Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

3åringen og 6åringen er i en skikkelig søskenkjærlighet periode. Minste er veldig på det å klype, bite, slå med knyttneve. 6åringen er veldig på det at han syntes det er fryktelig gøy å plage/tirre minste. 

Jeg kan ikke lage meg en kaffekopp eller gå på do uten at det blir krangling 😅

Hva gjør dere i disse periodene? bare tar dere dem vekk fra hverandre, sender de på rommet? eller har dere litt finere metoder? Minste forstår det meste man sier, men han er litt etter språkelig.

Minste går fort etter de små i barnehagen da han enda er på den minste avdelingen, og det river i hjertet. Men heldigvis starter han på større avdeling til høsten, og ppt skal undersøke litt. 

Jeg tar minste vekk og prøver å avlede han med noe annet når han holder på. Men kjenner det er vanskelig🙈

Anonymkode: 94d0b...8d6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine er straks 4 og eldste 7. Leven i heimen her også. De er veldig glad i hverandre, men minste lager mye rabalder..hver dag😅 storebror får sjelden være i fred, hun henger rundt han, snoker i tingene hans og stjeler ting med seg som han holder på med. Det blir han selvsagt sint og lei seg for, og så er vi i gang. Hun vil låne alt som er hans, men å dele med sitt vil hun ikke. Og eldste kan terge lillesøster, om hun feks vil åpne døra så forter han seg å gjøre det først og så er hylinga i gang. Jeg må bryte opp mange ganger daglig 🙄 

Dette hjelper LITT:

Dele de, spesielt når storebror vil være i fred og lillesøster er i modus. 

Foreslå en hyggelig aktivitet vi kan gjøre sammen, om de kan leke rolig sammen en stund og vise at de kan være venner. 

Veilede i å løse konflikter og hjelpe med å samhandle før det eskalerer. Yngste har et veldig godt språk egentlig, men tyr lett til å slå eller hyle og skrike om hun blir sint eller lei seg. 

Rose masse når de leker fint sammen eller er flinke til å samarbeide! Dette suger de til seg som svamper. 

Anonymkode: 8db79...159

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det også søskenkjærlighet 😄😄😄 

Minste på 3 kan ta tingene til strorebror på snart 8. Men det kan jammen han også.

Noen ganger er det terging og hyl og spetakkel. Det er slitsomt 😅😅 Det verste jeg vet er når dette starter på biltur.... Så begynner de å kaste ting på hverandre eller rundt i bilen 😶😶😶

Men...så er det jo godt å se at de kan være sammen også uten å krangle. Dette skjer ofte når vi er ute på noe. Da kan storebror passe godt på sin lillesøster. Og leke med henne. 🥰

Anonymkode: ac231...b37

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør dere i disse periodene?

Anonymkode: 94d0b...8d6

Vel disse «periodene» har vart i godt over 20 år med meg og min søster. Er nok litt for sent for vår del😅

Anonymkode: c476b...793

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøver hele tiden å tenke hardt "dette er også en fase". 

Og så prøver jeg å gjøre ting vi kan gjøre sammen. For å skape gode bånd oppi all kranglinga.  Slik som perling og tegning og lego/duplo/togbane osv. 

Når det gjelder det med å gå på do, eller dusje uten at ungene sloss, så har jeg lav terskel for å sette på barnetv en halvtime i løpet av dagen. 

Jeg tenker at det er bedre at ungene ser en episode på noe de begge vil se, enn at jeg blir kjeftemor fra dosetet. 😂

Anonymkode: 556a5...ea1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel disse «periodene» har vart i godt over 20 år med meg og min søster. Er nok litt for sent for vår del😅

Anonymkode: c476b...793

Samme her! 30 år og søskenkjærligheten er like sterk som da vi var små. 

Anonymkode: 5dd3e...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...