AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Hadde fryktelig mye kynnere forrige svangerskap. Var sykemeldt de 4 siste mnd, og det var helt forferdelig kjedelig og ikke minst ubehagelig. Nå har vi begynt å tenke på nestemann, og jeg gruer meg! Noen som hadde mye kynnere et svangerskap som ikke fikk samme problem i påfølgende svangerskap? Hadde hjulpet med litt solskinnshistorier for å gi et lite håp! Anonymkode: 21c3e...af3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Dessverre kan jeg ikke gi deg en solskinnshistorie. I løpet av mine svangerskap har kynnere blitt verre. Nå, i uke 34 med nummer 4, kan jeg nesten ikke reise meg opp fra liggende før de begynner og jeg blir skikkelig kvalm. Det som derimot har forandret seg, er meg og min holdning til disse plagene. Har for hvert svangerskap blitt mer tolerant og har andre forventninger til meg selv som gravid og svangerskapet. Jeg har vært bedre mentalt forberedt, bygd formen bedre opp i forkant,fokusert mer på kosthold siden aktivitetsnivået blir lavere og funnet rolige aktiviteter som jeg kan gjøre. Jeg går fortsatt turer, men aksepterer at det fort går en time på et par kilometer og at jeg resten av dagen blir mer plaget. Det er helt greit, er jo snakk om få måneder av livet mitt. Samtidig var dette noe jeg og mannen snakket om i forkant, og la en felles plan for hvordan vi skulle få til. Har for eksempel vaskekjeller. Han vasker klærne og bærer de opp til meg,jeg bretter og sortere og han bærer på plass. Jeg skriver handlelister og lager matplaner for uka, han handler. Vi har satt en lenestol inn på rommet til minste,så jeg kan sitte behagelig under leggingen. Tenker at det å forberede seg er gull,så får du heller bli positivt overrasket hvis det ikke blir like ille eller verre neste gang. Masse lykke til 😊 Anonymkode: 7c169...59d 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dessverre kan jeg ikke gi deg en solskinnshistorie. I løpet av mine svangerskap har kynnere blitt verre. Nå, i uke 34 med nummer 4, kan jeg nesten ikke reise meg opp fra liggende før de begynner og jeg blir skikkelig kvalm. Det som derimot har forandret seg, er meg og min holdning til disse plagene. Har for hvert svangerskap blitt mer tolerant og har andre forventninger til meg selv som gravid og svangerskapet. Jeg har vært bedre mentalt forberedt, bygd formen bedre opp i forkant,fokusert mer på kosthold siden aktivitetsnivået blir lavere og funnet rolige aktiviteter som jeg kan gjøre. Jeg går fortsatt turer, men aksepterer at det fort går en time på et par kilometer og at jeg resten av dagen blir mer plaget. Det er helt greit, er jo snakk om få måneder av livet mitt. Samtidig var dette noe jeg og mannen snakket om i forkant, og la en felles plan for hvordan vi skulle få til. Har for eksempel vaskekjeller. Han vasker klærne og bærer de opp til meg,jeg bretter og sortere og han bærer på plass. Jeg skriver handlelister og lager matplaner for uka, han handler. Vi har satt en lenestol inn på rommet til minste,så jeg kan sitte behagelig under leggingen. Tenker at det å forberede seg er gull,så får du heller bli positivt overrasket hvis det ikke blir like ille eller verre neste gang. Masse lykke til 😊 Anonymkode: 7c169...59d Tusen takk for fint svar! Dessverre var kynnerne så ille at jeg praktisk talt var sengeliggende, så det lover jo virkelig ikke bra om det kan bli verre! 😵💫 Men ja, eneste løsningen er jo å legge planer og forberede meg på at det blir helt ille, og heller bli positivt overrasket.😊 ts Anonymkode: 21c3e...af3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde masse kynnere i første graviditet, flere i timen (4-6 ca) gjennom hele døgnet, og mer ved aktivitet. Startet ca uke 20. Fikk kontrollert at det ikke påvirket livmorhalsen, så var i jobb fullt ut, det er jo ikke farlig. I svangerskap nr to startet kynnerene litt tidligere, uke 15 kanskje, men var mye sjeldnere enn i første. Var først i uke 36 at det kom opp på samme nivå som jeg hadde i uke 22 ned første. Hvordan er kynnerene så ille at du er sengeliggende? De skal ikke gjøre vondt (men klart at de kan være ubehagelige og man må skru ned tempoet på det man holdt på med). Jeg ville prøvd å roe ned å minne meg på at det er en helt ufarlig tilstand. Anonymkode: 78dbf...e69 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde veldig mye mer kynnere med førstemann enn andremann. Kunne ikke gå i oppoverbakker eller trapper uten å måtte stoppe opp for kynnerne var så ille. Men med andremann merket jeg ikke så mye til dem (det kan kanskje også ha med å gjøre at jeg aldri fikk være i fred og ro og kjenne etter, da.. hæsjtægg turbostorebror..) Anonymkode: f7d4e...6e3 1
Arkana Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde aller mest kynnere med nr 2 og veldig lite med både nr 1 og nr 3, så det trenger definitivt ikke bli verre neste gang. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde masse kynnere i første graviditet, flere i timen (4-6 ca) gjennom hele døgnet, og mer ved aktivitet. Startet ca uke 20. Fikk kontrollert at det ikke påvirket livmorhalsen, så var i jobb fullt ut, det er jo ikke farlig. I svangerskap nr to startet kynnerene litt tidligere, uke 15 kanskje, men var mye sjeldnere enn i første. Var først i uke 36 at det kom opp på samme nivå som jeg hadde i uke 22 ned første. Hvordan er kynnerene så ille at du er sengeliggende? De skal ikke gjøre vondt (men klart at de kan være ubehagelige og man må skru ned tempoet på det man holdt på med). Jeg ville prøvd å roe ned å minne meg på at det er en helt ufarlig tilstand. Anonymkode: 78dbf...e69 Ikke «sengeliggende» på grunn av smerter, for de var ikke vonde, men absolutt alt av bevegelse, utenom å ligge på siden, satte igang kynnerne. Til og med sitting og sakte gåing. Bøying var bare å glemme helt. Dagene hvor jeg gjorde for mye, som likevel var i praksis ingenting, ble kynnerne regelmessige mot ettermiddag/kveld. Fikk sjekket påvirkning på livmorhals i uke 25, så fikk streng beskjed om å ikke gjøre noe som fremkalte kynnerne, og beskjed om at jeg måtte være sykemeldt ut svangerskapet. Heldigvis forsvant alt av plager idet barnet var ute! Godt å høre at kynnerne var mindre intense i svskap nr. 2 for deg! ts Anonymkode: 21c3e...af3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 Arkana skrev (1 time siden): Jeg hadde aller mest kynnere med nr 2 og veldig lite med både nr 1 og nr 3, så det trenger definitivt ikke bli verre neste gang. Så bra!! ts Anonymkode: 21c3e...af3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke «sengeliggende» på grunn av smerter, for de var ikke vonde, men absolutt alt av bevegelse, utenom å ligge på siden, satte igang kynnerne. Til og med sitting og sakte gåing. Bøying var bare å glemme helt. Dagene hvor jeg gjorde for mye, som likevel var i praksis ingenting, ble kynnerne regelmessige mot ettermiddag/kveld. Fikk sjekket påvirkning på livmorhals i uke 25, så fikk streng beskjed om å ikke gjøre noe som fremkalte kynnerne, og beskjed om at jeg måtte være sykemeldt ut svangerskapet. Heldigvis forsvant alt av plager idet barnet var ute! Godt å høre at kynnerne var mindre intense i svskap nr. 2 for deg! ts Anonymkode: 21c3e...af3 Så rart man får så forskjellig beskjed. Jeg fikk også ofte regelmessige kynnere på ettermiddag kveld, men så lenge de ikke påvirket livmorhalsen var det visst helt ufarlig og at jeg skulle leve normalt. Og mine kynnere ble også lett utløst, skulle jeg gjøre noe måtte jeg regne med å ta en pause med en gang jeg stod opp for da kom en kynner f.eks. Måtte forresten settes igang også, så dette var ikke noe som påvirket fødselen i det hele tatt. Anonymkode: 78dbf...e69
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så rart man får så forskjellig beskjed. Jeg fikk også ofte regelmessige kynnere på ettermiddag kveld, men så lenge de ikke påvirket livmorhalsen var det visst helt ufarlig og at jeg skulle leve normalt. Og mine kynnere ble også lett utløst, skulle jeg gjøre noe måtte jeg regne med å ta en pause med en gang jeg stod opp for da kom en kynner f.eks. Måtte forresten settes igang også, så dette var ikke noe som påvirket fødselen i det hele tatt. Anonymkode: 78dbf...e69 Jeg skrev kanskje uklart, de påvirket livmorhalsen, så det var derfor de måtte unngås. Ble styrtfødsel uke 38 her. ts Anonymkode: 21c3e...af3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå