AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Nå blir det visstnok 12 timer gratis kjernetid på SFO for 1.-klassinger, men jeg finner ingen info om hva «12 timer gratis kjernetid» faktisk innebærer, eller hvordan man evt. søker om dette. 🤷♀️ Er det 12 timer i uka? Altså 2,4 timer per dag? Og kan man velge å ta disse 2,4 timene kun på ettermiddagen? Når må barna i så fall hentes/når slutter en vanlig skoledag i 1. klasse? Og er det slik at man da får billigere SFO dersom man må ha barnet litt lenger på SFO hver dag pga. jobb? Eller er det bare de som går hjemme og kan droppe SFO som skal få noen timer gratis, mens de som må på jobb fortsatt må betale full pris? Anonymkode: db0b2...8e4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Det er 12 timer i uka ja. Hos oss må disse timene tas etter skoletid, trenger du SFO før skolen må du betale ekstra. Alle får gratis 12 timer, så trenger du fulltidsplass trekker de 12 timene fra så du får redusert betaling. Anonymkode: 502a1...567 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er 12 timer i uka ja. Hos oss må disse timene tas etter skoletid, trenger du SFO før skolen må du betale ekstra. Alle får gratis 12 timer, så trenger du fulltidsplass trekker de 12 timene fra så du får redusert betaling. Anonymkode: 502a1...567 Slik er det her også. Stor kommune rett utenfor Oslo Anonymkode: 6d577...491
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Det er 12 timer i uka ja. Hos oss må disse timene tas etter skoletid, trenger du SFO før skolen må du betale ekstra. Alle får gratis 12 timer, så trenger du fulltidsplass trekker de 12 timene fra så du får redusert betaling. Anonymkode: 502a1...567 Takk for svar. Hvor har du funnet info om dette? 🤔 Har googlet på min kommunes nettsider, men finner ingen info annet enn at «det innføres 12 timer gratis kjernetid». 🤷♀️ Jeg skulle gjerne ha sett det sort på hvitt at prisen for fulltidsplass også reduseres, evt. hvordan man kan søke om kun plass i kjernetiden, da det for oss ville ha vært mulig å justere arbeidstidene våre noe for å holde oss innenfor kjernetiden. I disse dager hadde det å slippe å betale for SFO vært et kjærkomment tilskudd til familieøkonomien for en småbarnsfamilie. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Slik er det her også. Stor kommune rett utenfor Oslo Anonymkode: 6d577...491 Hvilken kommune er dette, og hvor har du funnet info om dette? 🤔 Vi har kun fått e-post med teksten «det innføres 12 timer gratis kjernetid for 1.-klassingene», men ingen mer informasjon. 🤷♀️ Anonymkode: db0b2...8e4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Hvor har du funnet info om dette? 🤔 Har googlet på min kommunes nettsider, men finner ingen info annet enn at «det innføres 12 timer gratis kjernetid». 🤷♀️ Jeg skulle gjerne ha sett det sort på hvitt at prisen for fulltidsplass også reduseres, evt. hvordan man kan søke om kun plass i kjernetiden, da det for oss ville ha vært mulig å justere arbeidstidene våre noe for å holde oss innenfor kjernetiden. I disse dager hadde det å slippe å betale for SFO vært et kjærkomment tilskudd til familieøkonomien for en småbarnsfamilie. Hvilken kommune er dette, og hvor har du funnet info om dette? 🤔 Vi har kun fått e-post med teksten «det innføres 12 timer gratis kjernetid for 1.-klassingene», men ingen mer informasjon. 🤷♀️ Anonymkode: db0b2...8e4 Bare å ringe kommunen for å spørre 👍 Anonymkode: 9f6c5...208 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Er det innført nå? Fikk Mail bare for noen dager siden om at det ikke er innført enda, men om det blir får vi mer informasjon om det i august Anonymkode: 3a02e...7cc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Så vidt jeg vet er det kun på ettermiddagen og du kan velge å samle timene i få dager istedet for å ha dem spredt litt hver dag. 12 timer er faktisk mye, 4 dager fra 13 til 16, så du har bare 1 dag uten SFO hvis du bruker kun de gratis timene. Anonymkode: 95c92...0a1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det innført nå? Fikk Mail bare for noen dager siden om at det ikke er innført enda, men om det blir får vi mer informasjon om det i august Anonymkode: 3a02e...7cc Vi har ikke fått noen informasjon, annet enn at det «er 12 timers gratis kjernetid i SFO for 1.-klassingene. 🤷♀️ AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så vidt jeg vet er det kun på ettermiddagen og du kan velge å samle timene i få dager istedet for å ha dem spredt litt hver dag. 12 timer er faktisk mye, 4 dager fra 13 til 16, så du har bare 1 dag uten SFO hvis du bruker kun de gratis timene. Anonymkode: 95c92...0a1 Det hadde jo også vært en mulighet, men da må vi jo få informasjon om hvordan vi søker om kun gratis kjernetid. 🤷♀️ Per nå har vi søkt om full plass 5 dager i uka, men både å hente hver dag kl. 15 og å kun ha SFO 4 dager i uka er noe vi kunne ha forsøkt å få til, i og med at besparelsen i så fall ville ha vært på over 39 000,- i året. Men da må vi i så fall planlegge litt og gå i dialog med arbeidsgiver, og det er jo vanskelig å få til uten konkret informasjon. 🤷♀️ Anonymkode: db0b2...8e4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Ser at prisene varierer veldig fra kommune til kommune. 🤷♀️ I Vestby er det gratis SFO fram til 15.30 for 1.-klassingene, og det hadde vært gull dersom det ble slik her også for 15.30 kan vi rekke å hente de fleste dager uten spesiell tilpasning fra arbeidsgiver. 🙏🏻 Jeg syntes det er dårlig av kommunen vi bor i at de ikke har offentliggjort hvordan dette tilbudet vil se ut til høsten, da folk både har behov for å planlegge sin familieøkonomi samt behov for å se på hvordan de kan organisere hverdagene sine for å begrense utgiftene til SFO/barnepass i en tid med sterk prisvekst og rentehevinger. Anonymkode: db0b2...8e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå