Gå til innhold

Hva kjennetegner en dårlig mor/far?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjør debatt!

Anonymkode: 44994...0c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne sagt masse. Mor leste dagbok, og gjorde narr av meg etterpå . Bare et lite eksempel. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Lav kompetanse på livet generelt, for mange barn i forhold til arbeidsevne, dårlig planlegging i hverdagen, streng religiøs hjernevask, lite allmennkunnskap, psykisk og fysisk vold. 

Anonymkode: a62aa...46e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Setter seg selv og sine behov for barnet.

Anonymkode: 70e24...f07

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Setter seg selv og sine behov for barnet.

«Setter seg selv først og sine behov før barnet» skulle det stå.

AnonymBruker
Skrevet

Tyr til kjeft for alt mulig i stedet for å prøve å snakke med barna. Kunne ikke si noe til mine foreldre til slutt og kan fortsatt ikke det. De kjefter med en gang. De mente også at selv om man hadde barn så behøve man ikke å sette dem foran seg selv, og barna trengte ikke å være det viktigste i livet. Med sånne meninger burde de ikke fått barn i det hele tatt.

Anonymkode: 1b582...38a

AnonymBruker
Skrevet

At de ikke deltar på dugnader.

Anonymkode: 8b6b1...3a4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tull.. ikke alle kan av ulike grunner. Men om de hver gang dropper er det dumt.

Anonymkode: 685a0...909

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å alltid sette seg selv først.

Å ikke vise kjærlighet for barna.

At man ikke støtter og veileder gjennom skolegang. 

Neglisjere barns behov for søvn og mat.

La barna klare seg selv, vokse opp med ansvar for småsøsken.

Ikke sørge for rene barn og rene klær.

Manglende grensesetting.

Å ikke ha tid for barna, kunne lytte, prate +++

Anonymkode: 1e9e9...768

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mer opptatt av fasade det overfladiske enn nærhet og følelser. Bruker formye tid på sosial media og mobil.

Anonymkode: bae85...296

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For noe vås. Har en sykdom som gjør at jeg kan dø om jeg kommer i kontakt med folk som bruker parfyme og parfymerte produkter.  Har ikke vært på verken foreldremøter eller dugnader på alvorlig mange år pga dette. Det betyr ikke at man er dårlig forelder av den grunn. Eller dvs man kan jo alltids få andre oppgaver, som bake kake f.eks...

Anonymkode: b401b...dd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Liste:

1. Bruk av straff, feks inndraging av goder, for å få ønsket oppførsel. Forsket på at det er en dårlig ting å gjøre. 
2. Bruk av tvang, å tvinge barnet til å gå ut, leke med søsken, spise opp middag. Man kan snakke og resonnere med de aller fleste barn rundt fritid og ønsker. 
3. Være kritisk til opplevelse av kjønn og seksualitet. Om barnet ditt åpner seg, lytt, ikke døm!
4. Kjefting og smelling med sint tone. Du er en veileder, ikke en tyrann. 
5. Baksnakke andre. 
6. Ikke ta tak i ubehagelig oppførsel. 

Mtp punkt 6: om barnet for eksempel mobber, er det fordi det er en bakliggende grunn. Usikkerhet, angst, frykt, skolevegring, sjalusi mm. Barn gjør de gale handlingene når de ikke klarer de gode på grunn av fysiske og psykiske problemer (som de enda er for små til å skjønne og forstå selv). En logisk løsning på mobbeproblemet er å finne roten og hjelpe barnet ut av det, deretter la barnet resonnere seg fram til å gi det andre barnet en unnskyldning. Eventuelt måtte gi ukelønnen sin til nye ting som hen har ødelagt i mobbingen. 
Lekse lært, uten kjefting, smelling, tvinging eller straff.

Anonymkode: 57dd2...2e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt lærdom. Gode og vonde opplevelser fra barndommen. De gjorde masse vondt. Og masse fint. Har lært. Og videreført. Jeg har lært, ha et åpent hus. Kjenn vennene til barnet ditt. I dag, de er vennene mine. 

AnonymBruker
Skrevet

Foruten om de åpenbare grunnene så må jeg innrømme at jeg tenker mitt om de som «alltid» er inne i helger osv. Spesielt forkledd som vanskedager, kosestund osv osv. Det er gjerne samme typen som aldri bidrar noe særlig til fellesskapet i Bgh/skole, er ofte syke / forsover seg. Foreldre som ikke klarer å planlegge, alltid surrer til avtaler, bursdager, glemmer ditten og datten. Ofte ansvarsfraskrivende og alltid noen andres skyld eller ytre faktorer («vekkerklokken fungerer ikke», «bussen kom ikke», «har ikke fått beskjed om» osvosv). Utover det så er det jo fint å innimellom kunne gi barna noen andre inputs enn Leos lekeland og kino, men kvalifiserer kanskje ikke til å være en dårlig forelder. 

Anonymkode: 937ef...ae7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foruten om de åpenbare grunnene så må jeg innrømme at jeg tenker mitt om de som «alltid» er inne i helger osv. Spesielt forkledd som vanskedager, kosestund osv osv. Det er gjerne samme typen som aldri bidrar noe særlig til fellesskapet i Bgh/skole, er ofte syke / forsover seg. Foreldre som ikke klarer å planlegge, alltid surrer til avtaler, bursdager, glemmer ditten og datten. Ofte ansvarsfraskrivende og alltid noen andres skyld eller ytre faktorer («vekkerklokken fungerer ikke», «bussen kom ikke», «har ikke fått beskjed om» osvosv). Utover det så er det jo fint å innimellom kunne gi barna noen andre inputs enn Leos lekeland og kino, men kvalifiserer kanskje ikke til å være en dårlig forelder. 

Jeg synes ingenting av det du nevner betegner en dårlig forelder.  I stedet synes jeg at du gjetter og dømmer.  For hva vet du egentlig om den familien? 

Ofte syke/forsover seg.  Jeg kjenner en alenemor med Bechterew som ofte sliter med å komme seg opp av sengen.  En annen har søvnproblemer.  Kanskje har et barn mareritt osv. osv.  
Ikke bidrar i fellesskap i Bgh/skole.  Jeg kjenner en alenefar som er bonde, og som er midt i fjøsarbeid og melking når møtene er.  En annen kan ikke forlate yngstebarnet.  En tredje er bare veldig sliten etter jobb og nattevåk natta før.  
Manglende andre inputs enn Leos lekeland og kino.  Et av de aller største problemer i dag er nettopp overaktiviserte barn.  Kanskje familien du tenker på gjør noe så enkelt som å snakke sammen med barna sine?  Legge puslespill sammen?  Du skal se at det er dette som kalles kosestund :)  

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker, du gjør det beste du kan. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som skaper fryktkultur i hjemmet. Barn lyver ikke til deg med mindre du har skapt et miljø som får dem til å føle seg utrygge.

Anonymkode: 15f57...f21

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha 😅

Anonymkode: b583d...143

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker helt omvendt. Jeg syns det er en uting at det må skje noe hele tiden. Mange syns det er forferdelig at barna kjeder seg, ergo må de aktiviseres. Ukedagene er proppfulle med skole og aktiviteter, da er det helt på sin plass at søndager er rolige med lange måltider der alle sitter rundt bordet uten tidpress for å rekke det ene og det andre. Besøke besteforeldre. Bruke tid å lage middag som krever mer innsats enn spaghetti med kjøttsaus. Spille brettspill. Og ja, la barna finne på noe selv mens jeg sitter i en krok og leser en bok.

Vi er ikke friluftsmennesker men trener i ukedagene så fysisk aktivitet har vi alle. Å gå i skauen på tur er noe vi syns er helt uviktig og det gjør oss ikke til dårlige foreldre på noe som helst måte.

Anonymkode: ea714...807

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye punkter som minner om egen oppvekst. Kan legge til; 

• Noen som er mer opptatt av penger og økonomi (aka fine gaver og et velstelt hus) enn tryggheten og sikkerheten til barna. Spesielt i sammenheng med vold, typ burde gått ifra voldelig partner for å beskytte barn.

• Noen som bagatelliserer alle følelser barnet har. Ingen validering. Nå vet jeg at ting var annerledes før, men dette er noe som fucka opp barndommen min hvertfall. 

Anonymkode: b1762...508

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...