AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Hei! Jeg er gravid og venter mitt første barn i oktober/november. Jeg bor 50 mil unna familien min og planlegger derfor å kjøre dit i permisjonen og være der i lengre perioder. Når jeg fortalte dette til venninnene mine (noen av de har barn), så fikk jeg reaksjoner på at det kunne bli vanskelig. Er ikke dette gjennomførbart? Hvorfor ikke? Jeg er vant til å kjøre strekningen og har gjort det mange ganger. Anonymkode: c07dd...c05
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Du er vant..men baby er jo ikke? planlegger du stopp? Mat/amming/kos? Sier seg selv at det lar seg gjore mee nok planlegging. Du vet ikke hva slags baby du faar heller, mulig hen ikke trives i bilstolen. Anonymkode: f0ac6...426 15
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Tror du skal vente med å bestemme deg for en slik tur til babyen har kommet og dere har prøvd noen kortere turer. Du kan ikke basere deg på at det går. Men du kan jo være heldig. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Du må sette av to dager og ha en overnatting på veien. Selv ville jeg aldri ha lagt ut på en slik langtur, men du får se an hvordan din baby er. Anonymkode: c0c61...178 7
GammelKaktus Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 For min del så hadde ikke det vært et problem, min baby elsket å kjøre så det hadde gått fint. Men venninna mi sin baby som sleit med luftplager første halvår og hatet bilstolrn hadde ikke likt det, hun kunne såvidt kjøre 10 minutter og da hylgrein hun. Se det an når baby er på plass. 😊 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Jeg ville ikke planlagt (gitt venner og familie forventninger om) at du skal foreta denne reisen før du har prøvd å reise litt kortere turer med baby og sett hvordan det går. Noen babyer gråter og spyr «kontinuerlig» på biltur, andre sover hele tiden. Vi gjorde det slik at vi kjørte sammen til mine foreldre var der en helg og så dro han hjem (med toget) og jobbet og så kom han opp etter 10-12 dager og dro hjem med oss igjen. Det var lenge nok for pappaen å være vekk fra baby også, synes han. Det var enklere å hyggeligere å være to på reisen. Anonymkode: b2398...7af 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 På en dag hadde jeg ikke klart det alene med noen av mine. Eldstemann skulle jeg klart med en overnatting. Yngstemann hadde nok krevd to overnattinger nå som han er seks måneder. Før det hadde jeg ikke hatt sjanse til å klare det i det hele tatt. Men om du har en samboer; kan ikke hen være med på kjøreturen og ta kollektivtransport tilbake? Da ville vi klart det på en dag med eldstemann og på to med yngste. Men de over her som sier at du må se an babyen og prøvekjøre litt har helt rett. Du vet aldri hvem som kommer. Anonymkode: 568f3...a14
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 7 timer er kanskje ikke mye for deg, men for en baby er det hele dagen. Du må i det minste vurdere å legge inn overnatting. Anonymkode: 846ff...0f1 7
prt90 Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Går det ikke fly? 50 mil gidder jeg ikke kjøre alene engang.. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 Alt går, men det kan bli ubehagelig både for deg og baby. Planlegg godt og se an mulighetene for at du kanskje må hvile pga tidsbruken. Jeg bor langt fra det meste. Ingen av mine taklet bil noe særlig. Så la inn stopp både på vei til helsekontroller og matbutikk. Langtur var ille nok når de var året, før det fløy jeg. Anonymkode: 23b3f...e48 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Det hadde ikke gått med vår baby. Hun hylte kontinuerlig i bil. I tillegg er det ikke bra for baby å sitte stroppet fast i den bilstolen så lenge, så må nok ha overnatting ja. + at det kommer til å ta lenger tid enn 7 timer, med ammepauser og kosepauser. Legg inn i beregningen at du kanskje bare sover 4 timer hver natt og er trøtt og ukonsentrert også. Men det kan også gå bra. Det kommer an på babyen Anonymkode: d7b43...76d 2
Mumia Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er gravid og venter mitt første barn i oktober/november. Jeg bor 50 mil unna familien min og planlegger derfor å kjøre dit i permisjonen og være der i lengre perioder. Når jeg fortalte dette til venninnene mine (noen av de har barn), så fikk jeg reaksjoner på at det kunne bli vanskelig. Er ikke dette gjennomførbart? Hvorfor ikke? Jeg er vant til å kjøre strekningen og har gjort det mange ganger. Anonymkode: c07dd...c05 Nei nei, ha ha, det kan ta lang tid...amming, konstant skriking før de er 1 år...fordi...de liker ikke å sitte i ro lenge......i k k e gjør det....
Ulrikke Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Kjørte 50 mil da babyen var 3 mnd (og vi var flere, to voksne pluss storesøsken som underholdt). Babyen hylte konstant de første 25 milene på vei til, og de siste 25 milene på vei hjem. Og ja, vi stoppet, bysset, matet, koste, lå på gulvet og alt mulig. Til slutt (særlig på vei hjem) var det bare å ha gassen i bånn og komme oss hjem. Baby og bilstol var gjennomvått av svette (pga hyling) og tårer da vi kom hjem. Da samme baby var 7-8 mnd gikk turen som en drøm! Og gjorde det etter det... Men første halvåret var ikke vår begeistret for bilturer ihvertfall. Sier ikke at din blir sånn, sier bare at du ikke kan bestemme NÅ hvordan det blir. 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Vi kunne gjort det med eldste, men ikke yngste. Et lite barn skal ikke sitte for lenge i bilstolen helles. Må stoppe for å gi mat, skifte bleie osv. Ville lagt inn en overnatting halvveis sånn i tilfelle. Anonymkode: 3b11a...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg er gravid og venter mitt første barn i oktober/november. Jeg bor 50 mil unna familien min og planlegger derfor å kjøre dit i permisjonen og være der i lengre perioder. Når jeg fortalte dette til venninnene mine (noen av de har barn), så fikk jeg reaksjoner på at det kunne bli vanskelig. Er ikke dette gjennomførbart? Hvorfor ikke? Jeg er vant til å kjøre strekningen og har gjort det mange ganger. Anonymkode: c07dd...c05 Dummeste jeg har hørt. Du er vant til det, ja. Hva med babyen? Tror du den er vant til det? Det er faktisk ganske vanskelig å få en baby til å like sitte i bilstol. Og babyer skal sitte max 2 timer i bilstol av gangen (så sant de ikke sovner, da skal du ikke vekke den). Du kan faktisk ikke planlegge dette nå, for du aner virkelig ikke hvordan babyen din blir. For alt det du vet så hater hen bilstol, og vræler og er redd. Sannsynligvis kommer babyen til å være kjempe redd, for den kan ikke se deg - og er så liten at det lar seg ikke gjøre. Da er det bedre å ta fly. Anonymkode: 412a8...909 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 Ulrikke skrev (8 minutter siden): Kjørte 50 mil da babyen var 3 mnd (og vi var flere, to voksne pluss storesøsken som underholdt). Babyen hylte konstant de første 25 milene på vei til, og de siste 25 milene på vei hjem. Og ja, vi stoppet, bysset, matet, koste, lå på gulvet og alt mulig. Til slutt (særlig på vei hjem) var det bare å ha gassen i bånn og komme oss hjem. Baby og bilstol var gjennomvått av svette (pga hyling) og tårer da vi kom hjem. Da samme baby var 7-8 mnd gikk turen som en drøm! Og gjorde det etter det... Men første halvåret var ikke vår begeistret for bilturer ihvertfall. Sier ikke at din blir sånn, sier bare at du ikke kan bestemme NÅ hvordan det blir. Stakkars, kanskje dere ikke visste det - men mange babyer som skriker i bilstol pga bilstolen er ubehagelig. Da er det "bare" å prøve ut en annen modell bilstol.. Hadde uansett aldri gjort det du gjorde der. Ikke greit. Anonymkode: 412a8...909 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #17 Skrevet 21. juni 2022 Jada, det kan gå godt, men det er veldig opp til baby. Mine har trivdes i bil og det har vært uproblematisk å kjøre langtur med dem. Regelmessige mat-/kos-/skiftepauser og ellers mest soving. Anonymkode: 7f6ad...29d
Mumia Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 Barn bør ikke kjøre 50 mil før de er ca 4,5-5 år, ihvertfall om det ikke skal være pauser
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Skrevet 21. juni 2022 Jeg var i samme situasjon. Og jeg har kjørt de 50 milene en gang da den yngste var 10 mnd. og den eldste 3. Det gikk fint, men var ganske slitsomt. Den største utfordringen med det er at det ikke er godt for baby og småbarn å sitte fastspent i bilen så lenge. Men en kan jo ha pauser og overnattinger. Planen min om å kjøre på kveldstid så de sovnet i bilen, funket ikke helt med mine den ene gangen. Men jeg syns fortsatt det virker lurt. Ellers har jeg reist alene med barna med tog hjem til familien min mange ganger. Det har vært supert, og jeg anbefaler det om det er en mulighet. Anonymkode: 6dd52...485 1
Ulrikke Skrevet 21. juni 2022 #20 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Stakkars, kanskje dere ikke visste det - men mange babyer som skriker i bilstol pga bilstolen er ubehagelig. Da er det "bare" å prøve ut en annen modell bilstol.. Hadde uansett aldri gjort det du gjorde der. Ikke greit. Anonymkode: 412a8...909 Ikke gjort hva da? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå