Gå til innhold

«Konkurranse med naboen»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i en enebolig i kjede. Helt siden vi flyttet inn (nybygg) så har det blitt en «konkurranse» med naboen som bor ved siden av om hvem som har det finest. Det er veldig slitsomt 😂 om det gjelder hage, platting, generelt uteområde. Når vi prater sammen og hun spørr meg om hva jeg tenker vi skal gjøre så svarer hun alltid « jeg vil heller gjøre det for det blir mye finere» kjenner jeg holder på å spy av det der 🤣 samme når det gjelder barna våres. «Konkurranse» hvem som har begynt å prate først. Ene jenta mi fikk begynne på storebarna året før sønnen hennes (like gamle) og det var noe hun hengte seg veldig opp i og prata med de fleste om det. De var på besøk en dag og da sa jeg at jeg syns fet blir spennende å se hvordan det går når de barna hun leker med i bhg begynner på skolen året før henne. Svaret jeg fikk var « da var det kanskje ikke så lurt å ta henne på storebarna året før da» jeg ble helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle svare 🤣🙈 
Flere som føler de «konkurrerer» med naboen? 

Anonymkode: 6e645...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Herregud så slitsomt. Forhold deg til dem som naboer, ikke venner. For det der er jo bare uutholdelig i lengden. 

Men, til spørsmålet ditt. Sånne naboer har ikke vi, møtte dog noen på barselsgruppen av samme sort. Ikke noe å samle på! 

Håper du har noen andre trivelige naboer med normale sosiale antenner ;)

Endret av sirenas
Skrivefeil
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
sirenas skrev (1 minutt siden):

Herregud så slitsomt. Forhold deg til dem som naboer, ikke venner. For det der er jo bare uutholdelig i lengden. 

Men, til spørsmålet ditt. Sånne naboer har ikke vi, møtte dog noen på barselsgruppen av samme sort. Ikke noe samle på! 

Håper du har noen andre trivelige naborr med normale sosiale antenner ;)

Ja, det er veldig slitsomt. Vi hadde avtalt å ordne stakittgjerde på baksiden i Hagen, men når vi skulle sette det opp rotta de seg sammen med en annen nabo om at de ville ha stolpen på fremsiden og ikke baksiden slik det skal være, da holdt det på å tørne for meg 🤣🤣 jeg bare; javel da får dere ha stolpen på fremsiden det som går mellom oss,  også får vi sette det slik det skal ellers… dette blir for dumt! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er veldig slitsomt. Vi hadde avtalt å ordne stakittgjerde på baksiden i Hagen, men når vi skulle sette det opp rotta de seg sammen med en annen nabo om at de ville ha stolpen på fremsiden og ikke baksiden slik det skal være, da holdt det på å tørne for meg 🤣🤣 jeg bare; javel da får dere ha stolpen på fremsiden det som går mellom oss,  også får vi sette det slik det skal ellers… dette blir for dumt! 

Sånt plukk må du jo bare prøve å ignorere. Det faller jo på sin egen urimlighet, og betyr lite i det store og hele sånn egentlig. Dere blir nok nødt til å svelge noe  kameler i årene som kommer, men er nabolaget ellers bra så er det vel verdt det!?

Hvor lenge har dere bodd der? 

AnonymBruker
Skrevet

Nabolaget er veldig fint ellers 😊 bare naboen som har irritert meg litt siden hun skal være «best» 

bodd her i 3 år. De ordna også innkjørselen og da ble tomtepinnen vår borte. Prøvde å si ifra på en ålreit måte, men fikk til svar at det var det ikke de som hadde gjort! Jeg bare: jeg sier ikke at det er dere som har gjort det, da må dere kanskje høre med firmaet som gjorde dette?  Det gadd hu ikke da 🤣

AnonymBruker
Skrevet

It takes two to tango... Her bidrar du nok selv til å holde "konflikten" gående. 

Anonymkode: d1e45...520

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at denne problemstillingen ikke sitter i hodet ditt? Det er jo ikke sikkert hun ser på det som en konkurranse i det hele tatt.

Anonymkode: 6813b...33e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg bor i en enebolig i kjede. Helt siden vi flyttet inn (nybygg) så har det blitt en «konkurranse» med naboen som bor ved siden av om hvem som har det finest. Det er veldig slitsomt 😂 om det gjelder hage, platting, generelt uteområde. Når vi prater sammen og hun spørr meg om hva jeg tenker vi skal gjøre så svarer hun alltid « jeg vil heller gjøre det for det blir mye finere» kjenner jeg holder på å spy av det der 🤣 samme når det gjelder barna våres. «Konkurranse» hvem som har begynt å prate først. Ene jenta mi fikk begynne på storebarna året før sønnen hennes (like gamle) og det var noe hun hengte seg veldig opp i og prata med de fleste om det. De var på besøk en dag og da sa jeg at jeg syns fet blir spennende å se hvordan det går når de barna hun leker med i bhg begynner på skolen året før henne. Svaret jeg fikk var « da var det kanskje ikke så lurt å ta henne på storebarna året før da» jeg ble helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle svare 🤣🙈 
Flere som føler de «konkurrerer» med naboen? 

Sånne mennesker ville jeg bare svart like frekt tilbake. (Ja, jeg er klar over at det er barnslig. Men hun der kommer til å snakke sånn til barnet ditt og!)

«Jeg synes det blir mer eksklusivt/koselig/kledelig med min løsning. Det er bra vi ikke har samme smak, det ville blitt litt kjedelig i nabolaget»

»X/barnet har lært utrolig mye av de eldre barna. Jeg er glad hun/han fikk et ekstra år på stor avdeling i stedet for på barneavdelingen der det er mer dulling og utydelig språk».

Anonymkode: edb34...cc5

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er du sikker på at denne problemstillingen ikke sitter i hodet ditt? Det er jo ikke sikkert hun ser på det som en konkurranse i det hele tatt.

Anonymkode: 6813b...33e

Kommentarene er uansett smålige og vedkommende bør settes på plass, før barnet hennes (vokser opp og) oppfører seg sånn mot andre barn. Sånne voksne og barn er direkte usjarmerende.

Anonymkode: edb34...cc5

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nabolaget er veldig fint ellers 😊 bare naboen som har irritert meg litt siden hun skal være «best» 

bodd her i 3 år. De ordna også innkjørselen og da ble tomtepinnen vår borte. Prøvde å si ifra på en ålreit måte, men fikk til svar at det var det ikke de som hadde gjort! Jeg bare: jeg sier ikke at det er dere som har gjort det, da må dere kanskje høre med firmaet som gjorde dette?  Det gadd hu ikke da 🤣

Det er ulovlig å flytte grensemerker, selv om det ikke akkurat en en prydgjenstand i hagen. 

Anonymkode: a9028...1e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner det er veldig irriterende når du må forholde deg til dette hver dag. Høres ut som ei dame som har dårlig selvtillit og som ser på deg som en trussel. Hun vil prøve å være bedre enn deg. 
mitt tips er: la hun føle hun er bedre og prøv å distanser deg litt fra henne. Ikke fortell om hvilke planer dere har, bare gjør det dere har tenkt. 
Vi har også en nabo som skal være best og hele tiden konkurrere. Hun pusser opp og styret hele tiden. 
da barna våre ble litt eldre pusset vi opp, og det taklet hun ikke. Da hadde vi en stil hun ønsket seg, kjøkken og bad som var mer «in» siden vi pusset opp 5-6 år etter de. Jeg har ikke snakket om oppussingen eller planene vi hadde, men en gang hun var på besøk gikk hun helt i kjelleren og sto bare der. Klarte ikke si noe, og klarte ikke kommentere kjøkkenet. Tidligere hadde hun kritisert det gamle kjøkkenet jevnlig, men etter vi satt inn nytt ble hun helt ute. 
Etter dette har hun ikke satt sin fot innafor døra her. 
Kjempetrist for henne at dette betyr så mye, og at hun ikke tåler det. 
Ikke lett å være best hele tiden, og plutselig oppdage at andre får set fint og bra også. 

Anonymkode: 171b1...e0a

• Nyttig 1
Skrevet

Handler dere på Xtra?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres usikker og usympatisk ut, og det er kjipt når dere bor så tett og har barn på samme alder. Jeg tror jeg ville forsøkt å framstå mer beundrende av henne. Ikke direkte tilbedende eller falsk, men komme med (ekte) skryt av hennes hage og barn. Ton ned prat om egen hage og barn. Kanskje om hun føler seg mer ovenpå at hun reduserer det slitsomme pratet sitt og ikke lenger har så sterkt fokus på deg og ditt.

Anonymkode: 7f506...eb0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: 9a06d...842

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 1.49):

La henne vinne og du får fred i sjela😂noe så idiotisk men ser det over alt konkurranse med naboen om å ha det finest. Bare tull

Anonymkode: 1219d...41e

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ei sånn. Heldigvis ikke nabo. Men kunne fint snakke stygt om barna mine for å fremheve sin egen feks. når mine hadde gjort noe bra. Barnet hennes sliter med rus i dag som ung voksen desverre. 

Vi hadde samme hobby, mennene våre hadde samme hobby og likte godt hverandre. Barn i samme klasse. Alt lå egentlig godt til rette for et bra samhold og god oppvekst for barna våre. Men hennes konkurranse instinkt på alt ødela idyllen. Hun bla satte ut rykter om meg når jeg ble syk, og at jeg jukset i hobbyen min osv (noe jeg selvfølgelig ikke gjorde) men fikk til noe hun ikke skjønte. Og fortalte ikke hvordan. Jeg sa hun hadde kunnskapen, bare måtte finne ut hvordan iht det hun allerede kunne. Sa det sånn fordi kun kopierte meg på alt, og skrøt til andre at hun hadde lært meg det etterpå. Hun tålte ikke at mannen hennes hadde det fint med min mann, så hun skulle ta over kompis skapet osv. Så det gikk til dundas. Tenker ofte på hvor fint vi egentlig kunne hatt det, om hun ikke var så optatt av å ha alt så mye bedre enn alle andre. Jakten på det førte jo bare til at både hun, mannen og barnet fikk det værre. Og mista mye på veien igjennom 20 år 

Anonymkode: ae9cb...dc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 1.49):

Dersom du mener grensemarkering så er det straffbart å fjerne/endre på disse med mindre alle berørte er enige. Så der informerer du de bestemt om at enten ordner de ny der den gamle stod eller så blir det anmeldt om kort tid. Og nekter de fortsatt så anmelder du.

Og med å ordne ny så betyr det åpenbart oppmåling fra kommunen så den blir satt på rett sted. Og da vil du og se det at de sannsynligvis har strukket innkjørselen sin litt lengre inn på tomta di, og fjernet merke for at det ikke skal være så åpenlyst.

De kommer sannsynligvis til å nekte og skylde på de som fikset oppkjørselen. Men da anmelder du så får politiet avgjøre hvem som har ansvaret.

https://www.lorenskog.kommune.no/tjenester/regulering-bygg-og-eiendom/oppmaling-seksjonering-og-deling/fjerne-grensemerke/

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er nabo og du må forholde deg til henne så ville jeg bare nikket , smilt, jattet med, men holdt henne på armlengdes avstand. Hadde ikke tatt initiativ til noe, og hadde ikke delt særlig mye om livet mitt. Hvis ungene etterhvert finner hverandre så holder det i massevis å ha en distansert men høflig Tone - må ikke være bestevenner med nabo/foreldre til lekekamerater til unga. 

vi bor i villastrøk og samme greie her.. hos enkelte… kvinnene jobber deltid for å ordne i hage og hus + , sikkert irriterer seg over de som jobber mye (oss😅) og som tar lettere på hage og materielle ting - det sagt så har vi det fint vi også🤓

Anonymkode: 3495b...f8f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at alle har en sånn nabo. 

Vi har en som kopierer alt vi har gjort. Så en periode hadde vi helt likt kjøkken og stue, bare at hennes er bedre. 

Vi pusset opp innvendig etter ett par år  og blitt helt ulikt hennes, men da vi endelig ble ferdig, latet jeg som om jeg var misfornøyd med resultatet. Det likte hun å høre, så da er hennes stil og interiør mye bedre enn min😅

Ellers er det å kopiere bil eller utstyr til huset. 

Anonymkode: 69f2c...b3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...