Gå til innhold

Utfordringer med ansatte på sfo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Opplever at barna bare er der for en oppbevaring, får lite informasjon og når jeg henter ser jeg veldig lite personale. Hvordan er det på deres sfo?

Anonymkode: 58c83...4e7

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SFO er helt topp. De fleste ganger hvor jeg har opplevd foreldre som er misfornøyd med SFO, Skole eller Barnehage så er det forelderen som er problemet.

Anonymkode: d15df...f48

• Liker 11
Skrevet

Jeg har hørt mange si det samme som deg. Her har vi engasjerte ansatte. Ikke alle er like flinke og aktive, men jevnt over, så er de flinke. De leker, spiller spill, hjelper til med å lage ting og finner på ting med ungene

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig få ansatte per barn, det handler bare om å holde ut arbeidsdagen. De har ikke mulighet til å komme med detaljert rapport til alle foreldre ved henting. Bare vær fornøyd dersom barnet trives.

Anonymkode: 9aa08...149

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Har kun gode erfaringer.  Veldig flinke med aktivisering. Det hender lite personell er å se,men det er fordi de har aktiviteter spredt rundt ute og inne. Har aldri sett unger etterlatt til seg selv der vi henter. ( inne) 

Anonymkode: 95c5a...087

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Opplever at barna bare er der for en oppbevaring, får lite informasjon og når jeg henter ser jeg veldig lite personale. Hvordan er det på deres sfo?

Anonymkode: 58c83...4e7

Vi har AKS og jeg er superfornøyd. 
Men beskjeder ved henting regner jeg ikke med å få. 

En slags oppbevaring er det vel, men de har det gøy.

Og opplegget i feriene med åpen AKS er dessverre så bra at sønnen ikke vil ha ferie 😂 Må nærmest drasse ham ut av porten 😅

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
DundreMilfin skrev (1 minutt siden):

Og opplegget i feriene med åpen AKS er dessverre så bra at sønnen ikke vil ha ferie 😂 Må nærmest drasse ham ut av porten 😅

Så bra han trives så godt ☺️

AnonymBruker
Skrevet

SFO er ikke som barnehage. SFO har flere barn enn de har ansatte ofte, og har vel ingen grunnbemanning slik som barnehagene har. På SFO er barna større enn i barnehage, og leken er mer selvstendig, og selv om jeg er enig i at man bør engasjere seg og være observang ovenfor barna, så er det mye selvstendig lek på SFO kontra barnehage. SFO har heller ingen tidsramme slik som barnehagene har, da mange barn tilbringer alt fra 6-9 timer i barnehagen pr. dag, mens SFO kan være alt fra 1-4 t hver dag. 

Det er slik på vår SFO også. De forteller om det er noe spesielt, både på godt og på vondt, men ellers ikke mye. Jeg vet de engasjerer seg med barna, og vi kan bare spørre om det er noe vi lurer på. Jeg vet de følger nøye opp ved spesielle hendelser eller om man ønsker det, foreksempel for å bistå kartlegging av sosial kompetanse (vennskap, mobbing osv). 

Vi kan ikke sammenligne barnehage og SFO. Jeg synes selv det er vanskelig da jeg ser ting med andre øyne (jobber som pedagog i barnehage). Er uansett veldig fornøyd med SFO, barnet mitt trives veldig godt, og hun pratet gledelig om hva som har skjedd eller hva de har gjort. SFO oppfordrer gjerne barna til å fortelle en del selv også, det er en del av utviklingen og selvstendighetstreningen. ☺️ 

Anonymkode: 68fae...0d3

• Liker 2
Skrevet
Entern skrev (2 minutter siden):

Så bra han trives så godt ☺️

Vil ikke hjem, sånn var det i barnehagen og.

Er det dem eller oss? 🤷‍♀️🧐😅

• Hjerte 1
Skrevet
DundreMilfin skrev (Akkurat nå):

Vil ikke hjem, sånn var det i barnehagen og.

Er det dem eller oss? 🤷‍♀️🧐😅

Gjetter det er dem ☺️

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, DundreMilfin said:

Samme her med AKS. Spesielt programmet for nå i sommer er helt vilt bra. Nå skal det sies at AKS i Oslo er noe annerledes enn SFO i resten av landet. Det er mer organiserte kurs, trening og samarbeid med kultur og idrett i AKS og sånn sett blir det mindre oppbevaring enn det kanskje kan bli ved SFO. I tillegg har Oslo kommune kompetansekrav ved ansettelser i AKS (BUA, miljøarbeider, ped studenter osv.), det har sikkert en del andre kommuner med SFO også men det er variasjon. 

Skrevet

SFO er en veldig dyr «parkeringsplass» til barnet🙈 Men helt nødvendig for å få hverdagen til å gå opp.

Min erfaring er at det er sinnsykt forskjell på de ansatte. Men mitt barn elsket å være på SFO og leke etter skolen. Og jeg har tenkt at så lenge han er fornøyd så er jeg fornøyd. De er 15 barn per voksen, så man kan ikke forvente det heftigste opplegget eller at de har tid til å komme med referat hver dag. Regner med de gjør så godt de kan. Det er en løsrivelsesprosess for foreldre å gå fra barnehage til skole. Man må venne seg til å gi mer slipp og å få mindre tilbakemelding hver dag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke SFO "bare" oppbevaring, da? Det trodde jeg. 

Anonymkode: 63baf...bd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tomas77 skrev (1 time siden):

Samme her med AKS. Spesielt programmet for nå i sommer er helt vilt bra. Nå skal det sies at AKS i Oslo er noe annerledes enn SFO i resten av landet. Det er mer organiserte kurs, trening og samarbeid med kultur og idrett i AKS og sånn sett blir det mindre oppbevaring enn det kanskje kan bli ved SFO. I tillegg har Oslo kommune kompetansekrav ved ansettelser i AKS (BUA, miljøarbeider, ped studenter osv.), det har sikkert en del andre kommuner med SFO også men det er variasjon. 

Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo, og Sfo-tilbudet her kan ikke sammenlignes med Aks i Oslo, dessverre. Her er det omtrent bare oppbevaring, kun en aktivitet en sjelden gang.

Heldigvis går det an å få noen fritidsaktiviteter i Sfo-tiden (kulturskole for eksempel), men det er ikke en del av Sfo og må betales utenom. Ikke er det plass til alle heller.

Anonymkode: 1d975...2fe

AnonymBruker
Skrevet

Vi er veldig fornøyd med SFO på vår skole. De har gode aktivitetsplaner, et stort utvalg aktiviteter og fine ansatte. Men dette varierer veldig fra skole til skole / kommune til kommune. Kvaliteten på SFO er prisgitt ledelse og ansatte. 

Anonymkode: d26e7...9f3

AnonymBruker
Skrevet

SFO er jo en oppbevaringsplass der de av og til gjør noen aktiviteter. Min gikk i nesten et år uten at han lærte navnet på de ansatte og de ansatte hadde aldri noen beskjeder eller informasjon.

Anonymkode: a2e57...f20

• Liker 2
Skrevet
Tomas77 skrev (2 timer siden):

Ja, det er sikkert forskjeller på skolene og - men hos oss er det supert synes jeg.

I tillegg kan de melde seg på gratis sommerskole med massevis av ulike tilbud og temaer.

Jeg var ikke klar over at kommunen har kompetansekrav, det forklarer jo litt av kvaliteten :) 

Men jeg tror rett og slett Oslo kommune bruker mer penger på AKS målrettet enn endel andre kommuner 🤷‍♀️ 
Både med gratis kjernetid (nå inkludert tredje trinn) og med penger til transport til skog/sjø osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

SFO er helt topp. De fleste ganger hvor jeg har opplevd foreldre som er misfornøyd med SFO, Skole eller Barnehage så er det forelderen som er problemet.

Anonymkode: d15df...f48

Du bor vel i nord-Korea du da, kanskje? Siden du er så servil, mener jeg.

Anonymkode: e3183...d46

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hatt barn i skolen i 5 år. Kan forstatt ikke navnet deres. Barna trives og det er det viktigste 🙂 Nå er de ute av sfo begge to så ferdig med det.

Så klart er det en oppbevarings plass prisgitt flotte ansatte som setter i gang aktiviteter. Hvis de har budsjett. Andre steder har de så vidt råd til nye leker. 

Anonymkode: 3902d...8be

AnonymBruker
Skrevet

Aks i Oslo. Veldig dårlig. De straffet barna for å bråke, hadde «stillespising», veldig lite aktivitet. Straff var utetid, rydding og uthenging. Så på you tube. Spiste kjeks. Hjernedøde 19-åringer som hadde sine favoritter. Mye vikarer. Vi var veldig glade da vi kunne slutte.

Anonymkode: c2d68...63d

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...