AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Noen som har erfaring med dette? Med funksjonshemmet mener jeg alt fra autisme til Downs syndrom. Anonymkode: 8ff09...bd8
A.nonymia Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Etter min erfaring: liten kommune. I stor kommune blir det litt "samlebånd", i liten kommune ser de mer hvert enkelt individ og tilrettelegge det som trengs. Men det er bare min erfaring. Finnes sikkert noen kommuner som ikke har råd, ikke har avlastning, boliger etc 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Liten kommune kan nok være bra. Men viktigst - en rik kommune. Det er veldig store inntektsforskjeller blant kommunene. Bør nok satse på en med store kraftinntekter - Bykle, Modalens, Aukra osv. Anonymkode: 856a0...e27 13 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har barn med autisme diagnose, bor i en stor kommune, og ungdomsskolen har over 600 elver. Men for mitt barn var det veldig bra, for han går i gruppe med 5 andre elever med forskjellige diagnoser. Og mitt barn elsker det, og alle de elvene har han gått sammen med siden 1. klasse. Har en venninne som bor et lite sted, og der er hennes barn alene på grupperom, og føler seg veldig alene. Mitt barn er jo heldig og får være sosial. Her har ikke vi hatt noe annet behov, enn tilrettelegging på skolen. Men 2 av elevene i gruppen er til avlastning annenhver langhelg i bolig, og der har de sin egen leilighet som står klar til de, til den dagen de er 18 år. Og jeg vet foreldrene sier de er fornøyd med hjelpen de har fått. Anonymkode: a1a56...ff9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Ikke Porsgrunn, ihvertfall Anonymkode: d3603...109 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Det varierer. Beste er nok en mindre/middels rik kommune. For det er ofte økonomien det står på. Men saksbehandlerne i kommunen og rektorer har og mye å si. Verdisynet og kompetansen til den enkelte varier. Anonymkode: d842a...f75 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Nå har jeg ikke et barn med funksjonsnedsettelse sjøl, men har jobba med mange og prata med mange foreldre. Fordelen med å bo f.eks. i Oslo er at det er mange flere tilbud der. Tilrettelagte fritidstilbud, dagsenter for voksne, pedagogiske fagsenter for barn, og kompetansen disse stedene er høy fordi mange har lyst å jobbe der. De fleste jeg kjenner med funksjonsnedsettelse har hvertfall innholdsrike hverdager, og det er jo bra Anonymkode: 25c6a...b4a 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Det kommer nok an på mange faktorer. Blant annet hvor avhengig man er av umiddelbar nærhet til ting, hva man som foreldre jobber med, barnets preferanser osv. Anonymkode: 2de2c...764 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har barn med autisme diagnose, bor i en stor kommune, og ungdomsskolen har over 600 elver. Men for mitt barn var det veldig bra, for han går i gruppe med 5 andre elever med forskjellige diagnoser. Og mitt barn elsker det, og alle de elvene har han gått sammen med siden 1. klasse. Har en venninne som bor et lite sted, og der er hennes barn alene på grupperom, og føler seg veldig alene. Mitt barn er jo heldig og får være sosial. Her har ikke vi hatt noe annet behov, enn tilrettelegging på skolen. Men 2 av elevene i gruppen er til avlastning annenhver langhelg i bolig, og der har de sin egen leilighet som står klar til de, til den dagen de er 18 år. Og jeg vet foreldrene sier de er fornøyd med hjelpen de har fått. Anonymkode: a1a56...ff9 Tidligere Re kommune, nå Tønsberg, var en liten kommune, men en fin kommune for barn med spesielle behov. Alle barna med funksjonshemninger var samlet i en av kommunens barnehager og barneskoler. Da var de sammen med likesinnede samtidig som de var sammen med resten av barna/ elevene. Re kommune hadde også fine ordninger med avlastning, hjelpemidler, boliger osv. Men nå er Re slått sammen med Tønsberg og dermed går alle goder og penger Re hadde til sentrum (Tønsberg). Ser bare på helsehuset Re bygde. Raskt etter sammenslåingen, så ble Tønsberg folk prioritert til å komme på nytt og flott helsehus, og Re innbyggere ble plassert på gamle og slitne institusjoner i Tønsberg. Dette ble heldigvis fort stanset da pårørende fra Tønsberg ikke ville reise helt til Re for å besøke sine. Innbyggerne fra Re protesterte også kraftig på å bli sendt til Tønsberg. Anonymkode: f6b22...04e 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Se heller på rik/velorganisert enn stor/liten. Nevøen min har autisme og ADHD. Det har også sønnen til en venninne. Nevøen min bor i en liten, men rik kommune. Han får en heeeeelt annen oppfølging enn "liksomnevøen" som bor i Bergen. Nevøen min har en personlig assistent som har fulgt ham siden bhg. Hun gikk faktisk med ham over fra bhg til skolen. Han har en helt egen person, dedikert til ham, tilgjengelig hele dagen. Mens i Bergen har "liksomnevøen" min fått absolutt null oppfølging. Anonymkode: 25e34...1b1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Noen som har erfaring med dette? Med funksjonshemmet mener jeg alt fra autisme til Downs syndrom. Anonymkode: 8ff09...bd8 I en liten kommune......fordelen med evt stor kommune er at de kan bruke private selskaper til å yte tjenester og der får dere myyye bedre tjenester enn gjennom det kommunale. Anonymkode: c6bbb...89f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #12 Skrevet 22. juni 2022 En kommune med god økonomi er det viktigste. Det er alt for vanlig at helse og omsorg er der det kuttes når kommuner sliter med å få budsjettene til å henge sammen. Anonymkode: 36fb6...433 5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #13 Skrevet 22. juni 2022 Kan ikke si en spesifikk kommune da det fort kan bli mange velferdsflyktninger dit og da kan de barna som har spesielle behov der i verste fall miste de sårt tiltrengte gode tilbudene de har nå. Men det jeg kan si er at du bør se på en rik kommune, uavhengig av om den er en liten, mellomstor eller stor. Anonymkode: 17b81...e04
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Bærum er både rike og gode. Da jeg sendte de en mail om at vi ventet en funksjonshemmet datter og vurderte å flytte til Bærum, fikk jeg en mail fra kommunen om at vi var hjertelig velkommen og ville stille opp for oss. Det ble Bærum og de stiller opp. ❤️ Anonymkode: 6a678...01f 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 I en rik kommune. De kan være både store og små, som f.eks miniputt kommunen Bykland. Bærum er kjent som bra, folk "flykter" dit fra Oslo for bedre oppfølging. Anonymkode: 84470...043
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bærum er både rike og gode. Da jeg sendte de en mail om at vi ventet en funksjonshemmet datter og vurderte å flytte til Bærum, fikk jeg en mail fra kommunen om at vi var hjertelig velkommen og ville stille opp for oss. Det ble Bærum og de stiller opp. ❤️ Anonymkode: 6a678...01f Samme her. Nå er jeg herfra, men da eldste kom og fikk sin diagnose så har vi fått mye hjelp. Bærum har også Norges største spesialskole, Haug skole og ressurssenter. Sjekk det ut. Anonymkode: 29333...0c9
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: I en liten kommune......fordelen med evt stor kommune er at de kan bruke private selskaper til å yte tjenester og der får dere myyye bedre tjenester enn gjennom det kommunale. Anonymkode: c6bbb...89f Njaa, er mange små kommuner som også bruker private tjenester fordi de ikke har kompetanse eller ansattressurser til å løse det selv. ** Jeg jobber i en rik kommune, men tjenestene er ikke gode. Mulig de pårørende ikke ser det selv, pårørende er faktisk overraskende blinde for å lese om en tjeneste er god eller ei. Min kommune bruker MYE penger på dette, men ressursutnyttelsen er elendig og kvaliteten lav. Kompetente folk flykter fra kommunen og til fattigere nabokommuner. Rike kommuner kan av og til lene seg for mye på at de kan betale seg ut av alt, og så får de et sjokk når alt kollapser. Penger betyr ikke kvalitet. Penger kan like gjerne bety at det er altfor mange ansatte i en avdeling som kjeder vettet av seg (og dermed slutter). Nabokommunen vår er kjent for å gi veldig gode tjenester, og de er den fattigste kommunen i regionen. Nå er det jo litt ond sirkel da. De gir gode tjenster og tiltrekker seg derfor familier som trenger disse tjenestene, som betyr at kommunen har mye høyere utgifter på slike tjenester enn alle andre kommuner i nærheter. Det er fordeler i små kommuner (tett oppfølging, saksbehandler kjenner brukeren godt og kan følge en tett) og ulemper (betydelig færre tilbud). Jeg bor i en stor kommune (og jobber altså i en mindre en, som er mye rikere), og her er folk veldig fornøyd med skoletilbudet til funksjonshemmede barn. En stor kommune kan spisse tilbudene sine mye mer enn en mindre kommune. Anonymkode: bcf9c...f47
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 Jeg vet at det er en del som velge å flytte til Jæren for der har de så bra opplegg. Anonymkode: 6f7fa...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 Dere som anbefaler Bærum bør være obs på at politikerne gjorde vedtak for 1,5 år siden om å kutte drastisk i helse og omsorg. Flere avdelingsledere har gått av den siste tiden fordi det ikke lenger innvilges tilstrekkelig midler til å gi et forsvarlig tilbud. Den nye situasjonen er virkelig ille. Dere kan lese flere artikler i lokalavisen Budstikka om alvorlig syke mennesker som ikke får nok hjemmesykepleie, BPA, avlasting osv. nødvendige tjenester. Det er helt forferdelig at syke og funksjonshemmedes livskvalitet er så avhengig av kommuneøkonomien. Bærum er styrt av Høyre og Frp, de har jo et spesielt verdisyn hva gjelder såkalte "annerledes" mennesker. Bærum kommune skryter forresten av å være den kommunen med færrest uføretrygdede innbyggere. Det er jo også noe å skryte av … Hadde heller valgt en annen kommune, helst noen styrt av Ap, Krf, SV, partier som faktisk bryr seg om at funksjonshemmede skal ha et OK liv. Anonymkode: 6c1c3...2be 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #20 Skrevet 22. juni 2022 https://response.questback.com/isa/qbv.dll/bylink?p=baBp3xmJaYRMVpCBki907erQe_uS2oGgYHV7YcBbzYoB8nuPWTDElZuVRtOZEFBY0 Hvis dere er opptatt av at alle funksjonshemmede i Norge skal ha lik rett til en god hverdag, så støtt denne underskriftskampanjen! Anonymkode: 7da61...8eb 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå