Gå til innhold

Ekkel opplevelse i bussen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle ta bussen 2 stopp fra et sted i østkanten. Jeg var sammen med min datter på snart 4 år. 

I det jeg går inn i bussen står det en ung entisk norsk mann forran inngangsdøra som er  imidten, der vogner o.l skal stå. 

Merker fort at han allerede snakker høyt til seg selv. Det lukter forferdelig av han. Jeg går inn og prøver å finne plass til min datter så hun kan sitte før bussen  begynner å kjøre. Jeg selv står like ved han for å passe på at vogna ikke triller sin vei. 

Den unge mannen har begynt å snakke veldig stygt om meg høyt for seg selv i en ganske full buss. Slengte kommentarer om min etnisitet og religion. Jeg er muslim og går med hodeplagg.  Jeg begynte ikke med hodeplagg før jeg var kommet godt opp i 20-årene og alle årene før det ble  det ofte gjettet at jeg er fra Brasil, Peru, Mexico og stortsett søramerikanske land. Jeg personlig opplevde ingen ubehagelig hendelser i tiden før jeg begynte med hodeplagget mitt. 

Noe av det han sa: 

"InnshAllah går du til helvette"

"Mannen din er sikkert en mafia(noe i den banen) og du liker bare mafiaer" 

Også slengte han noen kommentarer om Nav og oss pakistanere. 

Resten skjønte jeg ikke, men han  snakket ganske utydelig da han var nokså full. 

Jeg er ikke fra Pakistan, men fra et land i Midtøsten. 

Jeg har dessverre opplevd dette og lignende før, så sjokk var ikke første som slo meg. Men følte meg veldig ydmyket bare for å eksistere og være meg selv. 

Jeg er gravid,  men ikke synlig enda. Og hormonene gjorde det veldig tøft å holde tårene så jeg snakket tilbake for å slippe å gråte foran en full buss. 

Jeg sa:

Du trenger hjelp,  og det lukter helt dritt av deg.  Du er jo syk. 

Men dette innlegget er ikke bare for å vise hva noen muslimer utsettes for i Norge. Heldigvis vet flertallet av muslimer at oppførselen til sånne folk som denne mannen i bussen er i fåtall. 

Jeg kom som kvoteflyktning sammen med foreldre og søsken.Har bodd her i over 20 , integrert meg til beste evne snakker 4 språk og har høy utdanning. Jobber , betaler skatt og anser meg som en god borger. Jeg er evig takknemlig for det livet og mulighetene jeg har fått i Norge. Jeg glemmer aldri hvordan vi ble tatt imot av nordmenn med åpne armer  i en liten by i Nord-Norge for over 20-år siden. 

Hovedmålet med dette innlegget er for å rose de to unge damene så sto opp og kom bort til meg og spurte om det gikk  bra med meg. 

En av dem hadde allerede før jeg kom i bussen klaget på oppførselen til han mannen til bussjåføren. Etter dette kastet bussjåføren han ut. 

Det var da det var vanskeligst å holde tårene, fordi det var så godt å se at folk bryr seg, at folk står opp mot urett. Det gjorde så godt midt opp i den ubehagelig og ydmykende situasjonen han mannen hadde puttet meg i. Om de to snille damene  er tilfeldigvis på KG og leser innlegget så vil jeg bare takke dere igjen.  

Selvfølgelig gikk jeg ut av bussen og gråt som bare det etter at bussen hadde  kjørte forbi. 

• Liker 4
  • Hjerte 22
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
MammatilPer skrev (2 minutter siden):

Jeg skulle ta bussen 2 stopp fra et sted i østkanten. Jeg var sammen med min datter på snart 4 år. 

I det jeg går inn i bussen står det en ung entisk norsk mann forran inngangsdøra som er  imidten, der vogner o.l skal stå. 

Merker fort at han allerede snakker høyt til seg selv. Det lukter forferdelig av han. Jeg går inn og prøver å finne plass til min datter så hun kan sitte før bussen  begynner å kjøre. Jeg selv står like ved han for å passe på at vogna ikke triller sin vei. 

Den unge mannen har begynt å snakke veldig stygt om meg høyt for seg selv i en ganske full buss. Slengte kommentarer om min etnisitet og religion. Jeg er muslim og går med hodeplagg.  Jeg begynte ikke med hodeplagg før jeg var kommet godt opp i 20-årene og alle årene før det ble  det ofte gjettet at jeg er fra Brasil, Peru, Mexico og stortsett søramerikanske land. Jeg personlig opplevde ingen ubehagelig hendelser i tiden før jeg begynte med hodeplagget mitt. 

Noe av det han sa: 

Resten skjønte jeg ikke, men han  snakket ganske utydelig da han var nokså full. 

Jeg har dessverre opplevd dette og lignende før, så sjokk var ikke første som slo meg. Men følte meg veldig ydmyket bare for å eksistere og være meg selv. 

Jeg er gravid,  men ikke synlig enda. Og hormonene gjorde det veldig tøft å holde tårene så jeg snakket tilbake for å slippe å gråte foran en full buss. 

Jeg sa:

Men dette innlegget er ikke bare for å vise hva noen muslimer utsettes for i Norge. Heldigvis vet flertallet av muslimer at oppførselen til sånne folk som denne mannen i bussen er i fåtall. 

Jeg kom som kvoteflyktning sammen med foreldre og søsken.Har bodd her i over 20 , integrert meg til beste evne snakker 4 språk og har høy utdanning. Jobber , betaler skatt og anser meg som en god borger. Jeg er evig takknemlig for det livet og mulighetene jeg har fått i Norge. Jeg glemmer aldri hvordan vi ble tatt imot av nordmenn med åpne armer  i en liten by i Nord-Norge for over 20-år siden. 

Hovedmålet med dette innlegget er for å rose de to unge damene så sto opp og kom bort til meg og spurte om det gikk  bra med meg. 

En av dem hadde allerede før jeg kom i bussen klaget på oppførselen til han mannen til bussjåføren. Etter dette kastet bussjåføren han ut. 

Det var da det var vanskeligst å holde tårene, fordi det var så godt å se at folk bryr seg, at folk står opp mot urett. Det gjorde så godt midt opp i den ubehagelig og ydmykende situasjonen han mannen hadde puttet meg i. Om de to snille damene  er tilfeldigvis på KG og leser innlegget så vil jeg bare takke dere igjen.  

Selvfølgelig gikk jeg ut av bussen og gråt som bare det etter at bussen hadde  kjørte forbi. 

Kjære deg, vet nesten ikke hva jeg skal si, det er helt forferdelig at du måtte oppleve dette. Det er bra at du skriver om hvordan det faktisk føles å bli utsatt for slikt. Håper at det gjør det litt lettere at denne mannen åpenbart var helt ute å kjøre, og håper du klarer å legge det bak deg og ikke lar det ødelegge. Håper også at du slipper dette flere ganger! Godt å høre at du fikk hjelp!

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Anne907 skrev (4 minutter siden):

Kjære deg, vet nesten ikke hva jeg skal si, det er helt forferdelig at du måtte oppleve dette. Det er bra at du skriver om hvordan det faktisk føles å bli utsatt for slikt. Håper at det gjør det litt lettere at denne mannen åpenbart var helt ute å kjøre, og håper du klarer å legge det bak deg og ikke lar det ødelegge. Håper også at du slipper dette flere ganger! Godt å høre at du fikk hjelp!

Tusen takk for støtten 🌸 

Hovedmålet med innlegget var å fremheve at uansett en eller 1000, så lenge noen står opp å sier ifra om at dette er ikke OK, så vil det overveie det negative. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Han var tydelig psykisk syk med null filter. 

Har selv opplevd sjikane ifht min eksmann som er utenlandsk og mitt barn som er funksjonshemmet fra folk som ikke går på medisiner eller annet. 

Det var et vondt møte,men samtidig fikk du en erfaring med utenforstående som brydde seg ❤ Det er det du skal lagre i minnebanken.  Ok ? 

Han som utsatte deg for dette  lever med mange demoner og få som bryr seg om hans hverdag.  Et veldig trist kapittel.  Så vis ham medynk og overbærenhet.  Det er nok ikke hans egentlige menneske.  Man har en rimelig skade og traume for å I det hele tatt gyve løs på fremmede på den måten. Han har mistet seg selv og utagerer.  Og sansene hans spiller tricks på ham konstant..

Tilgi,legg det bak deg . Gud / Allah ser absolutt alle. Finn forståelse og styrke fra dette 🌹 

Englene på høyre og venstre skulder så alt.  

Endret av Havspeil
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
Havspeil skrev (2 timer siden):

Han var tydelig psykisk syk med null filter. 

Har selv opplevd sjikane ifht min eksmann som er utenlandsk og mitt barn som er funksjonshemmet fra folk som ikke går på medisiner eller annet. 

Det var et vondt møte,men samtidig fikk du en erfaring med utenforstående som brydde seg ❤ Det er det du skal lagre i minnebanken.  Ok ? 

Han som utsatte deg for dette  lever med mange demoner og få som bryr seg om hans hverdag.  Et veldig trist kapittel.  Så vis ham medynk og overbærenhet.  Det er nok ikke hans egentlige menneske.  Man har en rimelig skade og traume for å I det hele tatt gyve løs på fremmede på den måten. Han har mistet seg selv og utagerer.  Og sansene hans spiller tricks på ham konstant..

Tilgi,legg det bak deg . Gud / Allah ser absolutt alle. Finn forståelse og styrke fra dette 🌹 

Englene på høyre og venstre skulder så alt.  

Tusen takk for din rørende kommentar. 💖🌸 

Det tok meg sekunder å innse at han var syk, og det fikk han også høre. 

Må innrømme at etter hvert så fikk jeg dårlig samvittighet for å ha snakket tilbake til han på denne måten.

Men jeg måtte jo si noe, følte jeg.  For vise at dette ikke er greit.  Men her sitter jeg altså med dårlig samvittighet. 

Jeg håper at blir bedre ❤

• Hjerte 1
Gjest Keikolina
Skrevet

Dattra mi var på besøk på et offentlig badeland i helgen når hun overhørte sånn snakk fra noen barn/ungdommer til en som var mørk i huden, hennes ord, hun visste ikke hvor han var ifra. Burde vært rett å gått og anmeldt det! Jeg føler med deg selv om jeg er hvit, dette var noe jeg ikke fikk med meg siden jeg var et annet sted da, desverre. Sånn skal man ikke oppleve! ❤

Skrevet (endret)
MammatilPer skrev (1 time siden):

Tusen takk for din rørende kommentar. 💖🌸 

Det tok meg sekunder å innse at han var syk, og det fikk han også høre. 

Må innrømme at etter hvert så fikk jeg dårlig samvittighet for å ha snakket tilbake til han på denne måten.

Men jeg måtte jo si noe, følte jeg.  For vise at dette ikke er greit.  Men her sitter jeg altså med dårlig samvittighet. 

Jeg håper at blir bedre ❤

Det skal du  ikke ha dårlig samvittighet for ! Det er riktig å reagere spontant på slikt . Han kunne ikke DU hjelpe der og da. Du ble angrepet! Det var mørket i ham som talte. Men veldig fint at de rundt deg kom til unnsetning ❤ for deg ❤ 

Det er hans nettverk som kan hjelpe ham ,ikke andre. Men Gud SER, og jeg tror at slike som han tilgis på flekken i " etterlivet" fordi slike ofte har opplevd stor urett.  Hans frelse og ro er ikke på jorden i dette jordelivet.  Her er for lite forstand og vilje i mange ledd . 

Men ikke ditt ansvar å møte, når slikt møter deg. 😅 Men møtet gav deg innsikt. Om slike som han og de som hjalp deg. Og det er nok. Fordi jeg er sikker på at du forstår.  Men det tar tid før opplevelsen forlater kroppen,da de negative vibbene var så sterke. Så gi deg selv tid ❤

Jeg tror din viktigste innsikt for deg er at mange  folk bryr seg . Særlig med tanke på hva du tidligere har opplevd . 🌹

Det ser du også i kommentarfeltet.  

Det er kun utskudd som i voksen alder er rasister ( snakker ikke om han på bussen,- han er unnskyldt pga kognitive evner og garanterte traumer) og hetser kvinner med slør i dagens Norge 2022. !! 

Det er viktig for deg å SE ,,,dette er BERME! Det er viktig fordi du er mor til barn som vil møte noe av det samme.  Jeg er snart i 50 åra.  Har sett antikampanjer i 4 tiår . Mine barn er også mix.  De har ikke opplevd dette ,men det er fordi vi bor et annet sted i landet hvor fokuset er rett på VÅR plass. Håper ikke de møter det senere..   men det kommer garantert da mellomnavnet ikke ender på - SEN . 

Det eneste man kan gjøre er å si klart ifra ,med nestekjærlighet og ryggrad . Det sistnevnte krever stamina ,tro og en dose  Gamle Erik 🇧🇻 Hva vårt lille  Land  er bygd av . ❤

Endret av Havspeil
  • Hjerte 1
Skrevet
Havspeil skrev (På 21.6.2022 den 18.16):

Jeg tror din viktigste innsikt for deg er at mange  folk bryr seg . Særlig med tanke på hva du tidligere har opplevd . 🌹

Tårene måtte få komme seg ut. Og en del av tårene var mer av glede. Fordi det gjorde så godt å se folk bryr seg. 

Tusen takk  for din omtenksomme kommentar ❤❤❤

• Hjerte 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Man må regne med ubehagelige situasjoner når man reiser med buss, men det er ikke gøy. Får håpe du ikke møter ham igjen.

Skrevet
Keikolina skrev (På 21.6.2022 den 18.12):

Dattra mi var på besøk på et offentlig badeland i helgen når hun overhørte sånn snakk fra noen barn/ungdommer til en som var mørk i huden, hennes ord, hun visste ikke hvor han var ifra. Burde vært rett å gått og anmeldt det! Jeg føler med deg selv om jeg er hvit, dette var noe jeg ikke fikk med meg siden jeg var et annet sted da, desverre. Sånn skal man ikke oppleve! ❤

Det er dessverre ikke slik at barn er fratatt å suge til seg slike ting fra foreldre/nære. 

Det gjør vondt i mammahjertet mitt å vite at jeg aldri kan beskytte min datter fra slike opplevelser senere  i livet.  Fordi som du sier, sånn skal man ikke oppleve, men man gjør dessverre 😔 

Skrevet

Får helt vondt av å lese dette. Denne mannen var både syk og full som er en dårlig kombinasjon.  Synest bussjåføren burde ha kastet han ut da han allerede hadde mottatt en klage på han.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Fins mange ekle folk der ute dessverre som er ignorante og fulle av fordommer. Denne personen virker jo helt klart psykisk ustabil

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
Ghostface skrev (11 minutter siden):

Man må regne med ubehagelige situasjoner når man reiser med buss, men det er ikke gøy. Får håpe du ikke møter ham igjen.

Jeg regnet med det, fordi dette er ikke første gangen jeg blir behandlet som dritt pga et lite tøy på hodet og utseende mitt. 

I en av arbeidsplassene jeg hadde mens jeg  studerte fikk jeg beskjed om å ta av hodeplagget mitt fordi han "mislikte fargen". Jeg gikk alltid med gul(selv jeg ikke liker  den fargen som hodeplagg, men gikk med fordi det matchet med logoen på det firmaet  jeg jobbet deltid hos. Spurte han om det er en farge han foretrekker mer enn andre? 

"Nei, jeg foretrekker at du kommer uten, det ser ikke ut sånn"... joda, han visste hvorfor jeg brukte hodeplagg. 

Så det er ikke bare bussen jeg må regne med å oppleve ubehagelige situasjoner,  det er nok mer enn det. 

Pleier å kjøre til og fra jobb, og bruker bussen færre enn 5 ganger i året, mye på grunn av dette. 

Endret av MammatilPer
Dobbelt
Gjest Lucius
Skrevet

Rasisme er dessverre noe som mest sannsynligvis aldri kommer til å forsvinne. 

Gjest Ghostface
Skrevet
MammatilPer skrev (55 minutter siden):

Jeg regnet med det, fordi dette er ikke første gangen jeg blir behandlet som dritt pga et lite tøy på hodet og utseende mitt. 

I en av arbeidsplassene jeg hadde mens jeg  studerte fikk jeg beskjed om å ta av hodeplagget mitt fordi han "mislikte fargen". Jeg gikk alltid med gul(selv jeg ikke liker  den fargen som hodeplagg, men gikk med fordi det matchet med logoen på det firmaet  jeg jobbet deltid hos. Spurte han om det er en farge han foretrekker mer enn andre? 

"Nei, jeg foretrekker at du kommer uten, det ser ikke ut sånn"... joda, han visste hvorfor jeg brukte hodeplagg. 

Så det er ikke bare bussen jeg må regne med å oppleve ubehagelige situasjoner,  det er nok mer enn det. 

Pleier å kjøre til og fra jobb, og bruker bussen færre enn 5 ganger i året, mye på grunn av dette. 

Skjønner hva du mener. Selv har jeg ikke tatt bussen på flere år. Men slike typer må man dessverre regne med å møte på når som helst, men heldigvis ikke hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Noen psyke er dessverre bare ute etter å rakke ned på andre og griper bare til det mest iøyenfallende som skiller seg ut. Enten det er hodeplagg, andre plagg, mangel på plagg, hudfarge, fedme, skjegg, mangel på skjegg, handicap, språk, høyde, mangel på høyde, språk/dialekter, ganglag, antatt legning eller hva annet de finner for godt. Men kanhende hijab gir mer tyn enn annet, ser ikke bort fra det.

Anonymkode: a1207...05d

• Liker 6
Skrevet
MammatilPer skrev (På 21.6.2022 den 15.28):

Noe av det han sa: 

Jeg sa:

Huff 😞

Også trakassere mor med barn, det er fryktelig 👎😠

Fyren var garantert psykisk sjuk, sikkert avhengig av alkohol og/eller sterke narkotiske stoffer. Skulle hatt hjelp og ikke gått rundt før han ble bedre. Merk: de fleste alkoholikere og narkomane oppfører seg ikke sånn heller, jeg gjetter avhengighet + store psykiske problemer 🤯

Veldig bra du fikk hjelp og folk stilte opp for deg 😊 bra jenter 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er tilfeldig at han gikk på etnisitet og religionen din. Hadde det ikke vært det hadde han dratt opp noe annet, f.eks. at du er kvinne. Sånne folk griper etter det mest åpenbare.

Jeg er glad for å lese resten av innlegget ditt da, at dette ikke er nok et hate-nordmenn-innlegg, for det er nok av dem. Det virker som du er takknemlig for å bo her, akkurat som jeg er som har mine forfedre her. 🤗 Ja, det skjer rasisme her, men vi har faktisk kommet evig langt her i landet.

Jeg føler at mange som er mørkere i huden tar alle kritiske tilvakemeldinger som et tegn på rasisme, når det ikke handler om rasisme i det hele tatt. Tinashe er ekstrem, men det siste eksempelet er Durek Verett som tror at folk ikke liker han pga hudfargen. Det er skivebom!

Anyways, takk for ditt positive bidrag! 🤗

Anonymkode: 09f09...a13

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hodeplagget bør du uansett kutte ut, da det er sosial kontroll og nedtrykkende. Uansett om du "ønsker" det selv, du sender ut feil signaler ved å bruke det. Støtter nedtrykkingen av kvinner.

Anonymkode: c871b...bb0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
bettsa skrev (12 timer siden):

Får helt vondt av å lese dette. Denne mannen var både syk og full som er en dårlig kombinasjon.  Synest bussjåføren burde ha kastet han ut da han allerede hadde mottatt en klage på han.

Helt enig Bettsa ❤

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...