AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 I avisa og på nettsiden på forskjellige videregående skoler her er det skrevet om de som bare for karakteren 6 på vitnemålet. Er det nødvendig å publisere? Er vel like flink de som gjør alt de kan men som " bare" får 3, 4 og 5? Anonymkode: 54be7...352 5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Enig med deg. Kvalmt synes jeg Anonymkode: 8603a...517 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Ja, det skaper unødig dårlig selvtillit for de som gjør så godt de kan uten å nå helt opp. Det er selvsagt fint å heie på og skryte av flinke elever, men vi har vel sett og hørt om mange nå, så det er ikke noe man må terpe på kontinuerlig. Anonymkode: af27a...40d
snillOnkel Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Idrettshelter hylles ustanselig. Synes det er flott og velfortjent at de med andre gode (og viktige) egenskaper for en gangs skyld hedres. 25 1 6
Pås Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Tja, på den andre siden hylles jo de som er gode i idrett også? Skal man slutte å hylle 18-åringer som er gode i fotball fordi de som gjør så godt de kan uten å nå helt opp kan bli lei seg? 16 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 De er ikke like flinke. Kanskje de har brukt like mye tid og innsats i fagene (det vet vi ingenting om), men de med kun seksere er flinkere enn de med dårligere karakterer. Kun seksere er svært imponerende, og de fortjener ros. Anonymkode: d3037...51a 16 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Jeg synes det er helt greit og litt artig å lese om de som faktisk klarer å få så gode karakterer. Hvorfor ikke? Skal vi ikke skrive om det fordi noen skjøre persilleblad med dårligere karakterer kan bli lei seg? De får vel heller stramme seg opp og gjøre det bedre neste gang på neste skole. Det som derimot er litt høl i huet er at vi snart ikke kan skrive om NOE, for det er alltid en eller annen som kan bli støtt eller lei seg for det. Nå burde de kanskje slutte å skrive om flystreiken og det for eksempel, fordi det minner ungdommer hjemme på at de skal IKKE ut og fly i sommer! Da kan de jo bli lei seg over å bli minnet på at mange andre er ute og flyr i ferien, stakkars... Anonymkode: b84d1...593 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Veldig bra at man også en sjelden gang fremhever de som er flinke på skolen og ikke bare i idrett. Anonymkode: bd413...bd9 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Syns det er helt innafor. Jeg fikk ingen karakterer over tre. Tok meg seks år å fullføre vgs, jeg er ikke smartere enn det og det er helt greit. Jeg er god til andre ting jeg får skryt for istedenfor. Syns det generelt skrytes og heies alt for lite. Anonymkode: 0c198...36d 10
17.11 Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 (endret) Ser ikke problemet. Hadde de vært flinke i idrett hadde ingen reagert, men med en gang det er snakk om skolearbeid og intelligens, så slår janteloven til. Endret 21. juni 2022 av 17.11 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Millennials - det skal være medalje til alle 😂 Eventuelt jantelov - det skal ikke gis oppmerksomhet til noen. Det må da være lov å gi ekstra oppmerksomhet til de som utmerker seg på et område, uansett hva det er. Anonymkode: 1304b...fd7 8 1
Gjest O.G. Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Jeg vil hylle alle de som fullførte videregående til tross for all motbør de møtte på skolen.
Gjest Wrightandrong Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 At man lager noen saker om folk som får gode karakterer, synes jeg er helt uproblematisk, da det også må være rom for å skryte av slike elementer. Samtidig er jeg helt enig med deg i at det også her, kan bli litt for mye av det gode av og til. Man er jo ikke dum fordi man fikk et litt lavere karaktersnitt, og enkelte kan ha jobbet minst like hardt for å få karakteren fire for eksempel. Dessuten har folk forskjellige interesser og egenskaper, og den ordinære skolen passer ikke nødvendigvis alle like godt. Samfunnet trenger at det er nok bemanning i alle typer yrker, og man skal være glad for at ikke alle er leger, advokater eller direktører. Vi trenger også mekanikere, renholdere, sjåfører og elektrikere.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Skrevet 21. juni 2022 Just now, Wrightandrong said: At man lager noen saker om folk som får gode karakterer, synes jeg er helt uproblematisk, da det også må være rom for å skryte av slike elementer. Samtidig er jeg helt enig med deg i at det også her, kan bli litt for mye av det gode av og til. Man er jo ikke dum fordi man fikk et litt lavere karaktersnitt, og enkelte kan ha jobbet minst like hardt for å få karakteren fire for eksempel. At det ikke blir artikkel om dem i avisa betyr jo ikke at de er dumme. Erling Braut Haaland får mer oppmerksomhet enn andre som har trent hardt uten å bli gode i fotball. Det betyr ikke at hver nye artikkel om han er en nedvurdering av alle oss som ikke bøtter inn mål i fotball. Anonymkode: bd413...bd9 11
Arkana Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Jeg ser ikke problemet. At man skryter av de som får bare 6'ere på vitnemålet er ikke det samme som at man ikke har forståelse for at det kan ligge mye arbeid i 3'ere også. Jeg synes det er veldig spesielt å mene at det er kvalmt å skryte av flinke elever eller at det ikke skal være mulig å skryte av flinke elever fordi det også finnes elever som ikke får like gode karakterer. At noen kommer i avisen fordi de får vitnemål fullt av seksere er ikke et spark til alle med dårligere karakterer like lite som at store fotballspillere eller Nobelprisvinnere som kommer i avisen er et spark til dårligere fotballspillere eller forskere som ikke får Nobelpriser. Her leses tydeligvis aviser slik fanden leser bibelen. 8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 Janteloven lenge leve i Norge 🙈 du skal neimen ikke skryte av prestasjoner her, for NOEN kan jo føle seg mindre av det Anonymkode: 3f2d8...c89 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #17 Skrevet 21. juni 2022 Du skal vite at det er ingen vi som jobber på skolen jubler mer over enn de som vi klarer å lande på en toer, eller treer. Det er de vi feirer på møter. Det er de vi snakker om senere, "tenk at nå klarte Per å få vitnemål!". Hvert år er det noen som stryker. Når disse så består ny-utsatt-eksamen etter 6, eller 12, eller 18, eller 36mnd, og endelig får vitnemål. Da sies det høyt på personalrommet, og det blir møtt av utrolig hjertelig applaus. Vi er jo imponert over de med kun 6. Men vi er vel så imponert over de som akkurat står. (Og vi skryter også til disse elevene direkte selvfølgelig. og de fleste lærere skryter av alle elevene sine. Uavhengig av faglige prestasjoner.) Anonymkode: 98eb6...4cb 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel like flink de som gjør alt de kan men som " bare" får 3, 4 og 5? Anonymkode: 54be7...352 Skjønner ingenting, har ordet flink fått ny betydning eller noe ? Flink flinkere flinkest flinkest i klassen 1 OM PERSON som har best resultater i en skoleklasse Problemet med å vurdere innsats, kanskje en med 3er er innsats-est-est og jobbet hardest, men hvordan måle det ? Skiløperen som trente eller forsøkte hardest, er som regel ikke den som vinner løpet, men blir kronglete å starte en komité for å finne den egentligere vinneren av skiløpet som ikke var den som kom først i mål men den som forsøkte hardest å komme først i mål. Hvordan foreslår du at vi gjør dette i praksis ? Ja, livet er urettferdig. Anonymkode: b35e3...68c 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Skrevet 21. juni 2022 Se det fra en annen side. De flinke, kan bli en inspirasjon for de med middels og lav måloppnåelse. Jeg ble i hvert fall inspirert til å gjøre det enda bedre på skolen. Anonymkode: 1ebfb...5ce 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #20 Skrevet 21. juni 2022 Synes det er helt greit at en person med et godt vitnemål og jobben som ligger bak det får ros. De har jobbet hardt for disse karakterene. Anonymkode: dfc46...6ed 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå