Gå til innhold

Hvor viktig er farger og stil i hjemmet ditt? Og kvalitet på klær..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier et rom i leilighet. Helt nytt, men jeg er minimalist. Mange vil kanskje si kjedelig, men jeg synes det er stress å ha mye ting. Jeg har et sengesett jeg tok med fra barndomshjemmet da mamma har masse både dyner, puter og sengetøy. Sengetøyet fikk jeg for 10 år siden. I fjor kjøpte jeg hvitt som jeg syntes er fint. Så ser man ulempene ettersom man lever. Ikke noe pent når man bruker selvbruning. Kjøpte meg silkesengetøy siden dette skal virke mot tørr hud og hår. Ganske dyrt, men da har jeg prøvd. Det er blått. Har skaffet meg hotellpute fra Finn som jeg er fornøyd med, fikk med putetrekket. Nå har jeg sett er blått et hos Kid som jeg synes er veldig fint og det er 50%. Men klarer ikke helt å kjøpe det fordi jeg ikke synes jeg trenger det. Har solgt teppet jeg kjøpte for 2 mnd siden fordi det ikke var helt slik jeg ønsket,men ventet for lenge så returfristen gikk ut. Kjøpte meg stol på Finn også, men som jeg plutselig kanskje synes er litt for stor. Men skal ha den en så lenge. 
Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hva som er viktigst. Kunne plutselig tenkt meg sort silkesengesett pga selvbruningen. Evt bambus. 
Så har jeg begynt å tenkt på dyne. Har med dyna fra hjemme hos mamma og. Hun har så mange, denne her er kjøpt på Jysk og er av fiber. Jeg vet ikke om den er helårs eller vinter. Men jeg er varm om sommeren og synes dun kjennes så mye bedre ut. Jeg vet ikke om jeg skal gå for sommerdun eller helårs... 

Skal også se på nytt teppe etter ferien 😅 men alt dette synes jeg blir mye penger. Jeg prøver liksom å spare her. 
Kjøpte nye klær forrige uke, men det var til 50kr på H&M og 120 på VeroModa, sånne korte topper jeg ikke har fra før siden jeg er lei av å svette på ryggen i t-skjorter og singletene mine har jeg hatt i 10+ år så de har mistet elastisitet. 
Kjøpte også bh for et par uker siden, har hatt bare 2 bh’er hvor begge er kjøpt i 2016. 

Merker jeg har blitt opptatt av kvalitet. Kjøpte meg sokker på tilbud for 1 mnd siden siden alle sokkene mine er 10 år gamle også. Begynner å miste elastisitet de og. De nye jeg kjøpte fant jeg ut var alt for varme om sommeren! Selv om det er ankelhøye. Har noen bambus sokker jeg fikk av mamma kjøpt på helsekost, og de er kjeeempe gode! Men mye dyrere. Tenkte kjøpe nye sånne også. 

Hva tenker dere er viktigst?

Forventer egentlig ikke svar her, siden dette ble langt og fort skrevet. Men på forhånd takk :)

Anonymkode: e9e04...0d0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg må innrømme at jeg har lest eller bladd meg inn på denne tråden 3 ganger... Første gangen mistet du meg allerede ved ordet "minimalist" men det er bare fordi jeg er så laaaaang i fra det som overhode mulig.. jeg få helt Klausen av et tomrom fullt av hvit, mens jeg elsker farger og har hjemmet mitt fullt av gamle og nye ting og som jeg elsker å ha i hjemmet mitt, billig og dyrt. Den eldste te koppen min kjøpte jeg på en butikk som het "10'eren" og gjett hvor mye koppen kostet? Den koppen er vel nærmere 20 år snart og fremdeles yndlingste koppen min... Så som sagt- jeg er nok milevis fra deg i forhold til stil og hjem, men det er jo ok, ikke alle må like alt..Og ikke alle har samme stil.

Andre gangen jeg bladde meg inn på denne tråden leste jeg alt, men skjønte ikke helt igrunn, sikkert fordi vi er så forskjellige i smak og stil og har så utrolig forskjellige tanker om dette.

Jeg vet fremdeles ikke helt verken hvorfor jeg blar meg inn på denne tråden, eller hva jeg skal svare deg ut i ifra slik du tenker vedrørende penger og hva som er viktig for deg og slikt. Når jeg kjøper ting så tenker jeg at det jeg skal bruke i hverdagen, enten det er dørhåndtak, kaffetrakter, dyne eller sokker og undertøy (altså bruksting) så bør det være i en kvalitet jeg synes er bra og fungere optimalt. Alt koster penger, men det kan lønne seg å drive litt med prisjakt om det er noe spesielt. Dyne koster mer enn f.eks sokker, men jeg ville nok også spandert mer penger for en skikkelig dyne enn på luksus sokker, da ville jeg nok heller kjøpt sokker fra europris til en billig penge (i år) og lagt inn litt ekstra på dyne budsjettet, f.eks.

Mitt svar til deg er nok sikkert veldig rotete, men hey, det er iallefall et forsøk.. Og selv om det kan oppleves irriterende å bruke penger på bh'er så er det jo litt kjekt å kjøpe nytt undertøy før en må ducktape bh'en sammen som MacGyver. 

Nå vet jeg jo ikke hvor gammel du er og din økonomiske situasjon men selv om det selvsagt er både smart og lurt å spare så nytter det ikke å spare seg til fant. Enkelte ting er det greit å legge noen kroner i, men nøyaktig hva som er viktigst for deg det vet jeg ikke helt. 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er ikke minimalistisk. Skal skape et eget hjem nå. Tenker, jeg vil ha farger rundt meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan man være minimalist og likevel ha farger? Jeg liker å ha minst mulig ting hjemme, veggene er hvite, mens møblene er i forskjellige farger. Ellers er det ikke mye småting som ligger fremme. Jeg tar ting inn i huset som jeg har lyst på, og bryr meg ikke hva andre måtte mene om det.

Anonymkode: a4ab0...41c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg såpass gammel at jeg ikke anser 10 år som en høy alder på ting jeg har mer.  Jeg har dem så lenge de varer og kjøper ting jeg antar vil holde passelig lenge. 

Gjennom årene så har både smak og behov endret seg mange ganger, både utfra hvor jeg bor, hvilken alder, størrelse på boenhet og type bolig.  Jeg har ting jeg liker rundt meg, som er praktiske og lette å holde rene. Jeg liker det enkelt, og huset jeg bor i nå passer til å ha farger.  Har hatt perioder med mye hvitt, lite ting, mye ting, skarpe farger, mørke farger, hybel, leilighet, lite hus og stort hus - alle med ulike behov og ulike muligheter økonomisk til å velge. 

Anonymkode: 934cc...0b3

• Liker 3
Skrevet

Uten å ta stilling til hva du trenger og eller/bør prioritere nå, så tror jeg at nøkkelen til å lykkes som minimalist er å være veldig nøye med tingene man kjøper. Der høres det kanskje ut som du har litt å gå på. Planlegg, lag deg lister over både klær, utstyr og interiør du trenger og hold deg til det. 
Uten at det heller blir svar på selve innlegget ditt, så vil jo det å bruke noe mer penger per kjøp men å kjøpe bedre kvalitet og/eller noe du synes er virkelig fint antagelig være kostnadsbesparende i lengden. 

Gjør mer research, og slipp bomkjøpene!

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2022 den 10.07):

Nå er jeg såpass gammel at jeg ikke anser 10 år som en høy alder på ting jeg har mer.  Jeg har dem så lenge de varer og kjøper ting jeg antar vil holde passelig lenge. 

Gjennom årene så har både smak og behov endret seg mange ganger, både utfra hvor jeg bor, hvilken alder, størrelse på boenhet og type bolig.  Jeg har ting jeg liker rundt meg, som er praktiske og lette å holde rene. Jeg liker det enkelt, og huset jeg bor i nå passer til å ha farger.  Har hatt perioder med mye hvitt, lite ting, mye ting, skarpe farger, mørke farger, hybel, leilighet, lite hus og stort hus - alle med ulike behov og ulike muligheter økonomisk til å velge. 

Anonymkode: 934cc...0b3

Jeg er også såpass gammel at 10 år er ingenting. Men har betalt for noen klassiske møbler som varer, og kan bruke farger i gardiner, duker, puter, matter, dekketøy, og det gjør jeg hele tiden. Når jeg skifter ut fargetinger, har jeg blitt flinkere til å kjøpe brukt. Det er spennende å gå ut der å se hva som finnes. Men er nøye, når jeg kjøper noe nytt, må andre ting ut. 
Selv om jeg ikke er minimalistisk, tror jeg på at ting må ha faste plasser. 

Bare for å oppklare, har betalt for skikkelig vaskemaskin, sofa, madrass og ovn. Spisestuen er arvet og malt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er minimalist, men ikke i stilen. Jeg tror noen misforstår og tror minimalist = kun hvitt eller gråtoner. Kanskje hvis du har minimalistisk stil, men ikke nødvendigvis om du faktisk er minimalist :)

Jeg elsker farger og har fargerike klær, og bilder på veggene :) alt jeg eier er fordi jeg faktisk trenger det, eller det er noe spesielt for meg. Hjemmet er innredet både fra bruktbutikk og nye møbler, alt etter funksjonen jeg trenger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg definerer en minimalist som en person som vil ha minst mulige ting framme, også personlige ting. Ikke fargeløse personer. Jeg er ikke minimalist. Jeg ønsker å ha familiebilder hengende på veggen. Ikke mange, men noen som betyr noe for meg. Er avhengig av bøker. Trenger en bokhylle eller 2 med favorittbøker eller forfattere. Dette er ting jeg leser flere ganger. Andre bøker, ut. Kindle, lydbøker, Storytel, bra produkter, men jeg ønsker å lese selv. Er også tilhenger av at alt skal ha faste plasser. Kanskje banalt, men bruker jeg en bukse en dag, og en piratbukse dette dag, de havner ikke på gulvet hos meg. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det aller viktigste å ikke svette på føttene; da blir jeg så gretten.

Men fra spøk til alvor: Før jeg anskaffer noe nytt, stiller jeg meg tre spørsmål. Trenger jeg det? Liker jeg det? Er jeg villig til å betale prisen for det? 

For eksempel: Jeg flyttet i fjor, og fant etter hvert ut at jeg hadde bruk for en skjenk. Så da begynte jeg å se meg om, men fant ingen jeg likte godt nok i butikkene til å punge ut flerfoldige tusen for dem - spesielt i og med at jeg har ganske dårlig råd. Etter hvert dukket det opp en gammel furuskjenk i en gi-bort-gruppe jeg er med i på Facebook, så da slo jeg til. Akkurat det møbelet jeg trengte, i den størrelsen som passet, med et utseende jeg liker, helt gratis og til overmål miljøbesparende.

Faktisk, det aller meste av møbler og bruksgjenstander har vært gaver, arv eller hentet gratis. Farmors gamle stuebord. Mammas gamle bokhyller. Mormors gamle servise. Og min 30 år gamle furukommode som jeg fikk da vi pusset opp barndomsrommet fra småjente til storjente. 

Så TS: Hva trenger du? Hva liker du? Og hva synes du at du kan ta deg råd til nå? 

Anonymkode: 6a6fd...277

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...