnelig er fra ett annet land. Anonymkode: 71122...031 1
Forundret.. Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Ja, det har de. Men jeg tror ikke at barna tenker noe særlig over det. De er seg selv og har det kjekt sammen og det er det som betyr noe. 7
Jadzia Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Ungene mine ser ikke hudfarge eller kultur, bare barn. Heldigvis! Her er huset fylt med unger fra hele verden 7 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Ja, vi bor i Oslo (østkanten), så det hadde vært veldig merkelig hvis ikke. Alle mine beste venner er også 2. generasjon innvandrere. Anonymkode: 39c84...9d7 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Vi bor i byen så her er det alle mulige kulturer blandet sammen. Har egentlig aldri tenk over det, men nå når jeg reflekterer over det er vel halvparten av vennene fra flerkulturelle hjem i alle fall. Foreldrene er fra mange forskjellige land og nesten alle kontinentene er representert. Men hverken jeg eller barna bryr oss om hvor noen er fra eller hvordan de ser ut. Er de snill og kjekk å være med holder det i massevis. Anonymkode: 230f6...e66 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Vi har ca 25 nasjonaliteter i bhg med 80 barn, så der er det mange lekekamerater fra forskjellige kulturer. Mange av nasjonalitetene er jo ganske like vår egen da, men min datter er bestevenn med en fra Tyrkia, en fra Etiopia og en fra Pakistan (dvs, foreldrene er derfra, barna er født her) i tillegg til 3-4 norske. Anonymkode: 534e9...e31
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Vi bor på østkanten i Oslo, så er ganske selvfølgelig at de har venner fra andre kulturer, det samme har jeg. Anonymkode: 7ba4e...f15
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Eldste min er bare 4 år, men bestevennen hans er fra Kongo. Verken han eller vi tenker noe over dette, syns det er fint med flere nasjonaliteter og kulturer. Anonymkode: 70449...42a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 Ja, hverken barnet eller jeg tenker over hvor vennene er fra. Men hadde han tilfeldigvis hatt venner kun fra samme kultur som seg selv (de er i klart flertall i klassen, så kunne fort skjedd uten at det var "med vilje"), så hadde jeg jo ikke oppfordret ham til å bli venner med noen bare fordi de var fra en annen kultur. Det hadde jo vært å påvirke ham til å begynne å se forskjellene... Bestevennen er muslim da, men det er jo ikke fordi det er så viktig at det skal være på tvers av kulturer. Det er fordi det var ham han klikket best med. Jeg tenker det som er viktig er at han har venner han trives med, ikke hvor de er fra. Anonymkode: ffc4f...0f3 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Det er kun 2 andre helnorske i klassen, så ja, hun har mange venner med ulik kulturbakgrunn, for det meste Polen, Syria og afrikanske land Anonymkode: a8e43...703
Helene Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Ja. Datteren min er voksen nå. Da hun gikk på ungdomsskolen kom hun inn i en skikkelig god og fargerik gjeng. Fine ungdommer. En har polsk bakgrunn. En russisk. 2 fra Bosnia. Datteren halvt fransk. Mulatt. Har kontakt med alle i dag. Flotte mennesker. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Ja. Alle tre har hatt og har fremdeles venner med bakgrunn fra andre kulturer. Alt fra Libanon, Filippinene, Sri Lanka, Polen og Pakistan. Jeg har alltid satt veldig stor pris på det, men tror ikke barna/ungdommene mine tenker så mye over dette. Men de har helt klart lært mye. Både om forskjellige religioner, forskjellig matkultur, forskjellig måte å oppdra barn på og ikke minst, om det at vennene av og til føler på det være annerledes. Og det jeg selv kanskje har lært mest av dette, for man blir jo ofte godt kjent med foreldrene, er at personer og familier kan være vidt forskjellige selv om de har samme religion eller kommer fra samme land. Allikevel er det en del ting som går igjen. Noe av det mest spennende er kanskje de familiene som har bakgrunn fra flere kulturer. Foreldrene er fra to veldig forskjellige land, og så har de bosatt seg i Norge. Anonymkode: 8f517...2d2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Nei, vi bor i et blendahvit område i Oslo, så det er ikke mange mulighetene i nærområdet. Det er jo veldig kunstig i en by som Oslo, men slik er nærområdet. Anonymkode: 5045e...cec 1
Helene Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 Tror kanskje jeg har kjent på dette med mat mest. Ikke fordi de hadde utenlandsk bakgrunn, men fordi de var ungdommer som skulle utforske. Cøliaki må man ta på alvor. Men noen valgte å bli vegetarianer. Noen var muslim, ikke spise svinekjøtt. Det minste problemet hos meg. Siden jeg hadde åpent hus, visste aldri hvem som kom til middag. Laget mat, kjøtt eller fisk ved siden av.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #17 Skrevet 21. juni 2022 Det er nok ganske vanlig i dag. Anonymkode: 397b9...348
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 Det er et veldig internasjonalt miljø i vår bydel og masse nasjonaliteter på skolen. Det har alltid vært en berikelse for oss, og det gleder meg at ihvertfall mine barn fremstår som helt fargeblinde. De kompliserer ingenting, er nysgjerrige og rause. Og jeg får lære mange ting også 😊 har tro på den oppvoksende generasjonen jeg. De er gode på å respektere hverandre. Anonymkode: dd765...f6c 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er et veldig internasjonalt miljø i vår bydel og masse nasjonaliteter på skolen. Det har alltid vært en berikelse for oss, og det gleder meg at ihvertfall mine barn fremstår som helt fargeblinde. De kompliserer ingenting, er nysgjerrige og rause. Og jeg får lære mange ting også 😊 har tro på den oppvoksende generasjonen jeg. De er gode på å respektere hverandre. Anonymkode: dd765...f6c Kjempefint historie fra deg. Det er jo kjempespennende med et miljø hvor folk har ulik bakgrunn. Anonymkode: 397b9...348 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 Ja eldste har venner fra hele verden. Vi bor i Søndre Nordstrand, så noe annet hadde vært rart 😅 Anonymkode: 516b5...d0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå