Gå til innhold

Vanskelig samarbeid med eks

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kort fortalt; eksen var utro, og fikk barn med en annen dame. Vi har et barn sammen. Det har vært utrolig trøblete å forholde seg til han, fordi han stadig vekk oppsøker meg. Vi har hatt flere runder på fvk, hvor jeg tydelig har sagt at jeg trenger avstand for at samarbeidet skal bli bedre. Han forholder seg ikke til dette, han leker med vårt barn på sine dager rundt mitt hus. Og nå fikk jeg nylig vite at barnet dems skal begynne på naboavdelingen til vårt barn. Jeg føler meg invadert, og vårt felles barn vil nok ha utfordringer med å se sin far hente et annet barn, men ikke seg selv (de kommer til å dele garderobe). Men virker ikke som han tenker på verken meg eller vårt felles barn.

jeg føler at eksen gjør ting bare for å være j^#*lig, eller er ekstremt empatiløs? Likevel syns jeg det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre for å få et best mulig samarbeid på tross av alt? Hjelper ikke å bli enig om noe på fvk, for han forholder seg ikke til det vi blir enige om uansett 😩 

Anonymkode: dce16...f84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kam du ikke se det slik at ved å gå i samme barnehage så kan søsknene utvikle et godt vennskap fra starten av? 

Anonymkode: f96b1...083

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kam du ikke se det slik at ved å gå i samme barnehage så kan søsknene utvikle et godt vennskap fra starten av? 

Ts her. Er jo omstendighetene rundt her som er vanskelig, når han egentlig har fått press fra fvk om å holde avstand. Vårt barn har utfordringer med sitt nye søsken, og hele opplegget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her. Er jo omstendighetene rundt her som er vanskelig, når han egentlig har fått press fra fvk om å holde avstand. Vårt barn har utfordringer med sitt nye søsken, og hele opplegget.

Bytt barnehage du da?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bytt barnehage du da?

Men hvorfor skal vårt barn måtte gjennomgå enda flere endringer som et barnehagebytte medfører fordi at far aldri tar hensyn?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hvorfor skal vårt barn måtte gjennomgå enda flere endringer som et barnehagebytte medfører fordi at far aldri tar hensyn?

Fordi det er eneste måten dere får fred på. 

jeg er enig i at det er urettferdig både over for deg og barnet, men samtidig er det dessverre sånn, at du kan ikke endre en annens adferd. Når du så tydelig ser at far ikke tar hensyn til barnet, ikke tar hensyn til deg, så må du ta noen grep for å beskytte dere. HAN kommer ikke til å endre seg bare fordi noen sier "nå må du være snill...." eller tilsvarende. 

Hvordan vil DU ha det i fortsettelsen? Hva mener du er best for barnet? Det må være ditt grunnlag for å ta beslutninger på, ikke håpet om at HAN skal endre seg. 

Samarbeidet dere imellom blir som du sier vanskeliggjort av hans handlinger. Men de får du ikke gjort noe med, så da må du ta grep, slik at hans handlinger ikke lenger betyr noe. Det er ikke sånn at samarbeid = du skal legge deg flat og la far gjøre som han vil. Forhold deg strikt til samværsavtalen dere har, ikke driv med bytting/endringer i eninga, ikke være "fleksibel", forhold deg nøytral i møter med far, ikke snakk stygt om han til barnet eller noe sånt, ta alt med bidrag gjennom NAV. Kort sagt - fjern så mange arenaer for konflikt/samkvem som mulig, da får du det bedre og det gir deg også mer overskudd til å ivareta barnet. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig med Regine. Det er kjipt, men du kan kun endre din situasjon og ikke andre.

Det virker også som at du lever i fortiden, og så lenge du gjør det så vil du ikke få det bedre. Jeg regner med at du vil leve et godt liv for barnet og deg.

Du bør heller ikke ta sorgene på forskudd ang at far henter annet barn. Barn er tilpasningsdyktige, og barnet vil godta at far henter sitt andre barn i barnehagen - såfremt det ikke hører mye negativt om det hjemme.

Anonymkode: f7714...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Dette minner meg om min ex. Men han er definisjonen av narssissist. Får denne vibben her utfra det du skriver... Virker jo vedig kald?  Han burde jo ville skygge banen.. Men forstår enda mindre at nye dama ønsker å treffe på deg hver dag?? skjønner ikke de som skriver at du burde bytte barnehage, syns ikke ditt barn bør ta konsekvenene.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette minner meg om min ex. Men han er definisjonen av narssissist. Får denne vibben her utfra det du skriver... Virker jo vedig kald?  Han burde jo ville skygge banen.. Men forstår enda mindre at nye dama ønsker å treffe på deg hver dag?? skjønner ikke de som skriver at du burde bytte barnehage, syns ikke ditt barn bør ta konsekvenene.. 

Det med å bytte barnehage er fordi ts mener at det er problematisk at barna går i samme barnehage, og ts kan ikke hverken endre X eller be han bytte barnehage.

Det er kanskje en grunn til samme barnehage? Kanskje far bor i nærheten for å få være nærmere eldste, og kanskje far synes det er praktisk å ha de i samme barnehage og etterhvert skole. Dumt ja, men ikke noe ts kan gjøre noe med - annet enn selv bytte barnehage for sitt barn. 

Anonymkode: f7714...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du kan ikke tvinge han til å ta hensyn, du må ta valget ut fra ditt. Jeg har vært igjennom det samme, ingen ikke en gang dommer får igjennom at far skal endre seg. Så da må jeg svelge kameler og gjøre endringer selv. At far ikke informerer meg om legetimer, selv om det er skrevet ned i en avtale så mener dommer at jeg får ringe legekontor og følge med på helsenorge selv.

Problemet er at ikke alt legges ut på helsenorge og jeg kan ikke ringe legekontor og helsestasjon hver eneste uke. Og om far ikke gir beskjed om hva som skjedde ved forrige time så er det tydeligvis helt ok, for jeg kan jo selv ringe å få beskjed derfra. Evt må vi be om at alle slike leger og tannleger sender skriv til meg etterpå. 

Så jeg vet hva jeg snakker om med å ta alt på egne skuldre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten må barnet se far hente et annet barn hele tiden eller så må barnet ha en annen barnehage. Hva annet kan faktisk være mulig å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du trenger avstand for å komme over eksen din? I så fall er dette et problem du har, og som ikke skal frata barnet muligheten til å være med sin far.

Siden hans andre barn skal gå i samme barnehage som deres felles barn, så bor han i nærheten? Da er det kanskje naturlig at han leker med barnet i nærområdet? Og du skriver "hans dager". Har han barnet kun på dagtid, noen timer? Da er det enda mer naturlig at du ser han sammen med barnet i nærområdet.

Eller er det andre grunner enn å se sitt eget barn at han oppsøker deg? I så fall virker det rart om det nye forholdet fungerer.

Virker på meg som det du kaller "empatiløst" egentlig er at han er over forholdet med deg, mens du fortsatt sliter. Og så blander du inn dine følelser for han i forholdet mellom deres felles barn og han.

Om det er slik, må du jobbe med dine følelser som et eget problem, og ikke blande inn barnets rett til å være med pappaen sin i det.

Kanskje du trenger å få snakket med noen om dine følelser og få ryddet litt opp i dette, uten at han er til stede? Noen som kan se tingene utenfra, og ikke skal samarbeide med begge parter, pluss tenke på barna.

Anonymkode: 63929...6a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er det slik at du trenger avstand for å komme over eksen din? I så fall er dette et problem du har, og som ikke skal frata barnet muligheten til å være med sin far.

Siden hans andre barn skal gå i samme barnehage som deres felles barn, så bor han i nærheten? Da er det kanskje naturlig at han leker med barnet i nærområdet? Og du skriver "hans dager". Har han barnet kun på dagtid, noen timer? Da er det enda mer naturlig at du ser han sammen med barnet i nærområdet.

Eller er det andre grunner enn å se sitt eget barn at han oppsøker deg? I så fall virker det rart om det nye forholdet fungerer.

Virker på meg som det du kaller "empatiløst" egentlig er at han er over forholdet med deg, mens du fortsatt sliter. Og så blander du inn dine følelser for han i forholdet mellom deres felles barn og han.

Om det er slik, må du jobbe med dine følelser som et eget problem, og ikke blande inn barnets rett til å være med pappaen sin i det.

Kanskje du trenger å få snakket med noen om dine følelser og få ryddet litt opp i dette, uten at han er til stede? Noen som kan se tingene utenfra, og ikke skal samarbeide med begge parter, pluss tenke på barna.

Anonymkode: 63929...6a7

U.t her. Virker som du misforstår. Han har fått pålegg om å holde avstand til meg, men bryter dette konstant. Dette er blitt avtalt gjennom fvk for å sikre at samarbeidet kan gå seg til etterhvert. Vårt barn har spesielle behov, og strever med alt som har skjedd derfor trenger også barnet ro. 

AnonymBruker
Skrevet

Ungene er halvsøsken ❤ Da må de voksne legge egoet og stridsøksa vekk. Klare avtaler er en nødvendighet. Det er de som må på plass. Bruk systemet han også må forholde seg til som redskap. Skole,helsevesen,eventuelt Nav. Bruk aldri barna mot hverandre . 

Anonymkode: 9f6aa...94e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

U.t her. Virker som du misforstår. Han har fått pålegg om å holde avstand til meg, men bryter dette konstant. Dette er blitt avtalt gjennom fvk for å sikre at samarbeidet kan gå seg til etterhvert. Vårt barn har spesielle behov, og strever med alt som har skjedd derfor trenger også barnet ro. 

Du veit at fvk ikke har noen makt eller annet ansvar? 

Anonymkode: 0c7b2...604

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke tvinge han til å ta hensyn, du må ta valget ut fra ditt. Jeg har vært igjennom det samme, ingen ikke en gang dommer får igjennom at far skal endre seg. Så da må jeg svelge kameler og gjøre endringer selv. At far ikke informerer meg om legetimer, selv om det er skrevet ned i en avtale så mener dommer at jeg får ringe legekontor og følge med på helsenorge selv.

Problemet er at ikke alt legges ut på helsenorge og jeg kan ikke ringe legekontor og helsestasjon hver eneste uke. Og om far ikke gir beskjed om hva som skjedde ved forrige time så er det tydeligvis helt ok, for jeg kan jo selv ringe å få beskjed derfra. Evt må vi be om at alle slike leger og tannleger sender skriv til meg etterpå. 

Så jeg vet hva jeg snakker om med å ta alt på egne skuldre. 

Du kan ordne det slik at det går kopier av alle varsler på sms til din mobil fra lege, helsestasjon og tannlege.

Anonymkode: 31393...396

Skrevet

Får jo helt vondt av å tenke på lille barnet ditt som må se pappaen sin hente et annet barn 🥺

Nei uff! Her har far ikke tenkt på deres fellesbarn.

Hvorfor må det andre lille barnet vær i samme barnehage som felles? Går det an å overtale han til å bytte avdeling? 

AnonymBruker
Skrevet

Barn er forståelsesfulle og tilpasningsdyktige. 

Så at faren henter halvsøsknet trenger ikke bli et problem hvis ikke foreldrene lager et problem ut av det. 

Barnet kan jo likesågodt syns det er greit å ikke være med halvsøsknet og far hjem. 

Når en voksen sier mammahjertet gråter osv. er rødt flagg og umodent for meg når det gjelder evnen til å bistå barnet med å håndtere livet, realiteter og følelser.

Anonymkode: 9c465...412

• Liker 1
Skrevet

Du må jo bare forholde deg til at han er som han er. Selvfølgelig skulle man ønske det var annerledes og fyren høres jo totalt idiot ut - livet blir likevel mye enklere når man forholder seg til realitetene og at sånn er det bare. 

Jeg ville fokusert mest mulig på å leve eget liv, ivareta barnet når det er dine dager, og oversett mest mulig av eksens provokasjoner. Forholdt meg strengt til avtalen, hatt minst mulig kontakt og ikke åpnet for noe slags forhandlingsrom om noe som helst som kan utnyttes. 

Så må man jo hjelpe barna med å forstå og forholde seg til situasjonen. Når barnet ditt enda går i barnehagen virker det litt rart at barnet skal ha "utfordringer med sitt nye søsken og hele opplegget". Barn er generelt sett tilpasningsdyktige, og mer jo yngre de er. Så jeg ville rådet deg til å tenke gjennom om det er mulig at barnet fanger opp noen av dine vanskelige følelser rundt dette, og om det er noen fare for at dette smitter over på barnet? 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...