Gå til innhold

Norgesferie med historisk sus! Hva bør vi se??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ferie på sparket! Alle tips mottas med takk!! 

Jeg og en venninne har begge barnefri (barn hos fedre) i to uker i sommer og har bestemt oss for å dra på Norgesferie (med mine foreldres gamle combi-camp fra tidlig 80-tall, hurra😂). Vi er begge glad i historie og kultur generelt og siden dette er første sommeren på mange år uten barn for oss begge to, kan vi gjerne tenke oss å ta oss litt tid til å besøke interessante plasser. Altså er ikke poenget nødvendigvis at stedene er mest mulig tilrettelagt for turister eller har masse fasiliteter, så lenge det er mulig å lese seg litt opp om plassen og historien. (Ps. Ingen av oss er interessert i lengre vandreturer, toppturer osv. så det bør være tålig tilgjengelig 😂.)  

Vi har noen steder på ønskelisten fra før, men ønsker flere så vi kan plukke ut noen og sette sammen til en innholdsrik tur;

- Nidarosdomen - Stiklestadspelet, Verdal - Røros - Norges eldste kirke, Rygge - Setesdal - Hjemmefrontmuseet - Norsk folkemuseum - Alta Museum, Verdensarvsenter for bergkunst - Otternes Bygdetun - Midgard vikingsenter - Vinje i Telemark 

Anonymkode: 2d8e8...6fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjul Sølvsmie i Kautokeino. Butikken er som et levende museum fra ulike tidsepoker, bare at du faktisk kan kjøpe det som er utstilt. Fantastisk opplevelse å få med seg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror dere bør bestemme dere sånn cirka for hvor dere skal dra først, og så heller finne severdighetene etterpå. Dere rekker ikke både Alta og Oslo på to ukers tur, det blir i såfall stress og mye kjøring. Hvor starter dere? Vil dere nordover eller sørover, eller vestover? Skal dere sove på campingplasser bør dere booke på forhånd, ihvertfall sørover. Det er ikke så lett å bare campe hvor som helst lenger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rjukan med tungtvannskjelleren. Oscarsborg festning. Akershus festning. Både Oscarsborg og Akershus har vandreteater der man kan lære mye om historien. 

Anonymkode: 37cf1...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gamlebyen i Fredrikstad! Kultur, mat og koselige små butikker. Muligheter for gratis sommerkonsert i kirken i Gamlebyen. Og dersom dere vil ha sol og sjø kan dere ta en tur til Hvaler og øy-hoppe med ferja. 
God sommer! 

Anonymkode: 75b54...7a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadeland, med søsterkirkene og pilgrimsleden

Anonymkode: 8a3c9...ff0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må bare nevne noen ting angående combi-camp også. 

Dere må prøve å sette den opp hjemme før dere drar, så dere vet hvordan man gjør det. Er det lenge siden den har blitt brukt trengs det lufting, vask/rens og kanskje impregnering også. Husk at komforten er begrenset, ha rom i budsjettet til en natt på hotell også, f.eks ved veldig dårlig vær. 

Anonymkode: 59a14...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg må bare nevne noen ting angående combi-camp også. 

Dere må prøve å sette den opp hjemme før dere drar, så dere vet hvordan man gjør det. Er det lenge siden den har blitt brukt trengs det lufting, vask/rens og kanskje impregnering også. Husk at komforten er begrenset, ha rom i budsjettet til en natt på hotell også, f.eks ved veldig dårlig vær. 

Anonymkode: 59a14...521

Jeg er combi-camp veteran så har full kontroll på den 😉 Den har vært jevnlig i bruk de siste 30 årene og er godt vedlikeholdt 😊

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Meadow skrev (21 timer siden):

Jeg tror dere bør bestemme dere sånn cirka for hvor dere skal dra først, og så heller finne severdighetene etterpå. Dere rekker ikke både Alta og Oslo på to ukers tur, det blir i såfall stress og mye kjøring. Hvor starter dere? Vil dere nordover eller sørover, eller vestover? Skal dere sove på campingplasser bør dere booke på forhånd, ihvertfall sørover. Det er ikke så lett å bare campe hvor som helst lenger. 

Nei planen er selvfølgelig ikke å kjøre på kryss og tvers til alle de stedene jeg nevnte i innlegget mitt. Men vi ønsker flest mulig forslag slik at vi kan sette sammen en fin tur og reiserute ut ifra de opplevelsene vi velger oss ut. 

AnonymBruker
Skrevet

Løkken i Trøndelag, besøk gruvemuseum og omvisning i gammelgruva. 

Anonymkode: 6acae...ac5

• Liker 2
Skrevet

Noen forslag fra forskjellige steder i landet:

- Gamlebyen i Fredrikstad. Om dere velger å holde dere i dette området kan det kombineres med blant annet Fredriksten festning, og besøk på flere av herregårdene rundt omkring i Østfold. Avstandene er så små at det kan kombineres med det dere vil se i Oslo.

- Stavkirkesafari i Valdres. Om dere vil se flere stavkirker når dere er ferdige med Valdres, er det ikke lang vei over Filefjell og ned til Sogn. Eventuelt også i kombinasjon med Valdres folkemuseum på Fagernes og De Heibergske samlinger i Sogn.

- Kirken i Kinsarvik i Hardanger er gammel. I området ellers finnes blant annet Hardanger folkemuseum og Aga-tunet, et av landets best bevarte klyngetun. Kan også kombineres med Bergen, med Bryggen og mange museer.

- Stiftsgården i Trondheim, og der finner dere jo også både Nidarosdomen og Erkebispegården. Kan kombineres med Stiklestad, og eventuelt Den gyllne omvei ved Inderøy. En tur innom Austråttborgen er også en mulighet.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Løkken i Trøndelag, besøk gruvemuseum og omvisning i gammelgruva. 

Anonymkode: 6acae...ac5

Skulle akkurat til å foreslå det samme!

Besøk Industrimuseum og gammelgruva på Løkken.

Ta Thamshavnbanen til Orkanger og besøk Bårdshaug Herregård og Thamspaviljongen. Mye historie i Orkdalsføret knyttet til gruvedrifta og Christian Thams.

Kort kjøretur fra Orkanger har du Trondheim med Nidarosdomen, Munkholmen og Stiftsgården.

Litt lenger nord har du den Gyldne omvei, som noen andre har nevnt.

Røros er jo heller ikke langt unna hvis dere tenker å bruke noen dager.

Anonymkode: c8475...117

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Austrått på Ørland 

Anonymkode: 509ab...827

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk reservedekk til camperen hvis de som står på er gamle og morkne (helst bytte dekk før avreise). Å punktere tilhenger i fart anbefales ikke, testa på combi camp tur med familie

Anonymkode: baec9...178

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...