Heipådegådu Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Jeg tar en lederutdanning, barnehagelærer og har bestått første året. Men jeg er så dårlig skriftlig. Jeg er en energisk person med masse kreative tanker, med ett stort hjerte for barn og voksne. Mitt håp er å hjelpe barnegruppe og ansatte å føle seg verdsatt og hørt, ikke som alle andre sier. Men virkelig ta det til meg, noe jeg pleier å gjøre om det er kritikk eller ros. I praksis er jeg super med barn og voksne, men sliter litt med teori flettet inn i praksis. Jeg er ganske muntlig av meg, så jeg kan forklare teorien høyt men ikke på ark. Så til poenget. Jeg får bare karakter D i hvert eneste fag. Jeg har lese og skrivevansker + konsentrasjonsvansker. Du skal skrive akademisk, forme bokens meninger, flette inn dine egne, drøfte ulike sider, se sammenhenger mellom temaene. Men dette går bare ikke skriftlig. Det er som en lese/skrive sperre, jeg er ikke designet for universitetet og den er ikke designet for meg. Jeg kan ikke se mine skrivefeil selv om jeg leter etter de. Vil en arbeidsgiver ta hensyn til dette?? Hvordan kan jeg vise meg verdig at jeg vil så mye mer og kan så mye mer enn ett papir viser?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Med mindre du søker jobb i en MEGA stor bank, eller sentral sjef stilling for en mektig firma, så er det ingen som ser eller bryr seg om karakterene dine. Anonymkode: 4543f...251 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Bestått er bestått. I et evt jobbintervju ser de jo at du er oppegående og flink. når en jobber med barn sp må hodet og hjertet være på plass. Anonymkode: 770b9...2d1 2 1
Gjest Celina holmkold Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Med mindre du søker jobb i en MEGA stor bank, eller sentral sjef stilling for en mektig firma, så er det ingen som ser eller bryr seg om karakterene dine. Anonymkode: 4543f...251 Det kan være i slike jobber som ts nevner, men i mange yrker forventer de også at karakterene er gode. Vet at mange jusstudenter må ha over C i snitt for å være kvalifiserte til å få advokatbevilling. Men vet også mye av det går gjennom kontakter!
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Jeg er som deg. D på bacheloren. Men jeg har aldri blitt spurt om karakter. Jeg er sosionom, og der vektlegges personlig egnethet mer. Anonymkode: 631d0...f5e 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 Heipådegådu skrev (8 timer siden): Vil en arbeidsgiver ta hensyn til dette?? En arbeidsgiver bryr seg ikke om karakteren. Det som betyr noe er at du har den formelle kompetansen, Anonymkode: 52fab...f30 1
Alvario Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 Jeg ansetter mange med bachelor og har aldri sett på karakterene til noen av dem. De har en autorisasjon, og det er den som betyr noe. 1
Grandidosa83 Skrevet 21. juni 2022 #8 Skrevet 21. juni 2022 Heipådegådu skrev (8 timer siden): Jeg tar en lederutdanning, barnehagelærer og har bestått første året. Men jeg er så dårlig skriftlig. Jeg er en energisk person med masse kreative tanker, med ett stort hjerte for barn og voksne. Mitt håp er å hjelpe barnegruppe og ansatte å føle seg verdsatt og hørt, ikke som alle andre sier. Men virkelig ta det til meg, noe jeg pleier å gjøre om det er kritikk eller ros. I praksis er jeg super med barn og voksne, men sliter litt med teori flettet inn i praksis. Jeg er ganske muntlig av meg, så jeg kan forklare teorien høyt men ikke på ark. Så til poenget. Jeg får bare karakter D i hvert eneste fag. Jeg har lese og skrivevansker + konsentrasjonsvansker. Du skal skrive akademisk, forme bokens meninger, flette inn dine egne, drøfte ulike sider, se sammenhenger mellom temaene. Men dette går bare ikke skriftlig. Det er som en lese/skrive sperre, jeg er ikke designet for universitetet og den er ikke designet for meg. Jeg kan ikke se mine skrivefeil selv om jeg leter etter de. Vil en arbeidsgiver ta hensyn til dette?? Hvordan kan jeg vise meg verdig at jeg vil så mye mer og kan så mye mer enn ett papir viser? Karakterer kan være av betydning i begynnelsen av karrieren, men bestått/fullført med lave karakterer trumfer det å ha ingen formell utdannelse for de aller fleste. Etter 1-2 jobben er det et fåtall jobber og yrkersom bryr seg med dette. Med andre ord: ikke bekymre deg så mye for dette. Hvis du vil pynte på CV'en kan du jo heller tenke på hva du kan gjøre: Engasjere deg litt i frivilligheten og/eller i en studentorganisasjon kan jo være et alternativ. 1
Veggdyret Skrevet 21. juni 2022 #9 Skrevet 21. juni 2022 Du skal jobbe som leder i en barnehage, SFO eller lignende går jeg ut i fra? Din første jobb, når du ikke har noen arbeidserfaring, så vil de nok se på karakterene dine ja. Så det kan hende du ikke får en lederstilling rett etter utdannelsen med middelmådige karakterer. Men du kan få en "vanlig" barnehagestilling og etter 2-3 år med arbeidserfaring er det ingen som bryr seg om karakterene dine lenger, bare du fikk bestått. (Tilsvarende innenfor de fleste karrierer, det er få jobber der karakterene dine er viktige lenger når du først har noen års arbeidserfaring.) 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #10 Skrevet 21. juni 2022 Jobb ved siden av studier på relevant arbeidsplass, og fast arbeidsplass løser gjerne dette problemet. Da har du flere års yrkeserfaring/referanse som kan veie opp. Anonymkode: 6d8ac...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #11 Skrevet 21. juni 2022 Jeg har D-snitt fra bachelor og har en god jobb. Fikk høre at de kun trengte karakterkortet for å se at jeg hadde den formelle kompetansen, men at de vektla erfaring og personlighet. Fikk D grunnet mye jobb og dårlige prioriteringer Anonymkode: 62fac...034 1
TheHairyToothfairy Skrevet 21. juni 2022 #12 Skrevet 21. juni 2022 Det er klart jeg ser på karakterer når jeg ansetter, men jeg ser også etter en årsak til hvorfor karakterene kanskje ikke er i topp. Ergo, jeg ser etter det helhetlige bildet mellom person, faktisk kunnskap, interesse og ambisjon OG karakterer. Det er ikke sikkert D i gjennomsnitt er negativt, men det kan hende det er en negativ årsak til det og da er det ikke noen selvfølge at jeg bruker de ressursene det er for meg å ansette. Det er tross alt en investering fra min side. Så kommer det andre aktuelle. I disse dager sliter mange med å få tak i personell med godkjente kriterier. Det skal dermed mye til for at jeg ikke ansetter, rett og slett fordi jeg MÅ ha folk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Skrevet 21. juni 2022 Det er nok ingen problem å få jobb. Men som leder skal du levere en hel del skriftlig, og klarer du ikke skrive skikkelig så vil du sliten med å få jobben gjort, gjøre deg forstått og fungere i stillingen. Anonymkode: 4b70d...ba0 1
Heipådegådu Skrevet 21. juni 2022 Forfatter #14 Skrevet 21. juni 2022 Veggdyret skrev (2 timer siden): Du skal jobbe som leder i en barnehage, SFO eller lignende går jeg ut i fra? Din første jobb, når du ikke har noen arbeidserfaring, så vil de nok se på karakterene dine ja. Så det kan hende du ikke får en lederstilling rett etter utdannelsen med middelmådige karakterer. Men du kan få en "vanlig" barnehagestilling og etter 2-3 år med arbeidserfaring er det ingen som bryr seg om karakterene dine lenger, bare du fikk bestått. (Tilsvarende innenfor de fleste karrierer, det er få jobber der karakterene dine er viktige lenger når du først har noen års arbeidserfaring.) Jeg tok barn og ungdomsarbeider først da, så har sånnsett 2 års erfaring i læretiden, kan dette hjelpe?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Ikke helt svar på det du spør om, men jeg sier det likevel: Har du dokumenterte lese- og skrivevansker og konsentrasjonsvansker? Kontakt studieveileder og hør om det finnes noen form for tilrettelegging for deg på eksamen. Har du bedt om begrunnelse på karakterene? Om ikke, begynn å gjøre det så du får vite hva det er som gjør at du får D. Kanskje er det noe konkret du kan forsøke å gjøre annerledes. Hvordan er studieteknikken din? Har du en plan for hvordan du skal jobbe eller tar du det bare som det kommer? Det finnes en del bøker og sikkert også YouTube-videoer om det er bedre for deg, som handler om studieteknikk. Bruk sommeren på å forberede deg til neste semester. Anonymkode: c2338...d29 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå