AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Jeg skal starte å studere grunnskolelærer 5-10 til høsten. Gleder meg veldig til å starte og studere og ønsker derfor å lese litt fagrelevant stoff over sommeren. Dere som har studert dette, er det noen bøker spesielt dere kan anbefale? Gjerne pensum relevant. Prøvde å søke opp fagkoden for å finne pensumbøker men det kommer jo opp så mye og vet ikke enda hva som er relevant. Skal ha Matte første året. Anonymkode: 5ab0b...a0c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Nå har jeg gått 1-7, men Tall og Tanke 2 hjalp meg mye på vei med forståelsen for matte på mellomtrinnet og er en av de letteste mattebøkene å faktisk lese i, med flere eksempler fra klasserommet og tankesett til elever. Anonymkode: 99c40...49f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nå har jeg gått 1-7, men Tall og Tanke 2 hjalp meg mye på vei med forståelsen for matte på mellomtrinnet og er en av de letteste mattebøkene å faktisk lese i, med flere eksempler fra klasserommet og tankesett til elever. Anonymkode: 99c40...49f Hvordan var 1-7? Med tanke på arbeidskrav og selve studiet. Var det tungt? Var norsk/matte forferdelig mye? Har du studieteknikk som fungerer veldig godt for deg? Jeg har søkt det selv Anonymkode: 7693f...a3a
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Flere tips til bøker som er essensielle i lærerutdanningen?😃 Anonymkode: 5ab0b...a0c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Å ha en hardcopy av kunnskapsløftet er greit til didaktikken i mange fag, men dette finnes også online. Jeg liker dette heftet og har brukt det i to år og i alle fag (pluss i praksis). Ellers varierer det fra lærested til lærested, men du kan ofte få et hint ved å se på pensum for faget i fjor. Disse bøkene kan man kanskje få tak i billig brukt også, men ikke kjøp for mye før du ser hva som er pensum. Ellers er 1-7 passe utfordrende. Jeg har valgt litt tunge fag hele veien (norsk, matte, engelsk, naturfag) som krever veldig mye mer enn jeg trodde. At språkene skulle analyseres helt med til lydsystem til og med på engelsk, at man skal gjennom ganske høyt nivå i matte, og at man skal såpass dypt i kjemi og fysikk for naturfag var ikke helt forventet - men jeg digger egentlig utfordringen og det å vokse med faget. Jeg tror egentlig ikke vanskelighetsgraden på studiene (teorien) på studiestedet er så forskjellig mellom 1-7 og 5-10, men pedagogikken og praksis er veldig ulik. Personlig valgte jeg 1-7 for å unngå karaktervurderinger. Tilkabemelding og vurdering av kompetansemål er "nok" for meg. Også trives jeg med de minste. Anonymkode: 99c40...49f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvordan var 1-7? Med tanke på arbeidskrav og selve studiet. Var det tungt? Var norsk/matte forferdelig mye? Har du studieteknikk som fungerer veldig godt for deg? Jeg har søkt det selv Anonymkode: 7693f...a3a Det startet mykt med type refleksjonsnotat og kortere gruppearbeid, men i andre semester ble det brått stilt høye krav til akademiske ferdigheter og selvstudier. Min teknikk har gitt med toppkarakterer i et par år, og innebærer å gjøre det motsatte av hva jeg gjorde på VGS - jeg jobber jevnt og trutt, er lest opp på dagens emner før forelesning, og bruker medstudenter godt. Jeg lagrer læringsutbytter forventet for hvert fag og i ukene før en eksamen sitter jeg med disse foran meg og skriver små avsnitt til hvert punkt, samt øver på gamle eksamenssett. Selv i norsk så skrev jeg et par hele eksamener kun for meg selv, øve på struktur og formulering av fagbegrep. Norsken er også nesten likevektet på bokmål og nynorsk, her får du god blanding av begge målformer både i arbeidskrav, semesteroppgaver og eksamener. Ellers synes jeg norsk har vært lettest - og at PEL har vært mest givende og spennende. Anonymkode: 99c40...49f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2022 #7 Skrevet 28. juni 2022 Jeg har kjøpt «Elevens verden» og planlegger å lese hele boken i sommer Anonymkode: 5ab0b...a0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå