AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Er det virkelig ille og uhygienisk å bruke samme treningsklær igjen uten å vaske de og å ikke dusje håret etter trening? Vet ikke om det er ett dumt spørsmål for det er vel kanskje egentlig det? Grunnen til at jeg spør er at: 1) Jeg har nettopp begynt å trene og har ikke så mange treningsklær så det hadde vert mest praktisk å bruke de samme klærne om igjen uten å vaske de først. Jeg blir ikke sånn kjempesvett så slikt sett er det ikke noe problem sett bort fra at det kanskje er litt uhygienisk? 2) Jeg tenker å trene og dusje hver dag, men bare dusje håret annenhver dag. Både fordi jeg synes det er litt styr å dusje håret men også fordi håret mitt er veldig tykt og bruker lang tid på å tørke så om jeg skulle ha dusjet hver dag hadde håret mitt aldri blitt tørt. Anonymkode: 89e0b...d0e
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Om du ikke svetter så mye så går det fint så lenge det ikke lukter Anonymkode: 9a405...5de 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Ja. Mitt treningstøy er vått etter trening, spesielt nå om dagen. Har 3 sett, vasker alt når jeg har trent 3 ganger. Anonymkode: 5f83c...391 2
Hoppetaujenta Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 (endret) Ja, om en ikke kjenner brukte treningsklærlukten selv, så gjør omgivelsene det. Blir man svett ved trening, så må en bytte. Kanskje få tak i litt flere klær? Endret 21. juni 2022 av Hoppetaujenta 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Jeg må vaske treningsklærne mine etter 1 gangs bruk fordi jeg svetter en del, jeg dusjer før trening også for ikke å risikere å lukte svette tett på folk. Men jeg dusjer ikke håret etter trening, for mye styr. Anonymkode: 81772...c9f 1
Snabeltann Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 (endret) Vasker ikke treningsklærne etter hvert bruk (løper ute), men henger de til tørk på vaskerommet. Men jeg dusjer etter hver trening. Blir veldig svett i håret, så må vaske det etter trening også. Endret 21. juni 2022 av Snabeltann 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Jeg vet ikke hvor du trener, men på senter vil du jo få andre folk sin svette på deg hvis du bruker apparater. Og legge fra deg din gamle svette på apparatene. Det er ekkelt. Trener du ute er det helt uproblematisk. Jeg har noen ganger brukt samme treningsklær flere ganger, hvis jeg for eksemlel trener styrke den ene dagen og går på fjellet neste dag. Svetter ikke så mye. Anonymkode: 6f3b8...b4b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Jeg bruker treningsklær flere ganger, men sjekker at de ikke lukter. Mellom øktene henger de til lufting på balkongen. Å ikke vaske håret etter trening syntes jeg er ekkelt. Anonymkode: 07569...25a 1
Cuntzilla Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Eneste jeg tenker på, er at noen ganger er det noen på treningssenteret som virkelig stinker gammel svette. Fersk svette lukter ikke nødvendigvis så mye, men gammel gjør det. Så har de ikke vasket treningsklærne (godt nok) så lukter de fort gamle gymsokker. Tror særlig menn kan skippe å vaske tightsen og bare t-skjortene, da lukter det fort sure baller.. 😅 En annen ting jeg kom over en gang jeg hadde en kvise på rumpa og lurte på hva i all verden det kom fra og hvordan i huleste jeg fikk sånt bort, så leste jeg at om du sliter med kviser på rygg og rumpe og sånt så er det viktig å få av treningsklærne fort og vaske dem etter hver gang. Du gnir jo huden inn i skitt og bakterier. Men det er jo selvsagt ikke alle som trenger å få kviser av det. 1 1
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 Kommer an på hvor mye du sbetter, og om du er sammen med folk når du trener. Sykler du ute alene eller løper på tredemølle hjemme f.eks, ser jeg ingen grunn til å vaske treningstøyet hver gang. Spiller du f.eks håndball, så jo.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Da jeg traff mannen, som er ivrig jogger, merket jeg raskt at det luktet solid av treningsklærne. Selv nyvaskede. Og selv når vi jogget ute. Han løper ute, og mente selv han kunne bruke de to ganger. Selv de som var vasket luktet, for lukten setter seg når den tørker i klærne. Nå vasker vi en maskin med treningsklær om dagen, mens det fortsatt er "fuktig" av svette, og slipper all lukt. Anonymkode: c3fed...528 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Ja du kjenner ikke din egen lukt like godt som andre, og gammel lukt setter seg mer i klærne. Anonymkode: bbe74...97f 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Om du har like tykt hår som meg, og det veldig tykt, så blir du vel svett i hodet? Jeg blir veldig svett i hodet, og spesielt i nakken. Så jeg vasker både håret og klærne etter trening, for selv om jeg ikke lukter det så kjenner andre det. Anonymkode: 7be05...be9 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #14 Skrevet 22. juni 2022 Det går helt fint. Jeg henger alltid opp treningstøyet til lufting etter trening. Så lukter jeg på det når det er tørt. Lukter det? Da vaskes det. Lukter det ikke? Da kan det selvsagt brukes igjen. Det er ikke noe som helst problem at et plagg er svettet i, så lenge det ikke lukter, og ikke har synlige svetteflekker. Det er veldig lite miljøvennlig å vaske klær bare fordiatte. Samme med hårvask. Det kjenner du helt selv om du trenger å vaske eller ei. Jeg vasker ikke håret etter hver trening. Jeg trener nesten hver dag, men vasker håret med 4-5 dagers mellomrom. Anonymkode: 5cf5a...481 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #15 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 16.25): Ja. Mitt treningstøy er vått etter trening, spesielt nå om dagen. Har 3 sett, vasker alt når jeg har trent 3 ganger. Anonymkode: 5f83c...391 Jeg gjør det samme. Trener 3 dager i uka. Anonymkode: 6b67a...e3c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #16 Skrevet 22. juni 2022 Jeg henger det ut, og lukter på det når jeg tar det inn. Håret kan jeg ikke vaske så ofte som jeg trener, men vasker det to-tre dager i uken. Anonymkode: 8799d...e89
mingus Skrevet 22. juni 2022 #17 Skrevet 22. juni 2022 Må vaske de mellom hver gang, svetter man ikke, trener man vel ikke hardt nok. Av og til har jeg ikke tid å vaske håret pga sutrete baby og henting av større søsken i barnehagen, og da føler jeg meg absolutt ikke fresh. Går nå bare en dag i uka da, siden det er mamma og baby opplegg. 🙂 Så forstår at det blir mye å vaske om man går 3 ganger i uka.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #18 Skrevet 22. juni 2022 mingus skrev (2 timer siden): Må vaske de mellom hver gang, svetter man ikke, trener man vel ikke hardt nok. Av og til har jeg ikke tid å vaske håret pga sutrete baby og henting av større søsken i barnehagen, og da føler jeg meg absolutt ikke fresh. Går nå bare en dag i uka da, siden det er mamma og baby opplegg. 🙂 Så forstår at det blir mye å vaske om man går 3 ganger i uka. Det er noen av oss som ikke svetter uansett hvor hardt vi trener. Jeg f.eks. Svetter kun i ansiktet 🤷♀️ Anonymkode: 2c958...423 7 1
mingus Skrevet 22. juni 2022 #19 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Det er noen av oss som ikke svetter uansett hvor hardt vi trener. Jeg f.eks. Svetter kun i ansiktet 🤷♀️ Anonymkode: 2c958...423 Ok, da misunner jeg dere virkelig!
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #20 Skrevet 23. juni 2022 mingus skrev (19 timer siden): Ok, da misunner jeg dere virkelig! Det er jo ingenting å misunne, det er jo virkelig bare et handikap...... Svette er jo en av få effektive temperaturreguleringsmetoder vi har. Så om man virkelig trener "hardt nok" og ikke svetter, så har man faktisk et problem. --- Jeg kan ikke komme på én eneste gang jeg har trent på treningssenter uten at klærne stinker etterpå, kanskje bortsett fra noen få ganger under coronapandemien hvor det både var veldig lite folk på treningssenteret og veldig strenge regler med vask av utstyr både før og etter man brukte det. Men jeg har mang en gang opplevd andre som stinker gammel svette på lang avstand. Klær jeg bruker hjemme på tredemøllen lukter helt annet og mye mindre enn klærne jeg har trent med på treningssenter. Husk at klær sjelden stinker når de er tørre og "utluftede", men når de varmes opp igjen vil stanken komme (tilbake). Særlig gjelder dette syntetiske stoffer, altså de mest vanlige stoffene som brukes i treningsklær. "Lufte godt og lukte på det" er altså veldig lite nyttig for å finne ut av om man kommer til å være Stinke-Guri på treningssenteret andre og tredje gang man bruker en t-skjorte uten å vaske den. Anonymkode: 144e9...622 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå