Gå til innhold

Svigermor kommer med negative hint hele tiden om barnet mitt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt som nettopp har fylt ett år. Han er veldig energisk og liker egentlig best å være på farten.  Sitte stille på leketeppe har aldri vært hans greie. Jeg har vel møtt han på de behovene og lar han utforske og bevege seg mye. Han nekter å sitte i barnestol på restauranter.  Det har svigermor kommentert at er en uting. Og spør alltid om han er syk eller trøtt siden han ikke vil sitte stille. Men han er bare sånn. Hjemme kan han være rolig og leke med noen leker en stund, men han er veldig sosial og liker best å henge etter meg hvor enn jeg går. Slitsomt i blant, men søtt.  Han spiser greit i barnestol,  men vil ned umiddelbart når maten er spist. Svigermor sier han sutrer for mye og sier jeg burde tvunget han til å bruke smokk tidligere. ( han nektet, jeg prøvde en million ganger). Hun mener hadde han hatt smokk hadde han ikke sutret så mye. Men gutten min sutrer ikke, han bruker disse klassiske mmm lydene til å si at han vil noe. Og jeg synes selv ikke at han sutrer veldig mye. I perioder ja, men ikke konstant og han har mange rolige øyeblikk

Men får hint hele tiden. Men i helgen tok det kaka.  Jeg var ute noen ærend og svigermor satt med min stedatter i tenårene og fortalte henne at da hun var liten sutret hun ingenting. Hun var ikke som lillebroren sin, som bare sutra dagen lang. Og hun sa til henne: du var et bra barn du. ( altså i motsetning til min gutt). Stedatter kom og fortalte meg dette etterpå. Jeg ble sjokkert og ble sint.

Mitt inntrykk er at min svigermor ikke takler sønnen min. Jeg ser hun sliter med å holde følge. Han er høyt og lavt , lang og sterk allerede og tung å bære. Jeg ser hun mister kontrollen. Men hvorfor sier hun slike ting? Er det greit? Jeg opplever sønnen min som svært aktiv, men er ikke mange barn det? Hadde dere akseptert slike kommentarer? 

Anonymkode: bfbbd...f4c

• Liker 2
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til ditt siste spørsmål; nei jeg hadde ikke akseptert slike kommentarer. Du må få din mann til å prate med sin mor, for dette er ikke greit. Hverken ovenfor deg,  ditt stebarn eller din sønn!

Hva sier mannen din om sin mors kommentarer??

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
sirenas skrev (1 minutt siden):

Til ditt siste spørsmål; nei jeg hadde ikke akseptert slike kommentarer. Du må få din mann til å prate med sin mor, for dette er ikke greit. Hverken ovenfor deg,  ditt stebarn eller din sønn!

Hva sier mannen din om sin mors kommentarer??

At hun selvfølgelig ikke mente det sånn. Forsvarer  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Typisk-,-

Anonymkode: 1c42c...105

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men det kan du ikke godta. Ser han ikke hva dette gjør med deg? Eller hvor stygt det er mot hans særkullsdatter at hun må høre på sånn?

Fvk? Gjerne det burdes drøftes med en utenforstående ? Far/sønn må jo komme på banen her, eller så vil jo du bli koko tilslutt! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Typisk-,-

Anonymkode: 1c42c...105

Den kvelden hun sa det lå hun på sofaen hos oss med migreneanfall. Hun hadde vært med min samboer og vår sønn hele dagen. Og jeg kom hjem til en ekstremt grinete og sur sønn, som tydeligvis ikke hadde hatt en bra dag. Mistenker at det ble for mye for henne og hun prøvde flytte problemet over på meg og sønnen min. Jeg kan jo ikke noe for at hun er blitt ei gammel kjerring med for dårlig utholdenhet til å håndtere en energisk ettåring.  Min niese er også ett år og hun gjør ingenting ut av seg. Sitter bare stille overalt og titter. Forstår at sånne barn er mye enklere å håndtere for folk på 60+, men hvorfor skal hun liksom gi meg en dårlig følelse? Er det ikke akkurat like vanlig at en ettåring er i nærmest konstant bevegelse og vil utforske?  Kunne hun ikke heller gitt meg ros for at jeg klarer å være med han dag ut og dag inn til sent på kvelden fordi hennes sønn jobber så mye. 

• Liker 2
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Svigermor høres ufin og ufyselig ut, men du tar da vel ikke med ungen på restaurant om han ikke kan sitte stille der? Det er i så fall helt horribel og frekk adferd av deg, mot de andre gjestene. Akkurat den skjønner jeg godt at svigermor reagerer på. Hvis du derimot mente at du IKKE tar ham med på restaurant, fordi han ikke kan sitte stille ved bordet, og at svigermor mener det er for dårlig, så kan svigermonster ta seg en bolle.

Hadde ikke latt det kvinnemennesket passe barnet, som hun tilsynelatende misliker. Stakkars stedatter også, som må høre på sånn dritt om halvbroren sin.

Anonymkode: a5520...341

• Liker 28
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd er å bare drite i det. Hun vet ikke bedre. Barn er forskjellig. Jeg jobber på småbarns avd med 1 åringer, og det er de aller fleste som ikke har ro til å sitte rolig. De kaster mat, kaster koppen i gulvet og vil opp. Helt normalt. De spiser, og når de er ferdig skal de ned med en gang. 
jenter er ofte mye roligere når de skal sitte å spise ser vi. 
vær stolt av gutten din, og du er ei god mor ❤️ 
du kan ta den her til henne: du begynner å dra på åra, så det blir nok travelt for deg med så små barn.. 

gi henne et lite stikk tilbake. 

Anonymkode: 5455c...72f

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har en gutt som nettopp har fylt ett år. Han er veldig energisk og liker egentlig best å være på farten.  Sitte stille på leketeppe har aldri vært hans greie. Jeg har vel møtt han på de behovene og lar han utforske og bevege seg mye. Han nekter å sitte i barnestol på restauranter.  Det har svigermor kommentert at er en uting. Og spør alltid om han er syk eller trøtt siden han ikke vil sitte stille. Men han er bare sånn. Hjemme kan han være rolig og leke med noen leker en stund, men han er veldig sosial og liker best å henge etter meg hvor enn jeg går. Slitsomt i blant, men søtt.  Han spiser greit i barnestol,  men vil ned umiddelbart når maten er spist. Svigermor sier han sutrer for mye og sier jeg burde tvunget han til å bruke smokk tidligere. ( han nektet, jeg prøvde en million ganger). Hun mener hadde han hatt smokk hadde han ikke sutret så mye. Men gutten min sutrer ikke, han bruker disse klassiske mmm lydene til å si at han vil noe. Og jeg synes selv ikke at han sutrer veldig mye. I perioder ja, men ikke konstant og han har mange rolige øyeblikk

Men får hint hele tiden. Men i helgen tok det kaka.  Jeg var ute noen ærend og svigermor satt med min stedatter i tenårene og fortalte henne at da hun var liten sutret hun ingenting. Hun var ikke som lillebroren sin, som bare sutra dagen lang. Og hun sa til henne: du var et bra barn du. ( altså i motsetning til min gutt). Stedatter kom og fortalte meg dette etterpå. Jeg ble sjokkert og ble sint.

Mitt inntrykk er at min svigermor ikke takler sønnen min. Jeg ser hun sliter med å holde følge. Han er høyt og lavt , lang og sterk allerede og tung å bære. Jeg ser hun mister kontrollen. Men hvorfor sier hun slike ting? Er det greit? Jeg opplever sønnen min som svært aktiv, men er ikke mange barn det? Hadde dere akseptert slike kommentarer? 

synes du er svært hårsår for og være ærlig

Anonymkode: 2acfc...6f1

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde slitt med en svigerdatter som deg. Veldig hårsår.

Samtidig syns jeg hun har for høye forventninger til et barn som såvidt har fylt året. Han har jo nettopp lært å gå og de fleste barn i den alderen er i konstant bevegelse.

At han sitter i stolen og spiser mat må han lære, kasting av mat på gulvet har jeg aldri godtatt, leker han med maten er måltidet over. Ikke mye kasting, dette lærer han fort.

Restaurantbesøk med en etåring er seigpining for alle, barnet foreldre og andre gjester. Ikke gå dit rett og slett.

Anonymkode: 2bb9b...9e3

• Liker 13
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fortelle henne at smokk er et alternativ til pupp, og skal brukes ved sovesituasjoner. Den skal ikke brukes til å stoppe sutring. Mor og far skal stoppe sutring, ved å støtte barnets behov. Ved 1 år skal man ha begynt å avvenne smokk i situasjoner du skisserer. Gjør du det? Svarer du svigermor på kommentarene? Tok du opp hva hun sa til stedatteren din, om at det ikke er greit å sette barna opp mot hverandre på det viset?

Det er selvsagt ikke greit, men vi er voksne mennesker, vi må stå opp for oss selv og våre barn ved å sette grenser, også for andre voksne. 

Anonymkode: 27567...2bb

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at alle sier at han er prikk lik sin far...

Anonymkode: cf595...138

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Om et år eller to kommer sønnen din til å skjønne hva bestemor sier. At svigermor helst liker rolige småbarn er nå greit nok, men hun må lære seg å holde tankene sine for seg selv.

Jeg ville presset på for at hennes sønn tar en oppvask med henne angående slike uttalelser. At «hun mener det ikke slik» hjelper ingenting når gutten deres oppfatter at bestemor ikke Iker ham.

Ikke sikkert at han sier noe til dere heller, så dere kan trygge ham, men at han bare går med en vag følelse av å være feil. Slikt kan tære på selvfølelsen til et lite barn. 

Endret av Hactar
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes også at du er hårsår. Du kommer til å få problemer hvis du lar ham styre alt selv. Vil ikke sitte ved matbord etc. gode vaner jobbes inn fra tidlig. At de er aktive er ikke en unnskyldning for at de kan oppdras.

Synes også at holdningen din til 60+ er dårlig. De er ikke dinosaurer liksom.

Anonymkode: 4297c...834

• Liker 8
  • Nyttig 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Si til henne at du blir lei deg av  kommentarene. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes også at holdningen din til 60+ er dårlig. De er ikke dinosaurer liksom.

Anonymkode: 4297c...834

Ikke automatisk nei, men når hun kvakker som en dinosaur, så er hun en dinosaur.

Anonymkode: b02d2...e36

• Liker 5
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnet ditt, det er barnet deres. Og hvis svigermor har migrene når hun passer en 1-åring som har null grenser, så skjønner jeg faktisk godt at hun har nådd en grense. Man må faktisk oppdra barn, selv om de er små. Det er ingen grunn til at du skal ta med et barn på restaurant som du ikke har lært å sitte i ro i en stol under måltidet, det ødelegger for alle de andre gjestene og for dere med mødre som deg. 

Anonymkode: dc988...74c

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Hvis du synes han er så ille er det faktisk ikke slik at du MÅ tilbringe tid med ham. Det er helt frivillig. Nå synes jeg du skal slutte å kommentere ham på negativt hele tiden og heller fokusere på det som er posotivt. Slik jeg gjør med deg."

Anonymkode: d8cc8...92e

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lærer du ikke gutten å sitte rolig?

Anonymkode: a980c...a27

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor lærer du ikke gutten å sitte rolig?

Anonymkode: a980c...a27

Fordi han er ett år og dette ikke er 1952?

Anonymkode: c8672...598

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...