Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i den situasjon at jeg betaler barnebidrag for min 13 år gamle datter til hennes far.

Dette bidraget har hele tiden vært det samme, selv etter at de nye reglene kom i fjor. Dette betyr at jeg betaler nesten 1000,- mer pr. mnd enn det jeg er "pålagt" dersom man tester "bidragskalkulatoren" til Trygdeetaten.

Jeg har hele tiden syns det har vært greit å betale såpass mye, for jeg vet det går til datteren min.

Nå i helgen kom hun til meg på helgesamvær og hadde med seg beskjed fra sin far om at vi måtte ut og shoppe juleantrekk. Hun skal være hos meg i julen og pappa mente det da var helt naturlig at det var jeg som betalte dette atrekket.

Dette hadde forsåvidt vært helt greit dersom hun hadde manglet klær, men det er ikke tilfelle!

Hun bor sammen med en "shoppinggal" stemor som handler nye klær til barna ukentlig. Klesskapene er overfylte med klær som ikke er i bruk. Jeg vet også at hun fikk to helt nye "finantrekk" for kun 1 mnd. siden "fordi det var salg!".

Da jeg nevner dette for far (at hun umulig kan trenge noe nytt antrekk til jul), får jeg bare tilbake at de klærne hun fikk da kan hun ikke ta med seg oppover til jul, for de hadde DE kjøpt..........Og det er da vel bare rimelig at jeg skal kjøpe antrekk til jul da det er meg hun skal være hos!

For meg blir dette helt urimelig da jeg tross alt betaler bidrag som blir brukt til denne shoppingen.

Hva mener dere om dette? Er det slik hos andre at dyre klær kun kan brukes hos de der de er kjøpt?

Hva da med andre dyre ting, som sportsutstyr o.l.?

Er det jeg som er vanskelig her??

Videoannonse
Annonse
Gjest filosofia
Skrevet

Nei, far er vanskelig. Eller jentungen vil jeg si, hun er tretten år og lukter en sabla god måte å få vilja si på.

Skrevet

Du er slett ikke vanskelig.

Klær er bidragsmottagers ansvar. Barnebidrag og barnetrygd skal sammen med bidragsmotagers andel av kostnadene dekke disse utgiftene.

Om far likevel ber om mer penger synes det som om han bare forsøker å utnytte din imøtekommenhet.

Om far ønsker å lage konflikt, bl.a. ved å kreve mer penger, må du før eller siden ta opp hansken og svare med samme mynt. En begynnelse vil være å kreve bidraget fastsatt av trygdekontoret.

Skrevet

Her er far vanskelig.

Klær som er nødvendige kjøpes av den som mottar bidraget - altså far.

Men det utelukker ikke at du kan kjøpe noe ekstra til datteren din - hvis du har lyst til det.

Og det er da en selvfølge at barnet får ta med seg klær når hun skal være hos deg.

Om det er spesielt dyrt utstyr til feks. idrett el. - synes jeg det er rimelig at man spleiser på det.

Skrevet

En trettenåring må da få disponere sine klær som hun vil, uavhengig av hvem som betaler bidrag

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...