AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Vi har ei datter i småskolealder som har vedtak om assistent. Hun har autisme, så forutsigbarhet er jo da viktig. Vi fikk tilfeldigvis vite i dag av barnet selv at assistenten skal bytte klasse av eget ønske fordi hun ønsker jobbe på største trinnet. Det er selvsagt kjedelig, men jeg tror barnet tåler overgangen OK. Det vi ikke skjønner er at vi ikke har fått tydelig beskjed i god tid, vedkommende har jo ikke sagt opp stillingen - men selv ønsket endringen. Så jeg tenker at dette er ting som burde kunne tas på personalsamtaler tidligere i året og ikke minst gis tydelig beskjed om. Men: dere andre som har barn med assistenter eller jobber i skole - når man man forvente beskjed om slike store endringer? Jeg skjønner oppsigelsestid er 3 mnd, men hva med intern rokkering? Anonymkode: 57f91...370
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Når det er bestemt bør dere få vite det, men om dere har rett på innsyn i ansettelsesforhold er noe annet. Anonymkode: e8d7d...153
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 For å trygge barnet ditt, så skulle dette vært varslet om tidligere, slik at dere har mulighet til å møte et nytt skoleår i trygge og forutsigbare rammer. Inkludert bli-kjent-fase i forkant. Dette var dårlig av skolen! Anonymkode: b7de6...693
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når det er bestemt bør dere få vite det, men om dere har rett på innsyn i ansettelsesforhold er noe annet. Anonymkode: e8d7d...153 Så skoler har ingen rutiner på slikt? Innsyn i ansettelsesforhold ber vi ikke om åpenbart. Anonymkode: 57f91...370
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å trygge barnet ditt, så skulle dette vært varslet om tidligere, slik at dere har mulighet til å møte et nytt skoleår i trygge og forutsigbare rammer. Inkludert bli-kjent-fase i forkant. Dette var dårlig av skolen! Anonymkode: b7de6...693 Ja, jeg tenker det samme. Nå går vi rett inn i ferie, og aner ikke hvem som tar over 🤷♀️ Anonymkode: 57f91...370 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Personlig tenker jeg man burde få vite det med en gang det er bestemt at en bytting skjer. Slik at man kan forberede både foreldre og barnet. Anonymkode: 15643...c35 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg tenker det samme. Nå går vi rett inn i ferie, og aner ikke hvem som tar over 🤷♀️ Anonymkode: 57f91...370 Dette ville jeg spurt skolen om. Admin er jo på jobb et par uker til. Vår har ikke assistent. Men andre problemer. Og vi fikk beskjed før resten av foreldregruppa om forestående bytte av kontaktlærer. Anonymkode: 05d05...3ec
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 I alle fall før ferien. Hvorfor vedkommende blir byttet ut er for dere egentlig ikke relevant, det viktigste er at det kommer et nytt menneske inn i livet til barnet deres. Sånn sett tenker jeg det e langt viktigere at skolen er forutsigbar på at byttet skjer, og hvem som er ny assistent på andre siden av sommeren. Samt arrangere minst ett møte mellom detes barn og den nye assistenten. Anonymkode: d3c81...d82
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Kabalen er ofte ikke klar før skolestart, så dere var heldige som fikk beskjed to måneder før🤷♀️ Anonymkode: 5888b...956 3
C8H10N4O2 Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 (endret) Dette skulle dere som foreldre fått beskjed om så fort det var bestemt. Bare det at barnet har fått vite det før dere, og dere får høre det tilfeldig fra henne? Høres ut som en eller annen svikt et sted. Hvordan er samarbeidet med skolen ellers? Endret 21. juni 2022 av C8H10N4O2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I alle fall før ferien. Hvorfor vedkommende blir byttet ut er for dere egentlig ikke relevant, det viktigste er at det kommer et nytt menneske inn i livet til barnet deres. Sånn sett tenker jeg det e langt viktigere at skolen er forutsigbar på at byttet skjer, og hvem som er ny assistent på andre siden av sommeren. Samt arrangere minst ett møte mellom detes barn og den nye assistenten. Anonymkode: d3c81...d82 En annen ting litt frem i tid er at vi trolig etterhvert må flytte på oss, ut av byen. En slik endring er fint for oss å kunne time, så barnet slipper mange endringer på en gang. Selve kabalen er en ting, men dette byttet var ønsket lenge visstnok av assistenten selv. Er det innafor å ta det opp - og si at dersom neste assistent vet om mulige endringer på sikt så ønsker vi gjerne beskjed? La oss si noen vet de skal si opp for å studere året etter, eller har faktiske planer om noe. Kabalen legger jo skolen, men det hadde vært greit å time til et slikt planlagt bytte så barnet slipper mange plutselige endringer. Om de uansett vet om fremtidige endringer, bare ikke nøyaktig hva. Anonymkode: 57f91...370
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 C8H10N4O2 skrev (3 minutter siden): Dette skulle dere som foreldre fått beskjed om så fort det var bestemt. Bare det at barnet har fått vite det før dere, og dere får høre det tilfeldig fra henne? Høres ut som en eller annen svikt et sted. Hvordan er samarbeidet med skolen ellers? Samarbeidet er jo bra sånn sett, men skole er skole - veldig begrenset med info kontra barnehage. Vi er nok ganske easygoing også, stiller aldri spørsmål eller krav. Ting har liksom gått fint og trivselen er høy, så vi har liksom ikke noen behov. Bortsett fra å faktisk få beskjeder. Anonymkode: 57f91...370
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 På mange skoler kan sånne endringer skje fra en dag til en annen, og ingenting er nødvendigvis klart før skolestart. Det kan for eksempel hende at hun har ønsket seg det i fem år uten at noe har skjedd, før hun plutselig i går (bokstavelig talt) fikk vite at hun får muligheten i år. Som nevnt over her, på mange måter er alt man vet om før skolestart «god tid» i skolevesenet, men dere kan jo fint nevne at slike endringer er noe dere vil vite om med en gang det blir bestemt. Det kan ha vært to måneder siden, det kan ha vært i går. Anonymkode: 3e884...755 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Jeg er lærer, og jeg vet først i august helt hvordan timeplanen blir. Dere har fått beskjed før sommeren- det er i veldig god tid i skolen. Anonymkode: c4a83...cec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå