Gå til innhold

Svigermor sjalu på oss og vår familieforøkelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt litt utfordringer med svigermor helt siden jeg ble sammen med sønnen hennes. Hun er singel og har bare sønnen og ingen andre barn. Sønnen hennes er derfor hele livet hennes, selv om vi har hintet om at det kanskje hadde vært lurt å møte en hyggelig mann hun kunne ha brukt tiden sin på. 

Hun har gjort de mest sårende ting imot meg, men jeg har valgt å heve hode og ignorere henne. Jeg og samboer lever et godt liv, med meget god økonomi da vi har et firma sammen, og vi har nettopp kjøpt oss et hus som vi har pusset opp i 1 år. Vi drar på fine ferier og svigermor ser ut til å irritere seg over alt dette. Min mor heiet på oss og elsket at vi «fikk det til», mens svigermor sier ingenting om noe. Ikke engang når samboer fortalte henne at vi skulle få barn nummer 3 så gratulerte hun meg ikke en gang, og hun latet som ingenting. Hun kommer bare på besøk når jeg er på senvakt, og hun er vanskelig å kommunisere med. 

Jeg forventer ingenting av henne, men jeg begynner å bli litt usikker på henne. Er dette vesenet et sunt menneske å dele tiden sin med. Hun viser sjeldent glede, og snakker aldri om følelser. Har prøvd å forstå meg på henne mange ganger men alt jeg møter er en stengt dør. Hun opptrer iskaldt og virker nesten sjalu på meg. 

Selv fikk hun barn som 19 åring uten utdanning, jobb og sted å bo. Faren til samboer var ikke snill mot henne eller samboer og far er ute av bilde forlengst. Nå som hun har en sønn som har fått til alt hun egentlig ønsket selv virker hun rett og slett bitter. 

Er dette vanlig av mødre? Bør ikke svigermødre være glade på sønnens vegne? 

Anonymkode: a0c7c...e84

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er disse sårende ting hun har gjort mot deg?

Anonymkode: 8e817...7a3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker ikke å gå i detalj men hun prøvde å sabotere forholdet vårt, satte folk opp mot meg og prøvde å framstille meg som bortskjemt og fæl da jeg aldri har fått så mye som en gratis ting i livet av mine foreldre eller noen. jeg er hardtarbeidende og kjøpte min egen bolig etter å ha jobbet meg ihjel mens jeg studerte. Hun var slik også mot exen til samboer ifølge andre. 

Hun virker bitter og sjalu på at jeg er selvstendig, klarer ting selv og har fått et godt liv med samboer. Ifølge henne er det synd på henne fordi hun ikke bli inkludert. Vi har spurt henne om hun vil bli med oss på ferie 5 ganger men hun sier hun ikke kan og later som det er synd på henne igjen.. 

Hun er flink med barna men hun virker iskald utenfor dette  

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ikke helt god ut. Hva sier samboeren din om dette? Hvorfor står han ikke opp for deg? Hadde dette vært min svigermor hadde samboeren min blitt forbannet, og det hadde hun skjønt. Så dermed lurer jeg på hvorfor han ikke har satt hun litt på plass? Tydelig at hun er utspekulert også. Mannen skal være på din side her, og ingen andres.

Anonymkode: d4364...fbb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hun er umoden i følelseslivet. At hun er sjalu fordi mannen din bruker mye tid på deg og barna og med enda et barn vil dere bli enda mer opptatt. Det er helt urimelig. Du må bare ikke ta deg nær av det eller bli såret av det, bare sett grenser og overse om hun prøver å manipulere.

Anonymkode: 56038...93b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om hun har hatt et tøft liv. Det kan være grunner til at hun ikke er så flink til å prate og vise følelser..

Hun føler seg kanskje alene. 

Og hun merker sikkert også at du ikke er så begeistret for henne. Kan du ikke prøve å finne på noe på tomannshånd med henne. Se om du kanskje klarer å bryte isen? 

Anonymkode: aec1e...389

• Liker 14
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som om hun har hatt et tøft liv. Det kan være grunner til at hun ikke er så flink til å prate og vise følelser..

Hun føler seg kanskje alene. 

Og hun merker sikkert også at du ikke er så begeistret for henne. Kan du ikke prøve å finne på noe på tomannshånd med henne. Se om du kanskje klarer å bryte isen? 

Anonymkode: aec1e...389

Ja, hun har levd et tøft liv. Og hun skal alltid klare alt alene og nå står hun virkelig alene. 

Får litt vondt av henne da hun har blitt bare mer å mer merkelig, og sær.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun høres ikke helt god ut. Hva sier samboeren din om dette? Hvorfor står han ikke opp for deg? Hadde dette vært min svigermor hadde samboeren min blitt forbannet, og det hadde hun skjønt. Så dermed lurer jeg på hvorfor han ikke har satt hun litt på plass? Tydelig at hun er utspekulert også. Mannen skal være på din side her, og ingen andres.

Anonymkode: d4364...fbb

Samboer sier minst mulig om moren si . Han er en mann av veldig få ord. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er svigermødre med et barn verre en de med flere barn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke er glad i barn, og gruer seg? 

Anonymkode: a51b4...5f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri snakket med din svigermor ts, men det bilde du tegner av henne, virker som en kvinne som ønsker å bli elsket, men som ikke klarer å ta imot kjærlighet der det er kjærlighet. Og den jobben må hun gjøre selv. Jeg tror du aldri vil klare det selv og at du må akseptere henne som hun er uten å forvente noe tilbake. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
liljene skrev (1 time siden):

Jeg har aldri snakket med din svigermor ts, men det bilde du tegner av henne, virker som en kvinne som ønsker å bli elsket, men som ikke klarer å ta imot kjærlighet der det er kjærlighet. Og den jobben må hun gjøre selv. Jeg tror du aldri vil klare det selv og at du må akseptere henne som hun er uten å forvente noe tilbake. 

Hvorfor vil hun ikke ta imot kjærlighet? Hva kan årsaken være? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor vil hun ikke ta imot kjærlighet? Hva kan årsaken være? 

Hvis hun aldri har opplevd det, vil hun kun kjenne igjen avvisning og det vil være kjent og kjært. Merkelig, men sant. Det er grunnen til at man velger de samme menn/kvinner gang på gang. Man må endre seg selv og eget kjærlighetsmønster før man vil klare å ta imot kjærlighet der det er kjærlighet. Og den jobben må hun aktivt jobbe med selv. 

Jeg har brukt mye tid siden februar på å endre mitt kjærlighetsmønster. Hører på den norske podcasten med samme navn, og som også er fin å bruke for par. 

Endret av liljene
  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun føler sikkert at du stjeler hennes plass. Hele deres liv har det vært mamma og lillegutt. Han har vært mannen i hennes liv og hennes store kjærlighet. Hun har åndet og levd for han og ingen andre!

Nå er han stor, men hun har ikke skapt et liv utenom han og ønsker ikke å gi slipp på deres symbiose selv om den er brutt. 

Du (og eksene)blir "grunnen" til hvorfor det ikke lenger er Hun som er kvinnen i hans liv. Derfor er hun sjalu på deg, og skulle nok helst ønske at det var hun som bodde med han og ikke du.

Anonymkode: 532f1...731

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Her er svigermor sur fordi samboer ikke lengre har tid til å handle for henne, klippe gresset, vaske gulvet, og mange andre ting han 'måtte' hjelpe henne med da han bodde i nærheten av henne. Han har flyttet inn til meg, og vi bor halvannen time unna. Fremdeles kan hun ringe å spørre om samboer kan klippe gresset og sånn, og han har til slutt bare måtte si nei. Vi har et barn og fulle jobber begge to også, så han har ikke tid til å kjøre tre timer i uka for å hjelpe henne i flere timer med ting hun strengt talt får til selv. 

Samboer har sagt at dersom det er så ille at hun ikke får det til, så må hun søke kommunen om hjelp. Men det vil hun da altså ikke. Gresset er klipt og svigemor har fått mat siden sist vi var der, så det er jo åpenbart at hun får til bare hun gidder. (Men da må vi gjerne sitte å høre på klaging en times tid om hvor forferdelig tungt det var å gjøre de tingene selv). 

Anonymkode: 02395...9a4

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hun føler sikkert at du stjeler hennes plass. Hele deres liv har det vært mamma og lillegutt. Han har vært mannen i hennes liv og hennes store kjærlighet. Hun har åndet og levd for han og ingen andre!

Nå er han stor, men hun har ikke skapt et liv utenom han og ønsker ikke å gi slipp på deres symbiose selv om den er brutt. 

Du (og eksene)blir "grunnen" til hvorfor det ikke lenger er Hun som er kvinnen i hans liv. Derfor er hun sjalu på deg, og skulle nok helst ønske at det var hun som bodde med han og ikke du.

Anonymkode: 532f1...731

Er virkelig noen så syke i hode å tenker slikt? 

• Liker 1
Skrevet

For meg høyrest det ut som om ho føler at ho har mista sonen sin. 

Kva med å invitere henne på middag eller hyttetur? Få henne til å føla seg som ein del av ein familie?

Det med at ho spør sonen om å klippa graset og gjere ærend osv, handlar jo ikkje om desse tinga egentleg, men at ho saknar han og ynskjer å sjå han. 

❤️ 

AnonymBruker
Skrevet
Smascha skrev (46 minutter siden):

For meg høyrest det ut som om ho føler at ho har mista sonen sin. 

Kva med å invitere henne på middag eller hyttetur? Få henne til å føla seg som ein del av ein familie?

Det med at ho spør sonen om å klippa graset og gjere ærend osv, handlar jo ikkje om desse tinga egentleg, men at ho saknar han og ynskjer å sjå han. 

❤️

Hun er blitt invitert med på ferier med oss 5 ganger nå men sier at hun ikke kan vær gang. Så har vi bedt henne om å hjelpe oss med barna og lage middag samt bidra, men det har hun ikke tid til fordi hun skal på trening etter jobb. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars svigermor 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det tror jeg. Her er svigermor sur fordi samboer ikke lengre har tid til å handle for henne, klippe gresset, vaske gulvet, og mange andre ting han 'måtte' hjelpe henne med da han bodde i nærheten av henne. Han har flyttet inn til meg, og vi bor halvannen time unna. Fremdeles kan hun ringe å spørre om samboer kan klippe gresset og sånn, og han har til slutt bare måtte si nei. Vi har et barn og fulle jobber begge to også, så han har ikke tid til å kjøre tre timer i uka for å hjelpe henne i flere timer med ting hun strengt talt får til selv. 

Samboer har sagt at dersom det er så ille at hun ikke får det til, så må hun søke kommunen om hjelp. Men det vil hun da altså ikke. Gresset er klipt og svigemor har fått mat siden sist vi var der, så det er jo åpenbart at hun får til bare hun gidder. (Men da må vi gjerne sitte å høre på klaging en times tid om hvor forferdelig tungt det var å gjøre de tingene selv). 

Anonymkode: 02395...9a4

Syns dere bør flytte nærmere henne. Og hjelpe til. 

Anonymkode: 873e5...2a8

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...