Gå til innhold

fordeler/bakdeler med innekatt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lotte_*
Skrevet

lurer på om jeg skal kjøpe en katt....har lyst på en rasekatt, men de er jo stort sett inne...så nå vil jeg gjerne vite alle fordeler/ulemper med dette! :forvirret::)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først vil jeg si at rasekatter ikke nødvendigvis MÅ være innekatter! De fleste rasekatter kan godt være ute, litt avhengig av pels f.eks. Vet om folk som har hatt både persere, siamesere, cornish rex etc som utekatter og det har fungert utmerket! Har selv en norsk skogkatt som er utekatt, noe han trives utmerket med! At rasekatter ikke kan være ute fordi man har "avlet vekk" instinktene er bare en tullete myte ;)

Men fordelene med innekatte er jo at man slipper mange "bekymringer" i forhold til at kattene forsvinner/blir stjålet, påkjørsel etc eller at man bor slik at det ikke er mulig å ha utekatt. I tillegg har man oversikten hvis man driver med avl at kattene ikke parrer seg med den lokale helten:) Ulempene er jo at innekatter trenger mer stimuli i miljøet for å ikke kjede seg. Ofte anbefales det å ha to katter slik at de ikke kjeder seg alene (alltid greiest å være to sammen når man kjeder seg ;) ). Det kreves rett og slett mer oppmerksomhet og lek fra eiers side med innekatter. Ikke er man garantert at katten vil trives som innekatt heller! Min katt (norsk skogkatt) var innekatt det første året fordi vi bodde i blokk, men det var helt tydelig at han IKKE trivdes som innekatt selv om han aldri hadde vært ute! Nå er han utekatt og kjempefornøyd:)

Skrevet

Jeg har innekatt. Det som er litt pes med det, og som man bør tenke på, er at hun krever mye av meg. Ikke at jeg ikke hadde ventet å måtte bruke mye tid på henne, det er bare det at jeg får dårlig samvittighet hver gang jeg må gå fra henne - på jobb, feks. Og når jeg kommer hjem må jeg vie mye tid til kos og lek, ellers blir hun sur på meg ;)

Jeg velger å holde henne inne fordi jeg bor midt i byen og er redd for trafikken og syke mennesker. Men nå har jeg bestemt å skaffe henne en lekekamerat, slik at hun ikke skal være ensom når jeg ikke er hjemme. Det anbefales uansett å ha to katter sammen når de skal være inne, ellers kan katten lett kjede seg og bli deprimert, eller finne på ugagn.

Jenta mi er en eventyrblanding. Med rasekatter er det kanskje lettere å finne en med et gemytt som passer deg. Det vet ikke jeg så mye om, men på Norske Rasekatters Riksforbunds hjemmeside (www.nrr.no), kan du finne mye info.

Lykke til! :)

Skrevet

Jeg har to innekatter som er lykkelige inne. Det viktigste her er vel at de er to sammen, som kan leke, slåss, sove sammen og stelle hverandre både når de er alene og sammen med oss to beinte.

Fordelen er, på et mer egoistisk grunnlag, at jeg får ta del i en kattehverdag i større grad. Man får følge med på kattejakten fra første begynnelse, og man lærer seg kattespråket mye bedre fordi man legger mer merke til nyanser og påfølgende reaksjon. Med tidligere utekatter var et mjau et mjau, og man merket ikke om det var et mjau, mat eller et mjau, ut. Her er det nyanser for mat, vann, kos, godbit, "ensom - trenger selskap", "søster, hvor der du?" og "ska vi slåss?"

Sykdomsmessig er det også en fordel, siden man kan følge med på avføring og endringer der. De er ikke utsatt for smittsomme sykdommer fra andre katter ute; som katteaids, klamydia, pest etc. Færre slåsskamper om territoriet = færre skader på pus. Trygg for trafikken. Trygg for syke mennesker, eller uvitenhet fra barn som bare vil "leke".

Pelsstell på en langhårskatt er lettere med innekatt, siden de ikke er utsatt for barnnåler, rusk, sand etc som utekatter er, og de får ferre og lettere oppløselige knuter i pelsen.

Katten er alltid der, for kos og lek.

Negativt: Pelsdotter overalt! Men, det er det verdt!

Skrevet

Personlig synes jeg det er helt feil å ha innekatter; etter min mening grenser det til dyreplageri (så synes jeg også at å ha dyr, eks marsvin, mus osv, i bur er dyreplageri). Hvis du finner glede i å holde et dyr fange i ditt hjem, så er vel kanskje innekatt tingen for deg.

Hvis du MÅ ha innekatt, så velg f.eks perseren, som virkelig er avlet for å være innekatt. Norsk skogskatt er som Onyx sier, en katt som trenger å være utendørs!

Skrevet

Rasekatten min er ute når han føler for det.

Det er ikke noe problem, det.

Det kommer vel gjerne litt an på hva du skal bruke pusen din til.

Skal du ha han som utstillingskatt og konkurrere, eller drive oppdrett kan det jo være greit å ha en viss kontroll på hvor katten ferdes.

Jeg er imot å holde katter kun innendørs, selv om jeg ser hvorfor mange velger dette.

Skal det bare være en kosekatt, ville jeg sluppet den ut, selv om det er en rasekatt.

Men, du må jo være klar over (som du selvfølgelig er), at ved å slippe katten ut, kan katten, som du har betalt flere tusen kroner for, som alle andre katter, også bli påkjørt, eller blir borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...