Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da kom beskjeden. Vi har vært på privat fertilitetsklinikk idag og det viser seg at han har lav mengde spermier grunnet en medfødt skade i ene testikkel. Det kom ikke som noe sjokk og er først og fremst godt å få en bekreftelse på hvorfor vi ikke blir gravide. Vi har forsøkt i et halvt år, så har ikke prøvd lenge, men vi visste at det var en mulighet for at han hadde "dårlig sperm" og ønsket derfor en tur til en klinikk og sjekke oss begge. Det er jeg veldig glad for idag! 

Overasket over at vi ble henvist, all den tid klinikken er privat og vi vil gå via det offentlige. Men nå kommer alle spørsmålene.

Hvor lang bruker ventetiden å være? Er det slik at vi vil kommet fort igang så fort vi får time? Altså, om vi får første time om 6mndr, betyr det da at vi kanskje er gravide om 8 mndr, eller tar det mange måneder før vi setter inn egg? Vi skal ha det med sånn ICSI - noen erfaringer med det? 

Selv om vi bare har prøvd i 6 måneder, og jeg er 29 år, så fikk vi beskjed at vi er innenfor riktig alder mtp pakkeforløp. Jeg burde jo sikkert spurt noe mer om det, men det glemte jeg oppi alt sammen.

Jeg lurer nå på om jeg bør si noe til nærmeste familie om dette? Mor vet vi prøver, men hva med nærme søsken? 

Anonymkode: 29eef...050

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Avhenger av hvor i landet du bor. 

Vi ble henvist til ivf på Haukeland i februar og har enda ikke fått tildelt time. Kun et brev om at vi har rett på time før oktober… 

Andre får time på få uker 

Anonymkode: 46f92...b5c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Avhenger av hvor i landet du bor. 

Vi ble henvist til ivf på Haukeland i februar og har enda ikke fått tildelt time. Kun et brev om at vi har rett på time før oktober… 

Andre får time på få uker 

Henvisning er sendt til Oslo universitetssykehus. Mitt lokale sykehus er ahus.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Henvisning er sendt til Oslo universitetssykehus. Mitt lokale sykehus er ahus.

De har kort ventetid. Kun et par uker såvidt jeg husker. Da er du heldig! Sjekk på helsenorge, så får du oversikt 😊

Skrevet

Har dere mulighet å prøve iui først? Det er korter ventetid og billigere 

AnonymBruker
Skrevet
Sofakona skrev (5 minutter siden):

Har dere mulighet å prøve iui først? Det er korter ventetid og billigere 

De vi var hos mente at vi måtte ha ICSI og at vi var et "klassisk icsi-tilfelle" mtp hans mengde spermier. Det han har ser bra ut, men det er lite av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De har kort ventetid. Kun et par uker såvidt jeg husker. Da er du heldig! Sjekk på helsenorge, så får du oversikt 😊

Dette stemmer ikke. Ble henvist i april, får time i november 

Anonymkode: c24a5...e7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

På helsenorge står det 16 uker i hvert fall. Uansett kortere enn Haukeland 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er så gæli mtp ventetid. Men vet du noe om veien videre? Går det slag-i-slag etter timen eller er det nye runder med venting og styr? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På helsenorge står det 16 uker i hvert fall. Uansett kortere enn Haukeland 😊

Forskjell på 16 uker og «et par» uker da 😅 men gynekologen min sa at det som stod på Helse-Norge ikke var oppdatert og ikke kan stoles på. Er jo tydelig mer enn 16 uker når jeg ble henvist i april og får time i november 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes ikke dette er så gæli mtp ventetid. Men vet du noe om veien videre? Går det slag-i-slag etter timen eller er det nye runder med venting og styr? 

Det aner jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Forskjell på 16 uker og «et par» uker da 😅 men gynekologen min sa at det som stod på Helse-Norge ikke var oppdatert og ikke kan stoles på. Er jo tydelig mer enn 16 uker når jeg ble henvist i april og får time i november 

Uansett bedre enn Haukeland. Urettferdige forskjeller

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Uansett bedre enn Haukeland. Urettferdige forskjeller

Ja, veldig synd😩 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ble henvist til OUS sommeren 2021, første time høsten 2021. Den timen var kun en samtale for å vurdere om vi kunne få prøverør. Vi var allerede ferdig utredet i det private. Deretter skulle jeg ringe inn mens om tre måneder, bare for å få beskjed om at jeg kunne starte opp om enda noen måneder. Totalt over 6 mnd ventetid fra henvisning til oppstart av medisiner. Helt håpløst. Kun mannlig faktor her, om det er relevant.

Vit at IVF ikke er for pyser. Vær snill med deg selv ❤️

Anonymkode: d0149...f9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi ble henvist til OUS sommeren 2021, første time høsten 2021. Den timen var kun en samtale for å vurdere om vi kunne få prøverør. Vi var allerede ferdig utredet i det private. Deretter skulle jeg ringe inn mens om tre måneder, bare for å få beskjed om at jeg kunne starte opp om enda noen måneder. Totalt over 6 mnd ventetid fra henvisning til oppstart av medisiner. Helt håpløst. Kun mannlig faktor her, om det er relevant.

Vit at IVF ikke er for pyser. Vær snill med deg selv ❤️

Anonymkode: d0149...f9a

Hvor lang ventetid var det da fra henvisning til første forsøk? Jeg synes jo ikke 6 måneder er så ille egentlig, trodde det var snakk om et år kanskje fra henvisning til første forsøk.

Hva gjør at du tenker det ikke er for pyser? Dette er helt nytt for meg, selv om vi mistenkte dårlig sperm hos han. Jeg kjenner litt på nå at vi kanskje føler at det ble litt lite info, men hadde ikke forberedt spørsmål. 

Nå er jeg jo der at jeg er glad det ikke er infertilitet og at det er han som det er noe galt med. Fikk høre at det tross alt er lettere da det er han det ligger hos. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er jo «sommerstengt» også på denne tiden, så det kommer nok i tillegg til de 16 ukene med «kø». 

Ang. pakkeforløp, så er det noe de private tilbyr og ikke noe de bruker i det offentlige. Når dere går offentlig så betaler dere mindre uansett. 

Har selv hatt icsi, og det er det samme som ivf for paret, er jo legene som bare befruktet egget på en annen måte. Veldig positivt at de sædcellene han har er gode og at de ikke fant noe hos deg! 

Grunnen til at jeg synes prøverør er tøft, er fordi det er mye venting (ikke ny sjans hver mnd som «alle andre» får), det er mye jobb bak hvert forsøk, det er ingen garanti for å bli gravid selv om man går igjennom flere runder og gjør «alt rett», hormonene kan gi diverse bivirkninger, man må sette masse sprøyter på seg selv (jeg liker ikke sprøyter..), man må ta en del fri fra jobb (varierer fra forsøk til forsøk, jeg måtte gå 2 ggr i uka på ultralyd for å sjekke om jeg var klar for innsett, har lang reisevei til gynekolog og  sykehus..), det er en berg og dalbane av følelser og oppturer og nedturer (så mye som står på spill og man vil så gjerne at det klaffer!). Og så er jeg alltid veldig nervøs.. gruer meg selv om det alltid har gått fint :) 

Anonymkode: 2dccb...93e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo «sommerstengt» også på denne tiden, så det kommer nok i tillegg til de 16 ukene med «kø». 

Ang. pakkeforløp, så er det noe de private tilbyr og ikke noe de bruker i det offentlige. Når dere går offentlig så betaler dere mindre uansett. 

Har selv hatt icsi, og det er det samme som ivf for paret, er jo legene som bare befruktet egget på en annen måte. Veldig positivt at de sædcellene han har er gode og at de ikke fant noe hos deg! 

Grunnen til at jeg synes prøverør er tøft, er fordi det er mye venting (ikke ny sjans hver mnd som «alle andre» får), det er mye jobb bak hvert forsøk, det er ingen garanti for å bli gravid selv om man går igjennom flere runder og gjør «alt rett», hormonene kan gi diverse bivirkninger, man må sette masse sprøyter på seg selv (jeg liker ikke sprøyter..), man må ta en del fri fra jobb (varierer fra forsøk til forsøk, jeg måtte gå 2 ggr i uka på ultralyd for å sjekke om jeg var klar for innsett, har lang reisevei til gynekolog og  sykehus..), det er en berg og dalbane av følelser og oppturer og nedturer (så mye som står på spill og man vil så gjerne at det klaffer!). Og så er jeg alltid veldig nervøs.. gruer meg selv om det alltid har gått fint :) 

Anonymkode: 2dccb...93e

Har man rett på lønnet fri for dette? Jeg må også reise et stykke for ultralyd..

ellers takk for godt svar. Nå kjente jeg at det brått ble litt mer utfordrende, men tror det er viktig å være forberedt på. Jeg merker at jeg synes det er skikkelig urettferdig at det er sånn, men vi får jo heller ikke gjort noe med det. Det er denne mannen jeg vil ha barn med. 

Jeg synes det er lite informasjon om det når jeg leser andre steder. Det er veldig teknisk at dette og dette skjer, men lite om hva og hvor ofte, det følelsesmessige og bivirkninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...