Gå til innhold

Hvordan få venner når helsa krever sitt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er venneløs .  Ikke fordi jeg er  er en er vanskelig  menneske  men jeg krever vel litt tilrettelegging.  

Først jeg er hørselshemmet   men snakker så bra at det blir fort glemt. Og dere som sier at du må jo bare sifra  . Etter å sakt fra 10  ganger på 2  timer  blir man lei og man slutter å bry seg og finner seg i å bli oversett og utelatt pga sånn er det bare og man nå ha forståelse  at man glemmer.

Jeg  passer ikke inn i et døve samfunn  da jeg ikke er født døv . Jeg har en hørende hjerne så jeg snakker for bra og får ikke  til tengespråk  så godt. Og de er ikke så glad  I folk som er halv om halv . 

Jeg blir også utrolig  fort sliten .  Utsteder   sport  kjøpesenter  er ikke steder jeg kan være lang tid.   Så jeg kan ikke være  store grupper da jeg må tas veldig hensyn  til snakke direkte til meg og en og en . 

Men når jeg først blir kjent og kjenner stemmer og måte å bruke ord på  så går det bedre trenger bare  litt tid. Og jeg bruker litt lengre tid  å tenke når vi prater  for jeg må pusle sammen  ord først . Viss jeg ikke gjør  det  kommer det mye rart ut av min munn . Så alt kan  gjøre at jeg virker dum og treig. Noe jeg ikke er.  Men sier ord feil pga jeg ikke hører de rette . Osv

Jeg er veldig åpen at jeg er døv/ har ci som gjør jeg hører en del.  Men som jeg har hørt så mange ganger folk glemmer

Men hvordan i alle dager skal jeg finne venner i dette . I mange år så måtte jeg bruke all energi på jobb og barn men etter å ha gått på veggen  så har jeg nå null jobb og ungene er store . Og jeg venneløs. Og kan ikke melde  meg opp som frivillig ( har prøvd ) hobby grupper ( 10 damer som skravler i munnen på hverandre )  så hva mere kan jeg gjøre.   Jeg syter ikke her  men jeg ber om tips .   Er dette  også noe jeg må bare finne meg i. 

Anonymkode: 06eaa...ce3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noen løsning på problemet ditt, men det er veldig vanskelig å få fatt i om du hører noe særlig. Jeg kan ikke tegnspråk og kommer heller ikke til å lære meg det for det har jeg ikke tid til, så hvis jeg møter noen jeg ikke egentlig kan ha en dialog med så blir det jo vanskelig å forme ett vennskap. Kanskje du skal forsøke å lære deg tegnspråk bedre så du kan komme i kontakt med folk som bruker begge deler? jeg vet om folk som er hørende og kan tegnspråk som har venner i "døvemiljøet", så det bør vel ikke være umulig for deg heller. 

Anonymkode: 8f775...b58

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noen løsning på problemet ditt, men det er veldig vanskelig å få fatt i om du hører noe særlig. Jeg kan ikke tegnspråk og kommer heller ikke til å lære meg det for det har jeg ikke tid til, så hvis jeg møter noen jeg ikke egentlig kan ha en dialog med så blir det jo vanskelig å forme ett vennskap. Kanskje du skal forsøke å lære deg tegnspråk bedre så du kan komme i kontakt med folk som bruker begge deler? jeg vet om folk som er hørende og kan tegnspråk som har venner i "døvemiljøet", så det bør vel ikke være umulig for deg heller. 

Anonymkode: 8f775...b58

Som jeg skrev jeg har ci da høre jeg litt med den på . Døv uten.  Er jo ikke normal hørsel   da med ci(inplanert  høreapparat)ikke  har noe filter så du får alt av lyder og støy overtar. Og når man har en hørende hjerne så er det mange ting som ikke passer i døvesamfundet.  Jeg snakker utrolig bra . Prating er ikke noe problem  så mye av gleden med samtaler tegnespråk er som å lære seg nytt språk  du må tenke det språket og leve med det konstant . Du kan ikke  snakke og bruke tegnspråk  samtidig.  

Døve miljøet  her er veldig klikketete og de liker ikke ci inplant . Har noe  med at da trenger de ikke  lære tegnespråk.  Og det er et veldig lite miljø egentlig  .  Jeg kan skjønne  tegnespråk  men får ikke til å snakke det. Jeg har litt for mye ord i hue å blir stressa. Har prøvd  mange kurs  på skole.

Så jeg skjønner hva du tenker har prøvd det etter påtrykk av både gammel arbeidsgiver  nav og andre.  

Lurer også på  om det finnes noen sted som ikke krever at jeg må forbedre med hele tiden.  

Anonymkode: 06eaa...ce3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...