AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #1 Skrevet 21. juni 2022 Hei, har en sønn på 17 år som lider av elveblest som utløses av varme - som oppstår ved trening, temperatur, stress etc. Gutten har de siste årene vært til utredning hos leger og sykehus, diverse medisiner er forsøkt uten nevneverdig effekt. Var for inntil to pr siden svært fysisk aktiv, men all fysisk aktivitet har stoppet opp grunnet elveblesten. I sommerhalvåret rammes han av dette 2-3 ganger daglig. Andre her inne med kjennskap/råd til problematikken? Anonymkode: 0ce18...c31
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #2 Skrevet 21. juni 2022 Dytter og lurer på det samme. Anonymkode: ee125...3b3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #3 Skrevet 21. juni 2022 Problemet er at dette stammer fra en dårlig tarmflora, noe leger flest ikke er særlig opptatt av. Jeg hadde samme problemet i flere år, men kombinasjonen endret kosthold (kuttet ut sukker, de fleste tilsetningsstoffer, all gluten unntatt Surdeigsbrød, pasteuriserte melkeprodukter, junkfood, halvfabrikata og soya) og en 3-mnd kur med denne: https://justthrivehealth.com/products/probiotic-90-day-supply Ble jeg helt kvitt det og har ikke merket noe siden. Spiser hovedsaklig økologisk, lager alt fra bunnen og dyrker en del selv. Det er mer jobb enn å slenge en grandis i ovnen, men jeg hadde ikke noe liv på det verste, bare den minste anstrengelse fikk det til å bryte ut og jeg var på vei til å bli ufør. Klorte meg opp til jeg blødde uansett hvor mye hydrokortison, antihistaminer eller hva jeg brukte. Var invalidiserende. Nå er det 5 år siden jeg klødde sist, huden er helt perfekt og jeg ble kvitt flere andre plager med mage og leddsmerter også. ❤️ Anonymkode: dc78c...79e 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #4 Skrevet 21. juni 2022 Opplever det samme, det kom etter at jeg fikk barn. Det eneste som hjelper er Eurax, men har ikke funnet noe for å hindre at det oppstår. Anonymkode: 2e348...0bb 1
rinne Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Du skriver han har vært hos flere leger allerede, så mulig det er forsøkt allerede. Xolair injeksjoner har god effekt hos pasienter med kronisk elveblest. Må forskrives av hudlege, ev fastlege med god kjennskap til medisinen. I påvente av time hos hudlege kan ev fastlege forskrive Montelukast (singulair) for å se om det fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har hatt utbrudd med elveblest i alle år. Triggere er først og fremst varme. Får det mye på sommeren. Jeg problematiserer det ikke noe særlig, lever med det. Tar antihistaminer når det står på som verst, og trener og koser meg i varmen selv om jeg er rød og nuppete 😄 Veldig synd at sønnen din velger å droppe å være aktiv pga dette. Det klør, men det er ikke farlig. Inaktivitet er farligere. Anonymkode: 5f785...197 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #7 Skrevet 22. juni 2022 Jeg hadde kronisk elveblest i perioden 17-22 år, ble aldri helt klok på mønsteret av hva det ble utløst av. Spesielt plagsomt fra 17-19 år, kun ved feber eller veldig sjeldent frem til jeg ble 22. Det var mye som skjedde i livet mitt i perioden det ble utløst, som skapte giftig stress over en lengre periode. Vet ikke om det var årsaken, men det er det eneste jeg så. Ingenting hjalp av kremer eller tabletter. I starten av 20-årene gikk jeg ned i vekt, men er usikker på hva som gjorde at elveblesten forsvant. Den virket å komme igjen i perioder med mye psykisk stress, men ikke etter jeg ble 22 år. Det er over 10 år siden sist jeg hadde elveblest. Jeg har dessverre ingen løsning, men håper det kan gi håp. Det er mye som skjer i ungdomsårene, og man kan fremdeles "vokse det av seg", selv om nok ikke alle gjør det. Anonymkode: eceb8...737 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2022 #8 Skrevet 22. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hatt utbrudd med elveblest i alle år. Triggere er først og fremst varme. Får det mye på sommeren. Jeg problematiserer det ikke noe særlig, lever med det. Tar antihistaminer når det står på som verst, og trener og koser meg i varmen selv om jeg er rød og nuppete 😄 Veldig synd at sønnen din velger å droppe å være aktiv pga dette. Det klør, men det er ikke farlig. Inaktivitet er farligere. Anonymkode: 5f785...197 Du bør være veldig forsiktig med å gi slike råd. Kuldeallergi/kuldeurticaria kan i verste fall være dødlig og er ingenting man bør ta lett på. De fleste har det ikke i så stor grad, men det har en tendens til å bli verre og verre hvis det ikke blir tatt hensyn til. Hva har forresten nupper med saken å gjøre? Anonymkode: 46ead...d28 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå