Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart i aksjesparekonto til sønnen siden han var liten, og tenkte å skifte juridisk eier nå så han får hånd om den selv.

Men vil dette være dumt mtp lånekassa? 

Jeg tenkte det var smart tidspunkt å bytte eier nå som veriden har tapt seg, blir mindre skatt å betale. Men om han ikke får stipend i lånekassa, kan jeg jo likegjerne eie ASK-en til han er ferdig med å studere. .Han går på vg skole nå og trenger ikke disse pengene på mange år ennå - jeg har spart mtp egenkapital bolig, og han er innfprstått med at det er slik de pengene skal brukes

Anonymkode: 099dd...093

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvilken sum det er snakk om. Over en viss sum så er det dumt, ja.

Anonymkode: 8fa99...413

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kommer an på hvilken sum det er snakk om. Over en viss sum så er det dumt, ja.

Det er 5-600 000

Går nedover , men vil nok gå oppover igjen etterhvert 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er 5-600 000

Går nedover , men vil nok gå oppover igjen etterhvert 

TS

Da ville jeg ventet til han er ferdig med å studere. Han får ikke omgjort til stipend om han står med for mye formue.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til han skal kjøpe leilighet - pga Lånekassen og for å hindre at pengene går til tull…

Anonymkode: 49eba...d68

Skrevet

Når man overfører en ASK realiseres ikke gevinsten. Ny eier overtar inngangsverdien etter hva jeg har skjønt. 

Så det spiller egentlig ingen rolle hva fondet er verdt på overføringstidspunktet, det er når fondet realiseres som er vesentlig. Presiserer at det er slik jeg har tolket ordningen når Hallgeir Kvadsheim har snakket om fondsparing til barn på Pengerådet-podden på E24.  

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...