Gå til innhold

Sette inn spiral hos gyn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å sette inn hormonspiral hos gynekolog. Kontakter man fastlegen for å få henvisning og resept, eller kan man bare bestille time selv hos privat også får man resepten før timen?

Anonymkode: fbbdb...2f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er normalt en oppgave for fastlegen din. Ta kontakt med fastlegen og avtal resept og time for innsett der. 

Hvis du likevel ønsker å få det gjort hos gynekolog bør dette skje helprivat. Da tar du selv kontakt med gynekolog og trenger ikke gå via fastlegen din. Gynekologen har vanligvis ulike spiraler på kontoret, så du trenger nok ikke resept. 

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (1 minutt siden):

Dette er normalt en oppgave for fastlegen din. Ta kontakt med fastlegen og avtal resept og time for innsett der. 

Hvis du likevel ønsker å få det gjort hos gynekolog bør dette skje helprivat. Da tar du selv kontakt med gynekolog og trenger ikke gå via fastlegen din. Gynekologen har vanligvis ulike spiraler på kontoret, så du trenger nok ikke resept. 

Ønsker helst å ta det hos gynekolog.. Tusen takk, da bestiller jeg time

Anonymkode: fbbdb...2f6

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (17 minutter siden):

Hvorfor bør det skje privat om det skal gjøres hos gynekolog?🫣 Jeg fikk henvisning av lege til gynekolog for å sette inn spiral.

Anonymkode: f587e...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor bør det skje privat om det skal gjøres hos gynekolog?🫣 Jeg fikk henvisning av lege til gynekolog for å sette inn spiral.

Anonymkode: f587e...22f

Fordi spesialister i gynekologi bør brukes til spesialistoppgaver. Å ta celleprøve og å sette inn spiral er normalt en fastlegeoppgave, og at man «har lyst» til å ta det hos gynekolog bør ikke være utslagsgivende for at man får henvisning til avtalespesialist på Folketrygdens regning. 

Har man en fastlege som ikke kan sette spiral, eller det av annen årsak ikke lar seg gjøre hos fastlege, stiller jo saken seg annerledes.

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (Akkurat nå):

Fordi spesialister i gynekologi bør brukes til spesialistoppgaver. Å ta celleprøve og å sette inn spiral er normalt en fastlegeoppgave, og at man «har lyst» til å ta det hos gynekolog bør ikke være utslagsgivende for at man får henvisning til avtalespesialist på Folketrygdens regning. 

Har man en fastlege som ikke kan sette spiral, eller det av annen årsak ikke lar seg gjøre hos fastlege, stiller jo saken seg annerledes.

Alle jeg vet om som har spiral har fått satt inn av Gyn.  Fastlegene er ikke trygge på dette med mindre de gjør det sånn ukentlig. 

Anonymkode: e8bc3...e62

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil helst gjøre begge hos gynekolog, de er store sett mye flinkere enn fastleger. Men jeg gjør det privat.

Anonymkode: bc867...8a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle jeg vet om som har spiral har fått satt inn av Gyn.  Fastlegene er ikke trygge på dette med mindre de gjør det sånn ukentlig. 

Anonymkode: e8bc3...e62

De fleste fastleger er trygge på spiraler. Sier ikke alle, men dette er en standard oppgave for oss fastleger. Bor i by med > 70 fastleger. Gynekologen her tar ikke i mot for henvisning for standard innsetting - da må man begrunne hvorfor det ikke kan gjøres hos fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (19 minutter siden):

De fleste fastleger er trygge på spiraler. Sier ikke alle, men dette er en standard oppgave for oss fastleger. Bor i by med > 70 fastleger. Gynekologen her tar ikke i mot for henvisning for standard innsetting - da må man begrunne hvorfor det ikke kan gjøres hos fastlegen. 

Samme her. Og grunnen til at fastleger evt ikke er trygge er ofte at pasienter sier nei til at leger kan være med på observasjon. Skal vi ha bra helsepersonell så må vi la helsepersonell få lære. De fleste fastleger ser på dette som rutineoppgave, og spesialistene har viktigere ting å bruke tiden sin på. Om offentlige gynekologer bruker tiden sin på slike småting som hører til på et legekontor, så må det strammes kraftig inn.

Anonymkode: 5302e...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bestilt time hos en gynekolog på Volvat eller noe. Hadde ikke gjort det hos fastlegen. Jeg har kun tatt celleprøve hos gynekolog også, etter at fastlegen to ganger har tatt ufullstendig celleprøve av meg.

Anonymkode: 7d18a...013

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Samme her. Og grunnen til at fastleger evt ikke er trygge er ofte at pasienter sier nei til at leger kan være med på observasjon. Skal vi ha bra helsepersonell så må vi la helsepersonell få lære. De fleste fastleger ser på dette som rutineoppgave, og spesialistene har viktigere ting å bruke tiden sin på. Om offentlige gynekologer bruker tiden sin på slike småting som hører til på et legekontor, så må det strammes kraftig inn.

Anonymkode: 5302e...aa2

Gynekologen ser også på celleprøver og spiral innsetting som rutineoppgaver..

Anonymkode: 8369a...333

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (18 timer siden):

Er jo bare å bestille time hos Volvat, Aleris eller andre som tar i mot pasienter uten henvisning. Trenger ikke begynne noe som helst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er jo bare å bestille time hos Volvat, Aleris eller andre som tar i mot pasienter uten henvisning. Trenger ikke begynne noe som helst.

Privat time hos gynekolog kan man bestille uten henvisning. Helt innafor, man betaler for det selv. Det er ikke det som ble diskutert over. 

Hos avtalespesialist i gynekologi betaler man kun en egenandel. Til dette trenger man henvisning med en begrunnelse for behovet for time. 

AnonymBruker
Skrevet
rinne skrev (På 21.6.2022 den 21.42):

Min forrige fastlege (byttet for 3 år siden) pleide å sette inn spiral og ta celleprøve  men da jeg skulle sette inn spiral første gang i 2015 hadde han som fastlege ikke lov til å gjøre det lenger og henviste meg til en gyn.  Det ble en grusom opplevelse, da gyn var ufølsom.og hardhendt.  😔 da spiral møtte byttes i 2020, bestilte jeg time hos privat gyn anbefalt av 4 venninner.  Ble en helt annen opplevelse, og har fortsatt der for celleprøve også. Er dyrt, men verdt for meg.  Gyn har spiral tilgjengelig pp kontoret. Byttet spiral i 2020 som sagt, og har en nye bedre opplevelse nå enn den andre gyn. 

Anonymkode: 8e888...6ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...