Gå til innhold

Noen erfaring med Steinerskolen eller Montessoriskolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har du eller noen av deres barn gått på en av disse skolene? Hva sitter dere i så fall igjen med av erfaringer? Er det mer fordelaktig å gå der enn på offentlig skole? Eller mener du det er dårligere? Eller det samme? Lukket miljø? Åpent miljø? 

Anonymkode: 65ad9...8a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Steinern: veldige hyggelige og imøtekommende foreldre. Faglig progresjon hos elevene avhenger VELDIG av hvilken lærer de får. Er også litt problematisk at man får flere og flere "problembarn" som mistrives i vanlig skole utover året. Funker.som regel bra for flinke elever med engasjerte foreldre.

Montessori: lite vekt på kreativitet. Er meget strukturert og disiplinert. Litt mer konservative foreldre enn Steinerforeldre. Passer bra for elever som trenger svært klare rammer og struktur. Har også inntrykk av at det er færre Montessori-skoler enn Steinerskoler, dessverre.

Anonymkode: bd7f0...259

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har du eller noen av deres barn gått på en av disse skolene? Hva sitter dere i så fall igjen med av erfaringer? Er det mer fordelaktig å gå der enn på offentlig skole? Eller mener du det er dårligere? Eller det samme? Lukket miljø? Åpent miljø? 

Har erfaring med begge. Montessori bare en kort periode da barnet ikke trivdes. Det ble rett og slett for lite struktur, regler og for løs dagsrytme. Aldersblandet klasse slo heller ikke an.

Men steiner! Åh jeg skulle ønske alle foreldre kunne få oppleve å ha barna sine på en god steinerskole. Det er det beste valget jeg noen gang har tatt på vegne av barna mine. De har alltid fokus på det positive med eleven, de motivere og heier de fram, de verdsetter hver enkelt akkurat slik de er og ulikheter applauderer de. De er lite preget av evig konkurranse- jag, testing og måling. Elevene blir selvstendige, ansvarlige og reflekterte av å gå der. Barna får være seg selv og de slipper merkepress og mye av det negative som en større skole fører med seg. 

Jeg skulle bare ønske jeg fikk barna inn der mye tidligere. Så hadde de sluppet å oppleve offentlig skole. 

NB! Har selv jobbet som miljøarbeider på offentlig skole.

Anonymkode: 5aeb6...04a

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har erfaring med begge. Montessori bare en kort periode da barnet ikke trivdes. Det ble rett og slett for lite struktur, regler og for løs dagsrytme. Aldersblandet klasse slo heller ikke an.

Men steiner! Åh jeg skulle ønske alle foreldre kunne få oppleve å ha barna sine på en god steinerskole. Det er det beste valget jeg noen gang har tatt på vegne av barna mine. De har alltid fokus på det positive med eleven, de motivere og heier de fram, de verdsetter hver enkelt akkurat slik de er og ulikheter applauderer de. De er lite preget av evig konkurranse- jag, testing og måling. Elevene blir selvstendige, ansvarlige og reflekterte av å gå der. Barna får være seg selv og de slipper merkepress og mye av det negative som en større skole fører med seg. 

Jeg skulle bare ønske jeg fikk barna inn der mye tidligere. Så hadde de sluppet å oppleve offentlig skole. 

NB! Har selv jobbet som miljøarbeider på offentlig skole.

Kan jeg spørre hvilken skole det var? Har barn i steinerbarnehage nå som jeg liker veldig godt, og kunne godt gått for steinerskole, men vår lokale er enda veldig nyoppstartet og liten. Mulig litt for liten føler jeg, og hadde vært synd å ikke ha klassekamerater i gangavstand, men... Atmosfæren er så trivelig, første klasse virker fantastisk sammenlignet med "vanlig", og så videre, masse positivt også. Er veldig i tvil om hva som er best.

Anonymkode: fcbd1...2fe

AnonymBruker
Skrevet

Ser over at Montessori beskrives som både strukturert og med manglende struktur… Vi snuser litt på Montessori for vår, og lurer på hva som er mest vanlig her? Noen som har lenker til god og relevant info?

Anonymkode: 87c59...f52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan jeg spørre hvilken skole det var? Har barn i steinerbarnehage nå som jeg liker veldig godt, og kunne godt gått for steinerskole, men vår lokale er enda veldig nyoppstartet og liten. Mulig litt for liten føler jeg, og hadde vært synd å ikke ha klassekamerater i gangavstand, men... Atmosfæren er så trivelig, første klasse virker fantastisk sammenlignet med "vanlig", og så videre, masse positivt også. Er veldig i tvil om hva som er best.

Anonymkode: fcbd1...2fe

Vår skole er veletablert og klassene ganske fulle. Sto selv på venteliste. Det har naturligvis mye å si. 

Montessori som vi prøvde var helt nyoppstartet og hadde mye oppstartstrøbbel. Det kan også være årsaken til at vi opplevde det som ustrukturert og i fri flyt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser over at Montessori beskrives som både strukturert og med manglende struktur… Vi snuser litt på Montessori for vår, og lurer på hva som er mest vanlig her? Noen som har lenker til god og relevant info?

Anonymkode: 87c59...f52

Den typiske Montessori-skole er veldig strukturert sammenlignet med den typiske Steinern. Overrasket over at en annen her skriver at det var ustrukurert. Det har en gjennomtenkt utforming av klasserom, læremateriale, og er meget poppis blant ambassebarn, for da kan de fortsette skolegangen sin i en annen Montessori-skole i utlandet når foreldrene blir sendt videre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svarene dere har gitt! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer på en steinerskole og har barn på steinerskole- og har kun positive erfaringer. 

Anonymkode: 463b4...2ab

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har selv gått steinerskole og kunne godt tenke meg å sende ungen min dit også. Min opplevelse er at det er mye mer utfoldelse og kreativt enn offentlig skole, barn får være barn rett og slett. Jeg lærte godt/mer og opplevde flere fag enn i offentlig. Det var en mer samlet klassegjeng, mindre utestengelse/press, og ingen ble behandlet som "problembarn".

Det negative for min del var at det var mye politikk blant foreldre som smittet over på klassekamerater. Veldig rødt/flere åpne kommunister der jeg gikk. Det var rett og slett litt slitsomt- jeg var overhodet ikke interessert i å høre om "når revolusjonen kommer" stadig vekk, og opplevde det litt hyklersk at de tross alt gikk på privatskole mens de snakket om å kappe hodene av kapitalistene lol. Men, de om det.

Tror ikke alle steinerskoler har disse folkene, eller at miljøet generelt er så politisk, har inntrykk av at det var en gruppe fra kanskje spesielt Fredrikstad (som jo er en gammel kommunistskanse) som gjorde seg høylytt.

Barnet mitt skal per nå begynne i vanlig barnehage til høsten, men jeg stusser litt på om det blir steiner om h*n ikke trives eller det blir slik at vi flytter (nærmere steinerskole).

Anonymkode: 3987d...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å sende våre på steinerskole, men er litt bekymret for hvordan det vil være å gå på en annen skole enn alle nabobarna. Steineren er litt lengre unna også, så kan ikke gå til skolen og det er ikke sikkert hen kjenner noen der fra før. Vil gjerne ha en skolegang som fokuserer mindre på prestasjoner enn den offentlige.

Anonymkode: 48a26...8c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med egne barn, men med familie, både tilbake i tid og nylig. Vi valgte bevisst bort Steinerskolen på bakgrunn av en del av denne erfaringen. Små skolemiljøer kan lett bli veldig selvbeskyttende, og vi vet at andre har opplevd at alvorlige hendelser blir dekket over, og man beskytter sine egne. Det ble også avdekket mye mobbing på en av Steinerskolene nær oss (en veletablert en). Montessoriskolene har jeg inntrykk av drives ulikt, og mange mindre skoler har en del «barnesykdommer». Barna organiserer seg mye selv, slik at det nok blir krevende for mindre selvstyrte barn. Det kan nok forklare at foreldre har ulike opplevelser av hvor uorganisert skolen er. Begge typer skoler får en del «krevende» elever fra offentlig skole, men ikke nødvendigvis atferdsbarna.

Anonymkode: eb947...214

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sendt ungene på steinern i disse pride- og trans tider. 

Anonymkode: 2f05d...eed

AnonymBruker
Skrevet

Kunne tenkt meg å sende barnet i steinerbarnehage og steinerskolen. Tror det er positivt at de får være seg selv i stedet for at alle skal passe inn i en bestemt ramme. Alle lærer ikke likt. Også pluss at de har fokus på det kreative. 

Desverre ligger nærmeste 45min unna. Motsatt vei av jobbene våre og minst 3 bussbytter. Så da tviler jeg på at det vil fungere i hverdagen.

Anonymkode: 0eebe...517

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Igjen må jeg få takke for innspill, tanker og erfaringsutveksling. 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har selv gått steinerskole og kunne godt tenke meg å sende ungen min dit også. Min opplevelse er at det er mye mer utfoldelse og kreativt enn offentlig skole, barn får være barn rett og slett. Jeg lærte godt/mer og opplevde flere fag enn i offentlig. Det var en mer samlet klassegjeng, mindre utestengelse/press, og ingen ble behandlet som "problembarn".

Det negative for min del var at det var mye politikk blant foreldre som smittet over på klassekamerater. Veldig rødt/flere åpne kommunister der jeg gikk. Det var rett og slett litt slitsomt- jeg var overhodet ikke interessert i å høre om "når revolusjonen kommer" stadig vekk, og opplevde det litt hyklersk at de tross alt gikk på privatskole mens de snakket om å kappe hodene av kapitalistene lol. Men, de om det.

Tror ikke alle steinerskoler har disse folkene, eller at miljøet generelt er så politisk, har inntrykk av at det var en gruppe fra kanskje spesielt Fredrikstad (som jo er en gammel kommunistskanse) som gjorde seg høylytt.

Barnet mitt skal per nå begynne i vanlig barnehage til høsten, men jeg stusser litt på om det blir steiner om h*n ikke trives eller det blir slik at vi flytter (nærmere steinerskole).

Anonymkode: 3987d...245

Var det den på Rolvsøy? Vurderer å sende barnet mitt dit, det ser så koselig ut der! Litt kommunistiske foreldre kan vi takle 😅 

Anonymkode: 3491e...49b

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere anbefale noen steinerskoler som er gode? Og flinke folk jobber?

Anonymkode: dece2...33e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Steinerskolen og vil bare si at det var ikke noe problem å ikke gå på samme skole som nabobarna. Vi i klassen tok bussen til hverandre fra vi var 7 år og ble veldig selvstendige. 

Anonymkode: 7aefe...b33

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare fordi det er privat, så betyr det ikke at det er bedre, det er helt sikkert. Jeg ville sjekket hvor lenge skolen har drevet, hvordan klassemiljøet er, om det er en skole hvor det går mange spesielle barn. Tenk også gjennom hva motivasjonen din egentlig er for å sende barnet dit. Hva forventer du, som du ikke får i vanlig skole? Tror du at det er bedre fordi det er privat? Ikke minst, passer pedagogikken til akkurat ditt barn?

De to pedagogikkene til Montessori og Steiner er forskjellige. Vi har hatt barn i førstnevnte. Vil ikke utbrodere årsak og hva som skjedde her, men ser i ettertid at vi aldri skulle flyttet barnet til den private skolen. Barnet begynte igjen i vanlig skole ved overgang til ungdomsskolen. Nå vet han hva han skal gjøre hver dag, og stortrives med de faste rammene som er i den offentlige skolen. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Alt blir ok said:

Bare fordi det er privat, så betyr det ikke at det er bedre, det er helt sikkert. Jeg ville sjekket hvor lenge skolen har drevet, hvordan klassemiljøet er, om det er en skole hvor det går mange spesielle barn. Tenk også gjennom hva motivasjonen din egentlig er for å sende barnet dit. Hva forventer du, som du ikke får i vanlig skole? Tror du at det er bedre fordi det er privat? Ikke minst, passer pedagogikken til akkurat ditt barn?

De to pedagogikkene til Montessori og Steiner er forskjellige. Vi har hatt barn i førstnevnte. Vil ikke utbrodere årsak og hva som skjedde her, men ser i ettertid at vi aldri skulle flyttet barnet til den private skolen. Barnet begynte igjen i vanlig skole ved overgang til ungdomsskolen. Nå vet han hva han skal gjøre hver dag, og stortrives med de faste rammene som er i den offentlige skolen. 

Så rart, trodde det var svært faste rammer på Montessori-skole?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...