Gå til innhold

Til dere med hund i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om et halvt år er jeg ferdig student og vi skal flytte tilbake til østlandet (er fra Bærum, sambo fra asker). Svigerfar har en fin leilighet på 140 kvm som vi kan få bo i gratis til vi har fått jobb og spart opp litt egenkapital til å kunne kjøpe noe selv. Det er veldig greit for oss om vi bor i den leiligheten... MEN....

Vi har hund. Hvordan er det å ha hund i Oslo? Leiligheten ligger i Holtegaten ved uranienborg kirke, så vi har en mini park rett ved siden av leiligheten. Det som beskymrer meg er luftemuligheter! Er vant til grøntområder, så jeg er veldig skeptisk til å bo i Oslo selv om det vil gi oss bedre økonomi og muligheten for å kjøpe noe bedre enn om vi måtte leie i samme periode.

Jeg vil gjerne høre fra dere med hund i Oslo. Fortell hvordan dere gjør det i dagliglivet med lufting og slikt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Dixie i.i
Skrevet

Jeg har hund i Oslo, og trives med det. Var ikke klar over at det fantes så mange grønne lunger i Oslo (og jeg er oppvokst her) Er heller 0 problem å ha med hunden på ute cafeer, trikk, buss, tog ol.

Også er det ikke langt til Songsvann, Maridalen, Østmarka osv heller da.

Jeg hadde ikke bekymret meg i allefall.

Og om du tenker på den samme lille parkern som jeg, så er det "godt" hundemiljø der....

Bare husk.. Bruk pose...

Gjest Dalwhinnie
Skrevet (endret)

Har ikke hund selv, men passer ofte andre hunder i helger etc og bor i Oslo, og jeg ser ikke problemet med å ha hund på Uranienborg. Du er nært Frognerparken hvor du faktisk kan slippe den løs på Hundesletta og innen gangavstand til en rekke andre, mindre parker. For litt av poenget med å ha hund er jo å komme seg ut å gå litt? Vil du ut i marka, så er ikke den lengre unna enn en halvtime med t-banen, evt er det fint å gå fra Uranienborg og opp til Sognsvann.

Hvis hunden er vant til å løpe løs ute og dette er det du ønsker, så har du et problem uansett hvilket tettbygd område du velger. Og hunden har da ikke vondt av å gå litt på asfalt også? Synes det høres supert ut med stor leilighet og hund på Uranienborg jeg :)

Endret av Dalwhinnie
Skrevet

Hei, og takk for svar. Jeg lar ikke hunden løpe fritt, men jeg er vant til korte avstander til fine turområder. Nå går han jo også på asfalt da, bor i trondheim, men vi har hage og det er lettere slik. Dessuten hadde jeg egentlig sett for meg hus med hage når vi flyttet, så derfor er det jo litt nedtur kan man si. I tillegg har jeg lyst på en hund til men det er ikke aktuelt så lenge vi bor i leilighet.

Jeg er ikke fan av hundesletter. Liker slett ikke at andre skal la hundene sine komme bort til min hund uten at jeg kjenner hundene. Jeg har en stor hannhund som er ganske så dominant. Det går greit med tisper, valper og gamle hannhunder, men ikke hannhunder på samme alder. Han utragerer ikke men han sier ifra på avstand. Det er et ork å lufte i områder hvor de andre lar sine gå løs. Jeg lar hunden min leke med ukjente tisper hvis eieren sier at tispa er grei. Han underkaster seg tisper uansett så det er ikke et problem. Men aller helst trives jeg på tur alene eller sammen med kjente hunder.

En annen ting er at det er en stor hannhund jeg har (en svær berner sennen). Det er ikke aktuelt å ta trikk og t-bane for å komme meg ut på tur. Jeg vil ta hensyn til våre medmennesker som ikke har hund. Det er ikke noe koselig å komme et et sted hvor du merker at du er uønsket.

Den lille parken ved uranienborg som jeg tenker på er den som ligger rundt kirken. Er det samme park eller finnes det andre?

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har bodd i Oslo med hund, og synes det var kjempefint. Men det forutsetter at hunden er litt sosial, dersom man vil få fullt utbytte av parker med mange andre hunder. Har inntrykk av at folk har blitt mere skeptisk til å la hundene sine fly rundt løse de siste åra,

Skrevet

Han er veldig sosial men det er jeg som er den begrensede reaktanten for å si det slik. Han har tidligere blitt angripet av 2 forskjellige hannhunder. Jeg vil ikke at han skal ha flere slike opplevelser fordi jeg vil ikke at min skal bli mer hissig. Nå er han ikke så hissig annet enn på avstand hvis den andre hannhunden også er en "pøbel" (dominant) ;). Nå sklir diskusjonen litt ut, men jeg håper de fleste har hundene sine i bånd selv i såkalte hundeparker. Hvis ikke blir det jo enda færre steder for oss å gå tur. Hmm.. jeg vil ikke bo i byen, jeg vil bo litt landig med stort hus og hage og kort vei til marka! jeg vil!!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
En annen ting er at det er en stor hannhund jeg har (en svær berner sennen)

:hjerte: Min favoritthund :)

Jeg er ikke fan av hundesletter. Liker slett ikke at andre skal la hundene sine komme bort til min hund uten at jeg kjenner hundene.

Min erfaring er at det stort sett er faste som møtes der, men det vil selvsagt alltid være nykommere og tilfeldige gjester. Frognerparken er imidlertid mye mer enn hundesletta, f.eks. er det mulig å gå gjennom skogen til Skøyen, noe som er en nydelig tur.

Skrevet

Oslo kan ikke klage på turområder! Du har buss og t-bane eller trikk utenfor døra, også har du tog, så har du en hel haug av skog rundt!

Skrevet

Bernere er flotte hunder!! tihi.

Hvis man blir kjent og det er alrighte hunder der så går det jo an å slippe, men trives best i skogen. Jeg har sagt til samboeren at hvis vi flytter dit så må han love å gå en lang skogstur i uken! :) Jeg kommer nok til å trene 2-3 ganger i uken enten lydighet eller bruks så det blir nok rikelig med morsjon. Vi har også bil, så det er ikke så tungvint å komme seg rundtom. Men som sagt, det er noe annet å bo i byen når man hele tiden har sett for seg hus med hage.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
Men som sagt, det er noe annet å bo i byen når man hele tiden har sett for seg hus med hage.

Det er selvfølgelig noe annet, men ikke nødvendigvis noe dårligere. Tror dette handler mye om innstilling og hva dere selv gjør det til. Selv synes jeg at berner og stor leilighet på Uranienborg høres mer enn ypperlig ut ;)

Skrevet

Jeg bor i utkanten av Oslo, rett ved marka, og det er perfekt for min del. Jeg ville helst ikke bodd i sentrum med stor hund, men det har mye med innstilling (og tid) å gjøre. Jeg er litt lat, og synes det er pes å måtte ta t-banen for å komme meg ut.

Men, du har bil, og det er jo ikke langt å komme seg til turterreng selv om man bor i Oslo, så det er nok ikke mer problematisk enn man lager det til.

(Dessuten så kan du jo tenke på at du kan flytte når den tid kommer - midlertidige løsninger funker, det.)

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke vil ta en svær hund med på buss/trikk.

Frognerparken er ikke så langt unna, og der er det jo flott turmuligheter. Fin gåtur til parken også. ;)

Ellers så kan du jo også gå til Slottsparken.

Dere får ta en tur dit og tusle litt rundt med hunden. :)

Som petzl skriver, midlertidige løsninger fungerer fint. Det at dere får spart opp penger er jo kjempebra!

Skrevet
Jeg skjønner godt at du ikke vil ta en svær hund med på buss/trikk.

Jeg synes ikke det er problematisk, så lenge man ikke tar trikken i rushtida - å sitte/stå ved dørene der fungerer kjempebra for oss.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Nå sklir diskusjonen litt ut, men jeg håper de fleste har hundene sine i bånd selv i såkalte hundeparker.

Jeg har bodd rett ved siden av en av de mest sosiale hundeparkene i Oslo, og min erfaring er at flertallet absolutt tar hensyn. Har du hunden din i bånd vil de fleste eventuelt spørre om hundene kan hilse, sier du fra at du ikke ønsker det så blir det respektert. De fleste som slipper hundene sine i flokk har faste steder i parken hvor de gjør dette, som du kan styre utenom dersom du vil det. Selvsagt har du en og annen tulling som ikke har kontroll på hunden sin, men det tror jeg du finner alle steder.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet
jeg håper de fleste har hundene sine i bånd selv i såkalte hundeparker. Hvis ikke blir det jo enda færre steder for oss å gå tur.

Hundesletta i Frognerparken er en avgrenset slette som faktisk er unntatt fra båndtvangen i en eller annen forskrift. Så her er det fullt lovlig å slippe hunden uten bånd. Er du ukomfortabel med dette, men vil bruke parken likevel, så er det ikke verre enn at dere unngår akkurat denne kroken av parken (som arealmessig utgjør kanskje max 5% av parken).

Min erfaring er at de som bruker akkurat hundesletta bruker den nettopp fordi at de her kan slippe hundene uten bånd, men at de likevel har kontroll på dem.

Skrevet

Du har jo både Frognerparken, Slottsparken og Stensparken innen nær rekkevidde. Hvis dere ikke har bil er det vel ikke så mange andre muligheter enn offentlig kommunikasjon som må til dersom dere vil ut i marka for å lufte. Her kan du jo også prøve litt andre alternativer enn de mest brukte turveiene, unngå Sognsvann-Ullevålseter, samt Frognerseteren-Tryvannstua.

Skrevet

Hmm... Jeg bor relativt "landlig" til (Asker), men må likevel ta buss eller kjøre bil hvis jeg vil helt vekk fra asfalten. Jeg har hage, men den eneste forskjellen på å ha enebolig med hage og leilighet er jo at leilighetsfolket MÅ ut flere ganger om dagen på tisseturer. Lang tur hver dag skal alle hunder ha - selv om de har hage. Oslo har i grunn vel så mange flotte, grønne områder som vi har her.

Skrevet

Joda, men min er litt avhengig av "grønn flekk" for å gå på do. I oslo er det veldig mye asfalt. Selv om jeg bor i Trondheim så er det masse grøntområder her på tur over alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...