Gå til innhold

Hvor mange venner har ditt barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at min sønn på 9 år og ikke har så mange rundt seg. Men er usikker på hvor vanlig det er i denne alderen? Han liker å game, og er sosial der. Men ellers er han sjeldent ute på noe utenom på skolen.

Anonymkode: 78ccf...d0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 10 år. Fikk ikke lov å game/spille noe på skjerm før han var nærmere 8 år. Utelek er naturlig for han. Han har utviklet sine sosiale ferdigheter, så han kan kunsten å invitere andre hjem til seg, lage avtaler for etter skolen/helger, oppsøker andre ved å ringe på døren og spørre om de vil finne på noe. 

Han spiller fotball, håndball og synger i kor noen mnd i året. Han har   m a n g e   venner, på kryss og tvers av klesse a b c, ett år under, år over, på tvers av idrettslag. Han er godt likt, utadvendt, omsorgsfull, og viktigs av alt, har lært å omgås og kommunisere med andre. 

Nå når det er snakk om sommeraktiviteter så velger han utfra hva han har LYST til å gjøre, ikke hva vennene har meldt seg på. Synes dette er en fantastisk egenskap. Summen av sidene hans er at andre barn opplever han som rolig, trygg, inkluderende, morsom, glad, tar initiativ, ansvarsfull og snill. Andre foreldre inkluderer han også i mye når de skal på turer eller kino/bading/klatring fordi han er så fin med andre sine søsken og bidrar til en fin stund. 

Konklusjonen er vel at jeg er glad han ikke hadde mobil eller gamingkonsoll før han var 8 år og jeg lagde ikke avtaler for han i hverdagen, han måtte selv oppsøke venner, ringe på, lære seg setningene "hei vil du være med å finne på noe?", lære å takle avslag, lære at kanskje det ikke passer nå med en gang, men det passer om 1 time, osv. Mange ganger har han kommet hjem og vært på runden med 3-4 kompiser, alle hadde planer, han måtte gå hjem og kjede seg :) Gull verdt for utvikling av en herlig personlighet ❤️ Huset vårt er titt og ofte fult av kids etter skoletid, de får lov til å lage seg mat, gjøre lekser sammen, veksle mellom trampolinen og trykke på mobilene. Veldig kjekt :)

Tenker at kanskje du kan involvere deg litt mer i barnet ditt sitt liv? Vise han hvordan man lager avtaler, hvordan er man en venn? Hvordan snakker man med andre? Hvordan får man seg venner, hvordan takler avslag, hvordan følge opp en avtale, hvordan snakker man i telefonen? Hvordan formulerer man seg på sms? 

Det er så godt for barn å mestre dette, denne kunsten trenger man resten av livet. Og det er ikke kvantitet som gjelder når det kommer til venner, men kvalitet. Ha en eller to nære venner, noen man kan slå følge med på vei til skolen, noen man ringer til når man kjeder seg, noen man kan bare møtes ute for å "henge", noen å overnatte med osv. Det er fint uansett om man liker gaming eller ikke. 

Anonymkode: 9a74a...544

AnonymBruker
Skrevet

Har han drevet med noe organisert idrett eller kulturelle aktiviteter?

Anonymkode: 6e1d4...f54

AnonymBruker
Skrevet

Eldste hadde flere venner da han var på den alderen. Men, ikke supersosial. Mellomste hadde og har få venner. 
Yngste (11 år) har mange venner og er veldig sosial. Hun er ute på noe ofte sammen med venner. 

Anonymkode: 439ce...dc5

Skrevet

Min har alltid hatt en gjeng på 3-4 stykker med nære venner, slik var det i barnehagen og slik har det vært i skolen. Han er med flere og bytter litt på. Han er veldig sosial og kan være med alle men det er jo noen han foretrekker mer enn andre og det er de han holder seg mest til. :)  Han har en del venner og bekjente og vi kan nesten ikke gå ut døren uten at han treffer noen han kjenner, nesten irriterende...men sånn var faren og, sosial type. :P 

Alle barn er jo forskjellige, min gutt liker å game, drive med idrett og lek, den ene bestevennen hans er som han, liker begge deler, han andre vennen liker bare gaming og vil ikke være med de andre når de går ut og sånn. Og det er helt greit, de skjønner hvorfor han ikke liker slikt.

Jeg tenker at det viktigste er at gutten din har noen å være med på skolen men kanskje dere kan invitere med noen av de han spiller med på trampolinepark eller noe slikt, bare for å gjøre noe annet? Er jo greit å han noen han kan henge med ute og nå når det blir sommer og forhåpentligvis en dag og to med flott vær.

Han ene vennen til gutten min må være ute 2 timer hver dag på sommeren når det er brukandes vær så da er han med guttungen og gjengen og bare ser på klokka stakkar for han vil inn å game igjen... 😄 

AnonymBruker
Skrevet

3-4 venner, men går greit overens med de fleste. Er rolig og litt forsiktig. 

Anonymkode: 32d24...66f

AnonymBruker
Skrevet

Min eldste har blitt noen år eldre, på den alderen var han vel ennå ikke i gang med online spilling. I niårsalderen var han mest med en bestevenn, innimellom med 3-4 andre. Traff venner noen ganger i uken såvidt jeg husker. I årene som har gått har han hatt perioder der han treffer venner sjeldnere fysisk, men mest online. Yngste er åtte, og treffer venner null til to ganger i uken, han spiller den del online med venner. Har vel 3-4 venner han treffer mest utenom skolen, flere han er med på skolen. Yngste har et mye større behov for ro og alenetid enn eldste. Begge har (hatt) trening en til to ganger i uken. Vi bor i et område med spredt bebyggelse, så ikke mange barn i gata.

Det viktigste er vel at gutten din er fornøyd, føler han får dekket de sosiale behovene sine, og ikke er utenfor. 

Anonymkode: c6bba...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Eldste har 3-4gode kamerater som ham har hengt med siden 8års alderen.  Jeg tenker at for hans del så er det fint med 3-4gode venner enn en hel haug "dårlige" venner.. Han trives best i mindre grupper. Skulle noen ganger ønske han hadde flere, men han er fornøyd med det. De er blitt en fin og god gjeng. Trygge på hverandre. 

Mellomste som nå er 10år, har ekstremt mange venner. Kanskje 30stk! Han er så sosial! Har en haug med venner på skolen på tvers av klassene og kjenner mange barn fra andre skoler. Har sikkert 50bekjente. Alltid noen å henge med. Han har ikke en bestevenn og bytter ofte mellom vennene. Kunne noen ganger ønske at han var en del av en gjeng og ikke mange. 

Yngste på 6år har ca. 4 venner som han leker mye med. Han er mer lik eldste der.  

Anonymkode: 4169c...9fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...