AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Hei! Har alltid lurt på hva jeg skal bli og studert en del og jobber nå med innhold, tekst. Men har også alltid likt å jobbe med folk og barn og vært interessert i psykologi og utvikling og samhandling med mennesker. Har hatt jobber der jeg ikke har fått utviklet meg så mye, antakelig fordi jeg har hatt angst samtidig, så er de jobbene jeg har klart å få også. Nå har jeg det bedre mtp angst, men er redd for å bare si opp jobben eller hoppe i noe nytt. Er i midten av 30 årene, har ikke barn. Noen som har erfaring med at de alltid har hatt vansker med å ta valg, og som har funnet en oppskrift på dette? Jeg vil utvikle meg mer og trives mer, men er litt stuck i komfortsonen. Takker for tips! Og om du har noe negativt å si, ikke svar på denne tråden:) Anonymkode: 4470e...fdd
Knirke Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Triks nummer 1 er å la være å tenke på, eller nevne ordet angst. Bare tenk at det er helt normalt å være nervøs og spent, vondt i magen, skjelving, klamme hender osv. Enten det gjelder ny utdanning eller ny jobb. De aller fleste går igjennom noen sånne faser, og det går over til slutt😉
Majer Skrevet 22. juni 2022 #3 Skrevet 22. juni 2022 Jeg er ikke i samme situasjon som deg og mener ikke jeg forstår angst 100% da jeg ikke har det selv. Jeg mener heller ikke at det bare er å gjøre som meg, men for meg har det hjulpet veldig å være nervøs. Når jeg er nervøs får jeg raskt adrenalin og fungerer på en litt annen måte. Det har flere fordeler og jeg har lært å nyte nervøsiteten min. Angående jobb hadde jeg kanskje tenkt i retning interaksjonsdesign eller ux. Det blir en del samhandling med andre og litt psykologi, men man kan samtidig få en del alenetid. Spørs litt hvor ille det er. Fordelen er at blir det for ille kan man fremdeles jobbe som utvikler.
umAxa Skrevet 22. juni 2022 #4 Skrevet 22. juni 2022 18 hours ago, AnonymBruker said: Noen som har erfaring med at de alltid har hatt vansker med å ta valg, og som har funnet en oppskrift på dette? Jeg vil utvikle meg mer og trives mer, men er litt stuck i komfortsonen. Takker for tips! Og om du har noe negativt å si, ikke svar på denne tråden:) Anonymkode: 4470e...fdd Bevisste valg er en god start. Men da må du være bevisst nok til å stadig spørre deg selv hver dag, hver stund hva som er den mest meningsfulle beslutningen akkurat nå som gir deg de resultatene du vil ha. Å være selvbevisst og våken er det motsatte av hva vi ellers pleier å være: autopilot, og er et langt mer vanskeligere enn hva man skulle tro. Teorien min er at vi liker egentlig ikke svaret dersom man spør. Fordi vi vet innerst inne hva svaret er: tiltak. Tiltak krever disiplin som er din evne til å gjennomføre, som er neste steg. Å tenke er lettvint, koster null kalorier. Å orke å gjøre tiltaket er vår største hinder. Hvem av oss har ikke bevisst eller ubevisst stoppet seg selv i dørkarmen og funnet opp alle slags unnskyldninger for å utsette eller la være å gjøre noe? Noe som er mer meningsfylt enn hva nå enn man returnerer til? Vi er alle et produkt av våre valg i livet, og hvis man ønsker å oppnå å trive med seg selv mest som mulig, så må man ta de riktige valgene, som 99.9% av tiden er de mest meningsfylte valgene. Det starter med å være bevisst, våken og disiplinert. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #5 Skrevet 22. juni 2022 Du kan jo prøve seg feks å jobbe i en lekebutikk, eller byggevare butikk. I byggevare går du både jobbe med folk, psykologi og fagutvikling, hvis du selv er engasjert og interessert. Lønnen er grei, og du kan stige i gradene. Ble desverre syk selv etterhvert, og måtte oppgi jobben min, men det var min nest beste jobb. Fikk tilbud om bedre betalt kontor jobb, men tror nok jeg hadde følt meg litt fanget i en jobb jeg ikke hadde trivdes i, så sa nei takk. Hver eneste dag var forskjellige dager og nye utfordringer og jeg elsket det. Beste jobben jeg har hatt er aktivitør. Men faget der er desverre på vei ut. Og det er veldig synd, fordi jeg så så god nytte iht psykisk helse og mestring. Det mange fikk til på rommet mitt, ga like mye nytte som psykologene på huset. Så en kombinasjon av mestring og psykisk helse, kan gjøre folk psykisk friske eller friskere. Anonymkode: 75721...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå