Gå til innhold

Hvordan fungerer beskatningen av aksjefond?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer om jeg tar ut alle pengene inkludert avkastningen. Vil det skattes automatisk? Hvordan fungerer det?

Og en annen ting; man skatter jo bare av avkastningen. Hva skjer da om jeg tar ut akkurat de pengene jeg har satt inn? Da er jo bare selve avkastningen igjen og da må jeg skatte av hele det beløpet når jeg tar dem ut?

Anonymkode: c8d10...b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selger du aksjefondet så havner pengene dine på aksjesparekontoen din og da blir ikke gevinst/tap realisert. Men tar du ut de pengene fra aksjesparekontoen din så blir gevinsten realisert og da trekkes det automatisk ved skatteoppgjøret. Men sjekk uansett at dette har kommet med når du får skattemeldingen.

Endret av klondrik
Skrevet

Tar du bare ut innskuddsbeløpet så slipper du å skatte av det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, klondrik said:

Tar du bare ut innskuddsbeløpet så slipper du å skatte av det.

Det fordrer at vedkommende har de på en aksjesparekonto. Har hen ikke det, så skattes det.

Anonymkode: 4e5a2...6bd

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det fordrer at vedkommende har de på en aksjesparekonto. Har hen ikke det, så skattes det.

Edit: han kan ta ut innskuddsbeløpet fra ask uten å måtte skatte?

Endret av klondrik
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, klondrik said:

Edit: han kan ta ut innskuddsbeløpet fra ask uten å måtte skatte?

Ja, dersom hen har aksjesparekonto. Sier ikke noe om det.

Anonymkode: 4e5a2...6bd

AnonymBruker
Skrevet
klondrik skrev (1 time siden):

Selger du aksjefondet så havner pengene dine på aksjesparekontoen din og da blir ikke gevinst/tap realisert. Men tar du ut de pengene fra aksjesparekontoen din så blir gevinsten realisert og da trekkes det automatisk ved skatteoppgjøret. Men sjekk uansett at dette har kommet med når du får skattemeldingen.

Det skattes ikke automatisk, det meldes inn automatisk. Har du ikke tatt høyde for det i det vanlige skattetrekket via arbeidsgiver så får du baksmell. Du må derfor sette av pengene til skatt selv.

Anonymkode: b0800...f7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skattes ikke automatisk, det meldes inn automatisk. Har du ikke tatt høyde for det i det vanlige skattetrekket via arbeidsgiver så får du baksmell. Du må derfor sette av pengene til skatt selv.

Ja, du har selvsagt helt rett, det meldes inn automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...