Gå til innhold

Hvordan håndterer dere problemer hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer er oppvokst helt forskjellig. I min familie har man ikke pleid å snakke om et problem så veldig lenge. Det kan gå fort over. Mens hos min samboers hjem, der snakker man ut om problemet til man spyr. Og jeg merker at dette har han tatt med seg og kasta over på meg. Det er den verste måten å håndtere et problem på. Å prate om en ting i 4-5 dager? Det er kvalmt. Hva skal jeg gjøre når han kommer med et problem som kan snakkes flere dager over. Blir psykisk dårlig av det

Anonymkode: a5a00...542

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du gi eksempler på problemer som tar 4-5 dager å løse? 

Personlig er jeg sånn som ikke gir meg før vi har en løsning der og da. Det tar sjeldent mer enn et par timer. Og hvis det ikke funker akkurat da så får vi ta opp igjen temaet senere. 

Anonymkode: 00f05...35d

AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt ham hvorfor han har behov for å prate om det i flere dager? Er det måter du kan svare og hjelpe på som gjør at han kan komme over det fortere? Jeg blir fortere ferdig med ting hvis jeg føler at min partner oppriktig lytter til meg, forstår og anerkjenner det jeg føler og tenker. 

Anonymkode: 3b8b9...dcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å hjelpe meg.. Blir dårlig på dine vegne.. 

Jeg orker ikke når et enkelt løselig problem skal strekkes og dras på i det uendelige. Du må fortelle han at du ikke orker det. Fortell det slik du sier det her, at du ikke er vandt med det for dere er oppvokst helt forskjellig. Løs problemet og bli ferdig med det!

Jeg hadde blitt helt sprø, men nå har jeg en samboer som tar alt opp som et problem. Føler jeg får en "lekse" hver eneste dag om diverse, og så tas ting opp fire måneder senere når jeg trodde vi var ferdige med den saken...

Anonymkode: 3c8f3...d73

AnonymBruker
Skrevet

Her må dere kanskje begge møtes på halvveien? Som en bruker tidigere sa, hvis man opplever å ikke bli møtt eller forstått repeterer man seg selv. 

Anonymkode: a1c13...d39

• Liker 1
Skrevet

Han føler vell du ikke hører han? Siden han ikke greier legge det fra seg. 

AnonymBruker
Skrevet

hvis man først er sånn, så tror jeg ikke at det egentlig hjelper å snakke om at dette er unødvendig. 

Jeg kjenner faktisk ett par sånne folk selv, som godt kan finne på å harpe over de samme gamle problemene i flere dager. Selv fullstendig uviktige temaer som for eksempel hvis de selv har latt pålegg (eller noe annen mat) stå fremme alt for lenge. Så kan de faktisk finne på å sutre og klage over dette i mange dager, bare fordi de ikke synes at maten snaker like godt lenger.          

Anonymkode: 82e2b...c65

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en samboer som er slik - gnåler og gnåler på ting som kunne vært ferdig for 2 uker siden🙄

Anonymkode: b9f1d...cb0

AnonymBruker
Skrevet

Er det praktiske problemer eller av typen "jeg synes du bruker for mye tid på å hjelpe eksen din med ting og jeg synes du drikker for mye"?

Anonymkode: e1de2...292

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du spurt ham hvorfor han har behov for å prate om det i flere dager? Er det måter du kan svare og hjelpe på som gjør at han kan komme over det fortere? Jeg blir fortere ferdig med ting hvis jeg føler at min partner oppriktig lytter til meg, forstår og anerkjenner det jeg føler og tenker. 

Anonymkode: 3b8b9...dcc

Eksakt. Det er jo kanskje ikke så rart, hvis han føler at han ikke blir hørt. 

Anonymkode: ecc09...698

AnonymBruker
Skrevet

Vi snakker om det og løser problemene 

Anonymkode: 3c6eb...1a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du gi eksempler på problemer som tar 4-5 dager å løse? 

Personlig er jeg sånn som ikke gir meg før vi har en løsning der og da. Det tar sjeldent mer enn et par timer. Og hvis det ikke funker akkurat da så får vi ta opp igjen temaet senere. 

Anonymkode: 00f05...35d

Ja, jeg har et eksempel på et problem som tok 4-5 dager. Han hadde kranglet med en venninne av seg, og hub skyldte han 2.000kr og krevde disse pengene før de kuttet kontakten. Hele fulle 5 dager i strekk satt jeg å hørte på ting om deres krangel og hvordan han skulle få pengene sine. Jeg forstår at han vil ha sine penger før eventuelt brudd på vennskap, MEN jeg satt å spiste middag med han og da pratet han om det. Jeg ble vekket på morningen til det, og la meg til det. Det har han fra sine foreldre som har fyller hodet hans med slik prat. Hvordan gidder de i det hele tatt? 

Et annet eksempel var når vi skulle på Vinmonopolet, og jeg hadde glemt legitimasjon fordi det var en spontan tur dit, og jeg visste ikke at vi skulle dit på forhånd, så jeg satt fra meg ID-kortet i bilen. Så fikk vi ikke alkoholen på Vinmonopolet, og da gikk det kanskje flere timer da jeg satte å hørte på dette pisset. Fyfaen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eksakt. Det er jo kanskje ikke så rart, hvis han føler at han ikke blir hørt. 

Anonymkode: ecc09...698

AT HAN IKLE BLIR HØRT?!!! Jeg gjør jo ikke noe annet enn å høre. Han har bare et jævlig sykt behov formå bli besatt av ting og snakke om problemer. Han kommer som regel aldri til bunns med ting. Det er jeg som ikke blir lytta på, fordi hver gang jeg kommer med noe, så overkjører han meg med sine problemer, så nei. Det er ikke jeg som ikke lytter 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det praktiske problemer eller av typen "jeg synes du bruker for mye tid på å hjelpe eksen din med ting og jeg synes du drikker for mye"?

Anonymkode: e1de2...292

Nei

AnonymBruker
Skrevet

Det er galskap. Lurer på hva som feiler slike mennesker i skallen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...