Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ser at man kan ta NIPT fra uke 10. Jeg har fått time når jeg er 10+4. 

Jeg regner med at det e nok foster dna til å kunne få fullstendige svar på den tiden? Er det noen som har erfart at de var for tidlige? Vil jo helst ta testen så tidlig som mulig.

Tenker jeg tar den i Norge. Er det mange av dere som har tatt utvidet test i utlandet og anbefaler det?

Anonymkode: 65c94...b18

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tatt panorama og vistara via ultralydklinikken i danmark. Anbefaler det, da man får sjekket for mye mer. Tok den når jeg var 9+4 og det var mer enn nok foster-dna da, men mange ting spiller inn på om det blir nok eller ikke.

Anonymkode: 287ec...9a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok NIPT på privatklinikk i Norge uke 10+0, det gikk helt fint 😊 De sa at dersom det var for lite dna ville vi måttet komme tilbake for å ta testen på nytt kostnadsfritt.

Vil tro 10+4 går fint! 

Anonymkode: 43085...101

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok Panorama og Vistara via Danmark når jeg var 10+2, det var nok. De kan tas fra uke 9 står det på nettsidene dems. Men det er nok lurt å ha en UL først så du ikke blir satt tilbake så du er kortere enn du tror. 

Jeg ville gjerne sjekke for mer enn det man har lov til å sjekke for i Norge, så jeg valgte å gjøre det via Danmark.  Pga min og farens alder er det høyere risiko for misdannelser, så vi har synes det har vært en greit investering for å roe nervene.

Anonymkode: 7b6c0...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har sett litt på Vistara test og vurdert å få tilsendt blodprøve-kit. Hadde bare vært mye enklere om alt ble tilbudt i Norge!!

Skrevet

Tror ikke du skal tenke så mye på det. Ved for lave nivåer av foster dna vil prøven bli underkjent og du vil gå beskjed om å ta den på nytt

AnonymBruker
Skrevet

NIPT-test3n gir kun et anslag, hvis den skulle vise noe unormalt er det nødvendig med ytterligere testing, de fleste utslag er falske 

Anonymkode: acaac...0f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Har sett litt på Vistara test og vurdert å få tilsendt blodprøve-kit. Hadde bare vært mye enklere om alt ble tilbudt i Norge!!

Enig, hadde vært mye enklere. Det sagt så var det ganske enkelt. Tok TUL privat, dro til fastlegen med kit og de tok blodprøvene, sendte pakken med DHL

Anonymkode: 7b6c0...c05

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok privat i Norge 10+0, det var null problem. Hadde jeg kunnet gjort det igjen hadde jeg definitivt gjort det i Danmark! Det er litt surt hvor lite informasjon som blir gjort tilgjengelig for deg av alt de får ut av prøven, og det til den nette sum av 7500,- 😶

Anonymkode: a9667...0e5

AnonymBruker
Skrevet

Må man betale 7500 uansett eller er det gratis om man henvises fra fastlegen?

Anonymkode: 0f59a...3c2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt utvidet i Danmark (ultralydklinikken) to ganger, og er veldig fornøyd med det. Synes det var veldig greit å få vite kjønnet også (har hele to bekjentskaper som har fått feil kjønn på UL her i Norge..). 

Anonymkode: 1ce38...110

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare informere om at man må ta ultralyd før panorama/vistara kit via Danmark.  Dette fordi man må vite om det er 1 eller 2 foster, og det er lurt å sjekke at det er liv før man tar blodprøven så man slipper betale mange tusen for analysen unødvendig. 

Anonymkode: 287ec...9a5

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Må man betale 7500 uansett eller er det gratis om man henvises fra fastlegen?

Anonymkode: 0f59a...3c2

Om du får det gjennom det offentlige koster det ikke annet enn egenandel, I guess. Jeg er under 35 og bor i en by, så jeg måtte gå privat. Ble nesten 10 000 til sammen for TUL og NIPT, dritkjipt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du får det gjennom det offentlige koster det ikke annet enn egenandel, I guess. Jeg er under 35 og bor i en by, så jeg måtte gå privat. Ble nesten 10 000 til sammen for TUL og NIPT, dritkjipt.

Jeg fikk det gratis i det offentlige, er over 40. Ingen egenbetaling. Heldigvis med bra resultat, ikke indikasjon på sykdom. 

Anonymkode: e1c66...121

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk det gratis i det offentlige, er over 40. Ingen egenbetaling. Heldigvis med bra resultat, ikke indikasjon på sykdom. 

Ja, er man over 35 får man det i det offentlige nå. Yngre kan få ved enkelte lokale sykehus, har jeg hørt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

10.000 er jo bare en dråpe i havet når det kommer til barn da, bare vent til permisjonen er over og du ikke har fått barnehageplass enda.. da ruller hundretusenene fort

Anonymkode: 39654...949

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

10.000 er jo bare en dråpe i havet når det kommer til barn da, bare vent til permisjonen er over og du ikke har fått barnehageplass enda.. da ruller hundretusenene fort

Det har jeg klart å unngå gitt. 

Anonymkode: bf52a...f85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, er man over 35 får man det i det offentlige nå. Yngre kan få ved enkelte lokale sykehus, har jeg hørt. 

Er ikke dette bare tidlig ul da? Tror ikke det offentlige tilbyr NIPT for de under 35 om det ikke er indikasjon på noe feil. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er fullstendig klar over det, du trenger ikke bekymre deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...