AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Okei, jeg håper noen kan komme med erfaringer, min pappa har fått beskjed om kreft, de er usikre enda på om det er lungekreft med spredning til lymfene eller om det er lymfekreft, i lungene fant de mange hovne lymfer, derav tanken om lymfekreft slik jeg skjønner det. Så vi har ikke fått bekreftet diagnosen enda og venter nå.. Dette er så vondt og skummelt! Aldri opplevd kreft i familien så dette er nytt for oss. Er så redd for å miste pappaen min. Sitter her med nyfødt barn, mitt første barn, tanken på at pappa skal dø og ikke få se barnebarnet vokse opp er så vond!! Pappa virker helt frisk, var helt tilfeldig at sykdommen ble oppdaget. Leser om operasjon, stråling, cellegift, immunterapi osv… håper så inderlig at han kan få leve noen år til. Hva kan gjøres med lungekreft hvis det har spredd seg til lymfene? Hvilken behandling? Noen med erfaringer med det eller lymfekreft? På forhånd takk. Anonymkode: 636f5...9fa
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Jeg tror at det blir veldig vanskelig å si noe som du egentlig kan ha nytte av før han har fått en ordentlig diagnose. Men her får i alle fall tråden din et lite dytt av meg. Håper på det beste for faren din, deg og familien. ❤️ Anonymkode: d8713...e48 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 Mest sannsynlig lymfekreft? Ved lungekreft (med spredning til lymfeknutene) er jo primærtumoren i lungen oftest synlig. Anonymkode: f9800...9a2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Om det viser seg at han har lungekreft med spredning til lymfeknutene blir han nok dessverre ikke frisk fra sykdommen. Anonymkode: f9800...9a2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #6 Skrevet 22. juni 2022 Jeg vil tro prognosen kommer an på så mye at det er vanskelig å få vettuge svar her. Generelt er det jo bedre med ikke spredning enn spredning, sånn er det jo. Men samtidig vil jeg tro det er med disse krefttyper som med andre krefttyper jeg kjenner til, at det fins undergrupper. Mitt barn har hatt hjernesvulst, og det er veldig mange variabler. Først og fremst type, altså hva heter svulsttypen. Og så hvilken undergruppe er det. Og da hvor aggressiv er den varianten personen har. Samtidig som det fins personer som har overlevd veldig aggressive kreftformer og andre som dør av kreftformer med god prognose. Så mange usikkerhetsmomenter. Og en viktig grunn til at man generelt ikke skal henge seg for mye opp i overlevelsesprosent når du får vite hvilken kreftform det er. Det sier bare noe om en gruppe med samme diagnose, ikke automatisk noe om akkurat din far. Kreft er grusomt! Krysser fingrene for at han klarer dette! Anonymkode: 52ffe...a96 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mest sannsynlig lymfekreft? Ved lungekreft (med spredning til lymfeknutene) er jo primærtumoren i lungen oftest synlig. Anonymkode: f9800...9a2 Vi har ikke fått svar på det, jeg trodde det var så enkelt som svulst eller ikke svulst og ferdig med det. Men de har ikke nevnt noe om svulst i lungen. I epikrisen står det lymfekreft og at det er funnet forstørrete lymfeknuter og økt lymfoid vev i lungen. Men legene sa til oss at de ikke vet enda om det er lungekreft eller lymfe før pet scan er gjort, og evt biopsi. Han har en lidelse fra tidligere som gir økt risiko for lymfekreft så lurer på om det kan være det, og tenker det kanskje har bedre prognose enn lungekreft? Men er redd det er ren lungekreft med spredning. De har utført flere CT som ikke viser noe spredning til mage, bekken osv, alt fint der heldigvis og skjønte at det var bra. Anonymkode: 636f5...9fa
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har ikke fått svar på det, jeg trodde det var så enkelt som svulst eller ikke svulst og ferdig med det. Men de har ikke nevnt noe om svulst i lungen. I epikrisen står det lymfekreft og at det er funnet forstørrete lymfeknuter og økt lymfoid vev i lungen. Men legene sa til oss at de ikke vet enda om det er lungekreft eller lymfe før pet scan er gjort, og evt biopsi. Han har en lidelse fra tidligere som gir økt risiko for lymfekreft så lurer på om det kan være det, og tenker det kanskje har bedre prognose enn lungekreft? Men er redd det er ren lungekreft med spredning. De har utført flere CT som ikke viser noe spredning til mage, bekken osv, alt fint der heldigvis og skjønte at det var bra. Anonymkode: 636f5...9fa Høres ut som lymfekreft, men de kan vel ikke utelukke lungekreft (med spredning til lymfeknutene) 100% før de har gjort PET. Små lungekreft-svulster kan av og til overses på CT, men lyser opp på PET. Prognose for lymfekreft varierer voldsomt ut fra mikroskopisk undersøkelse og celletype. "Spredning" har mindre å si for denne krefttypen. Det kommer stadig nye behandlingsanbefalinger, og overlevelsen bedres hvert år. Jeg tror det er en egen lymfekreft-avdeling på universitetssykehus som står for behandling, og jeg regner med at dere vil kalles inn til poliklinikken der. Her vil dere få informasjonen dere trenger. Anonymkode: f9800...9a2
MyMichelle Skrevet 22. juni 2022 #9 Skrevet 22. juni 2022 Jeg vet ikke noe om lymfekreft. Men min far hadde kols i mange år, og fikk småcellet lungekreft. Jeg fikk vite at det var den mest dødelige formen for lungekreft. Han kunne ikke få annen behandling enn oksygentank hjemme, og lindring de siste dagene. Han levde bare ca. 2 måneder etter diagnosen. Basert på det legene sa om min far, tenker jeg at din kanskje kan leve lengre. Men dere må bare vente på hva legene sier. Jeg skjønner at det er en frykelig situasjon 💔 Jeg ønsker dere alt godt ❤️
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #10 Skrevet 22. juni 2022 Håper på gode beskjeder fremover for dere. Aner ingenting om prognose, men de har kommet langt med immunterapi, så det finnes mange gode behandlinger for ulike typer kreft, det skjer stadig gjennombrudd. Min mor har kreft med spredning til type hele kroppen, etter behandling er så og si alt borte. For bare få år siden hadde hun aldri overlevd, nå lever hun med sykdommen og regner med å ha henne i mange flere år♥️ Anonymkode: 89993...bdd
Gjest Adobyen Skrevet 22. juni 2022 #11 Skrevet 22. juni 2022 Har mistet så mange kjære og gode mennesker pga kreftfaenskap. Skulle ønske at noen klarer å drepe denne forferdelige lorten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå